تحلیل حاج احمد متوسلیان از نقش فتح خرمشهر در تضعیف صدام + صوت
تحلیل حاج احمد متوسلیان از نقش فتح خرمشهر در تضعیف صدام + صوت

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سخنان منتشر نشده از جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان (فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص)) در پنجم خرداد سال ۶۱ را که دو روز بعد از آزادسازی خونین‌ شهر در میان همرزمانش ایراد کرده است، را منتشر کرد. چرا آزادسازی خرمشهر حیات سیاسی برای انقلاب بود؟ سخنان حاج احمد متوسلیان […]

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سخنان منتشر نشده از جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان (فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص)) در پنجم خرداد سال ۶۱ را که دو روز بعد از آزادسازی خونین‌ شهر در میان همرزمانش ایراد کرده است، را منتشر کرد.

چرا آزادسازی خرمشهر حیات سیاسی برای انقلاب بود؟

شمارش معکوس مرگ یک دیکتاتور از امروز + صوت منتشرنشده حاج احمد متوسلیان

سخنان حاج احمد متوسلیان در این صوت، به شرح زیر است:

«برادرها! مسأله خونین‌شهر در حال حاضر به عنوان شریان مرگ و زندگی برای عراق و برای ما به عنوان حیات سیاسی مطرح است. اگر خونین شهر سقوط بکند، پایه‌های حکومت صدام در هم خواهد شکست و ملت آن، یک لحظه دیگر او را سر کار نخواهند گذاشت.»

درباره عملیات

عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس بزرگ‌ترین عملیات نیرو‌های مسلح ایران در هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود. این عملیات در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۶۱ با عبارت و رمز «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابیطالب» با فرماندهی شهید سپهبدعلی صیاد شیرازی آغاز شد و به مدت سه هفته به طول انجامید.

عملیات بیت‌المقدس به چهار دوره زمانی تقسیم می‌شد که در مرحله چهارم آن در ساعت ۲۲:۳۰ روز یکم خرداد ۶۱ با هدف تلاش برای آزادی‌سازی خرمشهر آغاز شد و در نهایت روز سوم خرداد ۶۱ رزمنده‌های اسلام توانستند به طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شوند و این شهر را که از روز‌های نخست جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود، آزاد کنند.

در این عملیات، پنج هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال‌شده توسط ارتش عراق از جمله شهر‌های خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز ـ خرمشهر آزاد شدند. همچنین شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه ارتش عراق خارج شدند. با این وجود طی سه هفته نبرد، حدود ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های ارتش عراق به اسارت ایران درآمدند.

۰۰:۰۰۰۰:۴۶

انتهای پیام/ ۱۱۸