نبرد لشکر ۲۷ در عملیات کربلای ۵ در مسیر انتشار
نبرد لشکر ۲۷ در عملیات کربلای ۵ در مسیر انتشار

خبرگزاری رسا ـ اولین کتاب مستقل درباره نبرد لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم در عملیات کربلای ۵ به زودی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر می‌شود.   به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب لشکر ۲۷ در عملیات […]

خبرگزاری رسا ـ اولین کتاب مستقل درباره نبرد لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم در عملیات کربلای ۵ به زودی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر می‌شود.
مهدي حاجي خداوردي‌خان 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب لشکر ۲۷ در عملیات کربلای ۵ نوشته مهدی حاجی خداوردی‌خان، راوی لشکر ۲۷ در عملیات کربلای ۵ و نویسنده کنونی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، آخرین مراحل چاپ را طی می‌کند.

 

از ویژگی‌های این کتاب، نگارش مستقل درباره نبرد لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم در عملیات مهم کربلای ۵ است که پیش از این به رشته تحریر درنیامده بود. این عملیات در ۱۹ دی ۱۳۶۵ (دو هفته پس از عملیات کربلای ۴) آغاز شد و از نتایج مهم آن، فتح شلمچه بود.

 

در این کتاب تاریخ رویدادها، حوادث، گفت‌وگوها و تصمیمات مهم در جلسات مختلف به ترتیب زمان وقوع و به‌طور منظم و منسجم در ۹ فصل سامان داده شده است.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر مستند تاریخی که تبیین برهه‌ای از حساس‌ترین عملیات‌های لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم در جبهه کانال ماهی و شرح حقایقی از استعداد خیره‌کننده فرمانده و رزمندگان این یگان در شیوه نبرد با دشمن متجاوز به شمار می‌آید، عبارت‌اند از: پی بردن به جلوه‌هایی از مدیریت و توان فرماندهی در هدایت نیروها و عملیات؛ بهره‌مندی فرمانده لشکر و نیز فرماندهان گردان‌ها از بینش و درک عمیق درباره آیین نبرد؛ حضور فرماندهان در خطوط پرمخاطره نبرد و همگامی با رزمندگان؛ قدرت تصمیم‌گیری در تنگناها و حوادث سخت؛ حمیت، غیرت، همبستگی و همدل شدن رزمندگان در برابر حملات پرفشار دشمن؛ روحیه شهادت‌طلبی و نمایاندن رنج‌ها و پیروزی‌ها، بیم‌ها و امیدها.

 

در این کتاب به عوامل مؤثر در پیروزی و مقاومت اعجاب‌آور اشاره و درباره هر کدام توضیحاتی بیان شده است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: بن‌بست شکنی؛ انتخاب هدف و قاطعیت فرمانده؛ میل به آفند؛ مثبت‌نگری و کار گروهی؛ شجاعت و نهراسیدن از مرگ؛ قدرت تصمیم‌گیری سریع و جسورانه؛ ایمان به نصرت الهی و توکل و عشق به اهل‌بیت علیه‌السلام و جوهره مهربانی.

 

نویسنده در کتاب خود ابتکارات و نوآوری‌های نیروهای خودی به‌ویژه لشکر ۲۷ را در عملیات کربلای ۵ تشریح و بیان کرده است.

 

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: از آنجا که در این نبرد استفاده بهینه از زمان، تأثیری اساسی در موفقیت رزمندگان داشت، نیروهای دشمن برخلاف مرحله اول که از حیث تاکتیک، زمان و مکان دچار غافلگیری کامل شده بودند، توانستند با تشخیص سمت اصلی عملیات رزمندگان با تمام توان مقاومت کنند؛ ضمن آنکه با انتقال نیرو و امکانات از منطقه فاو به منطقه درگیری تلاش کردند با تشدید فشار، رزمندگان را به عقب‌نشینی مجبور کنند. متعاقب آن، فرمانده سپاه پاسداران برای حفظ ابتکار عمل در زمان و مکان، سریعا دستور ورود یگان‌های جدید (تحت امر قرارگاه‌های نجف و قدس) را برای اجرای مرحله دوم عملیات و با هدف دفع فشار دشمن و نیز گشودن جاده شلمچه و توسعه عملیات صادر کرد. در پی این تدبیر ـ که به منزله پایداری و گسترش سرپل در نقاط کلیدی منطقه عملیات ازجمله سرپل کانال ماهی به شمار می‌رفت ـ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم ـ که یکی از یگان‌های مرحله دوم بود ـ به غرب کانال ماهی اعزام شد تا با لشکر ۲۵ کربلا اولاً به حفظ سرپل و سپس گسترش آن بپردازند، ثانیاً تلاش و اقدام و تحرک دشمن را برای بازپس‌گیری این محور کلیدی خنثی کنند.

 

نتیجه این همکاری ـ که از روز دوم عملیات آغاز شد ـ حس امیدواری را در اردوگاه خودی برای سرکوب تلاش‌های دشمن قوت بخشید، زیرا حاصل نبرد دلیرانه رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم و مقاومت تحسین‌برانگیز آنان در برابر پاتک‌های سنگین یگان‌های زرهی و پیاده عراق که ۷ شبانه‌روز به‌طور مستمر ادامه یافت، نه‌تنها تدبیر فرماندهان دشمن در بازپس‌گیری سرپل کانال ماهی را ناکام گذاشت، بلکه به تثبیت سرپل نیز انجامید./۹۹۸/د۱۰۲/ق