ییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این که زندگی جهادی یک منطق عقلانی و علمی دارد، گفت: فرصت و منصب ها در این عالم محدود است و نیاز به مراقبت دارد و رسیدن به منصب گاهی مراقبت علمی می خواهد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره […]

ییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این که زندگی جهادی یک منطق عقلانی و علمی دارد، گفت: فرصت و منصب ها در این عالم محدود است و نیاز به مراقبت دارد و رسیدن به منصب گاهی مراقبت علمی می خواهد.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهداء شامگاه یکشنبه در یادواره ۱۲۶ شهید مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) در ارزش شهادت و مقام شهید اظهار داشت: در این عالم برای هم مرگ و هم حیات برای همه نوشته شده است و این مرگ حتی برای پیامبران نیز وجود دارد ولی شهدا نوع مرگشان متفاوت است و گویا اصلا مردن در کار نیست و این مطلب بنابر اعتراف خداوند در قرآن است.

مجاهدت و مراقبت در امتیاز ویژه شهداء

وی ادامه داد: این که شهدا حیات ابدی را انتخاب کردند و به مقامات عالی رسیدند به دلیل مجاهدت و مراقبت آن ها بود؛ مجاهدت به معنای پرکاری است؛ همانطور که خداوند در قرآن می فرماید «فضل الله مجاهدین علی القاعدین» و مراقبت را نیز با عبارت «والذین جاهدو فینا لهندینهم سبلنا» بیان کرده است؛ در فرهنگی لشکر ۲۷ محمد رسول الله فردی بود که تابلومی نوشت و در موقع عملیات خیلی ها دست و پا برای خط مقدم می زدند ولی این فرد اصلا تلاشی برای رفتن به خط مقدم نمی کرد و می گفت من تکلیف دارم این جا باشم و هر موقع زمان شهادت من برسد خوشان مرا می برند و دریکی از عملیات ها زمانی که سر دوراهی ها تابلو می نوشت به شهادت رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: شهادت چیزی نیست که انسان با رفتن به جلو و خط مقدم و یا حتی رفتن به سوریه و جنگ با داعش آن را به دست آورد بلکه باید گام در مسیر جهاد گذاشت و درست عمل کرد و این عمل انسان را به شهادت می رساند؛ امروز جهاد علمی فرهنگی و اقتصادی از اموری است که باید در آن گام گذاشت.

در یادواره شهدا دنبال بهره برداری باشیم نه صرف برگزاری

وی با بیان این که امتیاز شهدا در مسیر مجاهدت حرکت کردن بود، عنوان کرد: شهدا در کنار جهاد عنصر مراقبت را هم رعایت کردند؛ کسانی که این یادواره را برقرار کرده اند و مجاهدت زیادی به خرج داده اند آیا همه امور را رعایت کرده اند؟ در یادواره بهره بردای مهم است نه برگزاری و این جمله قرآن است که آیت الله مشکینی به رزمندگان می فرمود: سعی کنید «مجاهدت را با مراقبت داشته باشید»؛ امروز داعش هم مجاهدانه عمل می کنند ولی مراقبت ندارد، بنابراین اعمال ما باید در راه خدا باشد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به امتیاز شهدای روحانیت نسبت به بقیه شهدا ابراز کرد: امام راحل فرمود: شهدای روحانیت رساله عملیه و علمیه را با دم شهادت نوشتند؛ ما مبلغان می خواهیم با حرف جهت و خط بدهیم ولی از شهدای روحانیت هم عمل و هم علم دیده شد و یک حقیقت برای مردم ثابت شده است که ایمان به عالم غیب در آیه «الذین یؤمنون بالغیب» که همان خدا و آخرت است در وجود شهدای روحانی متبلور شده است.

فرمول ریاضی فرهنگ شهادت

وی افزود: زندگی و سعادت یا شقاوت در سیره شهدا فرمول ریاضی نیز دارد؛ چون می دانیم هر عددی که مخرج آن بی نهایت باشد نسبت آن عدد صفر است؛ شهدا صورت کسر را لذت های دنیا گذاشتند و دیدند که نهایت آن هفتاد یا هشتاد سال است و مخرج آن بی نهایت عذاب آخرت است و فهمیدند که این کار نمی ارزد و به همین دلیل سراغ گناه نرفتند و گفتند اگر صورت کسر را سختی بندگی بگذاریم، هفتاد سال سختی به بی نهایت پاداش قیامت می ارزد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: ۸۵ درصد شهدا زیر سی سال بودند و ما در کشور ۳۶ هزار شهید دانش آموز داشتیم و جانبازهای قطع نخاعی و اعصاب و روان که دعای مرگ خود را می کنند بیشترین زجر و سختی را متحمل می شوند ولی می دانند در آخرت پاداش بی نهایت دارند؛ شهدای روحانیت حرف خدا را به مردم با عمل نشان دادند و خون خود را برای اثبات آن نثار کردند.

وی با بیان این که شهدای روحانیت به زیبایی ایمان به آخرت را به همه نشان دادند، ابراز کرد: ما طلبه ها گاهی اوقات خوب بلد هستیم با آیه و روایات مردم را موعظه کنیم ولی هنوز باور یقینی نداریم در حالی که شهدای روحانی به مرحله حق الیقین رسیدند و می توانستند بهشت را بچشند همچنانکه روایت داریم متقیان کسانی هستند که در این دنیا بهشت را می بینند و هم جهنم را؛ سختی ظاهر بندگی را نمی بینند بلکه باطن بهشتی رامی بیند؛ این باور می خواهد و شهدای روحانیت این باور را داشتتند و در باب معصیت جهنم را در باطن آن می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ابراز تأسف کرد: الان گاهی می بینیم بعضی از گناهان در جمع طلبه ها هم عادی شده است و بد است که طلبه ساعت اذان صبح را نداند و زمان طلوع آفتاب را بداند؛ شهدا با تمام وجود به همه ثابت کردند اگراین جا تلاش نکنی در آن دنیا باختی.

منطق عقلانی و منطقی جهاد

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به این که زندگی جهادی یک منطق عقلانی و علمی دارد، یادآور شد: فرصت و منصب ها در این عالم محدود است و نیاز به مراقبت دارد و رسیدن به منصب  گاهی مراقبت علمی می خواهد و گاهی رعایت قوانین اداری و گاهی رعایت قوانین جهانی و شهدا هم قانون خدا را رعایت کردند و با تمام وجود آن را نشان دادند و به منصب الهی شهادت دست پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ طلبه ای بود که لباس ها را می شست و کارهای رزمندگان را انجام می داد؛ من به او گفتم نمی ترسی که بگویند فلانی چقدر ساده است که کارهای ما را انجام می دهد این طلبه شهید به من گفت تو چطور فکر می کنی، من به او گفتم به نظر من تو تاجر هستی و خوب ذخیره ای برای آخرت خود جمع می کنی بعدها در خواب من آمد و گفت روی منبر به مردم بگو این طرف خبر زیاد است و دست خالی این طرف نیایید.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در پایان با بیان این که من خواب های بدون مستند روایی را نقل نمی کنم، افزود: فردی که می خواست مستند مرحوم فرج الله سلحشور را بسازد شبی ایشان را در خواب می بیند که مرحوم سلحشور از داخل قبر به این مستند ساز می گوید به مردم بگویید حساب و کتاب این طرف حق است و شب اول قبر حتمی است و بدانید این جا مو از ماست کشیده می شود؛ شهدا در زمان حیات خود این را باور کردند و اگر قرار است یادواره شهدای روحانیت باشد بدانیم شهدا مراقبت و مجاهدت داشتند و شهدای روحانیت هم بیانا دستورات خدا را اجرا می کردند./۱۳۳۰/پ۲۰۲/ی