دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، کتاب ماهیت جنگ‌های ترکیبی و راهکارهای دفاعی
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، کتاب ماهیت جنگ‌های ترکیبی و راهکارهای دفاعی

در این کتاب به موضوعات مبانی نظری تهدید وجنگ ؛ دفاع در جنگ‌های متعارف ، جنگ‌های نامتعارف و دفاع در برابر آن و جنگ‌های سایبری ودفاع سایبری پرداخته شده است . دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، مهندس سیدنظام حسین نژاد و مهندس‌ سیدمحمدحسین نژاد

خَذِّلْ عَنّا؛ فإنَّ الحَرْبَ خُدْعَةٌ.

دشمن را از جنگ با ما منصرف كن، كه جنگ نيرنگ است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله

كنز العمّال: ۱۰۸۹۳، انظر: التجسّس باب ۵۲۰٫

ماهیت

جنگ‌های ترکیبی

و راهکارهای دفاعی

مهندس سیدنظام حسین نژاد

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 مهندس‌ سیدمحمدحسین نژاد             

مقدمه

به دلیل پیچیدگی‌های فزاینده محیطی در جهان امروز پدیده‌ها نیز به همان میان پیچیده و چندوجهی شده‌اند. جنگ یکی از پدیده‌هاست که هم به دلیل ماهیت و هم ویژگی و هم شکل عملیاتی آن دچار تحول بنیادین شده است. به همین دلیل است که امروزه جنگ ترکیبی به عنوان مفهومی نوین در ادبیات نظامی و راهبردی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. بنابراین شناخت مبانی، اصول، ویژگی‌‌ها و اهداف جنگ‌های ترکیبی به عنوان یکی از مصادیق جنگ‌های آینده از الزاماتی است که می‌‌تواند در سیاستگذاری کشور در اولویت قرار گیرد. اين رساله تلاش دارد تا با بررسي و تحليل جنگ‌های تركيبي آينده‌نگر از منظر جنگ نوین و واكنش­هاي دفاعي و امنيتي مردم بر عليه اشغال­گران چرائي اين گونه طرح‌ريزي، دفاعي را مورد مطالعه قرار دهد. اين تهديدات چند شيوه­اي كه اغلب جنگ‌های هيبريدي ناميده مي­شود اكنون موجب شده است كه مبارزان مورد هدف تركيبي از قابليت­هاي چند شيوه­اي را فعال و به كاربرند تا با استفاده از مزيت جنگ­هاي ناهمگون به پيروزي‌هاي كليدي دست يابند. در تحليل داده­هاي اين رساله مشخص گرديد كه مقابله با جنگ‌های هيبريدي، صرفاً با بهره‌گيري از يكي از انواع آمادگي و يا مقابله براي عمليات تثبيتي طولاني مدت يا كشمكش پر شدت حاصلي در بر ندارد بلكه توصيه مهم بر اين است كه كشورهاي مورد جنگ هيبريدي به عمليات­هاي تأثير محور و ناهمگون كه همزمان دشمنان، با قساوت بيشتري اينگونه عمليات‌ها را بكار مي­گيرند؛ با دقت بيشتري توجه نمايند. با توجه به نتايج حاصله در اين مقاله، جنگ‌های هيبريدي مهمترين شيوه برگزيده و مورد استفاده غرب در نبردها و كشاكش­هاي–امنيتي خصوصا در منطقه خاورميانه می‌باشد. و لذا اين نکته مهم بايد به عنوان نكته­اي حائز اهميت در كليه طرح­هاي دفاعي و بویژه دفاع غير‌عامل ملحوظ نظر قرار گيرد.

همان‌گونه كه اغلب انديشمندان و متفكرين علم مديريت، موفقيت يك مدير را مشروط به توانايي او از ميزان پيش‌بيني صحيح اوضاع و احوال آينده، شرايط و محيط پيراموني سازمان تحت مديريت وي مي‌دانند، پيش بيني اوضاع آينده توسط رهبران يك كشور در ارتباط با پديده جنگ (به ويژه در شرايط دشوار و پيچيده جهان كنوني) نيز مي­تواند ضمن موفقيت و دستيابي به منافع و اهداف ملي يك ملت باشد.

دشمن همواره به‌دنبال یافتن روزنه‌ای برای آسیب رساندن است، از این‌رو باید با هوشیاری از تمام سطوح جامعه محافظت کرد. هر كشوري كه به مسائل نظامي، دفاعي،‌تهديدات و فرصت‌ها نيانديشد محكوم به نابودي است چرا كه ساير حكومت‌ها به جاي او خواهند انديشيد. اين مسئله براي كشورمان به لحاظ قرارگيري در موقعيت استراتژيك جغرافيايي منابع طبيعي از اهميت بيشتري برخوردار است.

پدافند غیرعامل واژه‌ای که گرچه زیاد شنیده و خوانده شده اما هنوز هم ناشناخته است. اصول اوليه پدافند‌غيرعامل، ساده و تقريباً ثابت بوده ولي كاربرد اين اصول در موارد مختلف تفاوت داشته و در مواردي پيچيده و مشكل مي‌شوند. یکی از راه‌ها در این خصوص استفاده از تجارب کشورهای دیگر در مواجهه با بحران‌هاست، باتوجه به حساسیت منطقه رعایت پدافند غیرعامل در همه حوزه‌ها یک ضرورت است.

امروزه كساني قادرند در عرصه مختلف موفق باشند كه با درك صحيح از اوضاع كنوني و روند حاكم بر آن به پيشواز آينده رفته و به عبارتي در ساختن آينده سهيم باشند و گرنه آن دسته­اي كه منفعلانه منتظر ظهور و بروز رويداد­ها مانده و سپس به فكر مواجهه با آن مي­افتند بلا شك منتظر ظهور و بروز رويدادها مانده و سپس به فكر مواجهه با آن مي­افتند بلاشك به سمت و سويي سوق داده خواهند شد كه ديگران براي آنها رقم زده­اند. امير‌ مؤمنان حضرت علي (ع) در اين ارتباط فرموده­اند: «آنكه به استقبال آينده مي­رود بيناترين است و آنكه پشت به آينده حركت مي­كند سرانجام سرگردان مي­ماند.»

ميزان تأثيرات بنيادي و عميق جنگ بر سرنوشت يك ملت از يك سو و ميزان اهميت آمادگي يك كشور براي مواجهه منطقي و جلوگيري از غافلگيري شدن در جنگ­ها از سوي ديگر ايجاب مي­كند كه ويژگي­ها و ماهيت جنگ­هاي آتي و نيازهاي آن از هم اكنون پيش بيني شده و ابزارهاي لازم براي حضور در چنين شرايطي فراهم شود. نبردهاي اخیر در عراق و سوریه بروز تحولات پيچيده در آن محدوديت‌‌هايي را در درك ما از اين رخدادها در جنگ نوین مورد تأكيد قرار داده است. علاوه بر آن هجمه فرهنگي غرب است كه تلاش دارد تا با توسعه قابليت جنگ نرم به نهادينه نمودن رفتار­هاي سلطه گرايانه خويش جامه عمل بپوشاند.

«رابرت گيتس[۱]» وزير آمريكا در یکی از سخنراني خود در دانشگاه عالي دفاع ملي آمريكا و در جمع نظريه‌پردازان پنتاگون و فرماندهان نظامي مستقيماً اين پرسش را مطرح نمود كه آيا مي‍توان در قالب يك ارزيابي انتقادي از فرهنگ نظامي حاكم در ايالات متحده و منشوري كه نيروهاي مسلح آمريكا خود را با آن تعريف مي­كنند آينده روشن را در پياده‌سازي قدرت دفاعي آمريكا در جهان اعمال كرد؟ در ادامه گيتس رسماً تصريح مي­كند كه اصل مشخص راهبرد دفاعي ملي نوين پنتاگون «تعادل و تركيب تمامي شيوه­هاي برتري سازي» است و اصلي كه در «سند چهارساله دفاعي» آينده آمريكا و ناتو نيز نقش كليدي خواهد داشت اين اصول مورد تأكيد آمريكا آزموني انتقادي ولي از فرضيات اساسي غرب در باره­ي آينده سلطه است كه درك كشورهاي هدف را از تهديدها و تقدم­هاي نسبي در برنامه ريزي­هاي دفاعي– امنيتي لازم الاجرا خواهد كرد. اصطلاح «جستجوي جنگ بعدي» كه غرب آن را بكار مي­برد را تبديل به منظوري نمود كه توانايي نيروهاي مسلح آمريكا در امور نظامي به وضوح و بطور عيني عملكردي سلطه‌جويانه و اشغال گرايانه جلوه داده مي­شود.

همان‌طور كه هزاره جديد از نظر سرعت و ميزان پيشرفت علوم و فناوري در قياس با اعصار قبل از آن، دوراني برجسته و ممتاز در تاريخ زندگي بشر قلمداد مي­شود، از نظر فرايند تكاملي جنگ­ها نيز يك استثناست. رويدادهاي عظيمي در اين قرن نوظهور به وقوع پيوسته و اختراعات بزرگي هم ماهيت جنگ­ها و هم چهره زندگي بشر را دگرگون ساخته كه مربوط به همين بازه زماني است و روند كنوني نشان مي­دهد كه اين تحولات در قرن بيست‌و‌يكم و قرون آتي نيز همچنان ادامه خواهد يافت‌. لذا هر قدر انسان­ها در مورد ابعاد مختلف اين واقعيت و روند تحولات آن كنكاش نموده و خود را براي مواجهه با آن آماده كنند در واقع آينده خويش را به نوعي بيمه كرده­اند. در دنيايي كه تحول و توسعه جزء لاينفكي از زندگي بشر شده و امنيت ويژه پايدار، زمينه‌ساز و بستر اصلي توسعه است آمادگي براي جنگ يك الزام محسوب مي­شود، لذا پيش‌بيني ويژگي‌هاي جنگ در آينده و تعريف نسبتاً روشني از شرايطي كه به هنگام بروز جنگ­ها به وقوع خواهد پيوست مي­تواند متضمن بقاي يك ملت در دوران متلاطم جهان آينده باشد‌. از سوي ديگر هنوز جنگ‌­هاي اخيرنشان مي­دهد كه هميشه بايد به خاطر داشت كه دشمن اصلي يك انسان است‌. اين انسان در اين روند كه از آن به عنوان جنگ ياد مي­كنيم نقش مؤثري دارد اما ظاهراً از قوانين‌ در جنگ تبعيت نمي­كند‌.

براین اساس این کتاب شامل فصل زیر می‌باشد:

فصل اول: مبانی نظری تهدید وجنگ

فصل دوم: مبانی دفاع

فصل سوم: دفاع در جنگ‌های متعارف

فصل چهارم: جنگ‌های نامتعارف و دفاع در برابر آن

فصل پنجم: جنگ‌های سایبری ودفاع سایبری

در پايان لازم ميدانیم از خوانندگان محترم جهت نقصان احتمالي آن پوزش خواسته و نقد و نظر سروران صاحب نظر گرامي را به جان پذيرايیم.

 

                                                                                    بهمن ۱۳۹۸

                                                                               سیدنظام حسین نژاد

سید جواد هاشمی فشارکی

                                                                             سید محمدحسین نژاد

فهرست مطالب

مقدمه.. ۹

فصل اول: مبانی نظری تهدید و جنگ….. ۲۵

مقدمه. ۲۷

جهاد در اسلام. ۲۸

جنگ‌های صدر اسلام. ۳۰

تهدید.. ۳۱

انواع تهديد‌ها ۳۲

جنگ…. ۳۴

انواع جنگ و جایگاه جنگ تحمیلی… ۳۴

جنگ‌های کلاسیک…. ۳۵

جنگ نوين. ۳۵

جنگ تمیز. ۳۵

جنگ بی قاعده ۳۶

جنگ چریکى.. ۳۷

جنگ روانى.. ۳۸

ماهیت جنگ…. ۳۹

تعریف جنگ…. ۴۰

تشریح تکامل جنگ…. ۴۲

جنگ‌های نسل اول: جنگ‌های اولیه. ۴۲

جنگ‌های نسل دوم: باروت و سلاح گرم ۴۲

جنگ نسل سوم: جنگ‌های صنعتی.. ۴۳

جنگ‌های نسل چهارم: جنگ‌های مکانیزه ۴۳

جنگ‌های نسل پنجم: جنگ‌ها اتمی.. ۴۴

جنگ‌های نسل ششم: انقلاب در امور نظامی (RMA) 45

ویژگی‌های عمومی محیط جنگ نسل ششم.. ۴۷

الف) فناوری‌های نظامی.. ۴۷

تسلیحات هدایت دقیق.. ۴۸

جنگ فضایی.. ۴۸

جنگ اطلاعات.. ۴۹

سامانه عامل مدیریت صحنه‌ی نبرد (I4C) 49

ب) روندها و سازمان‌دهی‌های جدید ۵۰

کاهش امکان بروز جنگ‌های گسترده ۵۰

افزایش حساسیت قدرت‌های برتر به جنگ‌های جهانی.. ۵۰

نامتقارن شدن هر چه بیشتر جنگ‌های آتی.. ۵۱

افزایش انعطاف‌پذیری طرح‌های عملیاتی.. ۵۱

جنگ‌های ائتلافی به عنوان ساختار اصلی جنگ‌های آتی.. ۵۱

تغییر مختصات جنگ…. ۵۲

برتری اطلاعاتی به عنوان قابلیت محوری نیروها ۵۲

تغییر ماهیت تسلیحات راهبردی سنتی.. ۵۲

چالش کنترل زمان میان قدرت‌های نامتقارن. ۵۳

ارتقاء نقش مردم در جنگ‌ها ۵۴

افول پیاده نظام ۵۴

افزایش رویکرد حملات در عمق از راه دور. ۵۴

تبدیل جنگ شهری به چالش عملیاتی قدرت‌های برتر نظامی.. ۵۵

طرح‌های عملیاتی.. ۵۵

حلقه‌های پنج‌گانه واردن.. ۵۷

حلقه‌ی اول: مرکز فرمان‌دهی.. ۵۷

حلقه‌ی دوم: عناصر ارگانیک…. ۵۷

حلقه‌ی سوم: زیر ساخت‌های ارتباطی.. ۵۷

حلقه‌ی چهارم: جمعیت پشت جبهه. ۵۷

حلقه‌ی پنجم: نیرو‌های مستقر در خط مقدم ۵۸

مطالعات راهبردی در تعیین وضعیت محیط دفاعی – امنیتی… ۵۸

جنگ ترکیبی… ۵۹

تعریف کلمه جنگ ترکیبی.. ۶۰

تفاوت بین جنگ‌های کلاسیک و جنگ‌های ترکیبی با نگاه به ویژگی‌های جنگ ترکیبی.. ۶۱

اقدامات نظامی در جنگ‌های ترکیبی.. ۶۷

روحیه حاکم بر فضای جنگ‌های ترکیبی (مؤلفه‌های کلی) ۶۷

آسیب‌های کلی در جنگ‌ها ترکیبی.. ۶۸

آسیب‌های عمده فیزیکی ناشی از جنگ‌های ترکیبی.. ۶۸

فصل دوم: مبانی دفاع… ۷۱

مقدمه. ۷۳

تعریف دفاع.. ۷۴

دفاع در اسلام. ۷۴

انواع دفاع.. ۷۵

دفاع آگاهانه و دفاع غریزی.. ۷۵

دفاع عامل و دفاع غیر عامل. ۷۶

گذری چند بر اندیشه‌های دفاعی.. ۷۶

سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران.. ۷۷

دفاع همه جانبه. ۷۸

دفاع موزاییکی.. ۷۹

دفاع نظامی.. ۸۰

دفاع سياسى و اقتصادى‏ ۸۱

دفاع فرهنگى‏ ۸۱

دفاع از حريم‏ ۸۲

تعريف واژه پدافند.. ۸۳

پدافند غيرعامل. ۸۳

پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل. ۸۵

پیدایش پدافند غیرعامل. ۸۶

تدابیر دفاعی.. ۸۷

ضرورت پدافند غیرعامل. ۸۷

اهداف پدافند غیرعامل. ۸۸

دفاع غير نظامي… ۸۹

ديدگاه‌هاي معاصر جهان در باب پدافند غيرعامل.. ۹۰

تهديدات و پدافند غير عامل.. ۹۲

سیاست‌های کلی دفاع غیر عامل (۱۳ بند ابلاغی رهبری) ۹۲

فصل سوم: دفاع در جنگ‌های متعارف…. ۹۵

مقدمه. ۹۷

مفهوم پدافند غیرعامل.. ۹۷

اهمیت دفاع غیرعامل. ۹۷

امنیت ملی و دفاع غیرعامل. ۹۸

ویژگی‌های امنیت ملی.. ۹۹

مؤلفه‌های امنیت ملی.. ۱۰۰

اقدامات دفاع غیرعامل در حوزه‌ی امنیت ملی.. ۱۰۰

تاریخچه پدافند غیرعامل.. ۱۰۱

دیوار چین (۳۶۴ قبل از میلاد) ۱۰۲

سدهای دفاعی خوارزمشاهیان. ۱۰۲

نمونه‌هایی از پدافند غیر عامل در جنگ جهانی دوم ۱۰۲

ایجاد پرده دود. ۱۰۲

ایجاد تاسیسات فریبنده. ۱۰۳

استتار. ۱۰۴

فریب و نیرنگ…. ۱۰۶

در دوره‌های اخیر. ۱۰۷

اصول دفاع غیرعامل.. ۱۰۷

اصول بنیادی دفاع غیرعامل. ۱۰۸

مکان‌یابی… ۱۰۸

انضباط استتار. ۱۰۹

فرایند سامان دهی پدافند غیرعامل. ۱۱۰

معیارهای اولویت بندی مراکز ثقل. ۱۱۱

تعریف استتار، اختفا و فریب یا آفا (CCD) 113

اصول و مبانی CCD… 113

اختفا ۱۱۴

استتار. ۱۱۵

روش‌های استتار. ۱۱۵

مخفی سازی… ۱۱۵

همگون سازی… ۱۱۵

بدل سازی… ۱۱۵

تکنیک‌های استتار. ۱۱۶

رنگ آمیزی استتاری… ۱۱۶

تورهای استتار. ۱۱۶

استتار حرارتی… ۱۱۶

استتار راداری… ۱۱۷

استتار چند طیفی… ۱۱۷

دود. ۱۱۸

استتار ساختمان‌ها ۱۱۸

گسستن شکل وسایه. ۱۱۸

بدل‌سازی… ۱۱۸

استتار راه‌ها و راه آهن… ۱۱۸

استتار پل‌ها……………..

فریب.. ۱۲۶

ماکت‌های فریبنده. ۱۲۶

سنجش از دور. ۱۲۶

مزایای سنجش از راه دور عبارتند از: ۱۲۷

حسگرها (سنسورها) ۱۲۷

استحکامات و سازه‌های امن… ۱۲۸

مبانی و تعاریف… ۱۲۸

تعاریف و اصطلاحات.. ۱۳۰

اماکن و تأسیسات حساس…. ۱۳۰

اماکن و تأسیسات مهم.. ۱۳۰

اماکن و تدسیسات قابل حفاظت… ۱۳۰

سازه‌های دفاعی – نظامی… ۱۳۰

ارزش عملیاتی… ۱۳۱

انواع استحکامات دفاعی.. ۱۳۲

قرارگاه فرمان دهی و کنترل.. ۱۳۲

پناهگاه‌ها ۱۳۲

ملاحظات طراحي پناهگاه ۱۳۴

درجه حفاظت پناهگاه. ۱۳۴

انواع پناهگاه. ۱۳۴

گروه‌بندي پناهگا‌ه‌ها از نظر درجه حفاظت… ۱۳۴

پناهگاه‌هاي درجه يك…. ۱۳۴

پناهگاه‌هاي درجه دو. ۱۳۵

پناهگاه‌هاي درجه سه. ۱۳۵

گروه‌بندي پناهگاه‌ها از نظر نوع عملكرد. ۱۳۵

گروه‌بندي پناهگاه‌ها از نظر مكان استقرار. ۱۳۵

گروه‌بندي پناهگاه‌ها از نظر مدت زمان اقامت… ۱۳۵

پناهگاه‌هاي اختصاصي و عمومي… ۱۳۶

پناهگاه‌هاي اختصاصي… ۱۳۶

پناهگاه عمومي… ۱۳۶

تعيين مكان پناهگاه‌هاي عمومي… ۱۳۶

تعيين مكان پناهگاه‌هاي اختصاصي… ۱۳۷

ظرفيت پناهگاه ۱۳۸

ابعاد پناهگاه (براي اختصاصي و عمومي) ۱۳۹

فضاي داخلي پناهگاه ۱۳۹

ورودي پناهگاه ۱۴۱

روانبخشي پناهگاه‌ها ۱۴۲

استتار پناهگاه‌ها ۱۴۳

انبارهای تدارکاتی… ۱۴۴

پل‌ها و تأسیسات ترابری… ۱۴۴

ساختمان‌های مسکونی و تجاری متراکم.. ۱۴۵

مراکز صنعتی… ۱۴۵

استحکامات موقت… ۱۴۵

خاک ریز. ۱۴۶

کیسه شن. ۱۴۷

دال بتنی، بشکه شن و یا استوانه بتنی.. ۱۴۷

دیوارکشی.. ۱۴۷

مکان یابی مجموعه‌های دفاعی – نظامی… ۱۴۷

نوع سازه‌ی دفاعی – نظامی… ۱۴۸

ملاحظات عمومی مجموعه‌های دفاعی – نظامی… ۱۴۹

پلان مقاوم ۱۴۹

ارگونومی.. ۱۴۹

ملاحظات روانی.. ۱۴۹

خودگردانی.. ۱۵۰

تحرک پذیری.. ۱۵۰

رعایت ملاحظات معماری.. ۱۵۰

طراحی معماری داخلی.. ۱۵۱

پدافند غيرعامل در معماري… ۱۵۱

اصل اول: محافظت سلسله مراتبي.. ۱۵۳

اصل دوم: پوشش سراسري.. ۱۵۳

اصل سوم: محافظت پويا ۱۵۳

اصل چهارم: اصل خودکفايي نسبي.. ۱۵۴

اصل پنجم: کمترين آسيب‌پذيري.. ۱۵۴

فرم ساختمان. ۱۵۴

احجام و المان‌هاي پيراموني.. ۱۵۵

طراحي فضاهاي چند عملكردي.. ۱۵۵

پلان معماري و روابط فضاهاي داخلي.. ۱۵۵

ورودي‌ها و خروجي‌هاي معمولي و اضطراري.. ۱۵۶

فضاهاي سيرکولاسيون. ۱۵۶

نماي بيروني و جداره خارجي ساختمان. ۱۵۶

بازشوهاي خارجي.. ۱۵۷

معماري داخلي.. ۱۵۷

فصل چهارم: جنگ‌های نامتعارف و دفاع در برابر آن… ۱۵۹

مقدمه. ۱۶۱

تعاریف و مفاهیمی از جنگ ناهمگون.. ۱۶۲

عدم تقارن در شمار نیروهاست.. ۱۶۷

فناوری.. ۱۶۸

قدرت آتش افکنی.. ۱۶۸

آماج قراردادن افراد غیرنظامی و شهروندان. ۱۶۸

جنگ نامتقارن از نگاه آمریکا ۱۶۹

ویژگی‌های جنگ‌های ناهمگون.. ۱۷۳

شناخت عناصر اساسی در محیط جنگ ناهمگون.. ۱۷۳

انسان محوری.. ۱۷۴

اتکای به مردم ۱۷۴

حفظ توان. ۱۷۴

هم‌عرصه‌گی.. ۱۷۴

متمرکز بر علیه موضع ویژه ۱۷۵

فرسایش… ۱۷۵

عدم قطعیت.. ۱۷۵

بهره‌گیری از جغرافیا ۱۷۵

جنگ اطلاعات.. ۱۷۶

فریب و غافلگیری.. ۱۷۶

عملیات روانی.. ۱۷۷

ویژگی‌ها و مصادیق تهدید نامتقارن از نگاه آمریکا ۱۷۷

ویژگی‌ها ۱۷۷

مصادیق.. ۱۷۸

بررسی جایگاه دفاع نامتقارن در جنگ ۳۳ روزه حزب الله و رژیم صهیونیستی… ۱۸۱

اصل غافلگیری.. ۱۸۳

دفاع متحرک همه جانبه. ۱۸۳

دفاع نامتقارن موشکی.. ۱۸۴

تأکید بر حمایت‌های مردمی.. ۱۸۵

برخورداری از روحیه شهادت طلبی.. ۱۸۵

بهره برداری بهینه از عملیات روانی متقابل. ۱۸۵

تأکید بر جنگ اطلاعاتی و بهره‌برداری مناسب از ترفندهای جاسوسی و ضدجاسوسی.. ۱۸۵

جنگ نامتقارن از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران.. ۱۸۶

شناخت عناصر اساسی در محیط جنگ نامتقارن.. ۱۸۸

انسان محوری.. ۱۸۸

اتکای به مردم ۱۸۹

حفظ توان. ۱۸۹

هم‌عرصه‌گی.. ۱۸۹

متمرکز بر علیه موضع ویژه ۱۸۹

فرسایش… ۱۸۹

عدم قطعیت.. ۱۹۰

بهره‌گیری از جغرافیا ۱۹۰

جنگ اطلاعات.. ۱۹۰

فریب و غافلگیری.. ۱۹۱

عملیات روانی.. ۱۹۱

ویژگی‌های جنگ‌های نامتقارن.. ۱۹۲

جمع بندی و تجزیه و تحلیل.. ۱۹۴

جمع بندی… ۱۹۶

فصل پنجم: جنگ‌های سایبری و دفاع سایبری… ۲۰۵

مقدمه. ۲۰۷

ماهیت نبرد سایبر. ۲۰۹

افراد مستقل. ۲۱۲

شرکت‌ها و بنگاه‌های کسب و کار. ۲۱۲

گروه‌های جنایت کار. ۲۱۲

بخش دولتی و نظامی.. ۲۱۳

تهدیدها و چالش‌های امنیتی در جنگ‌های سایبر. ۲۱۳

تهدیدهای مستقیم نظامی در فضای سایبر. ۲۱۴

تهدیدهای سایبری غیرمستقیم و غیرنظامی.. ۲۱۵

تروریسم و افراط‌گرایی.. ۲۱۶

جاسوسی سایبر. ۲۱۶

جرایم اقتصادی سایبر. ۲۱۷

جنگ روانی سایبر. ۲۱۷

چالش‌های امنیتی در فضای سایبر. ۲۱۷

چالش‌های درگیری در فضای سایبر. ۲۱۹

رویکرد دفاعی و تهاجمی جمهوری خلق چین در ارتباط با فضای سایبری… ۲۲۱

مبانی مفهومي نظری: قدرت نرم و فضای سایبر در چین. ۲۲۲

فضاي سايبر در چين. ۲۲۴

اقدامات امنيتي… ۲۲۴

جنگ سايبري چین… ۲۲۵

اينترنت… ۲۲۶

اطلاعات… ۲۲۷

راهبرد جنگ اطلاعاتي چين… ۲۲۹

چشم اندازهاي دکترين جنگ اطلاعاتي چين. ۲۲۹

فعالیت‌های سایبری- نظامی ارتش چین. ۲۳۰

دکترین چین در جنگ سایبری.. ۲۳۱

نکات تکمیلی فضای سایبر در چین. ۲۳۲

جمهوری اسلامی ایران و جنگ سایبری ایالات متحده امریکا ۲۳۳

تشکیل گروه‌های سیاسی در اینترنت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی.. ۲۳۴

نشست اطلاعات.. ۲۳۴

جاسوس اینترنتی.. ۲۳۵

نافرمانی مدنی الکترونیک…. ۲۳۶

دموکراسی دیجیتال. ۲۳۶

جنگ فیلتری.. ۲۳۷

فرقه‌گرایی از طریق اینترنت و حمایت از اقلیت‌های مذهبی.. ۲۳۸

جمع‌بندی… ۲۳۸

منابع و ماخذ… ۲۴۳

در رابطه با مولفین… ۲۵۳ 

فهرست جداول

جدول ‏۳‑۱- مؤلفه‌های امنیت ملی و دفاع غیرعامل.. ۱۰۰

جدول ‏۳‑۲- معیارهاي ارزیابی مراکز ثقل.. ۱۱۲

جدول ‏۳‑۳- روش استتار جاده ۱۱۹

جدول ‏۳‑۴- روش استتار راه‌آهن.. ۱۲۰

جدول ‏۳‑۵- روش‌های پوشش استتار و فریبنده راه‌آهن.. ۱۲۱

جدول ‏۳‑۶- انواع استتار پل‌ها ۱۲۲

جدول ‏۳‑۷- روش‌های استتار پل‌ها ۱۲۳

جدول ‏۳‑۸- بازسازی فریبنده پل.. ۱۲۳

جدول ‏۳‑۹- روش‌های استتار اطراف پل.. ۱۲۴

جدول ‏۳‑۱۰- ظرفيت پناهگاه اختصاصي بر اساس كاربري ساختمان.. ۱۳۸

جدول ‏۳‑۱۱- الزامات معماري در پدافند غيرعامل.. ۱۵۲

فهرست اشکال

شکل ‏۱‑۱ مدلسازی نقاط عطف جنگ نسل ششم.. ۴۶

شکل ‏۱‑۲ متدلوژی استخراج ویژگی‌های محیط نسل ششم.. ۴۷

شکل ‏۱‑۳ حلقه‌های پنج گانه واردن.. ۵۶

شکل ‏۱‑۴ نگاه فازی به جنگ… ۵۹

شکل ‏۳‑۱ استتار ساختمان.. ۱۲۵

شکل ‏۳‑۲ کوچک نشان دادن ساختمان بزرگ… ۱۲۵

شکل ‏۳‑۳ یک نوع استتار حرارتی.. ۱۲۸

شکل ‏۳‑۴ یک نمونه از سازه پناهگاه ۱۲۹

شکل ‏۳‑۵ یک نوع سازه دفاعی.. ۱۳۱

شکل ‏۳‑۶ پلان یک نمونه پنگاه ۱۳۳

شکل ‏۳‑۷ سازه یک پناهگاه مقاوم در برابر حملات هسته‌ای.. ۱۳۳

شکل ‏۳‑۸ سه بعدی یک پناهگاه اختصاصی.. ۱۳۶

شکل ‏۳‑۹ برشی از یک پناهگاه زیرزمینی.. ۱۳۸

شکل ‏۳‑۱۰ ارتباط فضاهاي پناهگاهي مجاور يكديگر. ۱۴۰

شکل ‏۳‑۱۱ فضای داخلی پناهگاه قبل و بعد از طراحی داخلی.. ۱۴۳

شکل ‏۳‑۱۲ یک نوع استتار ساختمان.. ۱۴۴

شکل ‏۳‑۱۳ خاکریز. ۱۴۶

شکل ‏۳‑۱۴ ماکت مکان‌یابی بناهای نظامی با استقرار موانع دفاعی.. ۱۴۸

منابع و ماخذ

  • قران کریم
  • احمدی, م. (۱۳۸۴, بهار). امنیت، مفاهیم، مبانی و رویکردها. مربیان, ۱۵, ۱۰۲٫
  • آرگون تافت , ا. (۱۳۸۲). تئوري جنگ. فصلنامه مطالعات بسيج, ۱۹-۱۸٫
  • اژدر, ح. (۱۳۸۸). سخت افزار جنگ هيبريدي. بازیابی ازbashgah.net.
  • اسداللهی, م. (۱۳۸۶). از مقاومت تا پیروزی. تهران: مؤسسه مطالعات اندیشه سازان نور.
  • اسكيلز , ر. (۱۳۸۸). جنگ آينده. (ع. حيدري, مترجم) تهران: دوره عالي جنگ سپاه.
  • اصغريان جدي, ا. (۱۳۷۴). مقاله دفاع غيرعامل در ارگ بم. مجموعه مقالات کنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايران، ارگ بم کرمان. دوم. تهران: سازمان ميراث فرهنگي کشور.
  • اصغریان‌جدی, ا. (۱۳۸۳). الزامات معمارانه در پدافند غیر عامل پایدار. تهران: دانشکده معماری شهید بهشتی.
  • افتخاري, ا. (۱۳۸۵). کالبد شکافی تهدید. (چ. اول, تدوين) تهران: دانشگاه امام حسین ( ع).
  • افتخاري, ا. (پاييز ۱۳۸۳). درباب جنگ: معنا ومقام جنگ در گفتمان¬هاي امنيتي معاصر. فصلنامه راهبرد دفاعي, ۵٫
  • افتخاری, ا. (تابستان ۱۳۸۲). امنیت ملی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره). اندیشه انقلاب اسلامی, ۵۹ تا ۸۳٫
  • افتخاری, ا., & کامکار, م. (۱۳۸۷). جنگ ناهمتراز بازشناسی مفهومی. نشریه نگرش راهبردی, ۸۹ و ۹۰, ۱۷۸٫
  • آقایى , ب., & علی بابایى, غ. (۱۳۶۶). فرهنگ علوم سیاسى. تهران: نشر ویس.
  • اكسيدي , ر. (بهار ۸۴). چرا قدرتهاي بزرگ در جنگهاي كوچك بد عمل مي‌كند ؟. فصلنامه مطالعات بسيج, ۲۶٫
  • اُلسن, ج. (۱۳۸۴). جنگ نامتقارن. تهران: مرکز برنامه ریزی و تألیف کتب درسی سپاه.
  • آلن, ر. (۱۳۸۱). جنگ نامتقارن: آیا ارتش آماده است. (ر. حضالی, & ح. محمدی, مترجم) تهران: مرکز تحقیقات خودکفایی نزساء.
  • اميني , م. (پاييز ۱۳۸۸). كاركرد شبكه‌هاي اطلاعات مردمي در جنگ. فصلنامه مطالعات بسيج, ۲۴٫
  • ایکنبری, ج. (۱۳۸۲). تنها ابرقدرت: هژمونی آمریکا در قرن ۲۱٫ (ع. فضلی پور, مترجم) تهران: ابرار معاصر.
  • بنت, ب. (۱۳۸۴). پاسخ به تهدیدات نامتقارن. (م. زنگنه , & ک. غریب آبادی, مترجم) تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه.
  • بهداروند, م. (۱۳۸۲). استراتژی دفاع همه جانبه. قم: میثاق.
  • بوون , و. (تابستان ۱۳۸۳). ابعاد جنگ. (م. فيروزي, تدوين) فصلنامه مطالعات بسيج, ۲۳٫
  • بوون, و. (۱۳۸۳, تابستان). ابعاد جنگ نامتقارن. (م. ترجمه فیروزی, تدوين) فصلنامه مطالعات بسیج, ۲۳, ۹۳٫
  • بیانات مقام معظم رهبری. (۱۳۶۸, ۸ ۲۹). مراسم ششمین دوره‌ی فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین(ع). (مقام معظم رهبری, مصاحبه كننده) تهران.
  • بیلیس, ج., & و دیگران. (۱۳۷۳). استراتژی معاصر. (ه. میرفخرایی, مترجم) تهران: دفتر مطالعاتی سیاسی و بین المللی.
  • پژوهشکده مطالعات راهبردی. (۱۳۸۴). استراتژی امنیت ملی در ج.ا.ا. تهران.
  • پگاه حوزه. (۱۳۹۰ , شهریور ). حزب الله و دفاع نامتقارن. بازیابی از ۳۰۹: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/7588/94708
  • پیش‌نویس مبحث ۲۱ نظام مهندسی. (۱۳۹۱). پدافند غیر عامل. مرکز تحقیقات وزارت مسکن – مقررات ملی ساختمان ایران.
  • تاجيک, م. (۱۳۷۹). مدیریت بحران. تهران: فرهنگ گفتمان.
  • تقاء, ا. (۱۳۸۹). تحليلي بر جنگ‌هاي هيبريدي. بازیابی ازbashgah.net.
  • تومس , ر. (فروردين ۱۳۸۸). بازآموزي جنگهاي ضد شورش ›› ترجممه دكتر آرمين اميني. ماهنامه اطلاعات راهبردي, ۳۵٫
  • جانسون, ا., & و دیگران. (۱۳۸۴). چالش‌های نوین، ابزارهای نوین برای تصمیم گیری دفاعی. (م. زنگنه, & ک. غریب آبادی, مترجم) تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ.
  • جفری , ا., & رابرت , ر. (۱۳۷۸). فرهنگ اصطلاحات سیاسی و استراتژیک. (م. رئیس زاده, مترجم) تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
  • جمعی از مولفان. (۱۳۸۸). مبانی، اصول و شیوه‌های پدافند غیر‌عامل (جلد چاپ دوم). (ک. مولفان کمیته پدافند غیرعامل وزارت آموزش و پرورش, تدوين) تهران: انتشارات مدرسه.
  • جنگ نامتقارن. (۱۳۸۴). مجموعه مقالات. تهران: ترجمه مرکز برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی، معاونت آموزش و نیروی انسانی ستاد مشترک سپاه.
  • جوانی, ی. (۱۳۸۷, اردیبهشت). عواقب حمله به ایران. هفته نامه صبح صادق, ۳۴۸, ۳٫
  • حسن بيگي, ا. (۱۳۸۴). حقوق و امنيت در فضاي سايبر، تهران. تهران: مؤسسه ي فرهنگي مطالعات و تحقيقات بين المللي ابرار معاصر.
  • خانی, ح. (زمستان ۱۳۹۱). نظریه کارکردگرایی (فونکسیونالیسم). اطلاعات سیاسی – اقتصادی, ۱۴۶ تا ۱۵۳٫
  • خمینی, ر. (۱۳۷۸). صحیفه امام خمینی. تهران: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (س).
  • داعي نژاد, ف., امين زاده, & حسيني. (۱۳۸۵). اصول و رهنمودهاي طراحي و تجهيز فضاي باز مجموعه هاي مسکوني به منظور پدافند غيرعامل. تهران: مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن.
  • دافوس آجا. (۱۳۸۶). مقدمه اي بر جنگ غيرهمتراز. تهران: انتشارات دانشكده فرماندهي و ستاد آجا، معاونت آموزش.
  • داقرتى, و. (۱۳۷۲). جنگ روانى. (ح. ترجمه حسینى, مترجم) تهران: دانشگاه امام حسین علیه‏السلام.
  • دانیالی, س. (۱۳۸۳). نبرد ناهمتراز. تهران: انتشارات دافوس.
  • دفتر حفظ آثار و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای. (۱۳۸۹). ۱٫ بازیابی از http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=16985
  • دهخدا, ع. (۱۳۵۱). لغت نامه دهخدا (جلد چهارم). تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
  • دهقانی فیروزآبادی, س. (۱۳۸۶, بهار ). ابعاد جنگ نامتقارن حزب الله علیه اسرائیل. فصلنامه سیاست خارجی, ۴۱۹٫ بازيابي سال بیست و یکم
  • دهقانی فیروزآبادی, س. (۱۳۸۶, بهار ). جنگ نامتقارن لبنان و امنیت ملی اسرائیل. فصلنامه سیاست خارجی, ۲۱ , ۶۰٫
  • رامسفلد, د. (۱۳۸۱, بهار). دگرگونی نظامی. (ع. ترجمه پورقلی, تدوين) فصلنامه مطالعات دفاعی امنیتی, ۳۰, ۷۱-۸۶٫
  • راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران. (۱۳۹۳, ارديبهشت ۲۹). ۲۶۶۹۰۴. بازیابی از سایت خبری تحلیلی بصیرت: http://basirat.ir/fa/news/266904/
  • رنجبر, م. (۱۳۷۸). مطالعات راهبردی. (چ. اول, تدوين) تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  • روشندل, ج. (۱۳۷۴). امنیت ملی و نظام بین المللی. تهران: وزارت خارجه.
  • زرگر, ا., & مسگري هوشیار, س. (۱۳۸۶). پدافند غیر عامل در معماري راهکاري جهت کاهش خطرپذیري در برابر سوانح. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه. تهران: شرکت کیفیت ترویج.
  • زياري , ک. (۱۳۷۸). برنامه ريزي شهرهاي جديد. تهران: سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاهها(سمت).
  • سازمان بسیج فرهنگیان. (۱۳۸۶). پدافندغیرعامل(زمینه سازی برای مقاومت پایدار). تهران: سازمان بسیج فرهنگیان نیروی مقاومت بسیج سپاه ؛ به سفارش ونظارت سازمان پدافندغیرعامل کشور(توسعه فرهنگی واطلاع رسانی) وباهمکاری وزارت آموزش و پرورش.
  • سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی. (بدون تاريخ). صحیفه نور. ۳، ۱۳، ۶، ۱۶٫
  • ساعد , ن. (ارديبهشت ۱۳۸۵). ارزيابي راهبرد جنگ با تكيه بر موازين حقوق درگيريهاي مسلحانه: مطالعه نظري. ماهنامه اطلاعات راهبردي, ۳۶٫
  • سلامی, ح. (۱۳۸۳). جنگ‌های آینده. ماهنامه دانشگاه عالی دفاع ملی, ۱۳٫
  • سلیمانی, م. (۱۳۹۱). پدافند غیرعامل مقاومت ملی پایدار. مشهد: آیین تربیت.
  • سنبلی, ن. (۱۳۸۲, اردیبهشت). بررسی و ارزیابی استراتژی سلطه سریع. ماهنامه نگاه، تهران, ۳۴, ۴٫
  • سنبلی, ن. (اردیبهشت ۱۳۸۲). بررسی و ارزیابی استراتژی سلطه سریع. ماهنامه نگاه, ۳۴, ۴٫
  • سنجابي , ع. (۱۳۷۵). ۲- استراتژي و قدرت نظامي. تهران: پاژنگ.
  • سنجابی, ع. (۱۳۷۵). استراتژی و قدرت نظامی. تهران: انتشارات پاژنگ.
  • شفيعي اردستاني, ا. (۱۳۶۸). دفاع غيرعامل در آلمان. تهران: وزارت مسکن و شهرسازي، معاونت فني و اجرايي و امور جنگ، دفتر سازه هاي امن.
  • شفيعي سروستاني, ا. (اسفند ۱۳۸۹). سيل فرقه هاي نوظهور و سد شكسته ما. ماهنامه موعود, ۱۲۱, ۴-۸٫ بازيابي سال پانزدهم
  • شهرکی مقدم, ح., & کیانی, ا. (۱۳۹۲). بررسی اصول پدافند غیرعامل با رویکرد معماری پایدار در شهر زابل. همایش معماری پایدار و توسعه شهری. بوکان: شرکت سازه کویر.
  • شوشتری, م. (۱۳۸۷, نیمه خرداد ). ۶۰ سال اشغال ۶۰ سال مقاومت. همشهری دیپلماتیک, ۲۵٫
  • شوشتری, م. (نیمه خرداد ۱۳۸۷). ۶۰ سال اشغال ۶۰ سال مقاومت. همشهری دیپلماتیک, ۲۵٫
  • صدري افشار, غ., & حکمي, ن. (۱۳۷۳ ). فرهنگ فارسي امروز. تهران: موسسه نشر کلمه.
  • صفوی, س. (۱۳۸۷). الزامات و شرایط برتری در جنگ‌های ناهمتراز. نشریه نگرش راهبردی, ۸۹ و ۹۰, ۴۸٫
  • ضیایی پرور , ح. (۱۳۸۹). جنگ سایبری بعد از انتخابات. تهران: موسسه فرهنگی و مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
  • طياري, ح. (۱۳۶۸). دفاع غيرعامل در ۳۱ کشور جهان. تهران: وزارت مسکن و شهرسازي، معاونت فني و اجرايي و امور جنگ، دفتر سازه هاي امن.
  • عبدالله خانی, ع., & کاردان, ع. (۱۳۹۰). رویکردها و طراح‌های امریکایی درباره ایران. تهران: موسسه فرهنگی و مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
  • غراباق زندی, د. (۱۳۸۴, بهار ). جنگ نامتقارن: معمای قدرت و هراس. راهبرد دفاعی, ۷۱٫
  • فونگوین, ج. (۱۳۵۹). هنر نظامى جنگ خلق. (ا. ترجمه تدین, مترجم) تهران: آگاه.
  • قانون برنامه چهارم توسعه، رياست جمهوري. (۳۰/۵/۱۳۸۴). آئين نامه اجرايي بند ۱۱ ماده ۱۲۱٫ تهران: دفتر هيات دولت، کميسيون سياسي – دفاعي.
  • قرآن کریم. (بدون تاريخ).
  • قربانی, ح. (۱۳۸۰, اسفند ). گزارشی از آینده انتفاضه فلسطین. ماهنامه نگاه، تهران, ۷۶٫
  • قربانی, ح. (اسفند ۱۳۸۰). گزارشی از آینده انتفاضه فلسطین. ماهنامه نگاه, ۷۶٫
  • كرمي , ج. (بهار ۱۳۷۷). انديشه جنگ مردمي كلاوزويتسه. سياست دفاعي, ۲۲٫
  • کالنیز, ج. (۱۳۸۰). استراتژی بزرگ. (ک. بایندر, مترجم) تهران: وزارت خارجه.
  • کالین گری, ا. (۱۳۸۱, پاییز و زمستان). تهدید نامتقارن از نگاه آمریکا. (م. ترجمه فیروزی, تدوين) فصلنامه سیاست دفاعی, ۴۰ و ۴۱, ۱۷۹-۱۹۶٫
  • کلهر, ر. (۱۳۸۱, بهار). ‌اطلاعات در جنگ نامتقارن: درسی از یازدهم سپتامبر. فصلنامه سیاست دفاعی, ۳۳٫
  • کورمونت, ب., & دارکوریبینیکار. (۱۳۸۵).، جنگ‌های نامتقارن. (ع. سجادی, & غ. آتش فراز, مترجم) تهران: نشر آجا.
  • ماه‌پیشانیان, م. (۱۳۸۸, زمستان). تبیین منازعات قومی بر اساس تئوری‌های مداخله نگاهی به تهدیدات نرم ایالات متحده امریکا برای جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی و تخصصی عملیات روانی, ۲۴٫
  • ماه‌پیشانیان, م. (۱۳۸۹, تابستان). بررسی ابعاد اجتماعی فرهنگی ابعاد جنگ نرم امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران. فصل نامه علمی و تخصصی عملیات روانی, ۲۶٫
  • متز, ا. (بهار ۱۳۸۰). عدم تقارن و جنگ‌های نامتقارن. (ر. مترجم دکتر کلهر, تدوين) سیاست دفاعی, ۳۴٫
  • محسن زاده کورایم, س., & زندیه , م. (۱۳۹۲). تاثیر پدافند غیر عامل در شهرک سازی. همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری.
  • مختاری, م. (۱۳۸۲, تابستان). جنگ نامتقارن بر مبنای تحلیل جنگ سرد. ماهنامه نگاه, ۳۷, ۲-۱۰٫
  • مرساق محمدي, ر. (۳۰ بهمن ۱۳۹۲). بررسی نقش آب در پدافند غیرعامل با تأکید بر مرزهاي جنوب غربی ایران. همایش سراسري پدافند غیرعامل در علوم و مهندسی با تأکید بر استتار، اختفا و فریب. تهران: انشگاه جامع امام حسین (ع).
  • مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق. (۱۳۸۳). جنگ نامتقارن. تهران: دانشگاه امام صادق.
  • مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن. (۱۳۸۶). پيش نويس اوليه مبحث ۲۱ مقررات ملي ساختمان (پدافند غيرعامل). تهران: مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن.
  • مزروعی, ح. (۱۳۸۴, پاییز و زمستان). جنگ نامتقارن در آیینه تئوری آشوب. فصلنامه سیاست دفاعی, ۲۵ و ۵۳, ۱۱۷٫
  • مستغاثی, س. (۱۳۹۰). به بهانه تقدیر از فیلم شبکه اجتماعی در جشنواره‌های غربی: تارهای یک شبکه صهیونیستی. تهران: روزنامه کیهان.
  • مصباح یزدی, آ. (۱۳۹۴). جنگ و جهاد در قرآن. قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(قدس سره).
  • مکنزی, ک. (۱۳۸۲). جنگ نامتقارن. (ع. حیدری , & م. تمنایی, مترجم) تهران: دانشکده فرماندهی و ستاد.
  • مکنزی. (۱۳۸۲). جنگ نامتقارن. (عبدالمجیدی, & م. تمنایی, مترجم) تهران: انتشارات دوره عالی جنگ سپاه.
  • موحدی‌نیا, ج. (۱۳۸۵). توسعه و پدافند داخلی. تهران: دانشگاه مالک اشتر.
  • مونكر , ه. (۱۳۸۴). جنگ هاي نوين. (ح. درگاهي, مترجم) تهران: دوره عالي جنگ سپاه.
  • میسمی, ح., & موسوی , پ. (۱۳۸۸). اصول و مبانی پدافند غیر عامل. اصفهان: انتشارات سازمان عمران.
  • مینر, گ. (۱۳۸۷, پاییز ). دستور کار امنیتی قرن. (ح. ترجمه بلوچی, تدوين) فصلنامه امنیت ملی, ۱, ۱۱۵٫
  • نجفی, م. (۱۳۸۹). نقش معنویت درنبرد ناهمتراز. قم: پژوهشکده تحقیقات اسلامی.
  • نخجوان, ا. (۱۳۱۷). جنگ. تهران: چاپخانه فردین و براد.
  • نشریه شماره ۴ پدافند غیر عامل. (۱۳۸۴). معماري و طراحی شهري در ایران (جلد چهار). قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا.
  • نهج البلاغه. (بدون تاريخ).
  • نوريس , ج., & فولر, و. (۱۳۸۳). جنگ نوين (جنگهاي شيميايي، بيولوژيك و هسته اي). (م. مينايي, مترجم) تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسين (ع).
  • واعظی, ح. (۱۳۷۹). ایران و آمریکا. تهران: سروش.
  • والرشتاین, ا. (۱۳۸۳). سقوط حتمی عقاب. (م. میرعلی, & ق. شبانیان, مترجم) تهران: کیهان.
  • ویژه‌نامه ۱۱سپتامبر. (۱۳۸۱). ویژه‌نامه ۱۱سپتامبر. فصلنامه مطالعات راهبردی، تهران, ۳ و ۴, ۲۴٫
  • ویلیام, ا. (۱۳۸۴). مفهوم جنگ نسل چهارم. (م. ترجمه شاه‌مرادی, تدوين) ماهنامه دانشگاه عالی دفاع ملی, ۶۱ و ۶۰٫
  • الیاسی, م. (۱۳۸۲, تابستان ). کاربرد عملیات روانی در جنگ نامتقارن. فصلنامه مطالعات بسیج, ۲۳٫
  • (۲۰۱۰, Sep 30). A worm in the centrifuge. بازيابی در October 2, 2010، از http://www.economist.com/: http://www.economist.com/node/17147818
  • Bennett, B., & et al. (1999). What Are Asymmetric Strategies? Santa Monica, CA: Rand.
  • Billo, C., & Chang, W. (2004). Cyber Warfare: An Analysis of the Means and Motivations of Selected Nation States. Hanover: Institute for Security Technology Study, Dartmouth College.
  • Carr, C. (2003). The Lessons of Terror: A History of Warfare Against Civilians. New York: Random House Trade Paperbacks.
  • Chabinsky, S. (2010). The Cyber Threat: Who’s Doing What to Whom? GovSec/FOSE Conference. Washington: Washington, D.C.
  • Chubin, S. (1981, Autumn). Security in the Persian Gulf: Domestic Political Factors. New York: Government Institutes.
  • Clarke, R., & Knake, R. (2010). Cyber War. New York: Ecco.
  • Clarke, R., & Knake, R. (2010). Cyber War: The Next Threat to National Security and What to Do About It. New York: harpercollins.
  • FEMA-426. (2003). risk management Series, Refrence Manual to Mitigate.
  • FEMA-427. (2003). Risk Management Series, Primer for Design of Commercial Building to Mitigate Terrorist Attacks, Chapter 6.
  • FEMA-428. (2003). Risk management Series, Primer to Design Safe School.
  • FEMA-453. (2003). Risk Management Series, Safe Rooms and Shelters, Protecting People Against Terrorist Attacks.
  • Former National Security Advisor Eagelberger, L. (2004, December 4). Journal National.
  • Geers, K. (2009). The Cyber Threat to National Critical Infrastructures: Beyond Theory. The Information Security Journal: A Global Perspective, 18.
  • Glaessner, T. C., Kellermann, T., & McNev, V. (2004). Electronic Safety and Soundness: Securing Finance in a New Age. World Bank Working Paper.
  • Goldsmith, J., & Wu, T. (2006). Who Controls the Internet? Oxford: Oxford University Press.
  • Grant, G. (2008, 05 01). Hybrid Wars. Government Executive. National Journal Group. بازيابي ۰۸ ۵, ۲۰۱۵
  • Jasper, S., & Moreland, S. (2014, 12 02). The Islamic State is a Hybrid Threat: Why Does That Matter? Small Wars Journal. بازيابي ۰۸ ۰۵, ۲۰۱۵
  • Kark, K. (2010). The New Threat Landscape: Proceed with Caution. Forrester analyst. بازیابی از http://www.infosecurity-magazine.com/news/security-threats-evolving-at-breakneck-pace/
  • Krebs, B. (2009). Organized Crime Behind a Majority of Data Breaches. New York: Washington post.
  • Lewis, J. (2008). securing cyberspace for the 44th presidency lewis. A Report of the Center for Strategic and International Studies (CSIS) Commission on Cybersecurity.
  • Lynn, W. (2011). Remarks on Cyber at the RSA Conference. San Francisco: Information Security Magazine Online. بازیابی از http://searchsecurity.techtarget.com/feature/RSA-Conference-2011-News-interviews-and-updates
  • McConnell, M. (2010). How to win the cyber-war we’re losing? The Washington Post. بازیابی از http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/02/25/AR2010022502493.html
  • Meyers, C., Powers, S., & Faissol, D. (2009). axonomies of Cyber Adversaries and Attacks: A Survey of Incidents and Approaches. United States: Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), Livermore, CA.
  • Montalbano, E. (2010, 9 14). بازیابی ازdarkreading.com: http://www.darkreading.com/risk-management/auditors-find-dod-hasnt-defined-cyber-warfare/d/d-id/1092427?
  • Mueller, R. (2007). testimony before the senate select committee on intelligence. United States: Federal Bureau of Investigation.
  • NATO Review. (2014). بازیابی ازnato.int: http://www.nato.int/docu/review/2014/Also-in-2014/Deterring-hybrid-warfare/EN/index.htm
  • O’Brien, K., & Nussbaum, J. (2000, Oct 10). Intelligence Gathering on Asymmetric Threats – Part One. Jane’s Intelligence Review, 12, 50-55.
  • Pinder, A. (2003, September 11). The world beyond. بازیابی ازmi2g.com.
  • Aitoro, J. (2010, 09 13). بازیابی از nexgov.com: http://www.nextgov.com/defense/2010/09/defense-lacks-doctrine-to-guide-it-through-cyberwarfare/47575/
  • Rattray, G. (2001). Strategic Warfare in Cyberspace. Cambrigm, MA: MIT Press.
  • Rolling, J., & Henning, A. (2009). comprehensive national cybersecurity initiative legal authorities and policy considerations rolling. Retrived from congressional.
  • Santezu, S., & Gripfith, B. (1971). heart of war (trans). London: Oxford University Press.
  • Schaap, A. (2009). Cyber Warfare Operations: Development and Use Under International law. U. S.: U.S Air Force Law Review.
  • Shachtman, N. (2011, July 14). Pentagon Makes Love, Not Cyber War, in New Strategy. (r. CNN, مصاحبه كننده)
  • Thomas, T. (2004). Dragon bytes: Chinese information-war theory and practice from 1995-2003. Fort Leavenworth, Kansas: Foreign Military Studies Office.
  • von Clausewitz, C., Howard, M., Paret, P., & eds. (1989). On War. Princeton: NJ: Princeton University Press.

 

سرشناسه:حسین‌نژاد، سیدنظام، ‏‫۱۳۶۷ -‏‏‏‏
‏عنوان و نام پديدآور:ماهیت جنگ‌های ترکیبی و راهکارهای دفاعی/ سیدنظام حسین‌نژاد، سیدجواد هاشمی‌فشارکی، سیدمحمد حسین‌نژاد.
‏مشخصات نشر:تهران : وانیا، ‫۱۳۹۹.
‏مشخصات ظاهری:‏‫۲۶۴ ص.‏‫: مصور،‌ جدول.
‏شابک:‏‫۶۴۰۰۰۰ ریال: ‏‫‫۹۷۸-۶۲۲-۶۲۶۶-۹۹-۴
‏وضعیت فهرست نویسی:فاپا
‏یادداشت:کتابنامه: ص. [۲۴۳] – ۲۵۱.
‏موضوع:جنگ ترکیبی
‏موضوع:Hybrid warfare
‏موضوع:دفاع غیر نظامی
‏موضوع:Civil defense
‏موضوع:جنگ‌ سایبری
‏موضوع:‏‫Cyberspace operations (Military science)
‏شناسه افزوده:هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏‫۱۳۴۰ -‏
‏شناسه افزوده:حسین‌نژاد، سیدمحمد، ‏‫۱۳۶۷ -‏‏‏
‏رده بندی کنگره:‏‫U۲۱/۲
‏رده بندی دیویی:‏‫۳۵۵/۰۲
‏شماره کتابشناسی ملی:۶۱۳۷۷۳۹
‏اطلاعات رکورد کتابشناسی:فاپا
عنوانماهیت جنگ‌های ترکیبی و  راهکارهای دفاعی
نویسندگان 

سید نظام حسین نژاد- سید جواد هاشمی فشارکی- سید محمد حسین نژاد

شمارگان۳۰۰ نسخه
نوبت چاپاول ۱۳۹۹
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۲۶۶-۹۹-۴
ناشروانیا
خیابان انقلاب خیابان ابوریحان خیابان وحید نظری پلاک ۳۶ واحد ۱

تلفن ۶۶۹۷۴۵۶۱- ۰۹۱۲۱۸۶۶۵۵۸

 

 تقدیم به 

  • آنان که برای امنیت و سر افرازی انقلاب اسلامی جانفشانی کرده‌اند
  • به حافظان کشور و مدافعان محور مقاومت
  • به آنان که به توسعه پایدار و امن کشور دربرابر تهدیدات می‌اندیشند
  • به قائم و مصلح جهانی (عج) و نائب بر حقش
  • و آنان که زمینه‌ساز و آماده ظهورند.

در رابطه با مؤلفین 

  • مهندس سیدنظام حسین‌نژاد 

(متولد ۱۳۶۷ در شهرستان بابل مازندران) نویسنده و پژوهشگر معاصر ایرانی است.

دوران کودکی و نوجوانیاش در شهر کودکیش سپری شد. دبستان و دبیرستان و دانشگاه را در مازندران گذراند. در دوران تحصیل علاقه فروانی به پژوهش داشت و پژوهش‌های فروانی از وی انجام گرفت و جوایز مختلفی از محافل علمی دریافت کرد و دوبار هم به عنوان پژوهشگر جوان برتر کشور نایل آمد. او در کنار تحصیل به قرآن و نهج البلاغه علاقه‌مند بود و جوایزی نیز در این زمینه کسب کرد. در ادامه با توجه به علاقه وی به طراحی، علاقه‌مند به تحصیل در رشته معماری شد و علی‌رغم سختی‌ها و مشقت فراوان در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه، با احراز رتبه ممتاز به دریافت دانش‌نامه لیسانس نایل آمد. در سال ۱۳۹۱ به تهران آمد و پس از طی دوران آموزشی دانش‌نامه فوق‌لیسانس در رشته معماری گرفت. همزمان در تحصیل در ارگان‌های مختلف به فعالیت مرتبط با رشته خود پرداخت.

او از سال ۱۳۹۳ عضو سازمان و کانون نظام مهندسی مازندران است و به موازات سرگرمی به حرفه معماری به جمع‌آوری و کسب‌ و‌ کار در زمینه آثار هنرو معماری ایرانی و مباحث علمی معاصر اشتغال دارد. در زمینه معرفی آثار هنرو معماری ایرانی و نیز در باب مباحث بومی و اجتماعی مقالات متعدد نوشته است.

برخی از کتابها و مقالات

– انواع روش‌های طراحی سازه‌های مقاوم در برابر انفجار و روش طراحی بهینه، چاپ دوم ۱۳۹۶.

– ارزیابی نقش مراکز اقامتی، راهبردی برای افزایش جذب سرمایه

-نور و رنگ یکی از شاخصه‌های ویژگی معماری سنتی ایران

-تعادل و تقارن به عنوان یکی از مفاهيم بنيادي معماري ايران

-ارزیابی و تحلیل کیفیت و زیبایی شناسایی محیط و منظرشهری از دیدگاه روانشناسانه

-بازشناسی پارامترهای معماری پایدار و بازتاب آن در طراحی هتل امروز

-بررسی عوامل تاثیرگذار بر تنوع عملکردی و میزان تأثیرپذیری آن بر فضاهای عمومی در محله‌های مسکونی

-ارزیابی حس رضایتمندی ساکنان مجتمع‌های مسکونی با بهره گیری از فضای سبز

-ارزیابی و بررسی برنامه‌های آمایشی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای آمایشی در ایران

-بررسی و تحلیل نقش فاکتورهای انسانی در کاهش حوادث و افزایش ایمنی در پروژه‌های عمرانی به روش تحلیل سلسله مراتبی AHP

برخی از جوایز و افتخارات

-پژوهشگر جوان برتر کشور در چهارمین همایش پژوهشگران جوان در سال ۱۳۸۳

-نخبه استان مازندران در دومین جشنواره تجلیل از نخبگان استان در سال ۱۳۸۴ زمینه علمی و پژوهشی

-پژوهشگر جوان برتر کشور در پنجمین همایش پژوهشگران جوان در سال ۱۳۸۵

-جوان توانمند استان مازندران در اولین همایش تجلیل از جوانان توانمند استان مازندران در سال ۱۳۸۶

-جوان توانمند استان مازندران در دومین همایش تجلیل از جوانان توانمند استان مازندران در سال ۱۳۸۷ زمینه علمی و پژوهشی

-کسب رتبه‌های برتر در زمینه مطالعه و تحقیق بین سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ در استان مازندران

-کسب رتبه برتر در مسابقات نهج البلاغه در سال ۱۳۸۵

-دانشجوی ممتاز در دانشگاه در دانشکده معماری بین سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹

-تقدیر حسن، زحمات و تلاش بی‌شائبه در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۱۳۹۶

 

 

  • مهندس سیدمحمد حسین‌نژاد 

متولد ۱۳۶۷ بوده و دارای کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی‌ارشد در رشته پدافند غیرعامل و دارای کتاب و مقالات پذیرفته شده زیر می‌باشد:

  • انواع روش‌های طراحی سازه‌های مقاوم در برابر انفجار و روش طراحی بهینه، چاپ دوم ۱۳۹۶
  • بررسی تاثیر غلظت هیدروکسید سدیم و دمای عمل آوری بر روی مقاومت فشاری ملات‌های ژئوپلیمری بر پایه متاکائولین

کنفرانس ملی مهندسی عمران و محیط زیست

  • بررسی پاسخ تونل بتن مسلح چندمنظوره شهری تحت اثر انفجار سطحی

اولین کنفرانس ملی مهندسی عمران و توسعه پایدار ایران

  • ارزيابي عملکرد ساختمان‌هاي بتن آرمه تقويت شده موجود توسط مهاربندهاي فولادي (چکیده)

چهارمین کنفرانس بين المللي صنعت احداث و انرژی

  • نقش رفتارهای سازه ای در طراحی ساختمان ها (چکیده)

چهارمین کنفرانس بين المللي صنعت احداث و انرژی

  • اصول پدافند غیر عامل و تاثیر آن در سکونتگاه های امروز (چکیده)

هشتمین کنگره ملی مهندسی عمران

  • تاثیر پدافند غیرعامل در آمایش شهرها نمونه موردی شهر زاهدان (چکیده)

اولین کنگره ملی آمایش سرزمین در هزاره سوم با تأکید بر جنوب شرق ایران

  • ارزیابی و بررسی برنامه های آمایشی در برنامه ریزی منطقه ای آمایشی در ایران (چکیده)

اولین همایش منطقه ای رویکردهای نوین آمایش در ایران

  • بازشناسی پارامترهای معماری پایدار و بازتاب آن در طراحی اقامتگاه‌های امروز

سومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری-مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان ، اصفهان، ايران، شانزدهم آذرماه۱۳۹۲

 

  • دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

متولد سال ۱۳۴۰ در شهر تهران بوده و دارای تحصیلات کارشناسی­ارشد مهندسی معماری و دکتری مدیریت راهبردی می­باشد. ایشان مدرس دانشگاه بوده همچنین دهها مقاله علمی در همایش­های ملی و بین­المللی ارایه نموده و نیز درنشریات علمی و تخصصی چاپ و منتشر شده است. ایشان دبیر همایش‌های تخصصی زیر بوده است :

  • عضو هیات رییسه همایش علمی پژوهشی معماری وشهرسازی با رویکردپدافند غیرعامل، دانشگاه مالک‌اشتر – ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ [۲]
  • دبیر علمی دومین همایش ملی معماری پایدار وتوسعه شهری – ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ – [۳]
  • دبیر نمایشگاه دستاوردهای نوین مهندسی دفاعی – تهران – ۴ مهر ۱۳۹۵ – [۴]
  • دبیرعلمی اولین همایش ملی پدافند غیرعامل وتوسعه پایدار – ۱۲و۱۳ مهر ۱۳۹۵ –  [۵] و [۶]
  • دبیرعلمی همایش مبانی طراحی موزه های دفاع مقدس – ۸ اسفند ۱۳۹۵ – [۷] و [۸]
  • دبیر علمی برگزاری دومین همایش ملی پدافند وپیشرفت پایدار ۲۵ مهر۱۳۹۶ –  [۹]
  • داور مسابقه ملی طراحی سرپناه نیمه موقت حادثه دیدگان – مرکز معماری اسلامی حوزه هنری – ۲۷ تیر ۱۳۹۷
  • دبیر کمیته نشست زیرساختهای ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی – متروی تهران – ۶ مرداد ۱۳۹۷
  • دبیر نشست گفتمانی«نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی» –باغ موزه دفاع مقدس – ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
  • دبیر کمیته نشست روستاها وعشایر جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی –
    روستای گلحصار – ۱۴ مهر ۱۳۹۷
  • دبیر نشست «هم اندیشی نهادهای مسول در حوزه معماری وشهرسازی با رویکرد هویتی» – باغ موزه دفاع مقدس – ۲۵ مهر ۱۳۹۷
  • دبیر نشست “تکریم حرم ائمه مظلوم بقیع” درمجتمع ولایت سازمان بسیج عمران و معماری – ۲ آبان ۱۳۹۷
  • دبیرنشست جشن مردمی چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه قضایی – ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
  • دبیرکمیته داوران مسابقه طراحی جنه البقیع – ۱۳۹۹

 ایشان دارای تالیفات زیر می­باشد: 

تالیفات منتشرشده (بصورت منفرد و یا مشترک):

درحوزه معماری و شهرسازی

  • مبانی نظری معماری – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • مقدمه ای برمبانی معماری مساجد – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • مبانی طراحی موزه دفاع مقدس – انتشارت باغ موزه دفاع مقدس، ۱۳۹۶
  • نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی ایرانی (برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی) – انتشارات جهاددانشگاهی قزوین – ۱۳۹۷
  • حرم مطهر سامرا – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۷
  • معماری وشهرسازی اسلامی در آیینه قوانین ومقررات – انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین– ۱۳۹۸
  • شکوه معماری اسلامی درصحن حضرت زهرا (س) – انتشارات وانیا – ۱۳۹۸
  • مبانی طراحی معماری مساجد – مرکزرسیدگی به امورمساجد استان البرز – ۱۳۹۸
  • مسجد و نمازخانه در آینه قوانین ومقررات – انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین – ۱۳۹۸
  • اصول طراحی همساز با اقلیم – انتشارات جهاددانشگاهی – ۱۳۹۸

درحوزه های مهندسی (میان رشته‌ای)

  • مبحث بیست ویک مقررات ملی ساختمان – نشر مرکز تحقیقات ساختمان(عضو گروه تدوین) – ۱۳۸۸
  • مبانی طراحی وساخت فضاهای امن پناهگاهی – انتشارات نخبه سازان – ۱۳۹۰ – کسب رتبه برترین در چهارمین جشنواره انتخاب برترین های پژوهش ونوآوری در حوزه مدیریت شهری –  ۲۱ / ۹ /۱۳۹۰ – و برگزیده رتبه دوم هشتمین دوره کتاب سال اهل قلم در تیرماه ۱۳۹۱
  • طراحی شهری از منظر دفاع غیر عامل – انتشارات بوستان حمید – ۱۳۹۰
  • راهنمای مبحث بیست ویک مقررات ملی ساختمان – انتشارات بوستان حمید – ۱۳۹۱
  • حفاظت وایجاد پناهگاههای ضد بارش هسته ای– انتشارات بوستان حمید – ۱۳۹۱
  • اصول مهندسی دفاع غیرعامل در طراحی و اجرای تأسیسات آبرسانی شهری – انتشارات تایماز – ۱۳۹۳
  • طراحی فاضلاب شهری– انتشارات رواق سازه آکام پایدار – ۱۳۹۴
  • مبانی طراحی فضای سبز پایدار – مرکزتحقیقات کاربردی مهندسی ناجا – ۱۳۹۵
  • طراحی محوطه وفضاهای بازشهری – مرکزتحقیقات کاربردی مهندسی ناجا – ۱۳۹۵
  • مبانی طراحی مراکزداده امن – انتشارات نخبگان – ۱۳۹۵
  • طراحی ایستگاه راه آهن – انتشارات دانشگاه جامع امام حسین ع – ۱۳۹۵
  • طراحی ورودیها ی فضاهای زیر زمینی – انتشارات نخبگان – ۱۳۹۵
  • بیمارستان صحرایی – انتشارات قرب – ۱۳۹۵
  • طراحی معماری ساختمانهای صنعتی – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۵
  • روش‌های طراحی سازه ‌های مـقاوم – انتشارات باغ فکر -۱۳۹۵
  • طراحی پالایشگاه ایمن – انتشارات فارسیران – ۱۳۹۵
  • مبانی دفاع غیر عامل در مکان یابی سدها – انتشارات قرب ۱۳۹۶
  • طراحی بیمارستان صحرایی و سامانه تریاژ هنگام وقوع حادثه هسته ای  – انتشارات نارون دانش – ۱۳۹۸ 

در حوزه مذهبی و سیاسی

  • مبانی ، کارکردها و ویژگیهای مساجد – نشر وانیا – ۱۳۹۵
  • نماینده ولی فقیه و سیاستهای استان – مسیر دانشگاه – ۱۳۹۵
  • سرای اربعین – (راهنمای طرح و تجهیز موکبهای اربعین حسینی) – نشر باغ فکر۱۳۹۵
  • برنامه خودسازی یک ماهه – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • گنجینه معارف شهدا – ستاد یادواره شهدای فشارکی – انتشارات وانیا – ۱۳۹۷ – رونمایی در سومین جشنواره شهدا – مسجد شهدای اصفهان – اردیبهشت ۱۳۹۸
  • فراتر از مدرسه ، شهید محمد فرهاد عباسی – انتشارات وانیا – ۱۳۹۸
  • فرهنگ موضوعی گام دوم انقلاب اسلامی – انتشارات جهاددانشگاهی – ۱۳۹۸
  • فرهنگ موضوعی وصیت نامه امام خمینی – انتشارات جهاددانشگاهی – ۱۳۹۸ 

در حوزه اقتصادی

  • تهدیدات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی – انتشارات پارس ضیاء وعلم آفرین – ۱۳۹۲( چاپ سوم) -برگزیده دهمین دوره کتاب سال اهل قلم در دیماه ۱۳۹۳ – (دریافت لوح تقدیرویژه) 

درحوزه مدیریت بحران

  • استاندارد مدیریت بحران – انتشارات پارس ضیاءعلم آفرین – ۱۳۹۱(چاپ دوم)
  • استاندارد مدیریت تداوم کسب وکار – انتشارات پارس ضیاءعلم آفرین – ۱۳۹۱(چاپ دوم)
  • ایستادگان هرگز نمی میرند – انتشارات باغ فکر – ۱۳۹۵ 

درحوزه دفاع غیرعامل

  • پدافند غير عامل در آئينه قوانين و مقررات ـ انتشارات سازمان پدافند غير عامل كشور – ۱۳۸۹ کسب رتبه سوم هفتمین دوره کتاب سال اهل قلم ۲۰ / ۴ /۱۳۹۰
  • ماهیت وفلسفه دفاع غیر عامل – انتشارات بوستان حمید – ۱۳۹۱
  • فرهنگ تشریحی پدافند غیر عامل – انتشارات علم آفرین – ۱۳۹۱ – مولف برگزیده درنسخه پیش چاپ در اولین جشنواره پایداری ملی ۳ /۳ / ۱۳۸۸ – دریافت لوح سپاس از جشنواره کتاب سال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درسال ۱۳۹۲ اصفهان
  • استاندارد مدیریت کیفیت پدافند غیر عامل– انتشارات پارس ضیاءعلم آفرین – ۱۳۹۱ (چاپ دوم)
  • کتابنامه تشریحی دفاع غیر عامل– دانشگاه مالک اشتر – ۱۳۹۳
  • مقالات توسعه پایدار و پدافند غیر عامل – انتشارات پیرانو – ۱۳۹۵
  • راهنمای ماده ۲۱۵ قانون – انتشارات پیرانو – ۱۳۹۵
  • پدافند غیر عامل و پیشرفت پایدار – انتشارات پیوست – ۱۳۹۶ 

درحوزه دفاعی

  • عوامل شناسایی اهداف – انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح – ۱۳۹۲
  • روند تهاجم غرب به عراق – انتشارات بوستان حمید – ۱۳۹۳
  • جنگ پیشگیرانه امریکا در مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران – انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی (عضو گروه تدوین) – ۱۳۹۵
  • ره توشه مدافعان حرم – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • مبانی طراحی اردوگاهها ومقرهای نظامی – انتشارات جهاددانشگاهی – ۱۳۹۸

 

در مرحله تالیف و نشر

  • سلام برحسن (شهیدحسن اثنی عشری) – در مرحله مذاکره با ناشر – ۱۳۹۸
  • معرفی حرم مطهر حضرت زینب (س) – در مرحله انتخاب ناشر – ۱۳۹۸
  • امورمهندسی در آیات قرآن – در مرحله تحقیق – ۱۳۹۸
  • مبانی معماری اسلامی – در مرحله تدوین – ۱۳۹۷
  • مهندسی رزمی – در مرحله تدوین – ۱۳۹۸
  • مخابرات در دفاع مقدس – در مرحله تحقیق – ۱۳۹۸
  • فرهنگ موضوعی سجادیه – در مرحله تدوین – ۱۳۹۸
  • کنکاشی در زیارت جامعه – در مرحله تدوین – ۱۳۹۸
  • معارف جوشن کبیر – در مرحله مذاکره با ناشر – ۱۳۹۸
  • سجادیه موضوعی – در مرحله تدوین
  • نهج البلاغه موضوعی امام علی (ع) – در مرحله تدوین

 

[۱] Robert Michael Gates

[۲] http://www.iust.ac.ir/find.php?item=32.1256.19335.fa

[۳] https://www.civilica.com/Papers-SAUD01=همایش-ملی-معماری-پایدار-و-توسعه-شهری.html

[۴] http://www.iribnews.ir/fa/news/1315250/نمایشگاه-ماشین-آلات-ودستاوردهای-نوین-مهندسی-دفاعی

[۵] http://kermanshah.iribnews.ir/fa/news/1320146/برگزاری-کنفرانس-پدافند-غیرعامل-و-توسعه-پایدار

[۶] http://www.pdfconf.ir/fa/

[۷] http://www.iust.ac.ir/find.php?item=27.7953.47954.fa

[۸] http://www.iranhdm.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=686&newsview=1834

[۹] http://allconferences.ir/conferences/دومین-کنفرانس-ملی-پدافند-غیرعامل-و-توس/