رسالت پزشکی درگام دوم انقلاب
رسالت پزشکی درگام دوم انقلاب

آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد
آنگاه که دستیبه نشان شکر به آسمان بلند شود
ملائک تو را می ستایند

روز پزشک بر پزشکان خدوم ومتعهد مبارک
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

یا شافی من استشفاه

اول شهریوماه، روز تولد ابوعلی سینا طیب و حکیم ایرانی ، که پدر علم پزشکی می باشند ؛ با هدف قدردانی و تجلیل از زحمات پزشکان عرصه پزشکی و همچنین گرامی داشت خدمات ابن سینا در راستای پیشرفت علم پزشکی روز پزشک نام نهاده شده است .

پزشک در فرهنگ ایرانیان همواره از جایگاه والایی برخودار بوده است . هم بلحاظ اینکه در باور اسلامی طبابت ، عبادت بوده و همچنین بسیاری از احکام اسلامی در راستای مسایل پزشکی می باشد و سلامت همگان نیز بدان وابسته می باشند .

 

  • سوابق درخشان پزشکی

بسیاری از پزشکان در دوران انقلاب اسلامی ؛ در دفاع مقدس و مدافعان حرم ، در بحران های طبیعی ، در کمک به مناطق محروم و نیز رسیدگی به محرومین و همچنین در شرایط بیماری فراگیر کرونا ، تلاشهای ایثارگرانه و شبانه روزی داشته و کمک های بی دریغی کرده اند که در تاریخ پزشکی ماندگار شده است ، ضمن اینکه تجارب مفیدی نیز برای حرفه خویش بهمراه داشته اند .

دانش پزشکی در رشته های مختلف با شناخت بیماری‌ها و تشخیص، درمان آن ، سبب جلوگیری رشد بیماری ونیز سبب حفظ و ارتقا سلامتی و بازتوانی بیماران و مصدومین می‌شود، در جایگاه نظام سلامت کشور ؛ جامعه پزشکی نقش به سزایی داراست .

 

  • ضعف ها و آسیب های حرفه پزشکی

در میان قشر پزشکی بعضا نیز ضعفهایی از سوی معدودی رخ میدهد ، که سبب کاهش اعتماد عمومی بوده و تاثیر منفی برای جامعه پزشکی میگذارد، مانند بی تفاوتی برخی پزشکان به مشکلات ابرازی بیماران ، منفعت محوری با خرج تراشی ، سرگرانی بیماران با تجویزهای بدون تشخیص صحیح ، تناقض تشخیص بین چند پزشک ؛ زیر میزی برخی منشی های پزشکان برای جلو انداختن نوبت دهی ، ارتباط غیر اخلاقی با برخی داروسازها و داروخانه ها در انتفاع بیشتر ، هزینه تراشی در برخی جراحی ها ، عدم تعهد خدمت به مناطق محروم و تمرکز در مناطق مرفه ؛ نسخه  و گواهی های صوری ، تجویز داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، به روز نشدن دانش پزشک متناسب با پیشرفت های پزشکی ، ارایه مقالاتی که متناسب با نیازهای روز جامعه نمی باشد ، و ….

 

  • سخن پایانی

پزشکی بیش از آنکه شغل تلقی شود آنرا بایستی یک رسالت خدمت به همنوع دانسته و بصورت فرهنگ وباور عمومی تبدیل گردد . ضمن اینکه بایستی درجهت رفع مشکلات و تنگناهای صنف پزشکی اهتمام ورزیده شود ، در عین حال جامعه پزشکان نیز بایستی به ضعف های حواشی حرفه خود حساس بوده و در رفع  رفع ضعف های موجود کوشا بود ، تا علاوه بر ارتقای سلامت آن ، سبب ارتقای شان و منزلت اجتماعی جامعه پزشکی گردد.

جامعه پزشکی بایستی برنامه ای برای حضور دوره ای همه پزشکان در مناطق محروم داشته باشند و همه ملزم به حضور و ارایه خدمات درمانی ارزان قیمت باشند و همچنین برای بحرانهای مختلف کشور سازمان دهی شده باشند وحضور میدانی یابند و نیز با حضور درکشورهای مسلمان محروم صدور خدمات پزشکی داشته باشند .

پزشکان در همه رشته ها بایستی در بالاترین سطح استاندارد توانمندی های لازم تخصصی و اخلاق حرفه ای بوده و در راستای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق بلندمدت ؛ دارای دانش ، توانایی، خلاقیت ،پژوهش و نوآوری در عرصه های نوین پزشکی نایل گردیده و کوشا بوده و درگام دوم انقلاب به قله های پزشکی جهانی دست یابد .

“باید به قلّه‌ها ( ی دانش جهان ) دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. …… ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. این‌جانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی در این باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده …  به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید. ” ( رهبر انقلاب ، بند دوم توصیه اول گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷  )

 

پزشک تو پند است و دارو خرد – ‏ مگر آز تاج از دلت بسترد

 

آه ای طبیب دل من درمان بیماری ام کن
در پای تو رفتم از دست فکر پرستاریم کن
در دام عشقت اسیرم خون می خورم تا بمیرم
گر فرصتی مانده باقی ای مهربان یاریم کن