بدترین امانت دار کسوت ریاست جمهوری
بدترین امانت دار کسوت ریاست جمهوری

در این نوشتار ، نخست به امانت و امانت داری در اسلام پرداخته شده و سپس مصادیقی از عدم امانت داری اقای روحانی در ردای ریاست جمهوری اسلامی بیان شده که مبین بدترین امانت دار در جمهوری اسلامی بوده اند .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • بخش اول : امانت و امانت داری در اسلام

خداوند در قرآن کریم می فرماید : ” و آنان که به امانتها و عهد و پیمان خود کاملا وفا می‌کنند. ” وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ( آیه ۸ سوره مؤمنون و آیه ۳۲ سوره معارج) . براساس بیان مفسرین چیزهایی که خداوند عطا کرده ، نزد ما امانت می باشد . و امانتهای الهی را بر دو گونه مادی و معنوی بوده و می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود:

الف ) امانت های فردی (شخصی) : جوانی، عمر، بدن ، اعضای بدن ، اوقات ؛ جان و سرمایه های مادی و امثالهم

ب) امانت های اجتماعی : آبروی افراد ؛ خانواده ، قول ؛ عهد و پیمان  ؛ راز داری اطلاعات افراد و یا اسرار نظام ، امانت دین ، انفال ؛ بیت المال ، لوازم و وسایلی که به ما امانت داده اند و یا قرض گرفته ایم ، خانه استیجاری ، تفریحگاهها و اقامتگاهها ،و غیره که به انها مراجعه میکنیم . اجازه تصرف فقط در حدی است که مقرر شده ، مگر اینکه مالک آن اجازه داده باشد. همچنین مسولیتهای اداری ؛ مشاغل و مناصب . تمام این مسولیتها امانت حقوق اجتماعی هستند و فرد مسئول ضمن صیانت از ان مسئولیت ، بایستی بخوبی منشا خدمت و فعالیت برای اجتماع باشد.

ما در واقع امانت دار و امین امانتهای فوق هستیم، و اجازه تصرف نداریم . همه اینها مالک اصلی آن خداست و ما اجازه تصرف در امانت نداریم . و اگر غیر از چهارچوبی که خدا فرمان داده ویا قانون تعیین کرده ، عمل کنیم خیانت کرده ایم . وخداوند از امانتهایی که به ما ودیعه نهاده سوال خواهد کرد .

 

  • بخش دوم : امانت ردای ریاست جمهوری اسلامی

یکی از مهمترین امانتها درکشور ، امانت مسئولیت ریاست جمهوری است .  بنابر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی به ترتیب زیر سوگند یاد می کند و سوگندنامه را امضا می نماید. : «من بعنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی که بر عهده گرفته ام بکار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور. ترویج دین و اخلاق. پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است. حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آنرا به منتخب ملت پس از خود بسپارم». [۱]

موارد زیر بخشی از مواردی است که اقای روحانی در طول هشت سال گذشته انجام داده اند :

الف- بیان مسائل انحرافی در دین مبین اسلام : مانند تعبیر از صلح امام حسن ع و مذاکره امام حسین ع ، بهشت اجباری ، حجاب و غیره ، که با منابع دینی مغایرت داشته و رهبر انقلاب ، انها را نقد کردند .

ب – موضع گیری علیه مواضع رهبری :  در موارد مختلفی که رهبرانقلاب تدابیرمصلحت نظام را بیان میکردند ، کمی بعد ایشان مخالف انرا بیان میکردند . وهمچنین عدم اجرای توصیه های ۹ گانه مقام معظم رهبری و عبور از خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای.

ج – نگرش غیر دینی به دشمن : درحالیکه دین اسلام موضع محکم در برابر دشمن را تصریح دارد و امام و رهبر انقلاب علیه امریکا مواضع قاطعی دارند ، ایشان بشدت برعکس آن بوده و انرا کدخدا نامید و ضرورت بستن با وی ابراز داشته و علیرغم اشکارشدن مکرر دشمنی های انان بازهم بیان داشته که :” امروز اختيارات داده شود همين امروز تحريم برداشته مي‌شود!” وادعا والقای عدم اختیارات  را ابراز داشته است .

د- بیان مطالب خلاف واقع : بیان وعده های خلاف واقع در قبل از انتخابات ، دادن وعده های واهی به مردم به امید گلابی برجام نافرجام.

ه  – توهین های مکرر :  توهین به منتقدان خود در زمان انتخابات و پس از آن. از قبیل ک کم‎سواد . بی‎قانون. بی‎دین . حسود . افراطی. کاسب تحریم. بی‎شناسنامه. جیب‎بر.  مستضعف فکری. بیکار . متوهم. دین نشناس. دارای خطای دید. بزدل. سروصدا می کنند. تخریبگر. زندگی شان در تفرقه است . بروند به جهنم. منتقدان فاسد. عقب مانده.مخلوقات ترسو. . لرزان. تازه به دوران رسیده‎ هراسان. عصر حجری. هوچی باز. تازه انقلابی شده. کودک. از خلقت خدا ایراد می گیرند. عادت دارند از دیورا بالا بروند و….

و – سو مدیریت در حوزه اداره جامعه :  تورم زایی در کشور و ایجاد فشار معیشتی به مردم همراه با ایجاد نارضایتی و دلسرئی مردم. به غارت دادن ارز و سکه کشور به بهانه تحریم. نابود کردن قلب رآکتور هسته ای برای تامین خواسته آمریکا و اروپا.  گران کردن بنزین با بی تدبیری همراه با ایجاد بدبینی و نارضایتی مردم نسبت حاکمیت. ضعف در کنترل ورود و نوزیع کالای قاچاق و موادمخدر به داخل کشور و نابودی اقتصاد، اشتغال و جوانان کشور. عدم پاسخگویی به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر از هموطنان در آبان ۹۸٫ ضعف در مدیریت بحران که بی تدبیری دولت منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان از جمله در شیراز و وارد کردن میلیاردها تومان خسارت مالی به اموال مردم  و اموال عمومی. ضعف در برقراری امنیت، عدم شناسایی و به مجازات نرساندن عوامل ترور مشکوک فخری زاده. ضعف در برقراری امنیت، عدم شناسایی و به مجازات نرساندن عوامل خرابکاری در سایت هسته ای.ضعف در برقراری امنیت، عدم شناسایی و به مجازات نرساندن تروریستها در اهواز. ایجاد شرایط در بورس و خالی کردن جیب مردم. بی توجهی به طرح مسکن مهر و عدم ساخت مسکن برای افراد نیازمند. حیف و میل کردن و دادن ارز۴۲۰۰ تومانی به افرادی که اقتصاد کشور را فلج کردند. ایجاد شکاف طبقاتی در بین کارمندان با پرداخت حقوق های نجومی.تشویش اذهان عمومی در مقاطع مختلف با عنوان برگزاری رفراندوم بدون ذکر موضوع و توجه به قانون اساسی.و غیره

ز – خنده تحقیر آمیز :  هنگامی که این مقام مسئول با مشکلات مردم مواجه می شدند و یا بحران و اشوب کشور را براثر سو مدیریت ایشان در شوک گرانی یکباره بنزین فراگرفته بود ، آقای روحانی خندید و گفت منم صبح جمعه متوجه شدم !

 

  • سخن پایانی

براساس آیه شریفه :” همانا خدا به شما امر می‌کند که امانتها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید.. إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ  ” ( آیه ۵۸ سوره نساء ) موارد ذکر شده در بالا بخشی از مواردی است که زیبنده ردای ریاست جمهوری کشور اسلامی نبوده و بیانگر عدم امانت داری اقای روحانی در حرمت این کسوت و در خدمت به مردم بوده است .نخستین نکته اینکه مبین اینست که رای دهندگان  به اقای روحانی ، امانت ریاست جمهوری را به اهلش نسپرده بودند . و ثانیا خود ایشان علیرغم سوگندی که خورده است ، به عدل وانصاف در بین مردم عمل نکرده است و ثالثا با توجه مسئولیت و جایگاه ریاست جمهوری کشور اسلامی وانقلابی وی بدترین امانت دار در کسوت رییس جمهوری بوده اند . این عدم امانت داری ؛ پیامدهای زیان باری برای جامعه بهمراه داشته ، علاوه بر مشکلات معیشتی برای اکثر مردم و کشور ، سبب خسارات معنوی بر بسیاری از مردم کشور و نیز وجهه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی بوجود آورده است که لازم است ، برای بازسازی آن تلاشهای زیادی صورت گیرد.

 

[۱]  https://www.icana.ir/Fa/News/36295/%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%B3%D9%88%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1