لشکرظفرمند پیاده مکانیزه ۲۷محمد رسول‌الله (ص)
لشکرظفرمند پیاده مکانیزه ۲۷محمد رسول‌الله (ص)

در این نوشتار بطور اجمال سابقه این لشکر و فرماندهان آن از تشکیل تا کنون و سابقه عملیاتی آن تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

بدنبال ناامنی و شرارت گروههای ضد انقلاب ، پس از انقلاب اسلامی در کردستان ؛ که منجرتصرف بسیاری از این مناطق شد ، جمعی از پاسداران فدایی انقلاب عازم کردستان شدند. وبا عملیاتهایی این مناطق را ازاد کردند.

در دی ماه سال۱۳۶۰ عملیات محمد رسول‌الله (ص) از دو محور مریوان و پاوه بر روی منطقه خرمال صورت گرفت، که فرماندهی آن را حاج احمد متوسلیان و محمدابراهیم همت بعهده داشتند.  و این عملیات را می توان جرقه اولیه تأسیس تیپ محمد رسول‌الله تلقی نمود .

‌با ابتکار حاج احمد متوسلیان در بحبوبه آغاز جنگ تحمیلی  ؛ در هفدهم بهمن سال ۱۳۶۰ با ادغام نیروهای سپاه مریوان، سپاه پاوه و سپاه همدان، تیپ  محمد رسول‌الله تشکیل شد . و فرماندهی تیپ مذکور نیز بر عهده وی قرار گرفت. این تیپ در عملیات عملیات فتح المبین  وبیت المقدس شرکت کرده و نقش بی بدیلی در ازاد سازی اکثرمنطقه خوزستان از اشغال بعث عراق ایفا کرد .

” ۱۵خرداد ۱۳۶۱ بود که اسرائیل به بهانه‌های واهی و با استفاده از حالت مشغول به جنگ بودنِ عراق و ایران و نگرانی بخشی از دولت‌های عرب از پیروزی ایران در جبهه خرّمشهر، از هوا، زمین و دریا به کشور مظلوم و گرفتار لبنان حمله کرد و تا بیروت پیش رفت. براساس تصمیم مسولین سیاسی و نظامی ؛ چند روز بعد قوای محمّد رسول‌الله(ص) جبهه ها را رها کرده و در سه مرحله اعزام به سوریه انجام گرفت. درمرحله اول، متوسّلیان به همراه تعدادی از نیروها عازم شدند. در حقیقت آنها رفتند تا به عنوان جلودار قوای اعزامی ایران، در دمشق، زمینه را برای اعزام دیگر نیروها آماده کنند. پس از آن، مرحلة دوم اعزام انجام گرفت و سپس حجم زیادی از نیروهای رزمنده به کمک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، راهی سوریه شدند که سرپرستی مجموعة سوّم را محمّدابراهیم همّت بر عهده داشت.امام خمینی(ره) ی سخنانی به مسئولین سیاسی و نظامی کشور تفهیم فرمود که اقدام اسرائیل مبنی بر حمله به سوریه و لبنان، دسیسه‌ای بوده تا ایران را از مسأله اصلی‌اش، یعنی جنگ با رژیم جنگ افروز صدّام باز دارد؛ از این رو با اعلام اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد، سریعاً دستور بازگشت نیروها را صادر فرمودند. به دنبال این دستور . ابلاغ دستور فرماندهی کل سپاه، روند بازگشت نیروهای اعزامی به ایران آغاز شد و جمع کثیری از نیروهای بسیجی طی چند پرواز از دمشق به تهران انتقال یافتند.بعداً معلوم شد که یکی از اهدافِ آن تهاجم، کم کردن فشار ایران به عراق و نجات رژیم بعث عراق و گرفتار کردن سوریه است که در جنگ، حامی ایران و مخالف بعث عراق بود.” (صاعقه کارنامه عملیاتی لشکر۲۷ محمد رسول الله(ص) ؛ نشر۲۷ بعثت )

بنا به نیاز جنگ تحمیلی ، استعداد رزمی این تیپ پیش از عملیات بیت‌المقدس به لشکر ارتقا پیدا کرد. و پس از آن در عملیاتهای بزرگی در جنوب و غرب کشور ( عملیات رمضان ، عملیات مسلم بن عقیل ، عملیات والفجر مقدماتی ؛ عملیات والفجر ۱ ، عملیات والفجر ۳ ، عملیات والفجر ۴ ، عملیات خیبر ، عملیات بدر ، عملیات کربلای ۱ ، عملیات کربلای ۵ ،  عملیات کربلای ۸ و دفع حمله سراسری عراق در اواخرجنگ ) شرکت کرد ، تا اینکه همه مناطق اشغالی کشور از تصرف دشمن آزاد شد وکارنامه عملیاتی لشکر درخشان در طول دفاع مقدس و تارک در جنگهای دنیاست . در این راه نیز شهدا

در مجموع لشکر پرافتخار محمد رسول‌الله (ص) در طول هشت سال دفاع مقدس و شرکت در چندین عملیات بزرگ و عاشورایی، چهار فرمانده لشکر، ۶ قائم مقام لشکر، دو رئیس ستاد، ۱۰ فرمانده تیپ، بیش ۱۵۰  فرمانده و معاون گردان و هزاران نیروی سپاهی و بسیجی و همچنین جانبازانی تقدیم انقلاب اسلامی گردید و تعدادی نیزاسارت در بند بعث را کشیدند .

فرماندهان و قائم مقام دوران دفاع مقدس این لشکر شهیداحمد متوسلیان ، شهید رضا چراغی ،شهید محمدابراهیم همت، شهیدعباس کریمی قهرودی ، شهید محمدرضا دستواره و اخرین انها حاج محمداسماعیل کوثری بوده است .

با خوردن جام زهر به امام راحل توسط برخی ورشکستگان سیاسی و همراهی فرمانده وقت سپاه و سوت پایان دفاع مقدس این لشکر به مام وطن خود یعنی تهران بازگشت ودر ورزشگاه مخروبه اسبدوانی مستقر شد . ولی مقر اصلی خود را که پادگان دوکوهه در نزدیکی اندیمشک بود و محل سازماندهی نیروها و محل حضور شهدای دفاع مقدس بود ، را بعنوان میعادگاه یادمانی حفظ کرد.

پس از جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۷۴ این لشکر ماموریت برقراری امنیت تهران را برعهده گرفت. پس از تشکیل قرارگاه ثارالله که وظیفه اصلی‌اش برقراری امنیت شهر تهران بود، لشکر ۲۷ در تابعیت این قرارگاه شد.

در زمان فرماندهی کل سپاه سردار محمدعلی جعفری و ابلاغ تشکیلات سازمانی سپاه در قالب ۳۱ سپاه استانی ، این لشکر بیست سال بعد در سال ۱۳۸۷ با نیروی مقاومت بسیج تهران، ادغام شد و «سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ» متولد شد .

پس از پایان جنگ تحمیلی فرماندهی سردار محمد اسماعیل کوثری تا سال ۱۳۷۹ تداوم داشته ، سپس شهید حسین همدانی ، سردارجواد خضرایی راد ؛ شهیداحمد سوداگر ، شهید محمدعلی الله‌دادی ؛ سردارعبدالله عراقی ؛ سردارسیدعلی بنایی فرماندهی انرا بعهده داشته و از آذر ۱۳۹۹ تاکنون نیز برعهده سردار حسن حسن زاده می باشد .

نشان این لشکر دارای گنبد حضرت رسول (ص) و با نوشته محمد (ص) در زیر آن بوده است . و شماره آن نیز از ۲۷ رجب، سالروز بعثت رسول مکرم اسلام(ص) برگرفته شده است . بازو بند پارچه ای و ارم سینه پارچه ای سبز رنگ منقوش به نشان لشکر۲۷ ، توسط تبلیغات لشکر تهیه شده و در اختیار رزمندگان لشکر قرارگرفته بود .

درخصوص نام گزاری نام آن نیز چنین نقل شده که احمد متوسلیان دستش را به هم مالید و گفت می‌خواهم اسمی انتخاب کنم که هر کس این اسم را ببرد صلوات بفرستد. و نام تیپ را محمد رسول الله گذاشت.