«جایزه ادبی یوسف» فرصتی برای شناسایی استعدادها
«جایزه ادبی یوسف» فرصتی برای شناسایی استعدادها

دهمین جشنواره ملی ادبی یوسف که فرصتی برای شناسایی استعدادهاست، با معرفی نفرات برگزیده در بندرعباس به کار خود پایان داد.

«جایزه ادبی یوسف» از جمله برنامه‌های م‍ؤثر و فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال‌های گذشته بوده که با هدف تقویت پایگاه داستان‌نویسی، ترغیب و تشویق نویسندگان جوان، شناسایی استعدادها، بروز خلاقیت‏‌ها و کمک به خلق و تولید داستان کوتاه در حوزه دفاع مقدس از سال ۱۳۸۵ از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده است.

هم‌افزایی ادبیات پایداری در مناطق مختلف کشور، تولید و خلق آثار ادبی فاخر در حوزه مقاومت و دفاع مقدس، تبلور اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۰ ساله، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، به‌عنوان پیشران فرهنگ ملی برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب، بازشناسی فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری و پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، شناسایی و معرفی نویسندگان جوان و نوقلم به جامعه این جایزه ششم بهمن امسال برگزار شد.

ارسال ۳ هزار و ۴۴۶ اثر

سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی ادبی یوسف در بندرعباس، اظهار کرد: ۳ هزار و ۴۴۶ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره فرستاده شد که از این شمار ۲۰ اثر برگزیده شدند.

وی با اشاره به اینکه داستان‌های این جشنواره با موضوعات دفاع مقدس، جبهه مقاومت، مدافعان امنیت و سلامت است، افزود: ۱۵ نفر در این جشنواره شایسته تقدیر شدند و به ۵ نفر نیز جایزه ویژه جشنواره تعلق گرفت. آثار برگزیده این جشنواره در کتابی به چاپ رسیده است که امروز از آن رونمایی می‌شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه دهمین جشنواره ملی ادبی یوسف کار خود را از خرداد امسال آغاز کرده بود، تصریح کرد: مراسم پایانی یازدهمین جشنواره ملی یوسف نیز سال آینده در خرمشهر برگزار می‌شود.

ذائقه نسل امروز را بشناسیم

امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم اظهار داشت: وظیفه این بنیاد، رساندن پیام دفاع مقدس به نسل حاضر و آینده است. دفاع مقدس الگو گرفته از قیام امام حسین(ع) و عاشورا بوده و رساندن پیام آن رسالتی مانند پیام‌رسانی حضرت زینب(س) به جهانیان است.

وی با اشاره به اینکه رساندن پیام دفاع مقدس یک وظیفه است که باید از گنجینه آن استخراج، و به جوانان و نوجوانان عرضه شود، عنوان کرد: داستان کوتاه روایتی شیوا و خلاق با گروه محدودی از شخصیت‌هاست که هدفی را دنبال می‌کند و به آسانی می‌تواند منظور خود را به جامعه هدف و خواننده برساند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: تاکنون تنها مضامینی مانند شهادت، ایثار، از خود گذشتگی، دفاع از وطن، آب و خاک و ناموس، و فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس به جامعه عرضه شده اما هنوز داستان‌هایی که بتواند لحظه‌های ناب دفاع مقدس را به خوبی به تصویر بکشد، تولید نشده است.

سهرابی با تأکید بر اینکه باید ذائقه نسل امروز را بشناسیم و متناسب با همان محتوا و داستان تولید کنیم، عنوان کرد: جامعه هدف ما کودکان، نوجوانان، جوانان و آینده‌سازان کشور هستند. بانوان در ۸ دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی داشتند که باید به آن پرداخته شود. همچنین در زمان دفاع مقدس هرمزگان خط مقدم نبرد در حوزه‌های اقتصادی و دریایی بود.

وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام از جمله سپاه پاسداران، دریابانان و مرزبانان توانستند مقابل دشمن و استکبار بایستند و نیروی دریایی هزاران محموله و شناور اقتصادی را به کشور محافظت و همراهی کرد، گفت: استکبار جهانی و در رأس آن‌ها امریکا در این منطقه هواپیمای ما را با۲۹۰ سرنشین هدف قرار داد و به شهادت رساند. امروز با استفاده از فضای مجازی می‌توان دفاع مقدس را به نسل حاضر و آینده معرفی کرد.

در جنگ نابرابر با دشمن در زمینه رسانه‌ هستیم 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان نیز در این مراسم بیان کرد: روایت گران باید آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به درستی به نسل‌های آینده منتقل کنند تا دشمنان نتوانند به شکل وارونه گزارش کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در جنگ نابرابر با دشمن در زمینه رسانه‌ای هستیم که به دنبال تحریف روایت‌های انقلاب و دفاع مقدس هستند، افزود: تاکنون از ظرفیت‌های حوزه رسانه برای بیان کامل و دقیق حقایق استفاده نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: همه اصحاب رسانه، حوزویان، دانشگاهیان، هنرمندان و نظامیان، باید دست‌مایه‌های خود را به صورت شعر، داستان، فیلم کوتاه و انیمیشن به نسل‌های آینده و جهانیان معرفی کنند. روایت درست از فتنه ۸۸ نیز یک نیاز است و باید برای آیندگان بیان شود.

یادآور می‌شود؛ در پایان مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ادبی یوسف که در راستای گرامیداشت یاد و نام «شهید یوسف ملک شامران» از شهدای اهل قلم دفاع مقدس برگزار شد، پیام «سرلشکر محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز خوانده شد.

تقویت پایگاه داستان‌ نویسی

«سمیه باستین» مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان، اظهار داشت: آیین اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی یوسف مرحله کشوری داستان کوتاه دفاع مقدس و مقاومت امروز ششم بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.

وی افزود: همه استان‌ها جشنواره استانی را برگزار کردند و برگزیدگان به جشنواره کشوری راه پیدا کردند که اختتامیه جشنواره کشوری امروز به میزبانی بندرعباس است.

باستین عنوان کرد: همچنین روز گذشته کارگاه تخصصی داستان نویسی به تدریس استاد «قاسمعلی فراست»، کارگاه ادبیات داستانی نوجوان به تدریس استاد «مجید قیصری» و کارگاه لحن و شخصیت روایی در داستان به تدریس استاد «محمد مهدی رسولی» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، بسیج هنرمندان و اداره کل نهاد کتابخانه ها با هدف ارتقا سطح ادبیات داستانی استان همراه با جشن امضای کتاب این سه استاد نیز برگزار شد.

جایزه ادبی «یوسف» با فراخوان داستان نویسی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏‌های دفاع مقدس برگزار شده است. تقویت پایگاه داستان‌ نویسی، ترغیب و تشویق نویسندگان جوان، شناسایی استعدادها، بروز خلاقیت‏‌ها و كمك به خلق و تولید داستان كوتاه در حوزه دفاع مقدس ازجمله اهداف این جایزه عنوان شده است. این جایزه به نام شهید یوسف ملك‏شامران، از نویسندگان شهیدِ دفاع مقدس، نامگذاری شده بود.