چند خبر کوتاه از مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
چند خبر کوتاه از مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ در روز پایانی هفته دفاع مقدس برنامه «زنگ پرواز» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» با حضور تعدادی از هنرمندان و خوانندگان کشور برگزار شد. به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی سرچشمه، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «زنگ پرواز» عصر روز دوشنبه با اجرای مراسم نَقّالی […]

خبرگزاری رسا ـ در روز پایانی هفته دفاع مقدس برنامه «زنگ پرواز» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» با حضور تعدادی از هنرمندان و خوانندگان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی سرچشمه، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «زنگ پرواز» عصر روز دوشنبه با اجرای مراسم نَقّالی توسط مرشد محسن میرزاعلی در جوار مزار شهیدان آسمان آشنا، آغاز شد و در ادامه، شرکت کنندگان در سالن همایش‌های این مجموعه حاضر شدند.

تجلیل از عوامل فیلم «ملکه» در «زنگ پرواز»، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس

از دیگر برنامه‌های این مراسم رونمایی از کلیپ «قصه ادامه دارد» با خوانندگی سیدحمزه موسوی بود. پس از آن یکی از آثار «حبیب احمدزاده» از مستندسازان و نویسندگان بنام کشور، پخش شد و خود او نیز به بیان چند خاطره از جنگ پرداخت: هفته گذشته به عادل فردوسی‌پور گفتم که بیا یک کاری کنیم برای هفته دفاع مقدس و یک کلیپ در مورد فوتبال در جنگ آماده کنیم؛ گفتم ۳ میلیون نفر به شما پیامک می‌زنند می‌گویند کریمی چه گفت و دایی چه گفت، یک بار هم بیا به مسئله ورزش در جنگ اشاره کنیم. من متولد آبادان هستم و عاشق دروازه‌بانی بودم، در زمان جنگ هم با همه خطرات و مشکلاتی که بود بچه‌ها فوتبال را رها نمی‌کردند. بچه‌ها زندگی و جنگ برایشان یکی بود. من آن زمان برای تیم آقای باشه‌آهنگر، تیم فوتبال گلزار شهدا دروازبانی می‌کردم.

نویسنده کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» گفت: در کشور ما اگر کاری نکنید کسی نمی‌گوید چرا کاری نکردید. نزدیک ۲۵ سالی است که هیچکس کار فرهنگی در کشور انجام نمی‌دهد، هر کاری هم صورت می‌گیرد کار دلی است، خارج از سیستم است و از دریچه بچه‌های جبهه و جنگ است.

وی در رابطه با جشنواره فیلم دانش‌آموزی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در این کار رخ داد این بود که ما به این فکر کردیم که در زمان جنگ یک بسیجی چقدر هزینه می‌کرد، بیاییم در زمان فعلی بسنجیم، ببینیم چگونه می‌توانیم با کم ترین هزینه کار را جلو ببریم، نزدیک به ۶۷ هزار دانش‌آموز به این برنامه آمدند، هر کدام یک فیلم گرفتند و یک کیک و ساندیس ساده هم به آن‌ها داده شد. در کل این برنامه ۱۲۰ میلیون هزینه برداشت، یعنی هر دانش‌اموز کم‌تر از ۲ هزار تومان؛ مسئله مهم دیگر این مراسم‌ها جا انداختن کتاب دفاع مقدس بود. ما در این برنامه به دنبال گزارش کار نبودیم و یک صلوات بدون کیفیت هم تا نصفه برنامه از بچه‌ها نگرفتیم. تمام عوامل برگزاری این برنامه هم هیچ یک، یک ریال پول نگرفتند. این کار  یک نذر فرهنگی بود.

احمدزاده افزود: ما ماهیگیر هستیم و بهترین قلاب ماهیگیری و ماهی را هم داریم، ۳۵ است که نشسته‌ایم کنار آب و می‌خواهیم ماهی بگیریم، ماهی یک طعمه می‌خواهد، اما ما می‌گوییم ماهی خودش باید بیاید. اتفاقی که در این جشنواره فیلم دانش‌آموزی رخ داد این است که از جانبازان تا هنرمندان همه بدون تابلو و سر و صدا حضور پیدا می‌کنند. تاکنون ۹ دوره برگزار شده و امیدواریم بتوانیم امسال هم دوباره این برنامه را برگزار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از سیده‌اعظم حسینی، نویسنده کتاب «دا» گفت: برای شروع خوب است که ما بگوییم داریم شروع می‌کنیم، اما باید یک بهمن به راه بیندازیم. پر کردن چنین سالن خوبی اصلا مهم نیست که شما بخواهید گزارش کار بدهید که چند نفر به این برنامه آمدند، اما باید دید همین تعداد نفراتی که در سالن هستند چه چیزی را با خود از اینجا بیرون می‌برند، شما ۵ نفر بیاورید رویشان تاثیر بگذاری بهتر از ۵۰۰ نفر است که هیچ تاثیری نگیرند.

از دیگر میهمانان ویژه این برنامه، محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان فیلم سینمایی ملکه بود. وی در این مراسم گفت: همه یا آبادانی هستند یا خبر ندارند که آبادانی هستند. ما آن زمان تیم فوتبالی داشتیم به نام گلزار شهدا که حبیب احمدزاده هم دروازه‌بان ما بود. ما در استودیوم بازی می‌کردیم. احمدزاده آن زمان خودش دیده‌بان بود و در اصل فیلم ملکه‌ هم در رابطه با این رزمنده عزیز است.

وی با اشاره به این‌که ما در آبادان کار نمایش انجام می‌دادیم گفت: عبدالحسن برزیده،‌ کارگردان گروه ما بود، نمایشی را در همان ایام بمباران‌‌ها و حمله‌های پی در پی عراقی‌ها آماده اجرا کردیم، سالن نمایش ما به دلیل اصابت کاتیوشا‌ها سقفش خراب شده بود و با پتوی سربازی، مقوا و یک سری بلوک سیمانی سقفی برای آن فراهم کردیم. در آن ایام مشکل مخاطب داشتیم و نمی‌دانستیم چگونه مردم را به سالن بیاوریم.

وی تصریح کرد: نور نمایش با دو لامپ ۵۰۰ تامین می‌شد، آمدیم ابتدای خیابان احمد آباد دیدیم هیچکس نیست، دیدیم از دور چند خانم می‌آیند، مالک حدپورسراج طرحی برای نمایش کشیده بود، آن طرح را گذاشتیم و آمدیم قایم شدیم، مطمئن بودیم اگر این زنان پوستر را ببینند مردم را خبر دار می‌کنند. خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.

می‌خواهم بگویم که همان طور که حاج حبیب گفت آن کار دلی برای ۶۷ هزار بچه‌ خیلی تاثیر گذار است، شما هم نگاه نکنید که چه جمعیتی در اینجا حاضر شده است یا نه، مهم کار است که دلی است، مهم تکلیفی است که بر گردن ما است. ما در حیطه فرهنگی  در شرایط حاضر چند برابر عرصه سیاست و نظامی باید کار کنیم و برای همین است که رهبر عزیر می‌فرمایند امسال سال اقتصاد و فرهنگ است.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین زائری روی صحنه آمد و از محمدعلی باشه‌آهنگر و حبیب احمدزاده به پاس حضور همیشه فعالشان در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه ساخت فیلم فاخر «ملکه» تجلیل کرد و گفت: می‌گویند برخی افراد را وقتی آدم می‌بیند تازه علاقه‌اش چند برابر می‌شود، البته ما ارادت داشته‌ایم خدمت آقایان باشه‌آهنگر و احمدزاده، انصافا امروز ارادتمان بیشتر شد.  فیلم «ملکه» نشانه‌ای از اخلاص و کار جهادی بوده است که خود این عزیزان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی انجام داده‌اند. همانطور که تاکنون فعالیتشان ادامه داشته است، امیدوارم فعالیتشان ادامه پیدا کند.

باشه‌آهنگر در ادامه برنامه هدیه خود را به جانباز حاج داوود عرب‌علی، جانباز ۷۰ درصد از گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) تقدیم کرد و گفت:  امروز روز خوبی بود، متاسفانه خبرنگاران که تماس می‌گیرند گرفتاری داریم و نمی توانیم جواب دهیم، یکی می‌گوید حاتمی کیا چه گفته است، دیگری می‌گوید کیارستمی چه گفته و… اما دو روز پیش به یکباره جوانی با من تماس گرفت، صدایش به دلم نشست و گفتم می‌آیم. وقتی وارد مجموعه شدیم، کنار مزار دو شهید گمنام نشستیم. این تقدیر و قسمت ما بود که بیاییم در کنار دو شهید بزرگوار که بسیار حس و حال خوبی داشت.

عطر روح بخش دعای عرفه در سرچشمه طنین انداز می‌شود

مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه همزمان با نهم ذی الحجه در محل یادمان شهدای هفتم تیر برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی«سرچشمه» مراسم قرائت دعای روح نواز عرفه امسال نیز همچون سال گذشته، روز شنبه(۹ ذی الحجه) ساعت ۱۵ با حضور جمعی از عاشقان و دلسوختگان خاندان اهل بیت(س) برگزار می شود.

روز عرفه، از روزهای مهم برای مسلمانان بویژه شیعیان می‌باشد و از آنجا که امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

زیارت سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) در این روز بسیار توصیه شده است.

دعای آسمانی عرفه امسال در جوار مشهد شهدای ۷ تیر و شهدای آسمان آشنا این مجموعه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر زائری  و نوحه سرایی مادحین اهل بیت(س) برگزار می شود.

میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی‌پور مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه»  ۳۵۰۲۴۰۰۰ و شرکت در این مراسم برای کلیه علاقه‌مندان آزاد است./۹۶۶/د۱۰۲/ی