تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در «یاد یاران»
تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در «یاد یاران»

مراسم پاسداشت پیشکسوتان و خادمان عرصه  جهاد و شهادت با عنوان «یاد یاران» عصر روز گذشته، ۲۹ اردیبهشت، به منظور تجلیل از حسین گوران، پدر شهید بهمن نجفی و گلعلی بابایی در مجتمع فرهنگی سیزده آبان و با مشارکت سازمان بسیج دانشجویی و هیئت رزمندگان برگزار شد. اصغر وصالی به قرآن و نهج‌البلاغه مسلط بود […]

مراسم پاسداشت پیشکسوتان و خادمان عرصه  جهاد و شهادت با عنوان «یاد یاران» عصر روز گذشته، ۲۹ اردیبهشت، به منظور تجلیل از حسین گوران، پدر شهید بهمن نجفی و گلعلی بابایی در مجتمع فرهنگی سیزده آبان و با مشارکت سازمان بسیج دانشجویی و هیئت رزمندگان برگزار شد.

اصغر وصالی به قرآن و نهج‌البلاغه مسلط بود
سردار محمد کوثری، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) و راوی شهید اصغر وصالی گفت: این شهید پیش از انقلاب جزء سازمان مجاهدین خلق بود و از اعضای گروه مصطفی خوشدل به شمار می‌رفت.
وی افزود: وی در عملیات دستگیری خانه‌های تیمی که ساواک در سال ۵۱ اقدام به آن کرد، جزء ۹۱ نفری بود که دستگیر شدند. در سال ۵۷ و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی اصغر جزء آخرین افرادی بود که آزاد شد.
سردار کوثری در ادامه اظهار کرد: اصغر وصالی در حوزه مبانی قرآن و نهج‌البلاغه بسیار مسلط بود و به مبانی والای آنها نیز عمل می‌کرد. وی جثه متوسطی داشت، ولی قبراق بود.
وی ادامه داد: با اصغر طی شهریور سال ۵۸ عازم مهاباد شدم که آن زمان در محاصره قرار داشت. وصالی و گروه وی به «دستمال‌سرخ‌ها» معروف بودند و این رنگ را برگرفته از خون سرخ سیدالشهدا(ع) می‌دانستند.
سردار کوثری با اشاره به نحوه فرماندهی متفاوت اصغر وصالی اظهار کرد: وی گاه چنان مقتدرانه به فرماندهی می‌پرداخت و گاه چنان با مردم رفاقت و به آنها کمک می‌کرد که انسان متحیر می‌ماند.
وی افزود: وقتی امام(ره) برای مردم کردستان پیام دادند، افرادی که در محاصره پاوه قرار داشتند به میزان ۱۰ لشکر نیرو گرفتند.
سردار کوثری گفت: قرار بود که ۱۴، ۱۵ آبان در سومار، جوانرود، گیلانغرب و سر پل ذهاب عملیات انجام شود که در نهایت صورت نگرفت و اصغر طی این دوره به گیلانغرب رفت. وی با علی قربانی برای  اطلاعات شناسایی به منطقه رفتند و صبح مورد اصابت تیر مستقیم قناسه قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: باید به پیاده کردن ارزش‌های الهی و اسلامی در حد توان بکوشیم. امام(ره) فرمودند که قرن آینده قرن اسلام است و اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک ذلت خواهد نشاند و امروز شاهد این مطلب هستیم.
قلم گلعلی بابایی ادامه سلاح جنگ است
مرتضی سرهنگی، برادر شهید و راوی گلعلی بابایی، نویسنده «همپای صاعقه» در این مراسم عنوان کرد: بهترین معرف گلعلی بابایی خود وی، جنگ و آثاری است که نگاشته. از میان آثاری که در کتابخانه ادبیات جنگ وجود دارد، ۲۴ اثر به بابایی اختصاص دارد.
وی افزود: با این شمار آثار می‌توان گفت که وی در هر سال تقریباً یک کتاب را به نگارش درآورده است. باید به یاد داشته باشیم که نوشتن کتاب سنت است و در همه جهان چه کشورهایی که متجاوز بوده‌اند و چه آنان که مغلوب شده یا به دفاع پرداخته‌اند، در این راستا فعالیت ‌می‌کنند.
سرهنگی اظهار کرد: وقتی جنگ در حال وقوع است، افراد نظامی و سیاسی به فعالیت می‌پردازند و بعد از جنگ، این افراد یک قدم عقب می‌کشند و هنرمندان و نویسندگان یک قدم به جلو بر می‌دارند که رسالت خود را انجام دهند.
سرهنگی با بیان این مطلب افزود: جنگ دو دستور زبان دارد؛ یکی متعلق به جنگ است و تبلیغی است و ایجاد شور و حماسه می‌کند تا مردمی که درگیر جنگ هستند، بتوانند روحیه خود را بالا نگه دارند و در برابر مشکلات تاب بیاورند.
وی گفت: دستور زبان بعد از جنگ تعقلی است که گلعلی بابایی و برخی دیگر از نویسندگان این حوزه بر اساس آن اقدام کردند. گلعلی بابایی اولین کسی بود که از لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به دفتر ادبیات حوزه هنری آمد و توانست کتاب «نقطه رهایی» را منتشر کند.
سرهنگی اظهار کرد: جنگ اشکال مختلف دارد، برای مثال نحوه جنگ سربازی که اسیر شده است، صورت دیگری به خود گرفته و نگارش کتاب در این راستا نیز جنبه دیگری از جنگ است.
نگرانی بازماندگان، فراموشی فضیلت‌های شهداست
جواد شیرازی، از عضو هیئت رزمندگان، در ادامه این مراسم عنوان کرد: با توجه به بازدید از مناطق عملیاتی طی سال نو، بنا بر این شد که به صورت فصلی، جلساتی برگزار شود که طی آن یاد یادگاران دفاع مقدس و شهدا زنده نگاه داشته شود تا با این روش بتوانیم از روح طیبه شهدا کمک بگیریم.
وی افزود: نگرانی‌هایی که این قشر از بازماندگان جنگ را آزار می‌دهد، با نگرانی‌های حزبی، قومی و باندها‌ی قدرت و ثروت متفاوت است و از جنس فراموشی فضیلت‌ها است که از همسنگران شهید ما به جا مانده است.
به گفته شیرازی، بازماندگان دفاع مقدس وظیفه دارند که فضیلت‌ها را زنده کنند و این اقدام هزینه دارد و همت یاران شهدا را می‌طلبد. از این رو احیای فضیلت‌های فراموش‌شده طرحی است که آغاز شده و چنانچه این فضیلت‌ها احیا شوند، نگاه نسل جدید به مسائل جامعه تغییر می‌کند.
نهادی برای رزمندگان تأسیس شود
اکبر کاظم‌زاده، راوی جانباز حسین گوران که از وی در این مراسم تجلیل به عمل آمد، نیز سخن خود را با این مطلب آغاز کرد که جهاد بابی است که خدا برای اولیای خاص خود گشوده و آنها را به قرب خود نائل می‌کند.
وی ادامه داد: امیدوارم که بنیاد رزمندگان نیز احداث شود؛ چرا که هیچ بنیاد، نهاد و سازمانی برای این گروه از بازماندگان دفاع مقدس وجود ندارد و بر همین اساس تا به اکنون رسم نبوده که بزرگداشتی برای این افراد برگزار شود.
کاظم‌زاده با اشاره به سابقه فعالیت‌های گوران عنوان کرد: وی در ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۲۱ متولد شده است و چهار فرزند دارد. وی با وجود اینکه متأهل بوده به جبهه رفت و این اقدام، همتی مضاعف می‌طلبید.
وی اظهار کرد: حسین گوران در دهه ۴۰ به تهران آمد و بنکدار بود. از ویژگی‌های وی می‌توان به قرارگیری وی در خط امام(ره) و فعالیت‌های مساجد اشاره کرد. با پیروزی انقلا ب اسلامی در حراست از محل اقامت حضرت امام(ره) تلاش بسیار کرد.
به گفته کاظم‌زاده، گوران از آبان سال ۵۹ در جبهه‌ها حضور پیدا کرد و به فکر پشتیبانی از جنگ افتاد و از این رو به رفع نیازهای جبهه و اعزام آمبولانس و دیگر مواد به جبهه می‌پرداخت.
این راوی در ادامه افزود: گوش حسین گوران در جنگ دچار جراحت شدید شد و در عملیات بیت‌المقدس ۴ نیز شیمیایی شد.
در ۸ سال بیش از کل تاریخ تشیع شهید داده‌ایم
سیدمحمد ابوترابی، راوی شهید بهمن نجفی نیز دیگر سخنران این مراسم بود و درباره خاطراتی که از این شهید داشت سخن گفت. وی اظهار کرد: طی هشت سال دفاع مقدس بیش از کل تاریخ تشیع شهید داده‌ایم.
وی افزود: شهید رستگار و بهمنی به اسم نیروی آموزشی وارد منطقه محاصره شدند و حصر را شکستند و به این طریق توانستند افقی را پیش روی ایران اسلامی در جنگ باز کنند.
ابوترابی با اشاره به نگرانی‌های امام(ره) اظهار کرد: اختلاف میان جناح‌ها، کنار گذاشتن طلبگی از جایگاه الگو قرار گرفتن جامعه و کنار کشیدن سپاه از وظیفه پاسداری از جامعه از جمله این نگرانی‌ها بود.
وی در ادامه سخنانش گفت: هیئت دولت در کشور ما نیز باید همانند همه کشورها مسئول جنگ و ستاد پشتیبانی باشد.
در پایان این مراسم از گلعلی بابایی، پدر شهید بهمن نجفی و حسین گوران تجلیل به عمل آمد.

ایکنا  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳