تکاپوی برقراری امنیت در تکاب
تکاپوی برقراری امنیت در تکاب

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی شهرستان تکاب با مساحتی بالغ بر ۲۵۲۳ کیلومتر مربع از شمال با شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از شرق به شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان، از غرب به شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان غربی و از جنوب به شهرستانهای بیجار، دیواندره و سقز در استان کردستان ارتباط دارد . […]

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شهرستان تکاب با مساحتی بالغ بر ۲۵۲۳ کیلومتر مربع از شمال با شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از شرق به شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان، از غرب به شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان غربی و از جنوب به شهرستانهای بیجار، دیواندره و سقز در استان کردستان ارتباط دارد . مردم شهرستان تکاب به دو زبان کردی و ترکی صحبت می‌کنند و دارای مذاهب شیعه، سنی و اهل حق هستند. اتحاد و یکپارچگی بین مردم این شهرستان یکی از شاخص‌های اصلی آن است. ( فرمانداری تکاب )

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که پس از انقلاب ، ضد انقلاب اطراف انرا تصرف کرده و راههای ارتباطی آن اشغال بود و تنها یک راه آن به بیجار فقط در روز انهم با تامین امکان تردد داشت ولی در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۴۵۳ شهید و بیش از  ۸۰۰ جانباز( خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ) برای دفاع از کیان اسلامی امنیت بدانجا باز میگردد.

راه تکاب به شاهین دژ مدتها بود که دست ضد انقلاب بود و راه مسدود بود ، قرار به عملیات بازگشایی صورت می گیرد . در دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ بودکه نیروهای پیاده عازم منطقه عملیاتی میشود پیشروی کرده و بخشی از جاده را ازاد می کنند. ، بالگرد هوانیروز نیز از سنندج جهت پشتیبانی آتشباری هوایی ابتدا به تکاب می اید و سپس عازم منطقه میشود . و بعد از اجرای ماموریت به سنندج بازمیگردد . تصاویر از ان روزهای ناامنی و خون و خروش می باشد:

شهید محمود امان الهی ( فرزند شهید و آزاده –تولد ۱۳۳۹ – شهادت۱۳۷۹ ) –  خلبان بالگرد – برادر آبهشت – سردارشهید باقرمحمدیاری فرمانده دلاور و قهارگردان خاتم الانبیا. (ٌص) -برادر سید جواد هاشمی فشارکی – برادر بهمن نوری نیروی کارگزینی تکاب

برادر بهمن نوری نیروی کارگزینی وقت تکاب- سردارشهید باقرمحمد یاری فرمانده دلاور و قهارگردان خاتم الانبیا. (ٌص) – برادر سید جواد هاشمی فشارکی – برادر علیرضا نیک ایین  – برادر آبهشت مسول نیروی انسانی

برادر سرباز – برادر سید جواد هاشمی فشارکی – برادر علیرضا نیک ایین  — برادر آبهشت – برادر بهمن نوری نیروی کارگزینی وقت سپاه تکاب-سردارشهید باقرمحمد یاری فرمانده دلاور و قهارگردان خاتم الانبیا. (ٌص) – برادر… برادر….

 

 

سه سال بعد عملیات عاشورای ۱ روز ۲۳ مرداد ماه ۱۳۶۴ با هدف سرکوب ضد انقلاب در منطقه تکاب و صایین‌دژ به اجرا درآمد و طی آن ۵۰ تن از عوامل وابسته کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند و علاوه بر اسارت عده‌ای از آنان، شماری سلاح سبک به دست رزمندگان سپاه پاسداران افتاد.
حضور ضدانقلاب در قالب افراد موسوم به کومله و دموکرات کردستان ایران در دوران جنگ، پیوسته مکمل تهاجمات ارتش عراق به جبهه‌ها و شهرهای ایران بود. این افراد در قالب گروه‌های پراکنده بارها به خرابکاری، خبرچینی برای دشمن، گستردگی محورهای نبرد رزمندگان ایران با دشمن و غیره دست می‌زدند و خسارات فراوانی به مراکز دولتی، جهاد سازندگی و حتی مناطق مسکونی کردنشین استان کردستان و آذربایجان غربی وارد می‌ساختند. حضور آنها حتی تا شهرهای شرقی استان کردستان، یعنی بیجار، تکاب، صایین‌دژ، قروه همدان و چندین شهر و منطقه دیگر پیش رفته و سبب بوجود آمدن وضع فوق‌العاده‌ای بر زندگی روزمره مردم و یگان‌های نظامی مستقر در آن مناطق شده بود ( ایکنا ،  ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ).

عملیات عاشورای ۱ در منطقه تکاب و صایین‌دژ از استان آذربایجان غربی ایران به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف سرکوب افراد شرور و ضدانقلاب پراکنده در مناطق کوهستانی ـ عقبه جبهه خودی در محور شمالی جنگ انجام شد.