«شهید سلیمانی» بخش ویژه جشنواره فجر شد
«شهید سلیمانی» بخش ویژه جشنواره فجر شد

زیبایی‌نژاد از تدارک مقدمات اجرای گروه‌های سرود در قالب جشنواره سرود فجر در تلویزیون خبر داد و گفت: بخش ویژه ما در جشنواره سرود فجر مربوط به پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس است.

شست خبری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی «سرود فجر» با حضور مصطفی زیبایی‌نژاد مدیر مرکز تخصصی آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

در ابتدا، زیبایی‌نژاد به تبیین ضرورت جشنواره سرود بسیج پرداخت و اظهار داشت: سرود در پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان تظاهرات و جریانات انقلابی و حماسه‌های مردمی ایران همواره نقش برجسته‌ای داشته است و مورد اهمیت و نقطه قوت جریان انقلاب بوده است.

وی به اجرای گروه‌های سرود در روز ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشورمان اشاره کرد و گفت: در فرودگاه مهرآباد شاهد اجرای گروه سرودهایی هستیم و سرود مشهور «خمینی ای امام» و دیگر سرودهای مرتبط با شهدا در بهشت زهرا اجرا شده است که نشان دهنده اهمیت این موضوع بوده است.

سرود محور فعالیت‌های فرهنگی بسیج

مدیر مرکز تخصصی آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این مقوله پرداخت و عنوان کرد: رهبری در سال ۱۳۹۵ در دیداری با شعرا فرمودند «سرود در جامعه فرهنگ‌سازی می‌کند»، و در دیداری دیگری فرمودند «سرود همانند هوای تازه و بهاری نفوذ می‌کند»؛ تعابیر معظم‌له نشان دهنده اهمیت سروده است.

زیبایی‌نژاد افزود: سرود «ارغوان» و نماهنگ «ایران ما» ازجمله تولیدات ما در مرکز موسیقی و سرود بسیج بود که مورد عنایت رهبر انقلاب قرار گرفت. با توجه به این اهمیت و اتفاقات اخیر سطح استان‌ها؛ حوزه سرود را برنامه اصلی بسیج در بخش هنر قرار دادیم و گروه‌های مردمی در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها را شکل دادیم.

اعتلای جریان سرود و گروه‌های سرود در کشور

وی اعتلای جریان سرود و گروه‌های سرود در کشور را هدف جشنواره سرود فجر دانست و تاکید کرد: جریان‌سازی، ترویج و تبلیغ سرود در کشور، توانمندسازی گروه‌ها و مربیان سرود، تربیت و کشف استعدادهای پنهان سراسر کشور، شناسایی و معرفی گروه‌های سرود برتر و الگو و تولید سرود و نماهنگ در موضوعات جشنواره رویکرد ما در جشنواره سرود فجر است.

مدیر مرکز تخصصی آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج در خصوص موضوعات این جشنواره گفت: امید به آینده، ائمه اطهار علهیم السلام، شخصیت‌های ملی و مذهبی (امام و شهدا، مفاخر استانی، خانواده‌های شهدا و جانبازان و…)، نوجوان ایرانی، آینده‌ساز ایران، سبک زندگی (ایرانی، اسلامی)، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صیهونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار، مقابله با کرونا، شهدا و مدافعان سلامت، خانواده، جمعیت، بیانیه گام دوم، ظرفیت‌ها، عدالت پروری و… موضوعات ما در جشنواره سرود فجر است.

مکتب سردار دل‌هابخش ویژه سرود فجر

زیبایی‌نژاد به بخش ویژه این رویداد هنری اشاره کرد و ادامه داد: بخش ویژه ما در جشنواره سرود فجر مربوط به پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس است.

وی در تشریح روند داوری این رویداد گفت: فرایند جشنواره دو مرحله‌ای خواهد بود یعنی ابتدا در مرحله استانی گروه‌ها در هر استان به رقابت خواهند پرداخت و  داوران استانی در این مرحله یک اثر برگزیده را منتخب خواهند کرد. البته در این بخش ما یک برگزیده به انتخاب مردم نیز خواهیم داشت که در این بخش پنج گروه برتر هر استان سرودهایشان از طریق بخش استانی صداوسیما در برنامه‌های مختلف اجرا خواهند کرد. گروه‌ها تا ۳۰ بهمن فرصت خواهند داشت تا از طریق سایت festivalsorood.com آثار خود را در جشنواره ثبت کنند.

مدیر مرکز تخصصی آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج افزود: هر استان در مرحله کشوری دو گروه به انتخاب هیئت داوران و مردم به نمایندگی خواهد داشت که این رقابلت در سال ۱۴۰۱برگزار خواهد شد. اختتامیه استانی پایان فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.

گروه‌های سرود توانمندسازی می‌شوند

زیبایی‌نژاد از برگزاری دوره‌های توانمندسازی با همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد خبر داد و گفت: گروه‌های برگزیده هر استان به مسابقه بزرگ تلویزیونی سرود که هماهنگی‌های آن با صداوسیما صورت گرفته راه خواهند یافت که اواخر تیرماه ۱۴۰۱ از یکی از شبکه‌های تلویزونی با حضور هیئت انتخاب و آرای مردمی برگزیدگان معرفی می‌شود.

وی در خصوص بخش بین‌الملل این رویداد گفت: فراخوان بخش بین‌الملل منتشر شده است و همکاری‌هایی برای حضور کشورهای همسایه و جریان مقاومت صورت گرفته است. در این بخش داوری آثار در حضور هیئت داوران و با اجرای گروه‌های سرود صورت خواهد گرفت.

مدیر مرکز تخصصی آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج با تاکید براینکه جشنواره سرود فجر یک فستیوال کاملا حرفه‌ای است، عنوان کرد: تنظیم کنندگان، شاعران و عوامل ساخت سرود در جشنواره مدنظر قرار گرفته شده‌اند. هدف ما فقط برگزاری یک جشنواره و رویداد نیست بلکه حمایت و رشد گروه‌ها مدنظر بوده است لذا کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی شده است.

زیبایی‌نژاد با تاکید براینکه جشنواره سرود بسیج با مرکزیت مرکز افرینش‌های فرهنگی هنری بسیبج برگزار خواهد شد، گفت: البته معاونت امور استان‌های سازمان صدا وسیما، شرکت همراه اول، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  و برج میلاد در این رویداد مشارکت دارند.

جشنواره فجر شان و جایگاه سرود را حفظ نکرد

وی بسیج را یک مجموعه کاملاً مردمی دانست و گفت: طی چند سال اخیر حدود سه هزار گروه سرود در سامانه‌های بسیج ثبت شده است لذا این مقوله مهم‌ترین محور فعالیت‌های بسیج طی سال‌های گذشته قرار گرفته است و بیش از هزار اجرای سرود جشن خیابانی در ایام کرونا صورت گرفت که نتیجه این فعالیت‌ها بود.

مدیر مرکز تخصصی آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج درخصوص اضافه شدن بخش سرود به جشنواره فجر گفت: بخش سرود جشنواره موسیقی فجر جدی نیست؛ طی سال‌های گذشته در جریان نشست‌های مشترکی که داشتیم متوجه شدیم برنامه‌ریزی‌های مسوولین جشنواره موسیقی فجر ب‌ صورتی پیش می‌رود که ما نسبت به آن اشکال داشتیم چراکه شان سرود حفظ نمی‌شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱