بسیج برای مهار آشوب کافی بود
بسیج برای مهار آشوب کافی بود

مصطفی خدابخشی- سناریوی اما و اگر؛ تردید و پرده دری؛ غوغا و بی پروایی؛ لشکرکشی خیابانی؛ هتک حرمت به امام خمینی ( ره )؛ گذار از مقدسات دینی و رقص و پای کوبی در ظهر عاشورا به رسم یزدیان، عامل جسارت های فرامرزی شدن؛ شهیدسازی جهت مزلوم نمایی؛ تجاوز به حریم امن ولایت و هزار […]

مصطفی خدابخشی- سناریوی اما و اگر؛ تردید و پرده دری؛ غوغا و بی پروایی؛ لشکرکشی خیابانی؛ هتک حرمت به امام خمینی ( ره )؛ گذار از مقدسات دینی و رقص و پای کوبی در ظهر عاشورا به رسم یزدیان، عامل جسارت های فرامرزی شدن؛ شهیدسازی جهت مزلوم نمایی؛ تجاوز به حریم امن ولایت و هزار و یک موضوع دیگر درست در همین روزها توسط عده ای که خود را حامی مردم و دموکراسی معرفی می نمودند نوشته شد تا شاید یکبار دیگر قدرت در دست افرادی قرار بگیرد که خاطره زمختی را از خود در شعور جمعی به ثبت رسانده بودند.
در سال روز آن روزهای تلخ که یقینا از خاطره تاریخی مردمان ایران زمین پاک نمی شود به سراغ فرمانده لشکر محمد رسول الله تهران بزرگ رفتیم تا با استفاده از گفتار وی واکاوی وقایع مربوط به سال ۱۳۸۸ را به خود شما بسپاریم.
نشستن در کنار سرهنگ پاسدار رضا فرزانه چندان سخت نیست. با تمام بی ریایی حس فرماندهان اسبقش چون حاج احمد متوسلیان و حاج ابراهیم همت را با خود به همراه دارد. همان هایی که در جبهه غرب سد بتونی را در مقابل رژیم بعثی به وجود آوردند و به عنوان اولین بنیان گذاران تیپ لشکر محمد رسول الله در دزفول معرفی شدند.
صحبت های حاج رضا شاید خلاصه باشد ولی دنیایی از اسرار پشت پرده را در خود نهفته دارد که در چند سطر زیر به استحضار می رسد.
• جناب سرهنگ، تیپ محمد رسول در زمان جنگ برای انجام عملیات هایی که یگان های دیگر توانایی اجرای آن را نداشتند شکل گرفت. بعد از جنگ وظیفه اصلی این تیپ که دیگر به لشکر تبدیل شد چه بود؟
بعد از جنگ طی روال مرسوم در تمام واحدهای نظامی رده های بالا تعیین کننده نوع فعالیت یگان های تحت عمر و یگان ها نیز موظف به اجرای آنها هستند. در همین رابطه لشکر محمد رسول الله موظف به حفظ امنیت تهران شد. از آنجایی که این مقوله بسیار حساس بود از دل این لشکر لشکر ۱۰ نیز به وجود آمد.
ما در راستای این ماموریت در بحث آموزش و بالا بردن توان رزم و آمادگی جسمانی رزمایش هایی را به انجام رساندیم که معمولا حد آن از یک رزمایش فراتر نرفت.
از سوی دیگر ایجاد پل ارتباطی ما بین بسیج و بدنه سپاه را مد نظر قرار دادیم تا در زمانی که دست های بیگانه به سوی کشور دراز شد با سازماندهی سریع نیروها بحران را از کشور دور نماییم.
• طبق صحبت شما از آنجایی که وظیفه اصلی سپاه محمد رسول الله حفظ و حراست از تهران است آیا این لشکر عملیات میدانی برای حراست از تهران انجام داد؟
ما بعضا در سال های مختلف و در مقاطع خاص عملیات ها و رزمایش های مختلفی را به انجام رساندیم ولی هیچ یک از انها به مرحله عمل و تقابل نرسید و ما بیشتر در نقش یک نیروی حاضر در میدان ایفای نقش کردیم.
• یکی از اهداف تشکیل سپاه حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته این دستاوردها تا حد زیادی مورد هجمه قرار گرفت. رویکرد فکری و عملی سپاه در مقابل این تهدیدات چه بود؟
ما در زمان فتنه به قطع یقین نمی توانیم ساکت بنشینیم و نظاره گر گستاخی و پرده دری بعضی از خواص باشیم. مجموعه سپاه بعد از حوادث تلخ و پر هزینه انتخابات موظف به پشتیبانی از نیروی انتظامی ( ناجا ) شد. سپاه در این برهه از زمان با پشتوانه بسیج همچون در زمان جنگ به عنوان نیروی حاضر در میدان ایفای نقش کرد. ولی باید بگویم که مجموعه فعالیت های صورت گرفته در دست بسیج بود و سپاه تنها نقش نیروی سایه را داشت.
ذکر این نکته لازم است که در مجموعه حوادث بعد از انتخابات به هیچ وجه سپاه حضور فیزیکی پیدا نکرد و نیروهای خود را به خیابان نریخت . هر چه بود توانمندی نیروی انتظامی و بسیج بود که فتنه خنثی شد و دیگر نیاز به حضور نیرویی فراتر نبود تا سپاه بخواهد ایفای نقش کند.
الحمدالله با توفیقات الهی و مساعدت های مقام معظم رهبری با صرف این حد از انرژی و وقت، کار فیسله پیدا کرد و فتنه در نطفه خفه شد.
• سازماندهی سپاه در این زمان چگونه بود؟ در این دوره از نظر اطلاعاتی چگونه اقدام کردید؟
با توجه به اطلاعات رسیده از سازمان های اطلاعاتی کانون های عوامل فتنه شناسایی می شدند و ما موظف بودیم تا با انبوه نیروهای موجود در گردان های عاشورا که متشکل از بسیجیان است، با حضور فیزیکی خود به کمک ناجا برویم. خنثی کنندگی در این صحنه ها نقشی بود که برای ما تعریف شده بود. که حتی در چنین مقاطعی فرماندهان گردان عاشورا هدایت کننده میدان و سپاه در نقش حمایت کننده بود.
• شما در صحبت هایتان تکیه بسیاری بر ناجا و بسیج دارید. بسیاری بر این نظر هستند که فرمانده میدان سپاه بود و نیروهای دیگر تحت امر آن. آیا این گفته درست است؟
در بحث حفاظت از تهران و بحران های اجتماعی، ناجا به عنوان نیروی عمل کننده شناخته می شود. از آنجایی که هجمه آشوب ها بسیار بالا بود ما در کنار نیروی انتظامی قرار گرفتیم تا در صورت نیاز وارد میدان شویم که به هیچ وجه کار بیخ پیدا نکرد و نیازی به عمل ما نشد.
• آیا قبل از انتخابات سپاه فعالیت اطلاعاتی داشت تا زمینه های آشوب را شناسایی و آن را کور کند؟قطعا فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته است. هم زمان با انتخاب رنگ سبز برای این جریان مطالعه در زمینه انقلاب های رنگین آغاز شد و آژیر خطر در آن زمان برای ما به صدا در آمد. هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شدیم و زمینه سازی برای القای تقلب در انتخابات بیشتر می شود فعالیت های ما نیز رو به گسترش می گذاشت. با برگزاری تجمعات غیر قانونی بعد از انتخابات و دستگیری بعضی از عوامل، فتنه رنگ خود را بیشتر مشخص نمود و دست های بسیاری را برای ما رو کرد. دست هایی که از حمایت های غرب بهره مند بودند. وقتی این عوامل به صورت یک پازل در کنار یکدیگر قرار گرفتند بر ما یقین حاصل شد که این حرکت ولایت را هدف قرار داده و دنبال حذف آن است.
مطمئنا اگر آمادگی اطلاعاتی ما نبود کار به این سرعت پیش نمی رفت. اگر این پشتوانه اطلاعاتی وجود نداشت
این جریان همان مسیری را پیش می رفت که در اوکراین پیشرفته بود.
• با توجه به این موضوع سپاه از چه زمانی وارد میدان شد؟
نمی دانم شما چرا اینقدر علاقه به ثبت نام سپاه در فعالیت های میدانی دارید. باز می گویم سپاه وارد میدان نشد. سپاه تنها از نیروی عظیم بسیج بهره مند شد. ماموریت اصلی با بسیج بود و بعضا کمک های فکری به آنها می دادیم. وگرنه سپاه یگان های خود را وارد عمل نکرد. قطعا این بسیج بود که توانست قائله را بخواباند.
• اگر سپاه وارد می شد فتنه راحت تر خنثی نمی شد؟
وارد عمل شدن سپاه به نوع دیگری است. یقینا آشوب های اخیر به حدی نرسید که سپاه بخواهد مستقیم وارد عمل شود. برای این حد از آشوب همین نیروهای مردمی و بسیج کفایت می کرد.
• معمولا سپاه در چه زمانی وارد میدان می شود؟
اگر این موضوع رسانه ای نشود مناسب تر است.• به نظر شما آشوبگرها چگونه سازماندهی شدند و سپاه چگونه این سازماندهی را از بین برد؟چتر اطلاعاتی پهن شده بعد از ۲۳ خرداد نشان داد جریان فتنه از سازماندهی عظیمی برخوردار است. این جریان از تمام امکانات موجود بهره کافی برد. اراذل و اوباش، زنان معلوم الحال خیابانی، سلطنت طلبان، منافقان و … هر یک به عنوان نیروهای این جریان شناسایی شدند. این جریان به هر نحو به دنبال جذب نیروهای مخالف نظام بود تا با حرکت منسجم و ساخت علامت های مختلف یکدیگر را بیابند.
ام با روشنگری های صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری مردمی که به اشتباه به خیابان ها آمده بودند و به نوعی به دلیل القاعاتی که صورت گرفته بود به دنبال رای خود می گشتند به خانه های خود بازگشتند. در مجموع می توان گفت ساختار اصلی این جریان را مقام معظم رهبری با روشنگری های خود از بین بردند.
• از صحبت های شما اینگونه می توان برداشت کرد که جریان سبز به هر روشی متوسل شد تا به مقصود خود برسد و دراین بین به قربانی شدن ارزش ها هیچ توجه ای نداشت.
دقیقا به موضوع خوبی اشاره کردید. خدا دشمنان ما را از احمق ها قرار داده است. اینها تنها به خواسته های سیاسی خود می اندیشیدند برای همین از روز عاشورا و سنت دیرینه ایرانیان نگذشتند و اقدام به ثبت و ساخت سناریوی شهید سازی نمودند. شاید حرکت آنها با تمام بی پروایی تا ساعت ۱۰ و نیم صبح روز عاشورا ادامه داشت ولی حرکات این عده قلیل بدون هیچ سازماندهی قبلی به توسط مردمی که به غیرت حسینیشان توهین شده بود پاسخ داده شد. تنها حربه آنها بعد از واقعه عاشورا پروژه شهید سازی بود که آن هم با هوشیاری و درایت مردم در روز ۹ دی پاسخ داده شد.
• شما به روز عاشورا اشاره داشتید. بعد از آن واقعه تلخ در سپاه چه جریانی به وجود آمد؟
ما نباید سپاه را از مردم جدا کنیم. آن روز اگر دیدیم مردم به میدان آمدند و از خون امام خود دفاع کردندناشی از جرقه ای بود که در انبار پر انرژی تکایا افتاده بود. یقینا در بین آن مردمی که در مقابل عاشورا زدگان صف آرایی کردند بسیجیان و سپاهیان نیز حضور داشتند. ما باید بدانیم و خط ممیزی بین سپاه و مردم ایجاد نکنیم چرا که سپاه بر آمده از دل مردم است. به قطع یقین همان حرکتی که در بین مردم به وجود آمده بود در اعضا سپاه نیز نمود پیدا کرد و عظم برای مقابله با جنبش به اصطلاح سبز راسخ تر شد.
• بعد از ۹ دی و نمایش قدرت حضور مردم جریانی به وجود آمد تا جمعیت انقلابی میدان انقلاب تماما وابسته به ارگان ها معرفی کند و آنها را سازمان یافته نشان دهند. عناصر فتنه با چه رویکردی این جمعیت را زیر سوال بردند؟
اگر دقیق به حوادث روز عاشورا و فاصله زمانی آن با ۹ دی دقت کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که در دو روز نمی توان جمعیتی با این وسعت و شور و هیجان را سازماندهی کرد. اگر سران فتنه چنین حرف هایی را القاء کرده و می کنند باید به قلب جامعه رجوع کنند و یا اینکه دوربین های خبرنگارانی که آن روز را به ثبت رساندند را بازبینی کنند.
• شما در صحبت هایتان گفتید که با ظرفیت بسیج آمدید و در واقع نیروی یاری رسان ناجا بودید اگر زمانی آشوب ها اوج بگیرد آیا سپاه ظرفیت برخورد را افزایش می دهد یا خیر؟
با توجه به اطلاعاتی که در دست است تمام حرکات معاند از سوی این جبهه قابل رسد شدن است و از آنجایی که این رسدها به طور کامل صورت می گیرد بعید به نظر می رسد که باز این جریان بخواهد ارز اندام کند. ولی اگر شرایط به نحوی پیش برود که آشوب، بحران امنیتی به وجود آورد یقینا با تمام توان ظاهر خواهیم شد.
• در زمان آشوب ها می گفتند که برخورد با مردم بسیار شدید بود آیا این گفته صحت دارد؟
در این موضوع باید مرز بین مردم و آشوب طلبان را مشخص نمود. ما مردمی که در روزهای اول بحران به این جریان پیوستند و بعد از خطای خود آگاه شدند را مجزا می دانیم چرا که آنها به دنبال رای خود آمده بودند ولی وقتی فهمیدند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته جبهه خود را با غوغاسالاران خیابانی مشخص نمودند. ولی برخوردهایی با آشوب طلبان صورت گرفت که نمی توان اسم آنها را برخورد جدی گذاشت. رسانه های بیگانه با استفاده از فرافکنی و شانتاژبه فکر جهت دهی به افکار عمومی بودند که به لطف خدا و با روشنگری هایی که رسانه های داخلی انجام دادند این نوع دروغ پردازی ها در پرونده سیاه آشوب طلبان بایگانی شد.
ما داشتیم بسیجیانی را که از ابتدایی ترین روزهای آشوب کرکره مغازه خود را پایین کشیده و خود را وقف اسلام کرده بودند در حالی که رسانه های بیگانه این حضور مردمی را زیر سوال بردند و آن را به برخورد فیزیکی تعبیر کردند.
• یک سوالی که فتنه گران در بین مردم به وجود آورده بودند این بود که نیروی انتظامی، سپاه و بسیج توانایی مقابله با آشوب را نداشتند در مقابل این صحبت چه می توان گفت؟
آشوبگران با برخورداری از حمایت های بیگانگان نیروی عظیمی را جمع کرده بودند و به فکر تغییر حکومت افتاده بودند ولی با تمام سازماندهی که برایشان صورت گرفته بود مشاهده کردیدم که به سادگی حذف شدند. به نظر من تلقین ضعف در مقابل این گونه تهدیدها نزدیک به یک لطیفه است.
• تحلیل شما از توانایی سپاه و بسیج در مهار آشوب ها چیست؟
امنیت به عنوان مولفه اصلی هر کشور شناخته می شود. لذا نیروهای نظامی برای حفظ آن می بایست به توانمندی های لازم دست پیدا کنند. اگر به کشورهای منطقه نظاره داشته باشیم به این نکته می رسیم که کشوری با ضریب امنیت بالا داریم. اگر شائبه سازی برای ما می کنند و می خواهند قدرت ما را کم نشان دهند نشان از قدرت ماست.
مطمئن باشید جریانی که در سال پیش در کشور به وجود آمده ، در هر کشور دیگری رخ می داد هم اکنون هیچ چیز از ساختار آن باقی نمانده بود.
اگر یک زمان جمعیتی به نام بسیج را به عنوان مدافعان نظام در کنار خود نداشته باشیم یقینا کشور با انواع توطئه ها رو به رو می شود. باز تکرار می کنم برای این دست از آشوب ها فقط وارد عمل شدن بسیج کفایت می کند وگرنه توانایی سپاه نه تنها در مهار آشوب بلکه در دفاع از میهن و مرزهای کشور بسیار فراتر از حد تصور تحلیل گران است. صدام در یکی از اظهارات خود گفته بود که اگر من نیروهای بسیجی ایران را داشتم دنیا را تسخیر می کردم.
• جناب سرهنگ از آسیب دیدگان سپاه و بسیج بگویید.
متاسفانه در جریان حفاظت از تهران نیروهای ما با آسیب های زیادی رو به رو شدند که در این بین حتی شهید نیز تقدیم نظام کردیم ولی متاسفانه به دلیل شرایط بد حاکم در آن برهه از زمان نتوانستیم حتی مراسمی برای این حافظان ولایت بگیریم و از خانوادیشان قدردانی کنیم که این بسیار جای تاسف دارد.
• پیش بینی شما از آینده چیست؟
۳۱ سال از عمر انقلاب می گذرد که در طول این دوران با انوع دسیسه ها و توطئه ها رو به رو شدیم . اگر ما به حافظه تاریخی خود مراجعه کنیم به این نکته خواهیم رسید که توطئه ها همیشه در راه بوده اند و یقینا در آینده نیز وجود خواهند داشت.
خدا را شکر ما از وجود رهبری برخوردار هستیم که ایشان با مواضعشان خط مشی ها را تعیین می کنند. اگر در کشورهایی مثل افغانستان و عراق نظاره بیندازیم خواهیم دید که نداشتن رهبری واحد وضعیتشان را به این ترتیب در آورده است.
من این هشدار را میدهم که جریان حاضر به دنبال بی تفاوت کردن مردم نسبت به ارزش هاست و اولین گام خود را با ترویج بی حجابی آغاز کرده تا از این طریق ریشه های ولایت را سست کنند. ما اگر اصل و فرهنگ دینیمان را حفظ کنیم و نسبت به اطرافمان بی تفاوت عمل نکنیم یقینا آینده از آن جامعه اسلامیست و جمهوری اسلامی بدون هیچ مشکلی به راه خود ادامه خواهد داد.
• به عنوان سوال آخر توانایی سپاه در مقابل تهدیدات اسرائیل و آمریکا راکافی می دانید؟ با توجه به اینکه جو سازی ها در برابر کشور مجددا اوج گرفته است.
آمریکا و اسرائیل می دانند که ما به تجهیزات متکی نیستیم. اگر هر موشک و صلاحی را آزمایش می کنیم صورت مادی ماجراست. صلاح مهم نیست بلکه استفاده کننده آن نقش کلیدی دارد. ما نیروهایی داریم که با تمام توان خود و با برخورداری از نیروی ایمان در مقابله گلوله ها می ایستند که این برتری ما در برابر لشکرهای جهان است.

جوان ۲۲ خرداد ۱۳۸۹