سیاست ساخت مسکن  از “هیچ به اوج “
سیاست ساخت مسکن  از “هیچ به اوج “

/یادداشت میهمان/ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با چه هویتی؟ ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، کارشناس ارشد معماری و دکترای مدیریت راهبردی در یادداشتی که درباره ۲ رویکرد متضاد ساخت مسکن در دولت ۱۱ و ۱۲ و نیز دولت ۱۳ و لزوم رعایت کیفیت و هویت آن نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار […]

/یادداشت میهمان/

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با چه هویتی؟

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با چه هویتی؟

ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، کارشناس ارشد معماری و دکترای مدیریت راهبردی در یادداشتی که درباره ۲ رویکرد متضاد ساخت مسکن در دولت ۱۱ و ۱۲ و نیز دولت ۱۳ و لزوم رعایت کیفیت و هویت آن نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد؛

مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد. از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند. در حال حاضر، مشکل تأمین مسکن، به ویژه برای اقشار کم درآمد، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کشورها محسوب می‌گردد. لذا، دولت‌ها با ویژگی‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده‌اند و در این راستا، از سیاست‌های متنوعی بهره گرفته‌اند. در ایران نیز عوامل بسیاری موجب پیدایش و تشدید مشکل تأمین مسکن گردیده‌اند که به فراخور آن‌ها سیاست‌هایی اتخاذ شده است. ولیکن، در دوره‌های زمانی مختلف، شرایط خاصی بر جامعه حاکم بوده است که به طور مستقیم و غیر مستقیم روش‌های مواجهه با مشکلات و اجرای قوانین و سیاست‌های مسکن را تحت تأثیر قرار داده‌اند. (شیخ بیگلو رعنا؛ اهمیت سیاست گذاری در بخش مسکن و ارزیابی وضعیت شاخص‌های مسکن در ایران؛ معماری و شهرسازی پایدار، بهار و تابستان ۱۳۹۳، شماره ۱، از صفحه ۷۱ تا صفحه ۸۲)

مسکن در دولت ۱۱ و ۱۲

عباس آخوندی وزیر دولت روحانی: «مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود.”…..” ساخت مسکن وظیفه دولت نیست!»

نتیجه این تدبیر: توقف ساخت مسکن عمومی

یک‌باره طرح «نه‌چندان جالب» مسکن مهر به‌زعم عباس آخوندی وزیر مستعفی و سابق راه و شهرسازی، در دولت دوازدهم به واحدهای مسکن ملی تبدیل می‌شود (تبدیل نام ۵ هزار مسکن مهر به مسکن ملی)
آخوندی کسی بود که در بالاترین جایگاه دستگاه حوزه مسکن کشور قرار داشت، اما به جای اجرای قانون، با داخل کردن دیدگاه خود، صراحتاً می‌گفت که دولت نباید خانه بسازد و افتخار می‌کرد که حتی یک خانه هم افتتاح نکرده است. و نتیجه این دیدگاه غلط افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت مسکن را به همراه داشت.

مسکن در دولت ۱۳

پس از انتخابات حساس خرداد ۱۴۰۰ و کسب رأی آیت‌الله رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور، وی فهرست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کرد که رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام شده است. وی برای حساس‌ترین وزارتخانه دولت کار و کرامت که مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.
قاسمی طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بود و در دولت دهم در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ وزیر نفت بود. لازم به ذکر است برجسته‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور به دست رستم قاسمی در کشور رقم خورده است که صدها پروژه سد سازی؛ راه سازی؛ جاده‌ها و بزرگراه‌ها؛ مسکن مهر و … از جمله کارنامه درخشان سردار سازندگی ایران است. فلذا امکان تحقق ۴ میلیون مسکن قابل دست یافتنی خواهد بود.

سخن پایانی

هدف گذاری ساخت انبوه مسکن یک نیاز ضروری کشور بوده و بسیار بجا اعلام شده است و بایستی با قوت دنبال شود. تا هم نیاز بخشی از جامعه تأمین شود و کمک به مهار قیمت سرسام آور مسکن گردد.

یکی از مشکلات مهم کشور، علیرغم مصوبات قانونی مبنی بر رعایت معماری اسلامی، کم توجهی به این مقوله در طراحی و ساخت واحدهای مسکونی بوده و مشکلات زیادی را از لحاظ مسائل فرهنگی و نیز شیوه و سبک زندگی مردم به وجود آورده است.

امید است دولت آیت‌الله رئیسی نسبت به هویت اسلامی در معماری واحدهای مسکونی توجه ویژه داشته، تا علاوه بر ایجاد زمینه‌های تسهیل سبک زندگی اسلامی ایرانی در واحدهای جدیدالاحداث، به‌عنوان نمونه مسکن اسلامی و الگوی موفق مبدل گردیده و در جهت نیل به پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی واقع گردد.

انتهای پیام

ایسنا ۳۰  مرداد ۱۴۰۰