فتح خرمشهر در آثار سوره مهر
فتح خرمشهر در آثار سوره مهر

خبرگزاری رسا ـ انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر برتر در زمینه ادبیات دفاع مقدس آثار قابل توجهی را به زیور طبع آراسته است که برخی از این آثار به عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر اختصاص دارد. به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، «آزادی خرمشهر»این کتاب خاطرات تلخ و شیرین شهید سپهبد […]

خبرگزاری رسا ـ انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر برتر در زمینه ادبیات دفاع مقدس آثار قابل توجهی را به زیور طبع آراسته است که برخی از این آثار به عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر اختصاص دارد.
 فتح خرمشهر به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، «آزادی خرمشهر»این کتاب خاطرات تلخ و شیرین شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از آزادی خرمشهر است. «آزادی خرمشهر» خاطرات شهید علی صیاد شیرازی است که این بخش بدون تردید فصلی از خاطرات تلخ و شیرین شهید صیاد شیرازی از آزادی خرمشهر است که برگی تازه‌ از تاریخ مقاومت ایران در برابر یک جنگ نابرابر است.

 

«همپای صاعقه» در مورد نحوه تشکیل و نقش سپاه (لشکر ۲۷) محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم به فرماندهی احمد متوسلیان در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس که منجر به آزاد سازی خرمشهر است.

 

رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه کتاب «همپای صاعقه» در تقریظی بر این کتاب اینگونه نوشته‌اند: این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت‌شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ی نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.»

 

«اعترافات» کتاب دیگری با موضوع آزادسازی خرمشهر است که به خاطرات سرهنگ عراقی عبدالعزیز قادر السامرائی می‌پردازد.

 

«پوتین‌های مریم»، روایت خاطرات مرحوم مریم امجدی یکى از زنان خرمشهرى، درباره وقایع جنگ است. راوى که دوران نوجوانى و جوانی‌اش مصادف با روزهاى جنگ بوده، پس از انقلاب ضمن تحصیل در دبیرستان به ‏عضویت حزب جمهورى اسلامى، جهاد سازندگى و بسیج ‏مستضعفین خرمشهر درآمده و دوره‏ هاى امدادگرى و فنون نظامى را آموزش می‌بیند. با شروع تهاجم عراق به خرمشهر، او در مشاغل‏ مختلف هم چون امداد رسانى در بیمارستان و نگهدارى از انبار مهمات مسجد جامع خرمشهر خدمت مى‏کند و در این مدت‏ گاهى نیز به خط مقدم جبهه می‌رود. راوى در این کتاب به نقل خاطراتى از شروع جنگ ایران و عراق و اشغال خرمشهر تا زمان آزادسازى آن شهر می پردازد.

 

خاطرات ناخدا صمدی از اولین ساعات آزادسازی خرمشهر نیز در کتاب «تکاوران نیروی ددریایی در خرمشهر» نیز یکی دیگر از آثار است. ناخدا هوشنگ صمدی ی افسری است که به فرماندهی او، تکاوران، نیروهای مردمی و سپاه پاسداران با ایثار خون و جان خود موفق شدند ارتش تا بُن دندان مسلح عراق را هفته‏‌ها در خرمشهر زمین‏‌گیر کنند. ناخدایکم هوشنگ صمدی، راوی این کتاب به عنوان فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی خرمشهر و گردان تحت فرمانش، نقش مهمی در مقاومت این شهر تا اشغال توسط ارتش عراق و همچنین حوادث بعد از آن که منجر به باز پس‌گیری دوباره آن در سوم خرداد ۱۳۶۱ می‌شود، داشته است./۹۹۸/د۱۰۲/ق