شهید «فخری زاده»؛ مغز متفکر برنامه‌ی هسته‌ای ایران
شهید «فخری زاده»؛ مغز متفکر برنامه‌ی هسته‌ای ایران

علم، دانش و بینش شهید فخری‌زاده در حوزه هسته‌ای تا جایی بود که حتی موساد وابسته به اسراییل از آن شهید بزرگوار با عنوان «مغز متفکر برنامه‌ی هسته‌ای ایران» یاد می‌کرد.
علی عبدالصمدی

علی عبدالصمدی؛ یک سال از شهادت شهید «محسن فخری زاده مهابادی» گذشت. این شهید را به حق می‌توان پدر علم هسته‌ای ایران دانست.

شهید فخری زاده هم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و هم در زمینه‌های علمی لایق بود و به راستی نقشی پدرانه و دلسوزانه در هر دو زمینه را ایفا می‌کرد.

شهید «فخری زاده» کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای خود را از دانشگاه صنعتی اصفهان گرفت. سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

شهید فخری زاده عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام بود و نیز مرکز مطالعات بیولوژیکی را که ابتکار خودش بود رهبری کرد. وی برای دوره‌ای مدیریت سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی را نیز برعهده داشت. شهید فخری زاده در مقام پدر علم هسته‌ای ایران بر تمامی فعالیت‌های مراکز هسته‌ای کشورمان به طور دلسوزانه‌ای نظارت داشت.

علم و دانش و بینش شهید فخری زاده در مقام یک دانشمند برجسته‌ی هسته‌ای تا جایی بود که حتی موساد وابسته به اسراییل از آن شهید بزرگوار با عنوان «مغز متفکر برنامه‌ی هسته‌ای ایران» یاد می‌کرد.

شهید «محسن فخری زاده» به لحاظ اخلاقی متعهد و متواضع بود به طوری که اغلب برای رسیدگی به همه‌ی امور راسا اقدام میکرد و دشمن از همین تواضع، فروتنی و حضور همیشگیش در سایت‌های مختلف سوء استفاده کرد.

فعالیت‌های شهید فخری زاده در زمینه‌ی دفاع در جبهه‌ی علم و نیل به استقلال هسته‌ای بسیار پیچیده بوده است. شاید بزرگ‌ترین و سترگ‌ترین دستآورد آن شهید بزرگوار در زمینه‌ی علوم هسته ای، پرورش دانشمندان برجسته‌ای باشد که طی سالیان اخیر یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند. خواسته و آرزوی والای شهدای هسته‌ای ایران زمین چیزی جز دستیابی به استقلال علمی و اعتلای کشور نبوده است.

آرزویی که حاسدان و دشمنان زمانه چشم دیدن تحققش را به دست دانشمندان غیور ایرانی نداشتند؛ و سرانجام در تاریخ هفتم آذر ماه سال گذشته پدر علم هسته‌ای ایران به کاروان فرزندان شهیدش پیوست. مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد، مصطفی احمدی روشن، مسعود علی محمدی و اردشیر حسین پور از شاگردان شهید فخری زاده بودند که همگی در راستای اعتلای علمی ایران سرزمین از جان خود گذشتند و فرهنگ متعالی دفاع مقدس را در عرصه‌های علمی کشور جلوه گر شدند.

این وظیفه‌ی نسل‌های بعدی دانشمندان هسته‌ای کشور است که راه پر افتخار شهدای هسته ایران زمین را ادامه دهند و همچنان فرهنگ ناب و با اصالت دفاع مقدس را در زمینه‌ی علوم مختلف به ویژه علم هسته‌ای کشور زنده و پایدار نگهدارند. زیرا علم هسته‌ای علم روز دنیاست و اهتمام ورزیدن در این علم موجب اعتلای سطح دانش دانشمندان کشور و نهایتا نیل به استقلال سرزمینمان خواهد شد.

استقلالی که کلیدواژه‌ی اصلی پیشرفت ایران عزیز در زمینه‌های مختلف است و دشمنان این سرزمین از همین واژه عمیقا در بیم و هراس هستند. نسل‌های بعدی دانشمندان بالاخص دانشمندان هسته‌ای کشور باید بدانند وظیفه‌ی خطیری را بر عهده دارند و آن میراثداری خون شهدای گرانقدری است که تاریخ این سرزمین به وجودشان افتخار می‌کند.

انتهای پیام/۱۳۳