حرم شهدای گلنام بوستان بهمن
حرم شهدای گلنام بوستان بهمن

در این نوشتار خلاصه ای از شناسنامه پنج شهید گلنام ، پیشینه بنای حرم شهدای گلنام ، بوستان بهمن و فرهنگ سرای بهمن ؛ و همچنین منطقه ۱۶ تهران تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

در منطقه ۱۶ شهرداری تهران ، اولین مقبره پنج شهید گمنام در سال ۸۷ در بوستان بهمن احداث ، سپس در محله خزانه بخارایی و…. احداث شده است . ۸ آذر ۱۳۸۷ این بوستان پذیرای پنج پرستوی مهاجر اشیانه کرده بیش از دو دهه در جبهه ها به این مکان کوچ کرده و ۱۳ سال حرم و محلی برای زیارت عاشقان مزار شهدای بی نام ونشان می گردد .

زیارت عاشورا در جوار حرم شهدای گمنام بوستان بهمن

شهدای گلنام ۱۹ ، ۲۰ ، ۲۲ ، ۲۴ ؛ ۲۶ ساله بوده و مربوط به عملیات فتح المبین ؛ محرم ، کربلای یک ؛ کربلای ۵ و والفجر ۹  می باشند ، که ۲۳  الی ۲۶ سال در جبهه های دفاع مقدس آرمیده بودند ؛ و پس از تفحص ؛ دی ان ای آن ثبت شده تا بعدا مورد شناسایی قرار گیرند و به خانواده های چشم انتظار شهید مفقود الاثرشان اطلاع داده شوند . این شهدا طی مراسم باشکوهی در ۸ آذر ۱۳۸۷ در این مکان به خاک سپرده میشوند وتا کنون ۱۳ سال است که مهمان این بوستان و این منطقه بوده است و شهروندان در طول هفته و مناسبت‌های خاص مانند برنامه‌های ویژه شبهای قدر ؛ اربعین حسینی و… در این مکان معنوی و روحانی به اجرای برنامه مذهبی می‌پردازند و با آرمان‌ها و اهداف مقدس شهدا و امام راحل(ره) تجدید بیعت می‌کنند.

طرح مزار ۵ شهید گمنام با سازه فلزی به ارتفاع ۱۴‌متر و گنبدي به قطر داخلي ۶٫۵ متر و ۱۲۱‌مترمربع با همکاری شهرداری منطقه ۱۶ با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس احداث شده و به یکی از نقاط گردشگری ـ زیارتی در جنوب تهران مبدل شده است.

وبا توجه فعالیت روبه افزایش مدیریت حرم شهدای بوستان بهمن ، با موافقت شهر انقلابی ( که طی حکم دکتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ۸ مهر ۱۴۰۰« اقای سیدمرتضی روحانی» به سمت شهردار منطقه ۱۶ منصوب شده است .) ، اینک بدنبال ایجاد فضایی برای امورات فرهنگی می باشد ، لذا حسینیه به مساحت  تقریبی ۳۰۰مترمربع جهت برگزاری مراسم و نیز بعنوان نمازخانه بوستان ؛ دفتر امور فرهنگی ؛ پایگاه بسیج برادران ، ابدارخانه و اشپزخانه و سرویس های بهداشتی مردانه وزنانه ؛ موتورخانه وانبار مورد نیاز می باشد . که در تاریخ ۲۳ دی ماه خدمت برادر کردی از فعالان حرم شهدا وکارمند فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶ رسیده و بازدید انجام شد . تا ان شاالله پس از طراحی وساخت آن حوزه فعالیت اثر گذاری این مرکز فرهنگی گسترش یافته و کل منطقه را تحت تاثیر معنوی خود قراردهد .

منطقه ۱۶ شهر تهران

منطقه ۱۶ شهرتهران یکی از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است که در جنوب شرقی این شهر قراردارد. محدوده منطقه

 

۱۶ از شمال به خیابان شوش، از جنوب به بزرگراه آزادگان، از شرق به خیابان فدائیان اسلام و از غرب به خیابان بهمن‌یار می باشد . این منطقه شامل محله‌های باغ آذری ، بعثت ، تختی ، جوادیه ، خزانه ،علی آباد جنوبی ،علی آباد شمالی، نازی آباد ویاخچی آباد می‌باشد.

خیابان صابونیان ، زمینی باقیمانده از یک قبرستان قدیمی و محدوده نامناسبی بود که اکنون به راسته بلورفروش‌ها تبدیل شده‌است. جمعیت این منطقه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران، ۲۷۸۷۸۳ نفر (۸۹٬۹۲۸ خانوار) شامل ۱۴۴٬۵۷۸ مرد و ۱۴۳٬۲۲۵ زن بوده است .

بوستان بهمن تهران

کشتارگاهایی در گذشته در این منطقه وجود داشته که یکی از کشتارگاه ها ، در محله نازی آباد قرار داشت و در حدود ۳۰ سال پیش به یک بوستان بزرگ تبدیل شد که امروزه با نام بوستان بهمن شناخته می‌شود.

اين بوستان با مساحت بيش از ۱۵۰ هزار مترمربع در منطقه ۱۶  شهرداري تهران قرار گرفته و از جمله بوستان هاي بزرگ جنوب شهر تهران به شمار مي رود که از انواع امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی برخوردار است .

فضای پارک بهمن سرسبزی و طراوت خاصی دارد و سراسر پوشیده از انواع گل و گیاهان رنگی و درختان بلند قامتی همچون سپیدار، نارون، سرو، صنوبر، بلوط و زبان گنجشک است که به صورت نامنظم و در فاصله های مختلفی در بوستان قرار گرفته اند. از امکانات و تجهیزات تفریحی، ورزشی، فرهنگی و گردشگری این پارک می‌توان به زمین های بازی کودکان، فرهنگسرای بهمن و مجتمع ورزشی بهمن اشاره کرد . زمین بازی کودکان، فرهنگسرای بهمن (در مجاورت بوستان)، مجتمع ورزشی بهمن، آبنما و سرویس بهداشتی از امکانات این بوستان می باشد.

بهترین پارک های تهران (32 پارک) + آدرس و نقشه گوگل عمومی

فرهنگسرای بهمن

فرهنگسرای بهمن در آن است که به عنوان اولین و بزرگترین فرهنگسرای تهران پس از انقلاب اسلامی شناخته شده است. این فرهنگسرا در سال ۱۳۷۰ با وسعتی بالغ بر ۵ هکتار ساخته شد و از انواع امکانات ورزشی، هنری، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و مذهبی برخوردار میباشد.

فرهنگسرای بهمن شامل بخش های جداگانه ای با امکاناتی مجزا است که در هر کدام از آن ها دوره های آموزشی و مسابقات ویژه ای برگزار میشود. بخش کتابخانه عمومی شهید فهمیده که در سال ۱۳۷۲ در این فرهنگسرا تاسیس شده است .

موقعیت مزار شهدای گلنام بوستان بهمن :

https://balad.ir/p/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86-tehran-nei-nazi-abad_park-7j0xBJm3bxHvU9#15/35.6458/51.4028

اینفوگرافیک/ یادمان شهدای گمنام «بوستان بهمن نازی‌آباد»