بیعت جهان مقاومت با سردار سلیمانی از آفریقا تا آسیا
بیعت جهان مقاومت با سردار سلیمانی از آفریقا تا آسیا

در دومین سالگرد سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، علاوه‌بر کشور خودمان، نقاط مختلف از آفریقا تا آسیا شاهد برگزاری تجمعات و مراسم‌های سخنرانی متعدد در حمایت از این سردار بزرگ حامی ملت‌های مظلوم بود. نقطه اشتراک این واکنش‌ها نیز تداوم راه شهید سلمانی و شکست پروژه ضد مقاومت و صهیونیزم بود.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ۲ سال پیش در عراق به همراه ابومهدی المهندس معاون حشد‌الشعبی عراق در حالی که با دعوت رسمی به این کشور سفر کرده بود توسط تروریست‌های آمریکایی و همکاری رژیم صهیونیستی، سعودی و چند کشور غربی به شهادت رسید. هدف اصلی آمریکا این بود که با ترور وی ضربه‌ای به محور مقاومت وارد کند تا بتواند اهداف خود را محقق کند. اما اشتباه استراتژیک اتاق جنگ آمریکا این بود که تصور می‌کرد حذف فیزیکی حاج قاسم به معنای حدف تاثیرگذاری وی خواهد بود.
۲ سال از آن ماجرا گذشته و اکنون آمریکا فهمیده حاج قاسم به عنوان یک شهید بسیار از حاج قاسم در زمان حیات خطرناک‌تر و تاثیرگذار‌تر است. برگزاری تجمع‌ها در نقاط مختلف جهان و مواضع شخصیت‌های جهانی از آفریقا تا آسیا نشان دهنده این است که حاج قاسم بیش از هر زمان دیگری زنده است و به نقش خود در وحدت محور مقاومت و تضعیف دشمنان مشغول است.
تجمع بزرگ در فرودگاه بغداد
در همین ارتباط شنبه شب ده‌ها هزار نفر از مردم عراق در محل شهادت شهیدان «سلیمانی» و «المهندس» در نزدیکی فرودگاه بغداد تجمع کردند. تجمع کنندگان در محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس اقدام به روشن کردن شمع در آنجا کردند. در این تجمع شور و شوق خاصی حاکم بود. در خیابان فرودگاه بغداد نیز تجمع گسترده‌ای توسط عراقی‌ها صورت گرفت. در این تجمع که در نزدیکی پایگاه نظامیان آمریکایی در بغداد برگزار شد، سرودهای ملی ایران و عراق پخش و مردم پرچم دو کشور را به اهتزاز درآورند. پخش این سرودها نشان دهنده این بود که شهادت فرماندهان پیروزی، وحدت دو کشور را تقویت کرده و طنین‌انداختن این سرودها در نزدیکی پایگاه نظامیان آمریکایی پیام خاصی داشت. فرودگاه بین‌المللی بغداد به دلیل این تجمع بزرگ به صورت موقت تعطیل شد.
سخنرانی فرزندان شهدای مقاومت
در تجمع مردم بغداد «مناره جمال المهندس»، دختر ابومهدی المهندس سخنرانی و بر انتقام گیری از آمریکا تأکید کرد. دختر المهندس در این تجمع تاکید کرد «انتقام تو، برادرت و دوستانت را خواهیم گرفت… خاک عراق را که سفارت آمریکا بر آن مسلط شده است، باز پس خواهیم گرفت…به خدا سوگند، از امروز به بعد، سکوت نخواهیم کرد… از حکام عربستان که تصور می‌کنند با پولشان می‌توانند حکومت اموی را بازگردانند، انتقام خواهیم گرفت.»
«زینب سلیمانی»، فرزند شهید سلیمانی در تجمع فرودگاه بغداد نیز حاضر بود و برای مردم عراق سخنرانی کرد: «پدرم از صمیم قلب عراق را دوست داشت و به عراقی قوی می‌اندیشید… شهید ابومهدی المهندس زندگی خود را وقف خدمت به عراق کرد…اشک‌های‌اندوه با آزاد‌سازی عراق از آمریکایی‌ها به شادی تبدیل می‌شود…زمان زیادی نخواهد گذشت تا انتقام فرماندهان شهید را بگیریم…والله این خون‌ها و این فرودگاه را فراموش نخواهیم کرد.» عراقی‌ها هنگام سخنرانی زینب سلیمانی درباره وحدت ملت ایران و عراق؛ شعار «از بغداد تا کرمان این پرچم برافراشته است» سر دادند.
فالح الفیاض رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی نیز به همین مناسبت تأکید کرد که «حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، با خون خود، ارزش‌هایی را ثبت کردند… ما با ریخته شدن خون، شکست نمی‌خوریم زیرا میراث‌دار
امام حسین‌(ع) هستیم.» رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی همچنین بیان داشت این جنایت باعث می‌شود هیچ نظامی آمریکایی با اراده مردم، در عراق باقی نماند. «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی به مناسبت سالروز شهادت سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نوشت: «در دومین سالروز دردناک شهادت‌شان، یادگارهای نیک شهیدان ابومهدی المهندس و مهمان عراق، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، یادشان را گرامی می‌داریم که با مواضع شرافتمندانه‌شان در رویارویی با تروریسم و خنثی کردن نقشه‌های شومش، نام خود را در یاد و ضمیر ملت عراق و ملت‌های آزاده جاودانه کردند.»
«قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق نیز اعلام کرد «حمله به سردار سلیمانی، حمله به ماست و گرفتن انتقام او نیز حقی بر گردن ما است…انتقام خون فرماندهان پیروزی با بیرون راندن نظامیان آمریکا و پایان بخشیدن به حضور آنها در عراق میسر می‌شود.»
پیام رئیس‌جمهور عراق
برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز در دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با یاد آوری شجاعت این دو قهرمان و مقابله آنها با هجوم وحشیانه «داعش» در همان ساعات اولیه حمله و بی‌اثر کردن نقشه‌های خبیث این گروه تروریستی، به فداکاری این فرماندهان در مسیر حمایت از پاک‌سازی اراضی مقدس از گروه‌های تروریستی اشاره کرد.
همزمان با دومین سالگرد فرماندهان مقاومت، ۱۴ استان عراق از جمله بغداد، نجف، بصره و کربلا برای گرامیداشت دومین سالروز شهادت فرماندهان مقاومت دیروز را تعطیل اعلام کردند. دیروز همچنین تجمع گسترده‌ای در بغداد برگزار شد. راهپیمایی نمادین تشییع پیکر شهدای رهبران پیروزی در کنار رصافه در پایتخت بغداد نیز برگزار شد. خیابان‌های بغداد نیز شاهد اهتزاز پرچم‌های عراق و ایران در گردهمایی بزرگ دیروز بود.
پیام شیخ زکزاکی
شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز دیروز در پیامی سالگرد ترور جنایتکارانه و بزدلانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت: «سلام علیکم و رحمت‌الله. انا لله و انا الیه راجعون. یاد سردار قاسم سلیمانی را بزرگ می‌دارم، خداوند او را رحمت کند. من نیز علیه تروریسم مبارزه می‌کنم. آنها با قتل قاسم سلیمانی‌ها، واقعیت خودشان را نشان دادند، چون کسی را کشتند که همه عمرش تلاش کرد تا تمام آثار تروریسم در کشورهایی مثل عراق و سوریه را از بین برود.»
وی شهید سلیمانی را «یک استراتژیست که همه نقشه‌های دشمنان» به خصوص در سوریه و عراق را نقش بر آب کرد، توصیف نموده و توضیح داد: «نهایتا او در انتهای روز و توسط کسانی که حقیقت تروریست بودن خودشان را اثبات کردند، به شهادت رسید. آن کسانی که وی را به شهادت رساندند، تروریست حقیقی هستند، نه فقط پشتیبان تروریسم، بلکه خودشان اقدام‌کننده به ترور هستند. آنها عملا خودشان را نفی کردند.»
وی با بیان اینکه محور مقاومت با ترور و به شهادت رساندن سرداران آن تضعیف نمی‌شود، تصریح کرد: «قرآن کریم می‌فرماید که شیطان، یاران خودش را راهنمایی می‌کند و مکر شیطان، ضعیف است. یاران شیطان مانند شیطان ضعیف هستند، لذا یک اشتباه را بارها تکرار می‌کنند و این بار آنها سردار قاسم سلیمانی و همرزمش
ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند».
تجمع بزرگ مردم قدرشناس یمن
مردم یمن نیز مانند همیشه پیشقدم بودند و با برگزاری تجمع‌هایی پرشور در نقاط مختلف یمن یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی را گرامی داشتند. دیروز مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در صنعا با حضور گسترده مردمی برگزار شد. نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن نیز سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تجلی‌بخش روح مقاومت توصیف کرد و گفت: «ما به روابط با جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنیم.» «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن هم گفت که مکتب مبارزه و زندگینامه شهید قاسم سلیمانی همچنان شعله فروزانی است که همه انقلابیون آزاده جهان، از آن نور می‌گیرند. وی تاکید کرد که شهید سلیمانی، شیر امت اسلامی است که تاریخ او را جاودان کرد.
جغرافیای بزرگ مقاومت
یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به تجمع یمنی‌ها نوشته، یمنی‌ها در صنعا مهم‌تر از خود مراسم، بنری پشت تریبون سخنرانی منتشر کردند که یک دنیا حرف دارد. از رستم ایرانشهر تا شهید صالح الصماد، شیخ احمد یاسین، حاج عماد مغنیه، فتحی شقاقی، نمر النمر، یحیی عیاش، اسماعیل المدانی و بزرگ‌مرد عراق مهدی المهندس. این تصویر، جغرافیای بزرگ مقاومت را نشان می‌دهد، گسترده‌ای که در آن مهم نیست از کجا هستی. مهم این است که چه‌اندیشه‌ای داری، دنبال چه هستی و این خیل بزرگ شهدا که این‌اندیشه بزرگ را دنبال کردند. دشمنان از همین می‌ترسند از این جغرافیا و از این‌اندیشه…
حاج قاسم در لبنان
لبنانی‌ها نیز به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بوستانی را به نام این شهید بزرگ در شهرک کفر ملکی در صیدا افتتاح کردند. به گزارش العهد، شیخ «وسام سعاده» مسئول حوزه دوم حزب‌الله و «حسین خیر الدین» شهردار کفر ملکی و شماری دیگر از شخصیت‌ها در مراسم افتتاح این بوستان حضور داشتند. شهردار کفر ملکی طی نطقی در این مراسم گفت:«کاری که ما انجام می‌دهیم قدم کوچکی برای حفظ خون پاک آنان است. ما با شهدای بزرگوار عهد می‌بندیم که راهشان را ادامه می‌دهیم.» شیخ وسام سعاده مسئول حوزه دوم حزب‌الله نیز به نوبه خود گفت: «خون دو شهید سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به امت امیدی تازه بخشید. امروز آنها در هر قلب و فضایی حضور دارند و خون پاکشان عرش طاغوتیان و ظالمان را به لرزه خواهد ‌انداخت.»
وحشت صهیونیزم
محمد البریم (ابومجاهد) مدیر دفتر رسانه‌ای کمیته‌های مقاومت فلسطین به مناسبت دومین سالگرد شهادت این دو بزرگوار و همرزمان باوفایشان طی سخنانی اعلام کرد که فرمانده بزرگ شهید قاسم سلیمانی، خطر بزرگی برای موجودیت رژیم صهیونیستی به وجود آورد و رویکرد ایشان پیروز خواهد شد. به نوشته المیادین، این مسئول فلسطینی افزود، شهید سپهبد قاسم سلیمانی رمز و نماد مقابله با مستکبران صهیونیستی- آمریکایی است. سردار سلیمانی مظهر شجاعت و پیروزی برای همه انسان‌های آزاده و شریف در جهان است. وی ادامه داد، شهید قاسم سلیمانی خطر بزرگی برای موجودیت رژیم صهیونیستی به وجود آورده و به عنوان یک سد و سپر بزرگ در برابر
جاه‌طلبی‌ها و توطئه‌های آمریکا برای تسلط بر امت اسلامی و غارت توانایی‌های این امت، ایستاد. محمود الزهار عضو ارشد جنبش حماس نیز اعلام کرد، شهید سلیمانی به پیروزی مقاومت و نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی ایمان داشت. او اعتقاد داشت سرزمین مسلمانان مرزی ندارد و هیچ روزی از حمایت از مقاومت دست بر نداشت.
حمله سایبری با نام و یاد شهید سلیمانی
از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اعلام کرد، در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، سایت این روزنامه و اکانت توئیتر روزنامه‌ صهیونیستی معاریو در ساعات اولیه بامداد دوشنبه با عکسی که انفجار نمونه تاسیسات اتمی دیمونا را نشان می‌دهد و این متن که «به شما نزدیک هستیم، جاییکه فکرش را هم نمی‌کنید» به دو زبان انگلیسی و عبری، هدف حمله هکرهای طرفدار ایران قرار گرفت. طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، این عکس نشان می‌دهد که یک موشک از دستی که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده دست سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد، فرود می‌آید. همجنین دیروز همزمان با دومین سالگرد ترور فرماندهان پیروزی بر داعش در جاده فرودگاه بغداد، رسانه‌ها از حمله پهپادی به پایگاه نظامی «ویکتوری» متعلق به نیروهای نظامی آمریکایی در این فرودگاه خبر داد و گفت که بر روی این پهپادها عبارت «عملیات انتقام فرماندهان» (عملیات ثأر القادة) نوشته شده بود.

گزارش خبری تحلیلی کیهان