بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب در سال سوم چراغ فروزان آینده
بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب در سال سوم چراغ فروزان آینده

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر درنمازجمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ شهر کرج با موضوع :” تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در سومین سال صدور ” ایراد سخن داشت . آنگاه خطبه های باصلابت نمازجمعه توسط آیت الله حسینی همدانی در مصلی خوانده و سپس نمازجمعه باشکوه کرج به امامت ایشان اقامه شد.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛ در آغاز ضمن حمد و شکرالهی بیان داشت :  از این اینکه در این مقطع تاریخی بین الطلوعین دو فجر انقلاب اسلامی و فجر ظهور مهدوی و در این پیچ مهم تاریخی قرار گرفته ایم و شرایطی فراهم هست ؛ که می توانیم به قدر استطاعت کمک کنیم خدای را شاکریم ؛ در حالی که در گذشته چنین شرایطی فراهم نبوده است . انقلاب عظیمی که ملت بزرگ ایران بپا کرد، و ثمره شیرین اش نظامی برخاسته از اخرین دین الهی مترقی بوده و منجر به حکومت جمهوری اسلامی که در راس آن نایب امام زمان (عج ) قرار دارد ؛ شده و فرامین و بیانات وی برای همه مسلمین و حتی موحدین ؛ لزوم اجرای ان فراهم بوده و این توفیق صرفا برای این مقطع زمانی از تاریخ فراهم شده است .

وی افزود  : از انجا که با وقوع انقلاب اسلامی و سرنگونی نظام وابسته ستم شاهی ؛منافع نامشروع استکبار واستبداد قطع شده است ، لذا از اغاز انقلاب تا کنون فتنه ها بپا کرده اند که سخت ترینش جنگ تحمیلی و نیمه آن تحریم اقتصادی و نرم ترین آن تهاجم فرهنگی بوده و هست . این انقلاب در میان دو تیغه  هجمه و خط انحراف ، راه رشد و تعالی خود را همواره پیموده و به برکت نهادها و  نیروهای انقلاب دستاوردهای بی نظیری را برای کشور رقم زده است . و البته چالشها نیز زخمهای زیادی را برپیکر کشور و امت برجای گذاشته است .

این استاد دانشگاه در ادامه چکیده ای از بیانیه گام دوم را چنین معرفی نمود:  بیانیه گام دوم با مقدمه ای از ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره کرده ، شروع انقلاب از صفر ؛ چگونگی تشکیل جمهوری اسلامی و وراثت از گذشته را توضیح داده ، و دستاوردهای عظیم و درخشان و بی‌نظیر چله اول انقلاب با عنوان  برکات انقلاب تبیین کرده است . وضع شرایط حال انقلاب چهل‌ساله را به نیکی ترسیم کرده است . در این بیانیه علل برخی از مشکلات و اشکالات گریبان گیر کشور ، چالش‌های فعلی که جمهوری اسلامی با آن روبروست ، تلاشهای دشمنان خارجی ودشمنان داخلی و غفلت زدگان داخلی و همچنین چالشها وعیوب درونی  و نیز دغدغه های رهبری بیان شده است . چالشها و فرصتهای گام دوم و سرفصلها و توصیه‌های اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده سند راهبردی : ترسیم گذشته ؛ حال ؛ اینده براساس حدیث امام علی «رحم الله امرء علم من اين في اين والي اين» بیان قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای کشور تشریح شده سپس ، هفت سرفصل و توصیه‌های اساسی در موضوعات  ۱) علم و پژوهش   ۲) معنویّت و اخلاق۳) اقتصاد  ۴) عدالت و مبارزه با فساد۵ ) استقلال و آزادی  ۶) روابط خارجی، مرزبندی با دشمن ۷) سبک زندگی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده تبیین شده و رهنمودها و راهکارهای لازم را نیز با امید به اینده داده اند و اینکه هموار بودن ادامه مسیر جمهوری اسلامی با توجه به راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری‌های گذشته‌ها نیست .

دکترهاشمی فشارکی در ادامه درخصوص زمان صدور بیانیه اظهار داشت : پس صدور این بیانیه همه مسولین و گروهها از ان حمایت کردند . ولی از سه سال صدور آن  ۲٫۵ سال فقط لقلقه زبان مسولین دولت دوازدهم بود ؛ و هیچ اثری در عملکرد و برنامه های انان نمود عینی پیدا نکرد ؛ که اگر ملاک عمل قرار می دادند ، نه تنها کشور با بحرانهای تورم و گرانی و معیشتی مواجه نمی شد؛ بلکه از برخی چالشها نیر بیرون میرفت . ولی بحمدالله در نیم ساله اخیر که دولت سیزدهم ، استقرار یافته ؛ رویکرد همسویی با بیانیه گام دوم ، گفتمان انقلابی و رویکرد انقلابی با مدیران انقلابی در حال تجلی می باشد .

ایشان در بخش پایانی سخنرانی خود ؛ رسالت و ویژگیهای مسولان دولت اینده را براساس بیانیه گام دوم انقلاب تشریح کرده، و چنین بیان داشت :  با توجه به اینکه براساس فرمایش رهبر انقلاب ؛ امام جمعه فرمانده قرارگاه فرهنگی می باشد ولازمه قرارگاه ؛ رصد نبض جامعه و اقدامات دشمن، تحلیل وضعیت  و اعلام تدابیر بوده و نهادها و آحاد جامعه بایستی دستورات فرمانده را رعایت کنند تا اهداف قرارگاه که مصالح جامعه را دنبال میکند ؛ محقق شود . دراین خصوص ایجادکارگروههای موضوعی و تلاش نمازگزاران بصورت شبکه سازی گروههای موضوعی بسیار ضروری و موثر می باشد. ویکی دیگر از موارد تبعیت ، پیروی عملی در سیاستهای اعلامی است . رهبر انقلاب نزدیک ۳۴عنوان سیاستهای کلان  ( درموضوعات  اداری– امنيت‌ اقتصادي   – علم و فناوری كشاورزي صنعت–   شبكه‌هاي اطلاع رساني رايانه‌اي منابع‌ آب ،  ‌ معدن ،  انرژي   حمل‌ و نقل‌ امنيت‌ قضايي  -تحول درآموزش و پرورش  شهرسازي و  مسكن –   اصل ۴۴ قانون اساسي –  سرمايه گذاري اقتصاد مقاومتی – اصلاح الگوی مصرف – اشتغال تولید ملی – حمایت از کار و سرمایه ایرانی  مبارزه با مواد مخدر سلامت ؛  محیط زیست بحران ، دفاع غيرعامل دفاعی و امنیتی فرهنگ ایثار و جهاد ، ایثارگران ،   امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) و…. ) را ابلاغ کرده اند ، که لازم هست ، این سیاستها براساس مقتضیات استان و اسناد بالادستی ؛ ملاک عمل برنامه ریزی ادارات مربوطه استان قرارگیرد ، تا شاهد تحول چشگیر در استان بوده و سهم استان در افزایش اقتدار و قدرت ملی تجلی یافته و برایند این سیاستهای استانی ؛ تحقق سیاستهای کلان کشور را بهمراه داشته باشد .

دکتر هاشمی فشارکی درپایان اظهار داشت : تمامی کفرجهانی و نفاق منطقه ای و داخلی با تحریم وتهدید بدنبال فشار برمردم بوده و با تحریف، بدنبال قلب واقعیت بوده ؛ تا انسانها را مسهور و در تسخیر خود داشته باشند ، با ایجاد انحراف در مذهب ؛ ایجاد  فرقه های ضاله  ، شبهات فرهنگي و ترویج سبک غربی ، معظلات اجتماعي و معضلات اقتصادي و…. برای هضم شدن مسلمانان در نظام سلطه ، با تمام توان و با همه ابزارهای خود ،کمر به نابودی اسلام بسته اند و بر همین رهبر انقلاب جهاد تبیین، با تولید و نشر مطالب صحیح را اعلام نموده اند ، تا انقلاب اسلامی راه خود را به سلامت طی کند . بر اساس بیان شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم همه حرمهاست ؛ لذا کمک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خیر کثیر و باقیات صالحات است ، و با توجه به اینکه دشمنان با همه توان و همه ابزارها به میدان امده اند ، دفاع همه جانبه و شبانه روزی را می طلبد . این جدال ، جدال پیش از ظهور ؛ برای زمینه سازی ظهور است و هرکمکی ، کمک به سهل سازی ظهور تلقی شده و عندالله ماجور است . وچون ارمان این انقلاب زمینه سازی ظهور مهدوی است ، پس چنین افرادی جز منتظران واقعی مهدی (عج) هستند. باقیات صالحاتی برتر از کمک به نظام مقدس جمهوری اسلامی و هرچیزی که به بقا و ارتقای آن کمک کند نیست .و بدین جهت شاکریم که دراین پیچ تاریخی قرارداشته و سهم داریم . . بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب ، بعنوان چراغ فروزان آینده انقلاب و کشور بایستی مبنای راهبردهای  برنامه ریزی همگان باشد .تا ان شالله با عمل به این بیانیه ، آرمان بزرگ انقلاب که ایجاد تمدن نوین اسلامی است را محقق نماییم ، و این توفیقات مقبول الهی گردد و شاهد ظهور حضرتش باشیم . ان شالله