جانبازان دفاع مقدس شهيد مدافع حرم مي‌شوند
جانبازان دفاع مقدس شهيد مدافع حرم مي‌شوند

حضور پيشكسوتان جبهه و جهاد و جانبازان دفاع مقدس در ميدان رزم جبهه مقاومت اسلامي، از واقعيت‌هاي لاينفكي است كه هم اينك نيز كيلومترها دورتر از سرزمين اسلامي‌مان در جريان است. اين رزمندگان كساني هستند كه سنين جواني را پشت سرگذاشته و پس از گذراندن عمري در جبهه‌هاي دفاع از نظام اسلامي هم اينك نيز در جبهه مقاومت اسلامي ايفاي نقش مي‌كنند

چند سال پيش كه خبر شهادت سرداران بنامي چون حاج عبدالله اسكندري، حاج حميد تقوي‌فر، هادي كجباف و… از قديمي‌هاي جبهه و جنگ در جبهه دفاع از حرم در رسانه‌ها انتشار يافت، بسياري با تعجب به دنبال پاسخ اين سؤال بودند كه رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس، دوباره با چه عشق، علاقه و ارادتي خود را در صف اول دفاع از حرم قرار مي‌دهند و بدون هيچ ادعايي راهي سوريه مي‌شوند.
به گزارش «جوان» حضور پيشكسوتان جبهه و جهاد و جانبازان دفاع مقدس در ميدان رزم جبهه مقاومت اسلامي، از واقعيت‌هاي لاينفكي است كه هم اينك نيز كيلومترها دورتر از سرزمين اسلامي‌مان در جريان است. اين رزمندگان كساني هستند كه سنين جواني را پشت سرگذاشته و پس از گذراندن عمري در جبهه‌هاي دفاع از نظام اسلامي هم اينك نيز در جبهه مقاومت اسلامي ايفاي نقش مي‌كنند كه در اين مقال نگاهي اجمالي و دوباره به نقش‌آفريني برخي از اين سرداران بنام مي‌اندازيم.
شهيد تقوي‌فر در دوران جنگ تحميلي در عمليات‌هاي مهم و بزرگي مثل خيبر و والفجر ۸ حضور داشت و با پايان جنگ، روحيه جهادگري‌اش را حفظ و با تمام قوا، ‌خودش را وقف دين و ميهن كرد. تقوي‌فر اين فرمانده جنوبي قرارگاه رمضان تنها رزمنده دفاع مقدس نبود كه در راه دفاع از اسلام، راهي سوريه مي‌شد.
كمي بعدتر خبر حضور نيروهاي قديمي جنگ خيلي پررنگ روي خروجي خبرگزاري‌ها، صفحه روزنامه‌ها و گروه‌هاي مجازي نقش بست. خبر شهادت حاج حسين همداني اوج اين حضور بود. مرد خاك خورده و قديمي جبهه‌ها را بسياري از رزمندگان دفاع مقدس به خوبي مي‌شناسند. با آغاز جنگ ايران و عراق، سردار همداني راهي كردستان شد و فرماندهي عمليات‌ مطلع‌الفجر در جبهه مياني سرپل‌ذهاب را بر عهده گرفت. همچنين او از فرماندهان منطقه عملياتي «بازي دراز» در جبهه غرب بود و خاطرات خود را از اين نبرد در كتابي تحت عنوان «تكليف است برادر» تدوين كرد. شهيد همداني نخستين فرمانده «لشكر ۳۲ انصارالحسين سپاه» و فرمانده «لشكر ۱۶ قدس گيلان» در دوران جنگ بود و علاوه بر همدان در شهرهاي پاوه و مريوان نيز خدمت كرد. در كنار تمام اينها، سردار همداني به ‌همراه احمد متوسليان، محمد ابراهيم همت و محمود شهبازي نقش بسزايي در تشكيل و سازماندهي لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) داشت. لشكري كه چندين سال پس از پايان جنگ، فرمانده‌اش شد و با عشق و علاقه خستگي‌ناپذير فعاليت‌هايش را در مسير اسلام و انقلاب متمركز كرد.
تمام اين عناوين مانعي براي حاج حسين همداني نبود تا او در كنار جوانان راهي سوريه نشود. سردار همداني مهرماه سال گذشته، به آرزوي قلبي و قديمش دست يافت و به خيل دوستان و ياران شهيدش پيوست. چند ماه پس از شهادت حاج حسين، حاج سعيد سياح طاهري جانباز ۷۰ درصد و چهره فرهنگي جبهه‌ها، نام آشناي ديگري از حضور بچه‌هاي جنگ در دفاع از حرم را پيش رويمان گذاشت. سياح‌طاهري به‌ همراه پدر و دو برادرش داوطلبانه به دفاع از نظام مقدس جمهوري اسلامي و ميهن عزيزمان در مسئوليت فرماندهي رده‌هاي مختلف رزمي پرداخت، او در طول هشت سال دفاع مقدس، همواره در جبهه‌هاي مختلف حضور داشت و بارها در عمليات‌هاي مختلف مجروح گرديد.
سردار رضا فرزانه فرمانده سابق لشكر عملياتي ۲۷ محمد رسول الله(ص) تهران هم چندي بعد به كاروان شهداي مدافع حرم پيوست. شهيد حاج رضا فرزانه يكي از قديمي‌ترين رزمندگان و فرماندهان لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) بود كه از زمان فرماندهي حاج احمد متوسليان در اين لشكر حضور فعال داشت. او از جانبازان هشت سال جنگ تحميلي هم بود كه در سال ۶۳ در منطقه عملياتي مجنون از ناحيه كتف، در سال ۶۵ در منطقه عملياتي شلمچه از ناحيه سر و گوش و در سال ۶۷ در محور دربنديخان شيميايي شد و به درجه رفيع جانبازي نائل آمد.
محسن قاجاريان نام آشناي ديگري از بچه‌هاي جبهه و جنگ بود كه در راه دفاع از حرم عقيله بني هاشم حضرت زينب(س) حين مبارزه با تروريست‌هاي تكفيري به شهادت رسيد. شهيد قاجاريان در سن ۲۰ سالگي در سال ۱۳۶۱ به جمع دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و با افتخار ۸۰ ماه حضور مستمر در جبهه و ۲۵ درصد جانبازي را در كارنامه رزمندگي‌اش داشت. قاجاريان در سال ۱۳۸۹ مسئوليت فرماندهي ﺗﯿﭗ پر افتخار زرهي ۲۱ امام رضا(ع) نيشابور را پذيرفت و عاقبت روح بي‌قرارش در بهمن سال گذشته در سوريه آرام گرفت.
عليرضا صفرپور جاجرمي جانباز ۳۰ درصد جنگ تحميلي، آخرين عضو از خانواده بزرگ رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس است كه براي دفاع از حرم اهل بيت(ع) به صورت داوطلبانه عازم كشور سوريه شد و جانش را تقديم راه اسلام ‌كرد.
در كنار نام اين جانبازان و رزمندگان، چهره‌هاي ديگري از جنگ هشت ساله خواهان حضور داوطلبانه در سوريه و مبارزه با تروريست‌ها هستند. شايد برخي بر اين باور بودند كه قديمي‌هاي جبهه و جنگ ديگر وظيفه خود را انجام داده‌‌اند و ديگر نيازي به حضور آنها در جبهه مقاومت اسلامي نيست. اما نيروهاي قديمي جبهه و جنگ چه فرمانده و چه يك رزمنده ساده، با عشقي وصف نشدني دل در گرو انقلاب و كشورشان دارند و اين حضور را در جبهه‌هاي مختلف به رخ دشمنان مي‌كشند.

جوان ۱۳۹۵