جایگاه شهدا در آیات قرآن/ بعضی از مردم آیات خدا را شنیدند و برخی لذت آن را چشیدند
جایگاه شهدا در آیات قرآن/ بعضی از مردم آیات خدا را شنیدند و برخی لذت آن را چشیدند

مراسم سی و سومین سالگرد شهادت سردار محمد ابراهیم همت روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۵ همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری و خاطره‌گویی سردار بیگدلی با حضور علماء، مردم و بسیجیان گردان ۱۰۴ امام حسین(ع) ناحیه محلاتی در حسینیه شهید همت تهران برگزار شد. براساس گزارش ایکنا، این […]

مراسم سی و سومین سالگرد شهادت سردار محمد ابراهیم همت روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۵ همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری و خاطره‌گویی سردار بیگدلی با حضور علماء، مردم و بسیجیان گردان ۱۰۴ امام حسین(ع) ناحیه محلاتی در حسینیه شهید همت تهران برگزار شد.
براساس گزارش ایکنا، این مراسم با قرائت قرآن آغاز و بعد نماهنگی پیرامون ابعاد شخصیتی شهید همت به نمایش درآمد، سپس سردار بهمن بیگدلی، همرزم شهید همت به سخنرانی پرداخته و گفت: عرض ادب و احترام خدمت حاضرین در این مراسم خصوصا همرزمان شهیدان همت و کریمی که با وجودشان به جلسه نورانیت بخشیدند، دلیل اصلی حضور بنده و همکارانم به جهت حضور در جزیره مجنون قطعا نشان از لطف و مرحمت خداوند بوده است.
وی ادامه داد: متأسفانه در فیلم های ساخته شده با عنوان دفاع مقدس به شکلی نیروهای عراقی انتخاب شده‌اند که گویا شخصیت های بی خطر بودند با این حال پیروزی بر آنان کار سختی نمی‌توانست باشد! در حالیکه بنده توفیق شرکت در جنگهای مختلف را داشته‌ام ولی چنین شرایطی را احساس نمی‌کردم.
از فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) درباره شخصیت شهید همت گفت: ایشان در ایام بعد از برگزاری عملیات های گوناگون در جمع رزمنده ها حاضر می‌شدند و هدف اصلی خود را ایجاد آگاهی لازم در جهت موفقیت دوستان قرار داده بودند حتی می‌گفت اگر من همانند شما نیروی کافی داشتم در کشورهای گوناگون عملیات های گسترده برگزار می‌کردم، ایشان بسیار به استفاده از تجارب پیشکسوتان جنگ اهمیت می‌دادند و حتی در حالات مختلف از این نکات استفاده بسزایی می‌کردند.
سردار بیگدلی در ادامه به توضیح جزئیات عملیات های مختلف شده به فرماندهی شهید همت اشاره کردند و بعد به بیان خاطره های دوران دفاع مقدس پرداختند.

جایگاه شهدا در آیات قرآن
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری درباره جایگاه شهدا از آیات قرآن گفت: بعضی از مردم آیات خدا را شنیدند و در مقابل عده‌ای با بصیرت لذت آن را چشیدند. فرق ما انسانها با شهدا در همین جمله گنجانده شده است، اینکه توانستیم در چنین مراسمی حضور پیدا کنیم دائم شاکر خدا باشیم زیرا شهدا به هر شخصی چنین مجوزی نخواهند داد.
چند آیه در قرآن قابل چشیدن است
وی ادامه داد: چند آیه در قرآن قابل چشیدن است به این معنی که باید با خودسازی درون لطائف آن را درک کنیم، اولین مورد آیه ۳ سوره صف است زیرا در این آیه از عشق خدا به بندگان صحبت به میان آمده با این حال در جامعه‌ای که هر شخصی شیفته عوامل نابود شدنی مادی است انسانهای کامل مانند شهدا خود را فدای خالق کردند و به مصادیق این جمله که فرمود هر کسی خدا عاشق او باشد او می‌کشد! پی برده‌اند.
ماندگاری افزود: آنان عاشق شب زنده‌داری با خدا بودند، در عملیات رمضان تعداد از همرزمان گفتند اگر به عرصه جنگ وارد شویم تکلیف نمازمان چه می‌شود! به همین دلیل در بین راه نیمه شب صدای العفو العفو آنان فضا را معطر کرده بود، اندکی ما هم از خواب غفلت خود بیدار شویم تا لذت مناجات با معبود را به ما بدهند زیرا خداوند در بیانی به پیامبر فرمود دروغ می‌گوید آن کسی که خود را دوستدار من می‌داند ولی نیمه شب با من خلوتی نمی‌کند.
خطیب مشهور تهران گفت: اگر با خدای خود خلوت نکنیم محبت درونی خداوند نصیب ما نمی‌شود و به همین دلیل در مواجهه با تصمیم های تأثیرگذار شکست خواهیم خورد، نمونه تاریخی شخصیتی به نام طرماح که در ابتدا وقتی معاویه پیشنهاد اهدای طلا در مقابل محبت امام علی(ع) را به او داد گفت اگر تمام عالم را به من دهی از این خاندان دست بر نمی‌دارم، همین شخص نتوانست طبق اقوال تاریخی به دلیل محبت به غیر خدا در شمار شهدای با فضیلت کربلای معلی قرار بگیرد.
ماندگاری ادامه داد: طبق آیه ۱۱۱ سوره توبه شاخصه دیگر شهدا تصمیم گیری بجا در مقابل درخواست های نابجا بود، آنها به انتخاب دوست خود بسیار توجه می‌کردند زیرا طبق معیار های دینی خریداران انسان شیطان، مردم و خداوند متعال خواهد بود اما اینکه چگونه و به چه شکل خود را فدایی آنان می‌کند دیده های بصیرت دان در این موضوع کارساز خواهند بود.
بدبخت ترین افراد کسانی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران می‌فروشند
کارشناس برنامه سمت خدا درباره ایام انتخابات ریاست جهموری گفت: مراقب باشیم که در روزهای منتهی به ایام انتخابات کشور از چه شخص یا گروهی پشتیبانی می‌کنیم زیرا طبق فرمایش پیامبر بدبخت ترین افراد کسانی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران می‌فروشند. اگر توانستیم خلقیات شهدا را در خود پیاده کنیم آنگاه نسبت به هر موضوعی جناح گیری نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: آخرین پذیرایی خداوند از شهدا در آیه ۱۷۰ سوره آل عمران بیان شده زیرا می‌فرماید آنها در جایگاهی رفیع قرار گرفته‌اند و از روزی خدا بهره‌مند می‌شوند، دلیل اصلی نبود رنگ و بوی شهدا در میان مردم فعلی فراموش کردن یاد خداست چراکه آثار سوء از این موضوع برای ما حاصل خواهد شد.
سپس حمید رمضان‌پور، همرزم شهید همت قبل از روضه‌خوانی گفت: مدتها در کنار شهیدان همت و کریمی حضور داشتم و توانستم درس های زیادی از آنان به خاطر بسپارم، سخنان حجت‌الاسلام ماندگاری تمام خاطرات دوران دفاع مقدس را برایم زنده کرد با این حال غبطه باید خورد به حال شخصیت های که همچون شهید همت که توانست با دوری از تعلقات دنیایی جان خود را فدای خالق خود کند.
در این مراسم شخصیت های نظامی از جمله سردار اسداللهی، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) و همکارانش حضور داشتند.
در پایان به همت گردان ۱۰۴ امام حسین(ع) از مسئولین این مجموعه به جهت تحمل زحمات های گوناگون تجلیل به عمل آمد و بعد از آن حاضرین بر سفره اطعام حاضر شدند.