جغرافیای مقاومت از منظر شهید سلیمانی
جغرافیای مقاومت از منظر شهید سلیمانی

محدوده‌ی فکری و استراتژیک حاج قاسم سلیمانی هرگز محدود به مرز‌های ایران نبود و عملاً نشان داد که در مبارزه در جبهه‌ی مقاومت اسلامی هیچگونه حد و مرزی برای خود قائل نیست.

شهید حاج قاسم سلیمانی در طول عمر خود، سالیان متمادی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چه در مقام فرمانده و چه در مقام‌های دیگر نظامی خدمت کرده بود.

او در تمامی دوران خدمت خود در سپاه پاسداران خود را «سرباز صفر ولایت» معرفی می‌کرد. وی در اکثر عملیات‌های سپاه چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران پس از آن حضوری موثر داشت.

حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل محدود به مرز‌های خاکی ایران نبود و در جبهه‌های مختلفی تجربه‌ی حضور و برنامه ریزی داشت که نشان دهنده ذهنیت جهانشمول شهید سلیمانی در امر خطیر دفاع بالاخص دفاع استراتژیک نظامی است.

شهید حاج قاسم سلیمانی در چندین جبهه‌ی مهم به لحاظ استراتژیک حضور مثمر ثمر داشت؛ نخست جبهه‌ی‌های نبرد حق علیه باطل در خاک پاک ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس.

یادآور می‌شویم که شهید سلیمانی در طول دوران پرافتخار دفاع مقدس به مقام فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله نیروی زمینی سپاه پاسداران رسید. این نیرو متشکل از نیرو‌های زمینی سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود.

حاج قاسم طی عملیات‌های فتح‌المبین و رمضان نقش پشتیبانی فرمانده این لشکر را برعهده داشت. شهید سلیمانی فرماندهی این لشکر را طی عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج برعهده داشت.

پس از اتمام جنگ تحمیلی شهید سلیمانی تجربه‌ی فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان را داشت و از سال ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد.

نقش اساسی شهید سلیمانی به عنوان مستشاری نظامی و عقیدتی در مبارزه با صهیونیسم در فلسطین و لبنان را از سال‌ها قبل و از اواسط دهه‌ی هفتاد هجری خورشیدی باید ردیابی کرد. با اوج‌گیری قدرت داعش در سوریه و عراق حضور و مبارزه‌ی حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در این دو کشور پررنگ‌تر شد.

لشکر فاطمیون نیز با رهبری مادی و معنوی شهید سلیمانی شکل گرفت. با بالا گرفتن کار طالبان و القاعده در افغانستان فکر و اجرای طرحی به نام تیپ فاطمیون (که بعدها به لشکر ارتقا یافت) متشکل از داوطلبان شیعه‌ی افغانستانی برای مقابله با القاعده و طالبان در خاک افغانستان توسط شهید سلیمانی عملی شد.

مدیر شبکه‌ی قدس ترکیه در سال ۲۰۱۶ طی انتشار پیامی، نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در مقابله با طرح کودتای فتح الله گولن جهت سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان کلیدی ارزیابی کرده بود.

نقش پررنگ و استراتژیک شهید سلیمانی در حمایت از جبهه‌ی مقاومت شیعیان بحرین نیز انکارناپذیر است. لازم به یادآوری است که شهید سلیمانی طی همه این سال‌ها از برقراری صلح و آرامش در ایران غافل نبود و همواره نقشی کلیدی در سرکوب اشرار ایفاء کرد.

محدوده‌ی فکری و استراتژیک حاج قاسم سلیمانی هرگز محدود به مرز‌های ایران نبود و عملاً نشان داد که در مبارزه در جبهه‌ی مقاومت اسلامی هیچگونه حد و مرزی برای خود قائل نیست.

انتهای پیام/۱۳۳

یادداشت/ علی عبدالصمدی