شهر تکاب درمحاصره ضدانقلاب و دیوار آماده شهادت !
شهر تکاب درمحاصره ضدانقلاب و دیوار آماده شهادت !

این نوشتار درابتدا به توصیف شهر تکاب در سال ۱۳۶۰ وپس از آن پرداخته شده و سپس جوانان پیش مرگ بومی و اعزامی که اماده نبرد بودند و در کنار دیوار شهادت تصویر یادگاری گرفتند ؛ گویا نمایی شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شهرستان تکاب با مساحتی بالغ بر ۲۵۲۳ کیلومتر مربع از شمال با شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از شرق به شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان، از غرب به شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان غربی و از جنوب به شهرستانهای بیجار، دیواندره و سقز در استان کردستان ارتباط دارد . مردم شهرستان تکاب به دو زبان کردی و ترکی صحبت می‌کنند و دارای مذاهب شیعه، سنی و اهل حق هستند. اتحاد و یکپارچگی بین مردم این شهرستان یکی از شاخص‌های اصلی آن است. ( فرمانداری تکاب )

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که پس از انقلاب ، ضد انقلاب اطراف انرا تصرف کرده و راههای ارتباطی آن اشغال بود . شهر تقریبا محاصره کامل بود و تنها یک راه آن به بیجار فقط در روز انهم با تامین نیروی نظامی امکان تردد وجود داشت .

دیوار با نوشته آماده شهادت  و نیروهای آماده شهادت

داخل مقر سپاه تکاب زمستان ۱۳۶۰

نفرات ایستاده از راست :  جانباز مرحوم مشهدی خیرالله حبیبی ( کلاش در دست ) – برادر محمد امین جبرئیلی – برادر سید جواد هاشمی فشارکی ( حمایل بردوش بسته )- برادر جلال صادقی ، معاون عملیات تکاب (سردار) – برادر حبیب خاکزاد – برادر منصور جوادی ( کلاه بر سر)

نفرات نشسته از سمت راست : برادر…- برادر انصاری ( اورکت پوشیده ) – برادر شریفی – برادر آقامش مقدم ( سلاح در دست )

 

این عکس در حیاط قلعه قدیمی شهر تکاب درمقابل انبار تدارکات در زمستان سال ۱۳۶۰گرفته شده است

ایستاده از راست : برادر سیدعطاالله  (روح اله )حسینی ( نیم بدنه دیده میشود) – برادر زین العابدین شریفی ( کاملا مسلح) – مرحوم حجت الاسلام شیخ یحیی رستم پور از روحانیون سرشناس تکاب  – برادر سید جواد هاشمی فشارکی ( اورکت پوش )- برادر نیک ایین ( کلاه برسر ) – برادر سید اکبر جباری ( کاپشن ابی ) – شهید رحیم خانی– دونفر از برادران پیش مرگ اهل تسنن از روستای دولدولبلاغی

نشسته از راست : برادر محمدی- برادر فرمان وحدانی با لهجه زیبای چهاردولی–برادر سیدروح اله حسینی– برادر ایوب نژاد ( کلاش بدست و عینک روی سر )

 

 

 

دیوار با نوشته آماده شهادت – حرف ت از انتهای کلمه شهادت در تصویر دیده میشود

پیش مرگ های کرد و شیعه در جلوی دیوار شهادت

از راست : –برادر بسیجی کرد محمد صادق خسروی اهل آقدره – برادر سید جواد هاشمی فشارکی اعزامی از تهران – برادرغلامرضا حمزه آهی اعزامی از تهران – برادر بسیجی کرد محمد کریم جبرئیلی اخوی مرحوم محمد امین جبرئیلی (کاهمه مین – لباس کردی قهوه ای)

 

سه سال بعد عملیات عاشورای ۱ روز ۲۳ مرداد ماه ۱۳۶۴ با هدف سرکوب ضد انقلاب در منطقه تکاب و صایین‌دژ به اجرا درآمد و طی آن ۵۰ تن از عوامل وابسته کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند و علاوه بر اسارت عده‌ای از آنان، شماری سلاح سبک به دست رزمندگان سپاه پاسداران افتاد.
حضور ضدانقلاب در قالب افراد موسوم به کومله و دموکرات کردستان ایران در دوران جنگ، پیوسته مکمل تهاجمات ارتش عراق به جبهه‌ها و شهرهای ایران بود. این افراد در قالب گروه‌های پراکنده بارها به خرابکاری، خبرچینی برای دشمن، گستردگی محورهای نبرد رزمندگان ایران با دشمن و غیره دست می‌زدند و خسارات فراوانی به مراکز دولتی، جهاد سازندگی و حتی مناطق مسکونی کردنشین استان کردستان و آذربایجان غربی وارد می‌ساختند. حضور آنها حتی تا شهرهای شرقی استان کردستان، یعنی بیجار، تکاب، صایین‌دژ، قروه همدان و چندین شهر و منطقه دیگر پیش رفته و سبب بوجود آمدن وضع فوق‌العاده‌ای بر زندگی روزمره مردم و یگان‌های نظامی مستقر در آن مناطق شده بود ( ایکنا ،  ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ).

عملیات عاشورای ۱ در منطقه تکاب و صایین‌دژ از استان آذربایجان غربی ایران به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف سرکوب افراد شرور و ضدانقلاب پراکنده در مناطق کوهستانی ـ عقبه جبهه خودی در محور شمالی جنگ انجام شد.

در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۴۵۳ شهید و بیش از  ۸۰۰ جانباز( خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ) برای دفاع از کیان اسلامی امنیت کامل بدانجا باز میگردد.