انتخابات در وصیت امام
انتخابات در وصیت امام

.
در این نوشتار ؛ بیانات و وصایای امام خمینی در خصوص انتخابات استخراج شده و تبیین گردیده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • مقدمه
  • امام خمینی انتخابات پیش از انقلاب را فرمایشی و غیر واقعی می نامیدند و در همه انتخابات پس از انقلاب مردم را دعوت به شرکت در پای صندوق رای ترغیب می نمودند . امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب چنین بیان نموده اند : ( انقلاب اسلامی ) مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید ( بند ثالثا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

الف – امام خمینی در خصوص انتخابات چنین وصیت نموده است :

 

  1. اهمیت انتخابات: و به جامعه محترم روحانیت خصوصا مراجع معظم ، وصیت می كنم كه خودرا از مسائل جامعه خصوصا مثل انتخاب رئیس جمهور و وكلای مجلس ، كنارنكشند و بی تفاوت نباشند. همه دیدید و نسل آتیه خواهد شنید كه دست سیاست بازان پیرو شرق و غرب ، روحانیون را كه اساس مشروطیت را با زحمات و رنجها بنیان گذاشتند از صحنه خارج كردند و روحانیون نیز بازی سیاست بازان را خورده و دخالت در امور كشور و مسلمین را خارج از مقام خود انگاشتند وصحنه را به دست غربزدگان سپردند؛ و به سر مشروطیت و قانون اساسی و كشورو اسلام آن آوردند كه جبرانش احتیاج به زمان طولانی دارد. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )

 

  1. انتخاب براساس ضوابط معتبر : و وصیت من به ملت شریف آن است كه در تمام انتخابات ، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی كه انتخاب می كنند روی ضوابطی باشد كه اعتبار می شود مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه كنند كه اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا كه خساراتی به اسلام و كشوروارد شود كه جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می باشند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )

 

 

  1. ملاک های انتخاب : و باید بدانیم كه اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس ، شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای كشور و ملت باشند، بسیاری از مشكلات پیش نمی آید؛ ومشكلاتی اگر باشد رفع می شود. و همین معنی در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر با ویژگی خاص باید در نظر گرفته شود؛ كه اگر خبرگان كه با انتخاب ملت تعیین می شوند از روی كمال دقت و با مشورت با مراجع عظام هر عصر و علمای بزرگ سرتاسر كشور و متدینین و دانشمندان متعهد، به مجلس خبرگان بروند، بسیاری از مهمات و مشكلات به واسطه تعیین شایسته ترین و متعهدترین شخصیتها برای رهبری یا شورای رهبری پیش نخواهد آمد، یا باشایستگی رفع خواهد شد. و با نظر به اصل یكصد و نهم و یكصد و دهم قانون اساسی ، وظیفه سنگین ملت در تعیین خبرگان و نمایندگان در تعیین رهبر یاشورای رهبری روشن خواهد شد، كه اندك مسامحه در انتخاب ، چه آسیبی به اسلام و كشور و جمهوری اسلامی وارد خواهد كرد كه احتمال آن ، كه در سطح بالای از اهمیت است برای آنان تكلیف الهی ایجاد می كند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )

 

  1. خسارات انتخاب ناصحیح: و وصیت من به ملت شریف آن است كه در تمام انتخابات ، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی كه انتخاب می كنند روی ضوابطی باشد كه اعتبار می شود مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه كنند كه اگر مسامحه نمایند و خبرگان راروی موازین شرعیه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا كه خساراتی به اسلام و كشوروارد شود كه جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می باشند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )

 

  1. انتخاب غیر منحرفین : اكنون كه با عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشان سرنوشت كشور به دست مردم افتاد و وكلا ازخود مردم و با انتخاب خودشان ، بدون دخالت دولت و خانهای ولایات به مجلس شورای اسلامی راه یافتند، و امید است كه با تعهدآنان به اسلام و مصالح كشور جلوگیری از هر انحراف بشود. وصیت اینجانب به ملت در حال و آتیه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلای دارای تعهد به اسلام وجمهوری اسلامی كه غالبا بین متوسطین جامعه و محرومین می باشند و غیرمنحرف از صراط مستقیم – به سوی غرب یا شرق – و بدون گرایش به مكتبهای انحرافی و اشخاص تحصیلكرده و مطلع بر مسائل روز و سیاستهای اسلامی ، به مجلس بفرستند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )

 

 

ب- امام خمینی در برخی سخنرانی های حود چنین بیان نموده است :

  • اهميت انتخابات و نقش مردم : اين وظيفه اي است الهي وظيفه اي است ملي وظيفه اي است انساني وظيفه اي است كه ما بايد به آن عمل بكنيم همه مان بايد در انتخابات شركت بكنيم . ( صحيفه امام ج ۱۸ ص ۳۱۸ )

 

  • پرهيز از تخريب : از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامي ـ انساني را در تبليغ براي كانديداي خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري نمايند . ( صحيفه امام ج ۱۲ ص ۱۲ )

 

  • گناه داشتن هتک حرمت : حيثيت و آبروي مومن در اسلام از بالاترين و والاترين مقام برخوردار است و هتك مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترين گناهان است و موجب سلب عدالت است. ( انتخابات در انديشه امام خميني (ره ) تبيان دفتر اول ص ۳۳۴ )

 

  • تبلیغات انتخابات با اصول اسلامی : نصيحتي است از پدري پير به تمامي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي كه سعي كنند تبليغات انتخاباتي شما در چارچوب تعاليم و اخلاق عاليه اسلام انجام شود و از كارهايي كه با شئون اسلام منافات دارد جلوگيري گردد. بايد توجه داشت كه هدف از انتخابات در نهايت حفظ اسلام است . اگر در انتخابات حريم مسائل اسلام رعايت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام مي شود. بايد سعي شود تا خداي ناكرده به كسي توهين نگردد. ( انتخابات در انديشه امام خميني (ره ) تبيان دفتر اول ص۱۳۴ )

 

  • معيارهاي انتخاب : « مركز همه قانونها و قدرتها مجلس است مجلس هدايت مي كند همه را و بايد بكند .(انتخابات در انديشه امام خميني (ره ) تبيان دفتر اول ص ۳۳۷ )

 

  • سرنوشت بدست افراد معتقد داده شود : من متواضعانه از شما مي خواهم كه حتي الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نماييد و اشخاصي اسلامي متعهد غيرمنحرف از صراط مستقيم الهي در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كساني دهيد كه به اسلام و جمهوري اسلام و قانون اساسي معتقد و نسبت به احكام نوراني الهي متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند . ( صحيفه امام ج ۱۲ ص ۴۹ )

 

  • انتخابات تجلي وحدت : البته دو تفكر هست بايد هم باشد دو راي هست بايد هم باشد سليقه هاي مختلف بايد باشد لكن سليقه هاي مختلف اسباب اين نمي شود كه انسان با هم خوب نباشد…. اگر در يك ملتي اختلاف سليقه نباشد اين ناقص است .اگر در يك مجلس اختلاف نباشد اين مجلس ناقص است . اختلاف بايد باشد اختلاف سليقه اختلاف راي مباحثه جار و جنجال اينها بايد باشد لكن نتيجه اين نباشد كه ما دو دسته بشويم دشمن هم بايد دو دسته باشيم در عين حالي كه اختلاف داريم دوست هم باشيم . ( صحيفه امام ج ۲۱ ص ۴۷ )

 

  • حسن اجراي انتخابات : اينجا ما كار نداريم ما خودمان بين خودمان و خداي تبارك و تعالي بايد فكر بكنيم كه شما مسئول اين مساله هستيد هم مسئول كار خودتان و هم مسئول مسئولين ديگري كه تحت نظر شما هستند هستيد كه جريان انتخابات يك جريان صحيح باشد. هيچ كس در انتخابات بر ديگري مقدم نيست . ( صحيفه امام ج ۱۸ ص ۳۸۰ )

 

  • سخن پایانی

 

  • از آنجا که امام خمینی عمر خویش را صرف نهصت اسلامی و انقلاب اسلامی نمود و نظام  مردم سالاری دینی به برکت رهبربهای وی بنیان گذاری شده است ، لذا دینی بر گردن همه آحاد جامعه داشته  ، لذا ضرورت دارد، وصیت ایشان در حوزه های مختلف ملاک عمل قرار گیرد .
  • با آرمان مقدسی که انقلاب اسلامی دارد ، هرگامی که انقلاب را به اهدافش نزدیک کند ، بخصوص حضور پرشکوه و رای بصیرانه در انتخاب اصلح ، ماجور و بعکس هر گامی که مانع ایجاد نماید ویا به انحراف بکشاند ، مورد عقاب الهی است .