سو تدبیرهای “دولت تدبیر و امید” در ایستگاه آخر
سو تدبیرهای “دولت تدبیر و امید” در ایستگاه آخر

انتخابات ۱۴۰۰ با همه فراز ونشیب ها و همه شیرینها وتلخیهایش ، علیرغم تحریم و فشار دشمنان خارجی و داخلی به ثمر نشست وملت ایران پیروز میدان شدند وبا انتخاب اصلح ، آینده نیکویی را برای کشور رقم زدند . لکن آن چه برذغال ماند روسیاهی هایی است که ثبت وماندگار شد. در این نوشتار اهم آن تبیین شده است:
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • درحالیکه در دوره های قبل درنزدیکی انتخابات ، با کاهش قیمتها مواجه بودیم ، در این دوره علیرغم تورم وگرانیهای چند برابری سه ساله اخیر ، بازهم شاهد بی ثباتی وافزایش قیمتها بودیم ، بنحویی که بسیاری انرا تعمدی وبا هدف دلسردی مردم در شرکت در انتخابات تلقی میکردند .
  • هزینه سازی دولت “تدبیر” برای نظام، در عدم تبعیت از “تدبیر” شورای نگهبان ، که سبب شد از حضور زن موتور سوار تا کاندیدایی که با کراوات آمدند و بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرده و هزینه هایی را بی جهت تحمیل کردند . متاسفانه شاهد ورود افراد فاقد صلاحیت های اولیه به ستاد انتخابات و ثبت نام انها از سوی وزارت کشور بودیم .که صحنه های عجیب وغریبی در ایام ثبت نام مشاهده شد واین بی توجهی دولت سبب تشدید مساله زیر سوال بردن یکی از برکات انقلاب اسلامی در نعمت انتخابات مردم در سرنوشت خویش گردید.ونهایتا وزارت کشور ۵۹۲ نفر را ثبت نام کرده وبه وزارت کشور ارسال کرد.
  • با عدم اعلام اسامی از سوی وزارت کشور و نامه اقای روحانی به رهبر انقلاب درباره صلاحیت کاندیداها و درخواست تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد.آقای روحانی همچنین به وزیر کشور دستور داد فعلا از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند. ونهایتا با تاخیر اسامی افراد احراز صلاحیت شده اعلام شد .
  • درحالیکه دو کاندیدای ریاست جمهوری از اعضای دولت ۱۲ بودند ، ضمن ابراز مستقل از دولت بودن ، از دولت دفاع کردند و درحالیکه بایستی پاسخگوی مشکلات کشور می بودند ؛ برعکس طلب کارانه برخورد میکردند و بسیاری از معیارهای قانونی و شرعی واخلاقی را با تکه پرانی وتهمت زنی شکستند و ظلم بزرگی را بر”جمهوری اسلامی” روا داشتند .
  • در شروع رای گیری : با انبوه سوابق و تجربیات دهها انتخابات در کشور، و به رغم تاکیدات رهبری، متاسفانه سو تدبیریهای دولت دوازدهم به شعب رای نیز سرایت کرد و با اغاز زمان رسمی شروع رای گیری در ساعت هفت صبح روز ۲۸خرداد ۱۴۰۰، متاسفانه گزارشهای مردمی زیادی در شهرهای مختلف کشور در ساعات اولیه مبین عدم شروع رای در ساعت مقرر و تاخیر تا سه ساعته و معطلی مردم و سرگردانی و بلاتکلیفی و بی نظمی های زیادی منعکس شد،
  • شعب رای گیری در کشورهای خارجی نسبت به دوره های قبل کاهش داده شده بود .
  • تامین نکردن تعرفه وتاخیر زیاد در تامین تعرفه های رای در برخی شعب رخ داد .
  • درصورتیکه باتوجه به مشکلات بیماری کرونا بایستی صندوق‌های سیار نسبت به دوره های قبل بیشتر میشد. ولی کاهش یافته بود .
  • شایعه استعفای بیش از ۲۰۰ نفر از بازرسان فرمانداری‌ها در شب انتخابات خود سبب نگرانی هایی را بوجود اورد و
  • ناظران وزارت کشور در تعداد زیادی از شعب دیر هنگام حضور یافتند .
  • اشکال در تحویل صندوقها : براساس فیلمهای منتشر شده در فضای مجازی فرمانداری اصفهان و….. در تحویل گرفتن صندوقهای شعب تعلل کرده و صندوقهای زیادی درمحوطه قرارداشته و متصدیان شعب ساعتها معطل و خستگی مضاعفی برانها تحمیل گردید .
  • اشکال در پایان رای گیری : درحالیکه براساس صفحه نمایشگر ستاد انتخابات آمار مشارکت مردم ، ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده که حدود ۵۳ درصد میشده است . ولی وزارت کشور در اعلام نتایجبرخلاف رویه همیشگی ، آرای باطله را حذف و مشارکت را ۴۸.۸ اعلام کرده است . تا مشارکت را پایین تر از دوره های قبل تجلی نماید.
  • اشکال در کارت ناظرین اقای رییسی : درحالیکه براساس قانون انتخابات هرکاندیدا می تواند سرصندوقهای رای یک نماینده ناظر داشته باشد و براساس توافقات بایستی کارتهای ناظرین ستاد اقای رییسی روز قبل از انتخابات تحویل میشد ، لکن نه تنها در روز قبل ، بلکه در روز انتخابات تا ظهر صادر نشده بود .نتیجتا کارتها تا ساعت یک ونیم بعداز ظهر بین ناظرین توزیع و سپس به شعب اخذ رای رفتند ، این سو تدبیر فرمانداری سبب شد تا هم مشکلاتی را برای افراد وستادها بوجود اورد و هم نظارت کم اثر شود .
  • تذکر رهبرانقلاب : با مشکلاتی که همین وزارت کشور در چهار سال پیش در توزیع تعرفه ها وبستن برخی شعبی که هنوز مردم مراجعه میکردند ، که سبب شد رهبرانقلاب در بیانات خود تذکرات لازم را بدهند ولی باز بیماری بی تدبیری وزارت کشور را دربرگرفته بود.
  • سخن پایانی اینکه گرچه این سوتدبیرها سبب مشکلاتی برای مردم ومجریان گردید وبر مشارکت مردم تاثیر منفی گذاشت ولی درمجموع پیروزی شکوهمندی برای ملت ایران رقم خورد ودراینده نزدیکی بساط مدیران نالایق برچیده خواهد شد .