روحانی  در  وصیت  امام خمینی
روحانی  در  وصیت  امام خمینی

.
در این نوشتار ؛ وصایای امام خمینی در خصوص سه دسته آخوند (روحانی) استخراج شده و تبیین گردیده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  

بیانات ومکتوبات امام‏‎ ‎‏خمینی(س) ، میراث گرانبهایی از یک مرد روحانی و رهبر آگاه وساده زیست می باشد ، که بعد ایمه اطهار (ع) بی نظیر بوده است  . گفتار و کردار ایشان تفسیری است ‎‏باز آیات و روایات در تطابق شرایط با عصر حاضر ، و یک منشور همه جانبه ماندگاری است برای‏‎ ‎‏ مجاهده در راه حق و نیز حکمرانی اسلامی . همانند اجداد مطهرش الگوی انسان کامل بود و  وصیتنامه امام خمینی عصاره همه وصایایی‏‎ ‎‏است که در طول حیات آن مردالهی در دوران مبازرات و تبعید و زعامت ده ساله جمهوری اسلامی داشته و برای نسلهای بعد خود بیان نموده است . رساله فوق دکترایی نظری وعملی برای زندگی‏‎ ‎‏خدا محوری و زیست تعالی بخش در ابعاد مختلف فردی واجتماعی است . در این نوشتار ؛ سه دسته آخوند (روحانی)  براساس وصیت امام معرفی شده است  .

 

  • دسته اول : اخوندهای واقعی

امام خمینی در وصیت خود بصورت مستقیم به اخوندهای واقعی نصحیتی نکرده اند . لکن در زمان حیات چنین بیان داشته اند :”آخوند یعنی اسلام. روحانیین با اسلام درهم مُدغَمند. آنکه به روحانیین به طور کلی، نه با یک آخوند، نه با من، هرکس – به من هرچه هم بگویند مانعی ندارد آنکه با عنوان روحانی و آخوند مخالف است، این دشمن شماست….. روحانی اسلام را می‌خواهد، روحانی اسلام در پناه اسلام را می‌خواهد، و آزادی در پناه اسلام را می‌خواهد.” (صحیفه امام خمینی، جلد ۷ ، صفحه ۴۶۱ ) . با این تطابق میتوان هدف آخوندهای واقعی را از متن وثیت نامه این بیان را استخراج کرد : .

آخوندهای آباد کننده دنیا و آخرت: “اسلام و حكومت اسلامی پدیده الهی است كه با به كار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می كند و قدرت آن دارد كه قلم سرخ بر ستمگریها و چپاولگریها و فسادها و تجاوزها بكشد وانسانها را به كمال مطلوب خود برساند.” ( درمقدمه وصیت نامه)

 

  • دسته دوم : اخوندهای بی خیر

آخوندهای بی خبر از مقاصد اسلامی :ما همه دیدیم قرآنی راكه محمدرضا خان پهلوی طبع كرد و عده ای را اغفال كرد و بعض آخوندهای بی خبر از مقاصد اسلامی هم مداح او بودند. ( درمقدمه وصیت نامه امام)

آخوندهای بی اطلاع  : ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و كلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند؛ …. شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی كه دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نموده اند؛ …. ( درمقدمه وصیت نامه)

 

  • دسته سوم : اخوندهای منحرف

آخوندهای خبیث بدتر از طاغوتیان: و هرچه این بنیان ( انحراف بعداز شهادت حضرت علی ع ) كج به جلو آمد كجیها و انحرافها افزون شد تا آنجا كه قرآن كریم را كه برای رشد جهانیان و نقطه جمع همه مسلمانان بلكه عائله بشری ، ازمقام شامخ احدیت به كشف تام محمدی “ص ” تنزل كرد كه بشریت را به آنچه باید برسند برساند و این ولیده “علم الاسما” را از شر شیاطین و طاغوتهارها سازد و جهان را به قسط و عدل رساند و حكومت را به دست اولیاالله ،معصومین – علیهم صلوات الاولین و الاخرین – بسپارد تا آنان به هر كه صلاح بشریت است بسپارند – چنان از صحنه خارج نمودند كه گویی نقشی برای هدایت ندارد و كار به جایی رسید كه نقش قرآن به دست حكومتهای جائر وآخوندهای خبیث بدتر از طاغوتیان وسیله ای برای اقامه جور و فساد و توجیه ستمگران و معاندان حق تعالی شد. و مع الاسف به دست دشمنان توطئه گر ودوستان جاهل ، قرآن این كتاب سرنوشت ساز، نقشی جز در گورستانها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آنكه باید وسیله جمع مسلمانان و بشریت و كتاب زندگی آنان باشد، وسیله تفرقه و اختلاف گردید و یا بكلی از صحنه خارج شد،كه دیدیم اگر كسی دم از حكومت اسلامی برمی آورد و از سیاست ، كه نقش بزرگ اسلام و رسول بزرگوار – صلی الله علیه و آله و سلم – و قرآن و سنت مشحون آن است ، سخن می گفت گویی بزرگترین معصیت را مرتكب شده ؛ وكلمه “آخوند سیاسی “ موازن با آخوند بی دین شده بود و اكنون نیز هست . ( درمقدمه وصیت نامه امام)

 

  • سخن پایانی
  • از آنجا که امام خمینی عمر خویش را صرف نهصت اسلامی و انقلاب اسلامی نمود و نظام  مردم سالاری دینی به برکت رهبربهای وی بنیان گذاری شده است ، لذا دینی بر گردن همه آحاد جامعه داشته  ، لذا ضرورت دارد، وصیت ایشان در حوزه های مختلف ملاک عمل قرار گیرد .
  • روحانیت مبارز در همواره احیاگراسلام ناب و بخصوص در سده اخیر و درجریان نهضت اسلامی معاصر بوده ، و در اینده نیز چنین خواهد بود .
  • با آرمان مقدسی که انقلاب اسلامی دارد ، هرگامی که انقلاب را به اهدافش نزدیک کند ، بخصوص توسط روحانیون با زی طلبی و گفتاری لین ، بسیار اثر گذار بوده و ماجور بوده و بعکس هر روحانی ای که درقبال انقلاب و نظام و تهدیدات دشمن ساکت بوده و یا همسو با اهداف دشمن باشد ، مانع زمینه سازی ظهور مهدوی بوده و مورد عقاب الهی است .
  • روحانیون بی خاصیت و یا منحرف نیز پدیده زیان باری بوده و صدمه سنگینی را نیز به بار آورده اند . کسانی که صلاحیت نداشته ولی لباس روحانیت را برتن کرده و مطالب انحرافی را در بیان و عملکرد خود ترویج میدهند و سبب دلزدگی عوام الناس میشوند. که لازمست مردم دسته دوم و سوم را بخصوص در شرایط و حوادث پیش رو ، تمیز داده و ترد نمایند .
  • دادگاه ویژه روحانیت نیز بایستی فعال تر درخصوص آخوند های دسته دوم وسوم عمل نماید.

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب فرهنگ موضوعی وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)