زندگی نامه آیت الله سید عباس هاشمی فشارکی و ابوی( آیت الله العظمی سیدمحمد طباطبایی فشارکی اصفهانی)
زندگی نامه آیت الله سید عباس هاشمی فشارکی و ابوی( آیت الله العظمی سیدمحمد طباطبایی فشارکی اصفهانی)

آیت الله سیّدعباس هاشمی فشارکی فرزند آیت الله العظمی سیدمحمد طباطبایی فشارکی اصفهانی از اعاظم فقهاء و خود نیز از علما و فقهای معاصر بوده است. ایشان در سامرا متولّد شد و  در سنین کودکی پدری پارسا و فاضل را از دست داد. پس از تحصیل دروس مقدماتی و سطح در درس آیات عظام آقا […]

آیت الله سیّدعباس هاشمی فشارکی فرزند آیت الله العظمی سیدمحمد طباطبایی فشارکی اصفهانی از اعاظم فقهاء و خود نیز از علما و فقهای معاصر بوده است.

ایشان در سامرا متولّد شد و  در سنین کودکی پدری پارسا و فاضل را از دست داد. پس از تحصیل دروس مقدماتی و سطح در درس آیات عظام آقا ضیاء عراقی و میرزاحسین نائینی حاضر شد. مقدمات و نیز سطح علوم دینی را از محضر مراجع و استادان وقت آموخت تا به درجاتی عالی از علم و کمال ارتقا یافت و سپس به تهران عزیمت نمود و در مدرسه علمیه خان مروی به انجام وظایف دینی و فرهنگی و تبلیغی پرداخت. و به «جناب آقازاده» معروف بود. نامبرده داماد آیة الله میرزا محمد حسن آشتیانی و شوهر خواهر حکیم عارف آیة الله میرزا احمد آشتیانی بود . وی پس از سالیان متمادی تدریس، تعلیم و هدایت مردم در ۲۹ دی ۱۳۵۸ برابر با  اول ربیع الاول ۱۴۰۰ ق. دعوت حق را لبیک گفت .

پیکر وی با تشییع با شکوهی به بارگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) حمل گردید و در مقبره میرزا حسن آشتیانی دفن شد .

پس از وی فرزندش حجه الاسلام سید محمد هادی طباطبایی در همان مسجدی که پدرش مشغول تبلیغ و نشر حقایق اسلام بود (مسجد خازن الملک)، اقامه جماعت می نمود.

************************************

خلاصه ای از زندگی نامه پدر

پدر ایشان آیت الله العظمی سید محمد طباطبایی فشارکی  متولد ۱۲۵۳ قمری  در فشارک اصفهان – و متوفی در سوم ذی‌القعده۱۳۱۶ قمری در نجف بود.

ایشان در یازده سالگی به عراق رفت.  در شهرکربلا تحصیلات عربی، منطق و برخی مقدمات دیگر را از حاج حسن بن سیدمحمد مجاهد یادگرفت و بعد از مدتی از محضر اساتید دیگری همچون حسین بن محمد اسماعیل معروف به فاضل اردکانی نیز شاگردی کرد.

وی سپس در سال ۱۲۸۶ قمری به نجف مهاجرت کرد و در درس میرزای شیرازی حضور یافت. وبعد از آن همراه با میرزای شیرازی به سامرا رفت. ایشان ارتباط نزدیکی با میرزای شیرازی داشته است. به گونه‌ای که در بسیاری از مسائل از جمله نهضت تنباکو با میرزای شیرازی همراه بوده است.

با فوت میرزای شیرازی در سال ۱۳۱۲ قمری ؛ ایشان مجدا همراه با خانواده به نجف برگشت و به تدریس پرداخت.

او در سوم ذی‌القعده سال ۱۳۱۶ قمری در نجف درگذشت و پیکرش در یکی از حجره‌های صحن علی بن ابی طالب به خاک سپرده شد .

اساتید وی میرزای شیرازی ؛ حسین بن محمد اسماعیل معروف به فاضل اردکانی و حاج حسن بن سیدمحمد مجاهد بودند

شاگردان وی نیز  سید ابراهیم حسینی تهرانی ؛ عبدالکریم حائری یزدی ( موسس جوزه علمیه قم ) ؛ میرزا محمدحسین نائینی ؛ آیت الله شهید سید حسن مدرس ؛شیخ حسن علی اصفهانی ، سید محمدرضا یثربی پدر سید علی یثربی  و شیخ محمدرضا نجفی مسجدشاهی ( و…. بوده اند

از آیة الله العظمی فشارکی چهار فرزند پسر باقی ماند که وارث علم، معرفت و فضیلت پدر شدند:

۱– سید محمد باقر طباطبایی: وی جوانی خوش خلق و نیکو روش بود؛ نامبرده به افتخار دامادی آیة الله میرزا محمد تقی شیرازی درآمد اما در حدود ۳۶ یا ۳۷ سالگی و در سال ۱۳۳۸ ق. به سرای باقی شتافت.

۲– سید علی اکبر طباطبایی: وی نیز متولد سامرا است که سنین خردسالی از نعمت پدری دانشمند و مهربان محروم از الطاف آیة الله حائری در کودکی برخوردار شد. نامبرده هم به تهران مهاجرت کرد و در محل سر تخت بربری های تهران سکونت اختیار کرد و به فعالیت های آموزشی و تبلیغی مشغول بود. وی به افتخار دامادی آیة الله حاج شیخ مرتضی آشتیانی درآمد. پس از ارتحال سید علی اکبر، جنازه اش به مشهد مقدس حمل شد و در جوار بارگاه مقدس حضرت امام رضا (علیه السلام) دفن گشت .

۳- سید ابوطالب فشارکی که به غایت محبوب پدر بود.

۴- – حاج سید عباس طباطبایی ( صدر الاشاره )

 

منابع :