شهادت حضرت زهرا (س)؛ پیام‌ها و عبرت‌ها
شهادت حضرت زهرا (س)؛ پیام‌ها و عبرت‌ها

حضرت زهرا (س) در طول عمر اندکشان، در جنبه‌های مختلف جامعه و خانواده فعالیت داشته و نیز نقش بسزایی در موفقیت دین مبین اسلام و حکومت اسلامی داشته و منشأ خیرات و برکات کثیر بوده ودر همه زمینه‌ها یک بانوی کامل و اسوه بودند.
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر آخرین پیامبر الهی (ص)، همسر نخستین امام (ع) و مادر امام دوم و سوم (ع) و مابقی امامان از نسل وی بوده و یکی از پنج نفر آل عبا است. حضرت زهرا (س) در روز ۲۰ جمادی الثانی سال پنجم بعثت، در مکه به دنیا آمدند و در طول عمر اندکشان، در جنبه‌های مختلف جامعه و خانواده فعالیت داشته و نیز نقش بسزایی در موفقیت دین مبین اسلام و حکومت اسلامی داشته و منشأ خیرات و برکات کثیر بوده ودر همه زمینه‌ها یک بانوی کامل و اسوه بودند.

پس از رحلت پیامبر(ص) طبق امر الهی جانشینی وی به امام علی (ع) واگذار شد ولی خلافت مسلمین را غصب کردند و برای بیعت اجباری گرفتن از حضرت علی (ع) به خانه وی هجوم بردند؛ لکن حضرت فاطمه (س) از ولایت علی (ع) دفاع کرده و مانع شدند و در هنگام هجوم عمر به خانه‌ ایشان، حضرت فاطمه (س) به شدت مجروح شده و چند روز بعد در روز سوم جمادی‌الثانی سال ۱۱ هجری قمری در ۱۸ سالگی به شهادت رسیدند. آن حضرت وصیت کرده بود که غسل و خاکسپاری‌اش به صورت شبانه و کاملا مخفیانه باشد. لذا تاکنون نیز کسی از محل دفن حضرت فاطمه (س) اطلاعی ندارد.

سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت و… درباره حضرت فاطمه؛ همسر و فرزندانش نازل گردیده است. میراث گهربار حضرت فاطمه (س) شامل تسبیحات و نماز حضرت زهرا (س)، مصحف فاطمه (س)، خطبه فدکیه و… است.

آن بانوی بی‌همتا برای جامعه اسلامی و سبک زندگی اسلامی می‌توانند الگو و معیار برای شرایط فعلی جامعه باشند.

• الگوی پدریاری؛ حضرت زهرا (س) طی هشت سال در مکه که پا به پای پدر در اعتلا و پیشرفت اسلام کوشید و در آزار کفار و مشرکان و منافقان، یار و مددکار پدر بود و لقب ام‌ابیها را یافت.

• الگوی کامل همسرداری؛ با همراهی در حد اعلا با امیر المومنین (ع).

• الگوی سبک زندگی در ساده زیستی و پرهیز از تجمل در خانه داری.

• الگوی مادرانه در پرورش فرزندان صالح و بی‌نظیر در جهان.

• الگوی عملی در اجرای جهاد تبیینی رهبرانقلاب اسلامی و بیان روایت‌های صحیح از صحنه‌های جاری انقلاب اسلامی، با عنایت به محدثه بودن حضرت زهرا (س) و ایراد خطبه فدکیه.

• الگوی دفاع نظری و عملی از ولایت فقیه زمان، با توجه به دفاع آن حضرت از ولی امر زمان خویش تا مجروحیت و به شهادت رسیدن وی.

• الگوی احقاق حق دفاع از مظلوم، با بهره‌مندی از معارف خطبه فدکیه‌، به عنوان عصاره فضایل و آئینه تمام نمای نهج‌البلاغه و دفاع از بزرگ.

• الگوی بانوان انقلابی و مبدل شدن آنان به برترین زنان در جامعه پیرامونی خویش، برحسب استطاعت و وسع خود، با عنایت به این که ایشان سیده نسا العالمین (زنان عالم) بوده‌اند.

• الگوی بصیرت و آینده‌نگری و عدم دادن فرصت به دشمن برای بهره برداری سیاسی، با خنثی کردن احتمال نماز خواندن خلیفه ناحق بر پیکر وی؛ با وصیت کفن و دفن مخفیانه درشب.

یادداشت از دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)

انتهای پیام