نشست «کتاب‌خوان» با موضوع دفاع مقدس در شهرکرد برگزار شد
نشست «کتاب‌خوان» با موضوع دفاع مقدس در شهرکرد برگزار شد

با حضور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور؛ نشست «کتاب‌خوان» با موضوع دفاع مقدس در شهرکرد برگزار شد خبرگزاری رسا ـ صد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان»، عصر امروز با موضوع دفاع مقدس با حضور مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‎ های عمومی کشور در چهارمحال و بختیاری برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، صد […]

با حضور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور؛
خبرگزاری رسا ـ صد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان»، عصر امروز با موضوع دفاع مقدس با حضور مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‎ های عمومی کشور در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
نشست «کتاب‌خوان» با موضوع دفاع مقدس در شهرکرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، صد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان»، عصر امروز با موضوع دفاع مقدس با حضور مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

 

این نشست در آستانه هفته دفاع مقدس و با حضور مهردخت وزیرپور، خدابخش مرادی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرهاد خلیل‌ مقدم، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، زینب قربانی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهکیلویه و بویر احمد و جمعی از اساتید دانشگاه، پیشکسوتان دفاع مقدس، کتابداران، نویسندگان و جمعی از علاقه مندان امر کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگ‌سرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

 

در این نشست ۱۲ کتاب معرفی شد که خلاصه ‌ای از کتاب ‌های ارائه شده در این نشست به شرح زیر است:

 

«پهلوان گود گرم‌دشت» نوشته گلعلی بابایی، ارائه از سوی سید رضا صالحی، مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری در امور ایثارگران

 

این کتاب هشتمین جلد از مجموع «بیست و هفت در ۲۷» «پهلوان گود گرم‌دشت» نام دارد که حاوی زندگی­نام شهید حسین قجه ­ای، یکی از فرماندهان پرافتخار گردان در لشکر ۲۷ محمد رسول الله است که با پیگیری های مادر بزرگوار شهید منتشر شده است.

 

«سرود حماسهها؛ تاریخ منظوم انقلاب و دفاع مقدس» نوشته حفیظ ا.. جلالی، ارائه از سوی محمد مراد رییسی، مدیر کل دفتر بازرسی استانداری چهارمحال و بختیاری

 

کتاب «سرود حماسه ‌ها» در قالب حماسی و مثنوی و به شیوه شاهنامه سروده شده است. در ابتدای کتاب مدح و ثنای خداوند آورده شده است و در ادامه به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته شده است. این کتاب سروده شاعر پیشکسوت استان چهارمحال و بختیاری «حفیظ ‌الله جلالی چالشتری»است که در ۵۰۵ صفحه و در تیراژ سه هزار نسخه به چاپ رسیده است.

 

«از اروند تا ارمند» نوشته احمد رحیمخانی، ارائه از سوی نویسنده اثر استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سامان

 

«از اروند تا ارمند» زندگینامه داستانی سردار شهید هوشنگ منصوری است که به کوشش محسن منصوری گردآوری و از سوی احمد رحیم‌خانی سامانی بازروایی شده است. پرداخت مستند‌گونه، نثر نویسنده را از روایت داستانی باز نداشته و رد پای آداب و رسوم شهر لُردگان برای مخاطب آشکار است.

 

«خاطرات خیس» نوشته محمدرضا سمیع، ارائه از سوی مسؤول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری

 

کتاب خاطرات خیس، مجموعه ای از خاطرات یکی از رزمنده های چهارمحال و بختیاری به نام عزت الله سمیع است که از همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی، در بیشتر عملیات های مهم به عنوان بیسیم‌چی حضور داشته است.

 

به گفته وی، عزت‌الله سمیع در لشکرهای نجف اشرف، تیپ امام حسین(ع) و تیپ مستقل قمر بنی هاشم(ع) همرزم سرداران بزرگی چون شهید سید کمال فاضل و شهید ایرج آقا بزرگی بوده است.

 

«بلوط های دور دست» نوشته حسن رضایی خیرآبادی، ارائه از سوی عبدالعلی بابااحمدی، رزمنده دفاع مقدس

 

کتاب داستان بلوط ‌های دوردست، اثر حسن رضایی خیرآبادی، بر اساس زندگی سردار شهید الیاس ارجمند و به کوشش نشر شاهد منتشر شده است. الیاس ارجمند به فاصله دو سال و نیم بعد از شروع خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فرماندهی اطلاعات عملیات لشگر قمربنی ‌هاشم(ع) نائل شد نیل به این مرتبه در مدت زمان اندک حاکی از وجود ابعاد قابل مطالعه در شخصیت انسان است.

 

«من او» نوشته رضا امیرخانی، ارائه از سوی اسماعیل بابایی، معاون اداره کل کتابخانه های استان

 

داستان مربوط به زندگی فردی به نام علی فتاح است و عشق پاک او با دختر خدمتکار خانواده اش به نام مهتاب که به دلیل اعتقاد علی به عشقی پاک تا زمانی که از عشق راستین خود مطمئن نشده از ازدواج امتناع می‌کند و در خلال داستان از راهنمایی‌ های درویشی مصطفی نام، از سلسله‌ ای نامعلوم کمک می گیرد که نقش مهمی در داستان نیز دارد. مهتاب و علی هر دو عاقبت ناکام از دنیا می روند تا در جهان آخرت با یکدیگر ازدواج کنند.

 

«لشکر خوبان» نوشته مهدی قلی رضائی، ارائه از سوی ابراهیم فولادی، کتابدار کتابخانه امیرکبیر شهرکرد

 

کتاب لشکر خوبان در ۲۷ فصل تدوین شده است. راوی در ابتدا پس از شرح نحوه حضورش در جبهه که یکی از شیرین ‌ترین بخش ‌های کتاب به شمار می‌رود، به شرح حضورش در عملیات فتح ‌المبین و مسلم ابن عقیل می ‌پردازد و در ادامه پس از بیان چگونگی ورودش به واحد اطلاعات عملیات به شرح عملیات‌ های شناسایی که در آن حضور داشته، پرداخته است که از وقوع عملیات بدر تا مرصاد را در بر می‌ گیرد.

 

«از به» نویسنده رضا امیرخانی، ارائه از سوی احمد حیدری، کتابدار کتابخانه فردوسی سورشجان

 

ماجرای اصلی این است که خلبان جانبازی به نام مرتضی مشکات که دو پای خود را از دست داده، بار دیگر میخواهد پرواز کند که با ممانعت همه مواجه می‌ شود اما دست آخر به کمک دوست خود رحیم میریان با شگردی جالب موفق به پرواز می‌شود و ماجرای عاطفی دیگری هم همزمان با این جریانات شکل می ‌گیرد.

 

«نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری، ارائه از سوی اسحاق رمضانینژاد، مسؤول کتابخانه شهید رجایی گهرو

 

«نورالدین پسر ایران» کتاب خاطرات سید نورالدین عافی است؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که مانند دیگر رزمنده‌ های نوجوان ایران با تلاش و زحمت فراوان رضایت والدین و مسؤولان را برای اعزام به مناطق عملیاتی جلب کرد.

 

«بابا نظر» نوشته مصطفی رحیمی، ارائه از سوی محبوبه احمدی بنی، مسؤول کتابخانه نابینایان رودکی شهرکرد

 

کتاب بابانظر، حاصل گفت‌ و گوی ۳۶ ساعته سید حسین بیضایی با محمدحسن نظرنژاد در سال ۱۳۷۴ و اوایل ۱۳۷۵ است که به شکل ویدیویی ضبط شده و اکنون از سرنوشت آن فیلم ‌ها خبری در دست نیست، اما کلمه‌ ها و جمله‌ های آن مصاحبه‌ ها پس از ضبط، روی کاغذهای سفید آمده و ماندگار شده‌اند. برای تدوین خاطرات اولیه از قلم مصطفی رحیمی سود جسته شده و همه پانوشت‌های کتاب هم از متن خاطرات به پایین صفحه‌ ها آمده که گفته‌ های خود شهید بابانظر است.

 

«داستان مریم» نوشته داود امیریان، ارائه از سوی یارعلی نصیری گله، مسؤول کتابخانه داراب افسر بختیاری چلگرد

 

کتاب از همان آغاز به مخاطب اعلام می کند که نویسنده قصدش «وقایع نگاری صرف» نیست بلکه می ‌خواهد «مریم» را به عنوان یک شخصیت داستانی به مخاطب معرفی کند تا متن از شکل و شمایل خاطره نگاری خارج شده و رنگ و بویی حکایی به خود بگیرد.

 

«خدا بود و دیگر هیچ» نوشته شهید مصطفی چمران، ارائه از سوی نیلوفر زمانی، کتابدار کتابخانه شهید صدوقی فرادنبه

 

عنوان کتاب برگرفته از نام یکی از دست ‌نوشته‌های شهید چمران است که با عبارت خدا بود و دیگر هیچ نبود آغاز می ‌شود و گردآورنده بر اساس این دست‌ نوشته، نام کتاب را انتخاب کرده است و پس از این دو دست ‌نوشته عکس ‌هایی از شهید چمران در حالات نماز، رزم، تحصیل و .. وجود دارد.

 

به گزارش رسا، سلسله نشست‌ های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌ گذاری کتاب ‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌ شود و در آن کتاب‌داران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.

 

سیدرضا صالحی، مشاور استاندار در امور ایثارگران، محمد مراد رییسی، مدیر کل دفتر بازرسی استانداری، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل امور زندان ها، رییس حوزه هنری استان، معاون فرماندار شهرستان شهرکرد، بخشدار بخش مرکزی شهرکرد از دیگر حاضران در این نشست تخصصی بودند./۹۴۵۷/۲۰۲/ب۳