ابوالفضل شهید فشارکی ها
ابوالفضل شهید فشارکی ها

.
در این نوشتار نخست چکیده اطلاعات ۶۹ شهید والامقام فشارکی بیان شده ، سپس زندگی نامه شهید سید عباس هاشمی فشارکی، ( معروف به سید ابوالفضل)تبیین شده و بخشی از وصیت نامه وی ارایه شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور وانقلاب را بیمه و تضمین بخشیدند . اصفهان نقش بی بدیلی بخود میگیرد و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته وممتازی داشتند.

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفر تاکنون به شهادت رسیده اند و تقدیم اسلام وانقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان – شمس – عظیمی اصفهانی – علیمرادی – غلامی فشارکی – محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی)  بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند.

همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم می باشد که در سوریه به شهادت رسید .

زندگی نامه شهید سید عباس هاشمی فشارکی

تاریخ تولد: ۲/۰۱/۱۳۲۱  تاریخ شهادت: ۵/۰۱/۱۳۶۱

 شهید سید عباس هاشمی فشارکی، معروف به سید ابوالفضل، دوم فروردین ۱۳۲۱، در روستای فشارک اصفهان چشم به جهان گشود. نام پدر وی حاج سید محمد و مادر ایشان خدیجه سادات (مطهرسادات) بود. که در سنوات اخیر مرحوم شدند .

وی از همان اوان کودکی در یادگیری و بازگویی قرآن، و تاریخ اسلام و همچنین احوالات ائمه اطهار(ع) علاقه بسیار زیادی از خود نشان می‌داد.

در زمان تحصیل در دبستان حافظ فشارک علاوه بر تحصیل در انجام امور خانه و کمک به پدر و مادر موثر و مفید و پر تلاش بود. ایشان پس از اتمام دوره ابتدایی جذب مشاغل آزاد گردید و ضمن فعالیت در امور فرهنگی، مذهبی یکی از فعالان و معتمدین حرفه تریکوبافی بشمار می‌آمد.و همواره می‌کوشید تا در کار و امور دینی وظیفه خویش را به نحو احسن انجام دهد. در همین راستا با همیاری فامیل دسته زنجیرزنی در روستای فشارک راه‌اندازی کرد. و هر ساله در ایام شهادت ائمه اطهار(ع) با مداحی و هدایت دسته زنجیرزنی شوری وصف ناپذیر به مراسم سوگواری می‌بخشید. و بیشتر اوقات هنگام عزاداری با پای برهنه و ظاهری شوریده و غمگین در کوچه پس کوچه‌های خاکی فشارک به عزاداری می‌پرداخت. همچنین ایشان هرساله در مراسم تعزیه خوانی با نقش معین البکاء شرکت می‌نمود.

وی در سال۱۳۴۸ با دختر حاج سید اسماعیل هاشمی فشارکی ازدواج کرد و صاحب سه پسر و یک دختر شد.

از خصوصیات بارز شهید سید ابوالفضل این بود،که از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری می‌گریخت و بسیار صریح و شجاع بود و در مسائل عقیدتی و سیاسی با کسی تعارف نداشت. خصوصیاتی چون شجاعت، صریح الهجه بودن، دشمنی و مخالفت علنی با طاغوت و منافقین، علاقه و حمایت از امام از سال ۴۲، احترام شدید به روحانیت، مخالفت علنی و صریح با منحرفین و منافقین در فامیل از ایشان چهره‌ای خاص بوجود آورده که غالباً ایشان را سیدالشهداء شهدای فشارک می‌نامند.

وی مطیع اوامر حضرت امام (ره) بود، و بصیرت و بینش انقلابی بسیار بالایی داشت. و در زمان ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر نسبت به وی بدبین بود، و علیه بنی صدر با تمام قاطعیت روشنگری و انتقاد می‌کرد.

سید ابوالفضل مقلد حضرت امام (ره) بود. و در مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری امام علیه رژیم پهلوی با پخش و تکثیر اعلامیه و نوار حضوری فعال و مستمر در انقلاب داشت و در درگیری‌های خیابانی خودروی شخصی خویش را که با زحمت خریداری کرده بود. برای آوردن شن و ماسه و ساختن سنگر در اختیار انقلابیون مسلمان گذاشته بود.

ایشان جلسات دینی را در منزل خویش برگزار میکرد و پس از انقلاب اسلامی ، هیات سیار فامیلی را راه اندازی کرد و در تلاش برای راه اندازی انجمن اسلامی فشارکی ها بود .

شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته‌های انقلاب بفرمان حضرت امام (ره) شب و روز مشغول فعالیت در کلانتری‌های ۱، ۶، ۱۰، ۱۵، و ۲۱ و مرکزی تهران شد.ایشان در زمره فرماندهان کمیته انقلاب اسلامی بود.

وی در خلال مسئولیت در کمیته و با وجود داشتن چهار فرزند، چندین مرتبه عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردید؛ تا اینکه در فروردین سال ۱۳۶۱ با استفاده از مرخصی ایام تعطیلات عازم جبهه‌های جنوب شد، و در تیپ کمیته در جبهه حضور یافت. و علاقه و ارادت وافر ایشان به قمر بنی هاشم (ع) باعث شد؛ تا در در مرحله سوم عملیات فتح المبین به واسطه انفجار مین با هدیه چشم و دستشان به تاسی از حضرت ابالفضل (س) در پنجم فروردین ۱۳۶۱ در جبهه شوش دانیال به شهادت رسد. تقوا را با جهاد و عشق به ائمه(ع) و امام در هم آمیخت و با اقتدا به هم نام خود حضرت ابالفضل(ع) پیوست و بسوی مبداء هستی بال افشان شد و درگلزار شهدای  شهدای  بهشت زهرای تهران قطعه ۲۴ ، ردیف ۱۱۸، شماره ۴۳ پذیرای پیکر مطهر ایشان گردید.

  

######################################

بخشی از وصیت نامه  وصیت نامه شهید

امروز امام خمینی نایب بر حق امام مهدی (عج) علیه السلام می‌باشد.

همسرم ! اگر موفق به زیارت امام شدی،هر چهار فرزندمان را دور امام بگردان. چون اوست که ما را به سوی اسلام راستین هدایت کرد.

همسرم ! و‌ ای شریک در تمام زندگی من ! امروز یا صدای هل من ناصر ینصرنی امام دیگر نمی‌توانم نزد تو باشم، باید به جنگ با کفار بعثی برویم. بدان که من هر چه دارم از تو دارم و تو بودی که مرا یاری کردی تا بتوانم مقلد امام عزیزمان باشم. ( همسر وی سی سال بعد در سالروز شهادت شهید رحلت کرد و در بهشت زهرا بخاک سپرده شد )

و به شما وصیت می‌کنم، و خواهشمند از شما که اولا به مادرتان احترام زیاد بگذارید، چونکه او بسیار در زندگی موثر بوده است و حق زیاد دارد.

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۳۷۸ الی ۳۸۱  و ص ۴۸۰