پنجمین مرحله عملیات بیت‌المقدس همراه با تصرف ارتفاعات کله‌قندی
پنجمین مرحله عملیات بیت‌المقدس همراه با تصرف ارتفاعات کله‌قندی

۲۲ فروردین، بیست وهفتمین سالروز آغاز یکی از چند عملیات بزرگ رزمندگان اسلام علیه دشمن متجاوز بعثی است، عملیاتی که با قرائت رمز مبارک «یا اباعبدالله الحسین(ع)» و با هدف وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن در منطقه عمومی پنجوین آغاز و به فتحی عظیم و الهی منجر شد. وقتی برگ‌هایی از تاریخ افتخارات […]

۲۲ فروردین، بیست وهفتمین سالروز آغاز یکی از چند عملیات بزرگ رزمندگان اسلام علیه دشمن متجاوز بعثی است، عملیاتی که با قرائت رمز مبارک «یا اباعبدالله الحسین(ع)» و با هدف وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن در منطقه عمومی پنجوین آغاز و به فتحی عظیم و الهی منجر شد.

وقتی برگ‌هایی از تاریخ افتخارات فرزندان ایران اسلامی را در دفاع از این آب و خاک ورق می‌زنی، به صفحاتی بر می‌خوری که بیانگر دورانی از دلاور مردی‌ها، مردانگی‌ها، رشادت‌ها، غیرت‌ها و جوانمردی‌های آن مردانی آسمانی و آن خاک‌نشینان افلاکی است، آنانی که هیچ قلمی توان نگارش ایثار و فدارکاری آنها را در دوران دفاع مقدس نداشته و نخواهد داشت.
در این نوشتار کوتاه به گوشه‌ای از مراحل اجرایی عملیات موفق و پیروز بیت‌المقدس ۵ خواهیم پرداخت، عملیاتی که در آن خطوط مقدم دشمن توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درهم کوبیده شد و ادوات زرهی آنان مورد هدف قرار گرفت.
ارتش اسلام که در شروع عملیات، با نفوذ به عمق مواضع دشمن، آنها را دچار سردرگمی شدید کرده بود، در عصر همان روز با یورش به گردان‏‌های دشمن بعثی، تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رساند.
رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از میدان‌های مین، موانع ایذایی و طبیعی به مواضع دشمن هجوم برند و پس از درگیری سخت، خطوط مقدم دشمن را درهم کوبیده و آنها را وادار به فرار و عقب نشینی از ارتفاعات مرزی کردند.
در اجرای این عملیات، ارتفاعات حساس و مهم منطقه از چنگال نیروهای بعثی ارتش صدام پاکسازی شد که در این میان و با حمایت خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش، در حدود ۴۰ کیلومتر مربع از منطقه عملیاتی پنجوین آزاد و تحریکات بعدی دشمن نیز در منطقه یادشده خنثی شد.
همچنین در این عملیات، ارتفاعات ۱۶۸۰، ۱۸۲۳، ۱۴۷۰، ۱۵۴۰، ۱۵۶۰ و ۱۸۳۰ از اشغال ارتش متجاوز صدام آزاد و تمام ارتفاعات غربی پنجوین از وجود نیروهای دشمن پاکسازی شد.
این عملیات در آخرین ماه‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق و هنگامی که نیروهای ایران با پیروزی کامل، موفق به پیشروی در خاک دشمن و آزادسازی مناطق و شهرهای مهمی همچون «حلبچه» کردستان عراق شده بودند، برنامه‌ریزی شد و طی آن قرار شد یک عملیات انهدامی برای ضربه زدن به ماشین جنگی ارتش عراق در منطقه عمومی پنجوین صورت بگیرد. این منطقه پیوسته صحنه رویارویی قوای خودی و دشمن، از جمله عملیات «والفجر ۴ بود.
این یورش بی امان را نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی و هدایت قرارگاه «رمضان» به اجرا گذاشت که طی این عملیات، یگان‌های عمل‌کننده خودی در شامگاه ۲۲ فروردین سال ۱۳۶۷ با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)» به مواضع نیروهای عراقی حمله برده و طی روزها درگیری و نبرد، ۴۵ دستگاه تانک و نفربر و صدها خودروی نظامی و ده‌ها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن را منهدم و به لشکر ۲۷ ارتش عراق تلفات و خسارات چشمگیری وارد آوردند. همچنین در عملیات بیت المقدس ۵، تعداد سه هزار و ۸۱۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده یا به اسارت نیروهای خودی درآمدند.
در این درگیری، تعدادی از ادوات زرهی دشمن توسط تانک های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و به آتش کشیده شد و تعدادی نیز به غنیمت رزمندگان دلیر اسلام در آمد.
اجرای آتش سنگین آتشباری ایران، پیروزی رزمندگان را تسریع کرد، بطوریکه در نخستین ساعات عملیات، ارتفاعات یادشده در بالا به دست توانای ارتشیان جان برکف آزاد و تعدادی از بعثیان کشته یا زخمی و شمار دیگری از آنان نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.
با روشن شدن هوا، هواپیمایی نیروی زمینی ارتش(هوانیروز) و نیروی هوایی ارتش(نهاجا) نیز وارد عمل شده و به انهدام امکانات و ادوات زرهی دشمن پرداخته و ضربات سنگینی را به آنها وارد آوردند. در ادامه این عملیات، تنگه «نال یاری» تحت کنترل کامل ارتش اسلام درآمد و دو تیپ و پنج گردان ارتش بعثی عراق متلاشی شدند. در این عملیات ارتفاعات حساس و مهم ۱۶۷۰ و ۱۳۸۰ معروف به شاخ شوکت در شمال غربی پنجوین مشرف بر شهر نظامی بوبان آزاد شدند.

انتهای پیام