قصورات مسئولان دولت ۱۲ در مدیریت بحران کرونا
قصورات مسئولان دولت ۱۲ در مدیریت بحران کرونا

در این نوشتار ؛ بیانات و اقدامات رهبر انقلاب اسلامی در طول دوره بحران ویروس منحوس کرونا ، در موضوعات وحوزه های مختلف کرونایی استخراج شده و مطالب مرتبط با مسولان براساس شرایط بحران کرونا بصورت موضوعی تدوین و تبیین گردیده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  • مقدمه

یکی از مهم ترین موفقیت های ایران در بحرانهای طبیعی و فتنه های دشمنان ، هدایت حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی متکی بر تعالیم دین مبین اسلام می باشد.که نمونه اخیر آن در بحران بیماری کرونا تجلی یافته است . از هشدارهای به موقع تا راهبری دستگاههای مختلف در پیش پیش گیری و نیز پیگیری یافتن راههای درمان بیماران و ارتقای سلامتی مردم؛ وبخصوص بروز تجلی بنیه های ایمانی، انگیزه های درونی و نشاط  بخشی جامعه در شرایط بحرانی و مشکلات معیشتی است.  .

مدیریت عالی بحران به عنوان یک روش بهینه و بهنگام در زمینه تاثیرگذاری بر محیط نامساعد بوجودآمده بوده ودر این نوشتار ، تمامی سخنان رهبر انقلاب در طول دوره بحران ویروس منحوس کرونا ، از پایگاه اطلاع رسانی ایشان استخراج ، تیتر گذاری ، موضوع بندی  ، مدون و در بخشهای زیر ارایه گردیده است :

 

  • الف ) تدابیر کلان مدیریت بحرانی

اگر بحران تحت کنترل قرار نگیرد و یا به درستی مدیریت نشود ، زنجیره بحرانی بصورت پاندومی وفزاینده وتشدید کننده در همه ابعاد جامعه  ایجاد شده ودیگر غیر قابل کنترل خواهد شد. لذا رهبر انقلاب بدرستی تدابیر کلان را اعلام نموده اند :

  • لزوم راه اندازی قرارگاه کرونا : «لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله‌ی با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • پیگیری مجدانه : یا اقداماتی که در مورد شرکتهای دانش‌بنیان شروع شده که اینها تا آخر دوره باید با جدّیّت دنبال بشود؛ یک حرکت بابرکتی است این شرکتهای دانش‌بنیان برای کشور. یا اقدامات مربوط به نظام سلامت، مخصوصاً در مواجهه‌ی باکرونا که کارهای بسیار مهمّی با مدیریّتهای خوب بحمدالله انجام گرفته. اینها را ادامه بدهید و با جدّیّت دنبال کنید. بعضی از این کارها -همین طور که اشاره شد- جزو کارهای ماندگار است، مثل مسئله‌ی کشف دارو یا مثلاً فرض کنید کارهایی مانند آن؛ این چیزها مسائل مهمّی است. … هر چه میتوانید با جدّیّت دنبال کنید. و بخصوص این کارهای علمی فشرده‌ای که درباب کرونا دارد انجام میگیرد، باید بِجِد در سال آخر دنبال بشود. بنابر‌این، سال آخر سال مهمّی است و به‌ هیچ‌ وجه نباید به صورت وقت اضافی به آن نگاه کرد. (  ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ بیانات در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت)
  • گسترش تلاشهای علمی : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاشهای جدی علمی در کشور برای شناخت ویروس کرونا و راه‌های مقابله و درمان آن، افزودند: این‌گونه تلاشها در همه‌ی ابعاد باید گسترش یابد. ( ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ،سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید قربان )
  • توصیه های مهم : «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای مقابله با کرونا بود. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • در اولویت بودن سلامت مردم : با اشاره به جنبه‌های سلامت‌محور، امنیتی و اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها درباره این بیماری، و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، رهبر انقلاب تأکید کردند: از آنجا که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیم‌گیری‌ها، سلامت مردم است. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • استفاده از ظرفیت بسیح : طرح غربالگری کار بزرگی است. بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی کمک بزرگی به رهائی کشور از این عارضه‌ی همه‌گیر خواهد کرد ان‌شاءالله. (در جوابیه نامه وزیر بهداشت ، ۱۰- ۱ -۱۳۹۹)
  • عبور از بحران با بهترین مدیریت : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نحوه‌ی مدیریت مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف، خاطرنشان کردند: در برخی کشورها همانند آمریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب ) ایشان لازمه‌ی اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه‌ی مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم: “با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینه‌یکرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند. ” (  فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا ، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ )
  • اهمیت مقابله با بیماری در روزهای اول آن : بر اساس گفته‌ی متخصصان اگر در یکی دو روز اول، مبتلایان شناسایی و برای معالجه آنها اقدام شود، تلفات کاهش جدی خواهد یافت که این کار بسیار لازم است. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • ضرورت استفاده از تجربه‌های جدید : ” نکته‌ی چهارم در باب کرونا این است که بعضی از افراد، تجربه‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و دارویی درست کرده‌اند، این دارو را یک جایی زیر نظر مسئولینی امتحان کرده‌اند و تصدیق شده، تأیید شده که موثّر است؛ با اینها مخالفت نشود. اطراف و اکناف، کسان زیادی هستند که ممکن است یک کار جدیدی بکنند. نه اینکه حالا هر ادّعائی را قبول کنند؛ نه، امّا همان کارهایی را که ادّعا میشود، مورد مداقّه قرار بدهند. ” ( ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ،بیانات در سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی )
  • تلاش برای فایق امدن بدلیل عوارض اجتماعی کرونا – مانند جان‌باختن عزیزان، افزایش بیکاری، مشکل معیشت و تأثیرپذیری همه‌ی برنامه‌های کشور از این بیماری : باید با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی از جانب مسئولان و رعایت ضوابط بهداشتی از سوی آحاد مردم کاری کرد که این بیماری متوقف شود و بر این ویروس منحوس فائق بیاییم. ( ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ، از طریق ارتباط تصویری در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان )
  • تلاش برای نجات کشور در کوتاه مدت : همه نقش خود را به بهترین وجه ایفا کنند تا در کوتاه‌مدت زنجیره‌ی سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم. ( ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ، ارتباط تصویری نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب )
  • بکارگیری ظرفیتهای کشور برای تولید اقلام بهداشتی: علت اینکه در تولید ماسک توانستیم در مدت کوتاهی به ظرفیتی دست پیدا کنیم که بیشتر از نیاز کشور است، برطرف شدن موانع از جانب دولت و باز شدن میدان برای حضور دستگاه‌های مختلف و حتی مردم در عرصه‌ی تولید ماسک بود. ( ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ، به مناسبت هفته‌ی کارگر و پیگیری تحقق شعار سال در ارتباط تصویری هفت مجموعه تولیدی با رهبر انقلاب )
  • تبدیل تهدیدات به فرصت : “با این وضعی که در قضیّه‌ی این ویروسکرونا پیش آمد و مردم یک تکانی خوردند، یک وضع جدید و فوق‌العاده‌ای به وجود آمد -این تعطیلی‌ها، این نیازها، این تأمین نیازها، این همکاری‌ها که به معنای واقعی کلمه این همکاری‌ها خیلی با ارزش بود- امیدواریم ان‌شاء‌الله این خودش یک مقدّمه‌ای و سرآغازی باشد برای کارهای نو و جدید و تحوّلاتی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌ی اقتصادی؛ و خداوند کمک کند، برکت بدهد، دعاها را مستجاب کند” (.  ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ، بیانات در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی )
  • توجه دادن به جهانی بودن بیماری کرونا : رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان‌شان، هدف از تشکیل این جلسه را که به دعوت ایشان تشکیل شد، وضعیت تأسف‌بار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه‌ی با این ویروس، بیان کردند و افزودند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • عدم بزرگنمایی بیش از اندازه کرونا: البتّه امروزکرونا برای بشریّت یک مشکل بزرگ و یک ابتلای بزرگ و خطرناکی است که به آنها رو آورده، لکن این مشکل در مقایسه‌ی با بسیاری از مشکلات، مشکل کوچکی به حساب می‌آید؛ ما مشکلات فراوانی را در دنیا و در کشور خودمان مشاهده کرده‌ایم و داشته‌ایم که از این حادثه کمتر نبود، بلکه بیشتر بود؛ از جمله، [اینکه] درست در ۳۲ سال قبل از این، در همین ایّامی که کرونا به منطقه‌ی ما وارد شد، هواپیماهای صدّام موادّ شیمیایی را در یک بخشهایی ریختند و هزاران نفر از مردمِ ما و مردمِ خودشان را  با گاز خردل و مانند اینها کشتند؛ این اتّفاق افتاد. البتّه همه‌ی قدرتهای دنیا هم آن روز از صدّام حمایت میکردند، به او کمک میکردند؛ بعضی از همین کشورهای متمدّن و مترقّی -[البتّه] در ادّعا- موادّ شیمیایی را به او دادند، سلاح شیمیایی را در اختیار او گذاشتند و تا امروز هم اَحدی از آنها حساب پس نداده، جواب نداده که چرا این جنایت را اینها انجام دادند. و آن جنایت‌کار، [یعنی] صدّام، با مردمِ ما این جور عمل کرد، با مردمِ خودش در حلبچه هم همین جور عمل کرد؛ به خاطر اینکه احساس کرده بود که ممکن است مردم حلبچه با رزمندگان جمهوری اسلامی همکاری داشته باشند، آنجا هم [موادّ شیمیایی] ریخت و مردم را در کوچه و خیابان به کام مرگ کشاند؛ اینها هست. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )

 

  • تاکید بر تولید داخلی

شعار سال اعلامی از سوی رهبرانقلاب  در سنوات اخیر ، در موضوعات تولید بومی وداخلی بوده است و در دوره کرونا نیز تاکید ایشان بر تولید نیازهای بهداشتی و درمانی نیز بر تولید داخلی می باشد. وبخصوص با توجه به تهدیدات بیولوژیک دشمن ، واردات تولیدی کشورهای غربی را نهی کرده اند:

  • تشویق به تولید داخلی : شنیدم خوشبختانه کارهای خوبی هم در زمینه‌ی تولید دارو برای این ویروس جدید انجام گرفته یا تحقیقاتی برای واکسن دارد انجام میگیرد. حالا در دنیا تبلیغ میکنند که واکسن تا فلان مدّت -تا یک سال، تا شش ماه، بعضی میگویند تا فلان مدّت- امکان ندارد؛ هیچ معلوم نیست؛ دانشمندان خوب ما، دانشمندان جوان ما، محقّقین کارآمد ما بنشینند، روی مسئله‌ی واکسنِ همین ویروسکرونا و تولید واکسنهای مختلف کار کنند؛ ای بسا که خیلی زودتر از آنها به واکسن دست پیدا کنند و بتوانند از آن استفاده کنند. یکی از بخشهای مهم، این مسئله‌ است(۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ، بیانات در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی )
  • واکسن تولید ایران، مایه‌ی افتخار و عزّت : ” موضوع آخر هم مسئله‌ی کرونا است، که این را هم مجدّداً عرض کنیم. اوّلاً واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه‌ی افتخار است؛ این را انکار نکنند؛ این مایه‌ی عزّت یک کشور است، مایه‌ی افتخار کشور است. البتّه از طرق مختلفی دارند دنبال واکسن حرکت میکنند که خب در یک موردی به آزمایش انسانی رسید و موفّق بود. سعی نکنند این را انکار کنند. بعضی هستند هر کار بزرگی را که در کشور انجام میگیرد مستبعد میدانند. وقتی این سانتریفیوژهای هسته‌ای را جوانهای ما درست کرده بودند و بنده چند بار در سخنرانی اسم آوردم و اشاره کردم، چند نفر از این بزرگان علمی به من نامه نوشتند که آقا! نبادا شما گول اینها را بخورید، اینها نمیتوانند چنین کاری بکنند؛ انکار میکردند، میگفتند نمیشود، ولی خب دیدید چه شد و به کجا رسید. عین همین قضیّه در مورد سلّول‌های بنیادی بود؛ وقتی مرحوم کاظمی و این جوانان عزیزی که بحمدالله امروز هم هستند، توانستند سلّول‌های بنیادی را که یک کار بسیار بزرگ در مسائلِ زیستیِ انسانی است انجام بدهند، یک عدّه‌ای باز همان وقت به ما پیغام میدادند یا نامه مینوشتند ــ حالا نامه را یادم نیست ــ که خیلی باور نکنید. بعضی‌ها آمدند اینجا به خود من گفتند؛ گفتند اینها را خیلی باور نکنید، اینها خیلی قابل قبول نیست. نه، قابل قبول بود و باور هم کردیم و آن وقت درست بود، بعد از آن هم ده برابر پیشرفت کرد. الان هم همین جور است؛ این واکسن را درست کردند و تست انسانی شد، ان‌شاء‌الله بهترش را و کامل‌ترش را هم درست خواهند کرد -یعنی روز‌به‌روز کامل‌تر خواهد شد- تا الان موفّق بوده، بعد از این هم ان‌شاء‌الله موفّق خواهد بود. این نکته‌ی اوّل که این مایه‌ی افتخار است. من از همه‌ی دست‌اندرکاران، از وزارت بهداشت و دیگران که دست‌اندرکار تولید واکسن بودند، تشکّر میکنم. ” ( ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ،بیانات در سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی )
  • کمک به تولید ملی همانند کمک های مومنانه : یک نکته‌ی دیگری که در باب اقتصاد کشور خوب است عرض بکنیم، این است که رفع مشکلات احتیاج به همراهی مردم دارد؛ همدلی مردم. ….؛ مثل این کمک مؤمنانه‌ای که برای قضیّه‌ی کرونا انجام گرفت که همه‌ی مردم وارد شدند، در قضیّه‌ی تولید [هم] میتوانند کسانی که توانایی دارند، برای یک نفر، دو نفر، ده نفر اشتغال ایجاد کنند و کمک کنند به اشتغال آنها. ” ( ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ ، سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران )
  • جهش تولید در بخش دارو و واکسن: اکنون در کشور در خصوص تولید دارو و واکسن برای مقابله با ویروس کرونا، کارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده است و چه بسا دانشمندان خوب و جوان و محققان کارآمد ما بتوانند زودتر از کشورهای دیگر موفق به تولید دارو و واکسن برای مقابله با کرونا شوند. ( ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ، به مناسبت هفته‌ی کارگر و پیگیری تحقق شعار سال در ارتباط تصویری هفت مجموعه تولیدی با رهبر انقلاب )

 

  • تذکر به مسئولین مربوطه

از انجا که برخی از مسولان در میان مشکلات کاری خود ؛ برخی کوتاهی ها و قصورات رخ داده است ، لذا ایشان تذاکرات لازم را داده اند :

  • کوتاهی برخی از مسئولان و پیامدهای آن : رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاه‌های اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک»، مسئولان را به رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی توصیه کردند و افزودند: متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوه‌ی صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی می‌کنند که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایت‌های عمومی مردم هم اثر منفی می‌گذارد. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • رفع موانع از پیش رو: کارهای بزرگی در کشور در جریان است و به توفیق الهی هیچ حادثه‌ای نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند اما باید این موانع را که موجب کُند شدن حرکت می‌شود، هر چه زودتر برطرف کرد. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • هشدار تلویحی به ستاد کرونا مبنی توجه به نیازهای معنوی مردم : بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند. رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنان‌شان افزودند: همان گونه که گفتم نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )
  • گرانی ها و ضرورت مدیریت مسولان : و مسئله‌یکرونا در وضع معیشت مردم هم مؤثّر است؛ یعنی این را باید بدانیم. می‌بینید که کرونا چه مشکلاتی را برای معیشت مردم فراهم کرده؛ اگر چنانچه این ادامه پیدا کند، همین طور بدتر خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد و مشکلات بیشتر خواهد شد؛ باید هر چه زودتر بتوان کلک این بلای طبیعی بزرگ را کَند. متأسّفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصّه‌ی بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند اینها خیلی گران است؛ میوه فراوان امّا قیمتها بسیار بالا. متأسّفانه [سود حاصل از] این قیمتها به جیب باغدار هم نمیرود که ما مثلاً بگوییم یک قشر زحمت‌کشی یک سودی میبرند؛ نه، متأسّفانه این سود را دلالها و واسطه‌ها و این دستهای وسط و سودجو میبرند و به باغدار چیزی نمیرسد، به مردم هم که ضرر میرسد؛ بنابراین بایستی مسئولین محترم این مشکل معیشتی مردم و مشکل گرانی را هم حل کنند. و این ممکن است، راه‌حل دارد؛ بنده در جلسات متعدّد این را تذکّر داده‌ام و نظرات و راه‌حل‌هایی که کارشناسان در این زمینه گفته‌اند، مطرح کرده‌ایم و بیان کرده‌ایم؛ راه‌حل دارد؛ ان‌شاءالله که بتوانند اینها را انجام بدهند. (  ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ، بیانات پس از کاشت نهال در روز درختکاری )
  • مسولان به قولهایی که دادند عمل کنند: «پیگیری و تلاش جدی برای اجرای قولهایی که داده شده» از جمله طرحهای هفتگی وزارت نیرو، سیاست پالایشگاه‌سازی برای جلوگیری از صدور نفت خام، تقویت شرکتهای دانش‌بنیان، ادامه‌ی کارهای خوب علمی و بهداشتی و درمانی که در مقابله با کرونا انجام شده، و افزایش تولید از دیگر توصیه‌های مؤکد رهبر انقلاب به دولت برای سال آخر فعالیت بود؛ سالی که به‌هیچ‌وجه نباید دولت به‌صورت وقت اضافه به آن نگاه کند. ( ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ،  سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت )

 

  • توجه به مشکلات مردم

ابعاد گسترده بحران و بخصوص تعطیلی ها تاصیر مستقیم روی مشاغل وونیز کسب و کار و تامین نیازهای ضروری شان و بخصوص اقشار اسیب پذیر گذاشته ، لذا ایشان برمکرر رفع مشکلات مردم توصیه وتاکید کرده اند :

  • کرونا و تأثیر آن بر زندگی مردم : سال ۹۹ با حوادث گوناگون و بعضاً بی‌سابقه‌ای پایان یافت. یکی از آن حوادث که حقّاً بی‌سابقه و ناآشنا بود برای ملّت ما، پدیده‌ی کرونا بود که تقریباً زندگی همه‌ی ملّت را به نحوی تحت تأثیر قرار داد؛ هم کسب و کارها را، هم محیط‌های درسی را، هم اجتماعات دینی را، هم مسئله‌ی سفرها را، ورزش را و دیگر مسائل گوناگون کشور را تحت ‌تأثیر قرار داد و ضربه‌ی سختی هم به اشتغال در کشور زد. البتّه از همه‌ی اینها تلخ‌تر جان ‌باختن ده‌ها هزار از مردم عزیز ما بود که این به معنای غصّه‌دار شدن و داغدار شدن ده‌ها هزار خانواده است. من همین جا از فرصت استفاده میکنم، به همه‌ی آن خانواده‌های عزیز تسلیت عرض میکنم و همدردی خودم را با آنها ابراز میکنم. امیدواریم که خداوند به آنها صبر بدهد و اجر بدهد و جان‌باختگان را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار بدهد. ( ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ، پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ )
  • ضربه به اشتغال و زندگی مردم : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۹ را آمیخته با حوادث گوناگون و بی‌سابقه بخصوص پدیده ناآشنای کرونا خواندند و افزودند: کرونا زندگی مردم از جمله کسب‌وکارها، محیطهای درسی، اجتماعات دینی، ورزش و سفرها را تحت تأثیر قرار داد و ضربه سختی به اشتغال در کشور زد. ( ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ، پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ )
  • درخواست ادامه امدادرسانی مردمی : رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • همکاری همه برای رفع مشکلات معیشتی مردم : اگر کرونا ادامه پیدا کند مشکلات معیشتی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید با همکاری همه، این بیماری هر چه زودتر برطرف شود. ( ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ، هنگام کاشت دو نهال توسط رهبر انقلاب )
  • بسته های حمایتی از اقشار اسیب پذیر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • کمک رسانی به اقشار ضعیف : ما عرض میکنیم که مسئولان در ستاد ملّی [مبارزه باکرونا] به طور جدّی مشغول کارند و گزارشهایش به ما داده میشود و اطّلاع پیدا میکنیم. و برای برخی از قشرهای ضعیف هم فکرهایی کرده‌اند که من توصیه میکنم، تأکید میکنم که این برنامه‌هایی را که مسئولین دولتی برای برخی از قشرهای ضعیف در نظر گرفته‌اند، هر چه سریع‌تر، هر چه بیشتر، هر چه بهتر ان‌شاء‌الله به اجرا در بیاورند؛ لکن در کنار این، مردم هم وظیفه دارند. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • حل مشکل بیمه بیکاری : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه‌ی بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )

 

  • تاکید بر رفع مشکلات خادمان خط مقدم

خط مقدم خدمت در رفع بیماری ، پرستاران در شرای پرخطر می باشند و  بخشی از انان دارای مشکلاتی بوده وانتظاراتی داشته اند، رهبر انقلاب برای تامین درخواست آنان دستوراتی را داده اند:

  • اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری : خب، این مجاهدتی که در این مدّت انجام گرفت، پرستارها را در چشم مردم عزیز کرد. تا قبل از این قضایا، مردم خیلی توجّهی به اهمّیّت کار پرستاری نداشتند؛ در این قضیّه‌ی کرونا مردم فهمیدند که پرستاری چه کار بزرگی است، چه کار مهمّی است، چه ارزشهای والایی در درون آن وجود دارد؛ این را مردم فهمیدند. بنابر‌این، به چشم مردم -همان طور که قبلاً هم گفتم- اینها عزیز و شرافتمندتر از همیشه شدند، لکن این کافی نیست؛ من این را میخواهم عرض بکنم، این کافی نیست. بله، شما به چشم ما مردم خیلی عزیزید لکن مسئولان هم تکالیفی دارند، باید تکالیف خودشان را انجام بدهند، باید به فکر باشند. من البتّه در این زمینه نمیتوانم بحث تخصّصی بکنم و این کار بایستی در مراکز تخصّصی انجام بگیرد. شاید یکی از کارهای لازم‌الاجرا که به بنده گزارش دادند عبارت باشد از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که این قانون مدّتها قبل تصویب شده و آن طور که برای من گفته میشود، این قانون به سود پرستارها است و برای آنها مفید است لکن اجرا نشده؛ یک قانونی است بایستی اجرا بشود. البتّه کارهای دیگری هم وجود دارد. ( ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ؛  بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار )
  • جدّیّت مسولان در استخدام پرستارها : از جمله کارهای خیلی خوب، استخدام پرستار است. من البتّه این را شاید در سه چهار سال پیش یک وقتی به مسئولین محترم گفتم که باید حدود سی هزار پرستار را استخدام کنید؛ مشکلاتی داشتند و مُتعذّر(۲) شدند به آن مشکلات و نشد؛ اخیراً خب یک اقداماتی انجام گرفته. این را باید بشدّت و با جدّیّت دنبال کنند؛ شوخی نیست. وضع پرستارهای ما بایستی آن‌چنان باشد که اینها بتوانند با خیال راحت به کارشان بپردازند؛ خانواده‌هایشان هم بایستی خاطرجمع باشند که این جوانشان، زنشان، مردشان که داخل بیمارستان مشغول به این خدمت بزرگ است، در این کار توفیقاتی خواهد داشت. امیدواریم ان‌شاء‌الله خدای متعال به همه این توفیق را بدهد. ( ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ؛  بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار )

 

  • تقدیر از فعالان مبارزه با کرونا

مجموعه درمانی شامل پزشکان ، پرستاران ، کادر درمان و مجموعه‌های مردمی داوطلب، دانشجویان، طلّاب، بسیجیان و… زحمات شبانه روزی داشته اند و رهبر انقلاب از آنان تشکر وقدرانی کرده وبرایشان دعا میکنند ، علاوه بر ایجاد روحیه مضاعف ، سبب شور و نشاط بیشتری در آنان میگردد :

  • تشکر از ستاد ملی مبارزه باکرونا : خدا کمکتان کند که این کار را به بهترین وجه به پایان برسانید و یک نقطه ماندگار تاریخی در افتخارات ملت ایران ثبت کنید و مشکلات گوناگون در حواشی این قضیه مثل مشکلات مالی را نیز با تدابیر لازم برطرف کنید. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )
  • تشکر از فعالان مبارزه باکرونا :  “دفتر ! از زحمات وزیر محترم و همکاران در این گستره‌ی وسیع تشکر شود. تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری برای همه لازم الاجرا است. طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا که دارای پشتوانه‌ی علمی و همراه با انگیزه‌های دینی و جهادی و انسانی است،‌ طرحی کارآمد است و همان چیزی است که بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل خواهد کرد ان‌شاءالله.”  ( ۲۵ اسفند ۹۸)
  • قدردانی مجدد از مجموعه درمانی کشور:” گزارش جنابعالی به شماره ۱۰۰/۶۲ مورخ ۱۳۹۹/۱/۹ در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و از جمله طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به استحضار مقام معظم رهبری مدظله‌العالی رسید، مرقوم فرمودند: «از تلاشهای وزیر محترم و همکاران و مجموعه‌ی بزرگ درمانی کشور بار دیگر تشکر شود. تدابیر صورت گرفته خوب و ان‌شاءالله مؤثر است. طرح غربالگری کار بزرگی است. بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی کمک بزرگی به رهائی کشور از این عارضه‌ی همه‌گیر خواهد کرد ان‌شاءالله. مهم آن است که شتاب تلاشهای همه‌جانبه کاسته نشود.» ضمن ابلاغ مراتب تشکر معظم‌له، از خداوند متعال برای جنابعالی و همکارانتان و مجموعه بزرگ درمانی کشور صحت و سلامت و پیروزی مسألت داریم. ( ۱۰- ۱ -۱۳۹۹)
  • تکریم از مجاهدات کادر درمان : مجدّداً درباره‌ی مسائل این همه‌گیری بیماری عرض بکنم. سال به پایان رسید و تلاش و مجاهدت مجموعه‌ی درمانی کشور در مقابل بلای کرونا یک سال و بیشتر از یک سال شد، و لازم است هم بنده و هم آحاد مردم، سپاس قلبی خودمان را به این مجموعه ابراز کنیم؛ آنها را دعا میکنیم و از آنها متشکّریم و سفارش میکنم که همه دفاع کنند. ( ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ، بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث )
  • تقدیر از ستاد ملی کرونا : ایشان برنامه‌ریزی و مدیریت ستاد ملی مبارزه باکرونا و وزارت بهداشت را نیز حقیقتاً خیلی خوب خواندند و افزودند: این افتخارات ملی باید ثبت شود. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )
  • تشکر ازحمات پزشکان و پرستاران: بنده میخواهم صمیمانه تشکر کنم از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ی با این بیماری‌ای که اخیراً در کشور به وجود آمده. همچنین تشکر کنم از وزارت بهداشت و درمان و مجموعه‌ی همکاران آقای وزیر بهداشت در این مجموعه به‌خاطر تلاشهایی که میکنند و زحمتی که میکشند. من برنامه‌ی امروز را فقط ترتیب دادم برای همین که این تشکر را بکنم در حضور آقای دکتر مرندی رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی. دوست داشتم که این تشکر قلبی خودم را به همه‌ی برادران و خواهران محترم پزشک و پرستار و کادرهای درمانی عرض بکنم. ان‌شاءالله که موفق باشید. کارتان بسیار با ارزش است. هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا میبرد که برده، هم مهم‌تر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد و امیدواریم که ان‌شاءالله این کار برجسته و سنگین خیلی هم طولانی نشود و ان‌شاءالله زودتر کلک این ویروس منحوس گرفته بشود ان‌شاءالله. ان‌شاءالله همه‌تان موفق باشید. ( ۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ، پیام تصویری خطاب به جامعه پزشکی کشور؛ )
  • قدردانی از دست‌اندرکاران مبارزه با کرونا : ایشان با قدردانی از گزارش‌های بسیار خوب و روشنگری که در جلسه بیان شد، از زحمات شبانه‌روزی مسئولان و دست‌اندرکاران مبارزه با کرونا تشکر کردند و خدای متعال را به علت توفیق بزرگی که در این زمینه نصیب ملت و مسئولان کشور کرده است، شکر و سپاس گفتند. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )
  • تشکر از تلاش مجموعه‌های درمانی و گروههای داوطلب : ماه رمضان ماه احسان و دستگیری از نیازمندان است که باید در شرایط کرونایی اهتمام به نهضت مواسات و کمکهای مؤمنانه چندین برابر شود و به اوج خود برسد. ( ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ، از طریق ارتباط تصویری در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان )
  • تشکر ودعا : ایشان وظیفه همگان در قبال امانت گرانبهای انقلاب را تواصی به حق و صبر، شناخت دشمن و ایستادگی و تسلیم نشدن در مقابل آن و اعتماد نکردن به آن دانستند و در پایان با اشاره به بیش از یک سال تلاش و مجاهدت مجموعه‌های درمانی در مقابله با بلای همه گیر کرونا، گفتند: لازم است هم بنده و هم آحاد مردم، سپاس قلبی خود را از این عزیزان ابراز و برای آنها دعا کنیم. ( ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید مبعث )

 

  • تقدیر و بیان نکات مثبت و هدایت گری

درشرایط بحران ، ضرورت هدایت گری و حمایت همه جانبه از تمامی دست اندرکاران عرصه مقابله با بیماری ضرورت داشته و رهبر انقلاب ، ضمن بیان نکات مثبت کارهای انجام شده و امور در دست اقدام و تقدیر از زحمات آنان وتشویق به تداوم کار تاحصول نتیجه ، تذکرات لازم را نیز داده اند :

  • تلاش مردم و حمایت دولت : مشاهده کردید در همین قضیّه‌یکرونا خوشبختانه دولت حمایت کرد از مردم، یعنی میدان را باز کردند. اگر دولت میگفت که «هر کس میخواهد مثلاً از این ماسک تولید کند، باید بیاید از ما اجازه بگیرد»، همین یک کار کوچک را اگر انجام میدادند، کافی بود برای اینکه ماسک در کشور تولید نشود؛ [امّا] میدان را باز کردند، گفتند هر کس میتواند ماسک تولید کند، تولید کند. [لذا] دستگاه‌ها تولید کردند، کارخانه‌ها تولید کردند، ستاد اجرائی تولید کرد، بنیاد مستضعفان تولید کرد، در خانه‌ها مردم تولید کردند، در مساجد تولید کردند؛ جوری شده که ما الان ماسک زیادتر از اندازه‌ی نیاز در کشور داریم و میتوانیم به دیگران بدهیم؛ این به خاطر آن بود که دولت مانع را برطرف کرد. اگر از این قبیل کارها در بخشهای مختلف انجام بگیرد، بلاشک کمک خواهد کرد.  ۱۳۹۹/۰۲/۱۷  بیانات در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی
  • تشویق در تسریع در اکتشاف واکسن : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش‌های علمی و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان را برای شناخت رفتار این ویروس متقلب و پیدا کردن واکسن و داروی مقابله باکرونا، بُعد دیگری از افتخار ایرانیان بر شمردند و ابراز امیدواری کردند جوانان دانشمند میهن بتوانند هر چه زودتر در این زمینه نیز افتخار بیافرینند و استعداد ایرانی را بار دیگر به دنیا نشان دهند. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )
  • تشکر از تلاش برای دارو و واکسن : ایشان همچنین با تأکید بر لزوم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از تحقیقات پژوهشگران برای دستیابی به دارو و واکسنِ مقابله با کرونا صمیمانه و عمیقاً تقدیر کردند. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )

 

  • هشدار در برابر فتنه های دشمن

با توجه به اینکه آمریکا ما را با با تحریم های زیادی مواجه کرده و حتی مانع ورود داروهای بیماران سرطانی به کشور می گردد ، علنا در جنگ با ملت ایران هستند و دستشان به خون شهید سلیمانی و دیگران الوده می باشد ،بنابراین با توجه به سو سابقه امریکا وغربیها علیه ملتهای جهان وبخصوص کشورهای اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی و وجود شبهاتی در دستکاری این ویروس لذا رهبر انقلاب ابتدا هشدارهای لازم را درخصوص احتمال جنگ بیولوژیکی داده و نیز به پژوهش دقیق و نیز اتکا به تولید داخلی معطوف داشته اند . و از لحاظ جنبه احتیاطی از عواقب سو واکسن های امریکایی و اروپایی انرا غیر مجاز اعلام میکنند.:

  • هشیاری در برابر توطئه های دشمنان : در جنگهای بزرگ دنیا، در دو جنگ جهانی میلیون‌ها نفر کشته شدند؛ حالا در قضیّه‌ی کرونا گفته میشود که مثلاً تا حالا یک میلیون و خرده‌ای در سطح دنیا مبتلا(۱۳) شده‌اند. در جنگ اوّل و دوّم [جهانی] که با فاصله‌ی حدود بیست سال در اروپا اتّفاق افتاد، چندین میلیون [نفر] -حالا الان دقیق یادم نیست، امّا میدانم بیش از ده میلیون جمعیّت- به قتل رسیدند؛ در جنگ ویتنام که آمریکا به آنجا حمله کرد همین جور؛ و در جنگهای گوناگون دیگر. در همین اواخر به وسیله‌ی عوامل آمریکا، در حمله‌ی به عراق عدّه‌ی زیادی کشته شدند، به شهادت رسیدند؛ و امثال اینها فراوان اتّفاق افتاده. پس ما وقتی که راجع به این قضیّه فکر میکنیم از بقیّه‌ی حوادث مهمّی که در دنیا همواره وجود داشته نبایستی غفلت بکنیم و بدانیم که همین حالا هم میلیون‌ها انسان زیر فشار ظلم و ستم دشمن و دشمنی‌های دشمنان و قدرتمندان رنج میبرند؛ مردم در یمن، مردم در فلسطین و در بسیاری از نقاط دیگر جهان زیر فشار هستند. پس مسئله‌ی کرونا ما را از توطئه‌ی دشمنها غافل نکند، از توطئه‌ی استکبار غافل نکند؛ [چون] دشمنی استکبار هم با اصل نظام جمهوری اسلامی است. اینکه کسی خیال کند که ما دشمنی نکنیم تا با ما دشمنی نکنند، این نیست؛ اصل نظام جمهوری اسلامی، اصل مردم‌سالاری اسلامی از نظر آنها قابل قبول نیست، قابل فهم نیست و قابل تحمّل نیست. این هم یک نکته. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • احتمال تهدید بیولوژیکی دشمن : ” این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید. ” ( فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا ، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ )
  • احتمال تهدید بیولوژیکی ایران از سوی امریکا : شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمیدانم چقدر این اتّهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد میکند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود؛ یعنی اگر چنانچه این تهمت درست باشد و شما این ویروس را به وجود آورده باشید، این کارها از شماها بر می‌آید. یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند را از نزدیک ببیند؛ چون گفته میشود که با استفاده‌ی از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده‌اند؛ خب این ممکن است بخواهد بیاید ببیند که اثرش چگونه شد؛ اطّلاعات خودشان را تکمیل کنند و دشمنی خودشان را بیشتر کنند؛ بنابراین این حرفی نیست که کسی از ملّت ایران این را قبول کند. ( ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ ، سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران )
  • امریکایی ها متهم به تولید ویروس کرونا وعدم اعتماد به آنان : از جمله‌ی موضوعات مربوط بهکرونا که بد نیست من این را اینجا بگویم، این است که سران آمریکا چند بار تا حالا گفته‌اند که ما حاضریم از لحاظ درمان و دارو به شما کمک کنیم؛ چند بار تکرار کرده‌اند که فقط شما از ما بخواهید تا به شما از لحاظ دارو و درمان کمک کنیم. این جزو آن حرفهای بسیار عجیب است که به ما میگویند که از آنها درمان بخواهیم و دارو بخواهیم. اوّلاً خودتان دچار کمبودید؛ الان خبرهایی که از آمریکا میرسد، یعنی حرفهایی که خود آمریکایی‌ها میزنند، شهردار فلان شهر، رئیس بهداری فلان نقطه، رئیس بیمارستان فلان ایالت، خودشان دارند صریحاً میگویند که دچار کمبودهای وحشت‌آوری هستند؛ هم از لحاظ وسایل پیشگیری در بُروز بیماری، از ابتلای به بیماری، هم در دارو و مانند اینها. اگر چیزی دارید و دستتان باز است صرف خودتان بکنید. ثانیاً شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمیدانم چقدر این اتّهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد میکند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود؛ یعنی اگر چنانچه این تهمت درست باشد و شما این ویروس را به وجود آورده باشید، این کارها از شماها بر می‌آید. یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند را از نزدیک ببیند؛ چون گفته میشود که با استفاده‌ی از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده‌اند؛ خب این ممکن است بخواهد بیاید ببیند که اثرش چگونه شد؛ اطّلاعات خودشان را تکمیل کنند و دشمنی خودشان را بیشتر کنند؛ بنابراین این حرفی نیست که کسی از ملّت ایران این را قبول کند. ( ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ ، سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران )
  • ممنوعیّت ورود واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی به کشور : ” نکته‌ی دوّم در مورد کرونا این است که ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. این را من به مسئولین هم گفته‌ام، الان هم به طور عمومی میگویم. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف ۲۴ ساعت، اینها چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر بلدند واکسن درست کنند، اگر کارخانه‌ی فایزرشان میتواند واکسن درست کند، چرا میخواهند به ما بدهند؟ خب خودشان مصرف کنند که این قدر مرده و کشته‌‌ی زیاد نداشته باشند. انگلیس هم همین جور. بنابر‌این، به اینها اعتماد نیست؛ من واقعاً اعتماد هم ندارم، نمیدانم، گاهی اوقات هست که اینها میخواهند واکسن را روی ملّتهای دیگر امتحان کنند، ببینند اثر میکند یا نمیکند. بنابر‌این، از آمریکا و از انگلیس [واکسن تهیّه نشود]. البتّه به فرانسه هم من خوش‌بین نیستم، علّتش هم این است که سابقه‌ی آن خونهای آلوده را اینها دارند. [البتّه] از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد. ”  ( ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ،بیانات در سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی )

 

تمثیل کرونا برای سایر موضوعات

در سایر موضوعاتی که رهبری بیاناتی داشته اند ؛ به تناسب موضوع از واقعه کرونا ، بعنوان تمثل و تقریب ذهن استفاده کرده اند :

  • مشکلات کشور دارای بیماریست : این مشکلات، همان ‌طور که عرض کردم، به منزله‌ی بیماری است، منتها خطر بیماری نسبت به همه یکسان نیست. خب حالاکرونا در کشور هست، امّا خطر کرونا نسبت به همه یک جور نیست. کسی پیر باشد،‌ ناتوان باشد، توانایی تقویت جسمانی نداشته باشد، دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشد، بیماری برای او خطرناک است، خطرآفرین است، ( ۱۳۹۱/۰۴/۲۲  بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی )
  • تمثیل فساد وکرونا :” حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه مبارزه با فساد از دوره‌ی قبل در قوه‌ی قضائیه آغاز شده بود و اکنون به اوج خود رسیده است، گفتند: مردم از مبارزه‌ی بدون ملاحظه و بدون اغماض با مفسد امیدوار میشوند زیرا فساد مالی و اقتصادی همچون ویروس کرونا، بسیار خطرناک و بشدت واگیردار و مُسری است. …. تنها تفاوت ویروس کرونا با ویروس فساد این است که ویروس کرونا با شستشوی دست برطرف میشود اما تنها راه مقابله با ویروس فساد، قطع دست مفسد است.” ( ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ؛  سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه )
  • فساد اقتصادی مانند ویروس کروناست : فسادهای مالی و اقتصادی ، گرفتاری بزرگی است، یک ویروس خطرناکی است مثل همین ویروسکرونا؛ و مثل ویروس کرونا واگیردار هم هست؛ بشدّت واگیردار و مسری است؛ یعنی فساد در یک جا، سریع و شدید به جاهای مختلف سرایت میکند. یک مفسد فقط خودش مفسد باقی نمیماند، دیگران را هم به دلایل مختلفی به فساد سوق میدهد؛ و اتّفاقاً در ویروس کرونا که دست آلوده و ناپاک مایه‌ی انتقال ویروس است، در فساد هم دستهای آلوده و ناپاک موجب میشوند که فساد منتقل بشود و دست‌‌به‌دست بشود؛ منتها خب در ویروس کرونا این دست را اگر صابون زدیم و شستیم، مسئله تمام میشود [امّا] آنجا دیگر آن دست با صابون زدن و شستن تمام نمیشود، جز قطع شدن چاره‌ای ندارد. بنابراین مسئله،‌ مسئله‌ی بسیار مهمّی است. ( ۱۳۹۹/۰۴/۰۷   بیانات در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه )
  • اقتصاد نیاز به سیستم دفاعی مانند کرونا دارد : تولید را میتوان به سیستم ایمنی و دفاعی بدن تشبیه کرد؛ این روزها که مسئله‌ی کرونا هم مطرح است، نقش سیستم دفاعی بدن در مواجهه‌ی با ویروس‌ها، با میکروب‌ها و مهاجمهای ضدّسلامت نقش خیلی مهمّی است. همین ویروس کرونا بلاشک وارد خیلی از بدنها شد، لکن آنها مریض نشدند؛ چرا؟ به خاطر اینکه یک سیستم دفاعی سالمِ خوبی داشتند که توانست دفاع کند و امنیّت بدن را تأمین بکند. اگر ما در اقتصاد کشور، اقتصاد را به یک بدن انسان تشبیه بکنیم، سیستم دفاعی و امنیّت‌ّبخشِ اقتصاد عبارت از تولید است؛ یعنی آن چیزی که میتواند ویروس‌های مهاجم و میکروب‌های مهاجم به اقتصاد را خنثی بکند و آن را سالم نگه دارد تولید در کشور است. ( ۱۳۹۹/۰۲/۱۷  بیانات در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی )

 

  • سخن پایانی
  • قصور برخی دستگاههای مسول و بخصوص در رفع مشکلات مردم در این شرایط سخت معیشتی ناشی از تورم منتج سو مدیریتی دولت ۱۲ پذیرفته نیست و بایستی پاسخگو باشند .
  • اگر مسئولان ستاد ملی کرونا و مسئولان سایر بخشهای تدابیر ایشان دقیقا عمل میکردند و رویه عملی ایشان را در پیش میگرفتند ، ثمرات بیشتر و زودتری برای جامعه بهمراه می اورد.
  • واردات واکسن آمریکایی و اروپایی ، علیرغم اعلام ممنوعیت رهبر انقلاب ، جرمی نابخشودنی از سوی دولت ۱۱ و ۱۲ تلقی میشود.
  • درحالیکی که مراکز مذهبی بیشترین مراعات اصول بهداشتی را داشته اند ، تعطیلی طولانی مدت انان از سوی ستاد کرونا روا نبوده و مغایر تدابیر رهبر انقلاب بوده و بازگشایی آنها برای افزایش روحیه ایمانی و نیز فعال تر شدن این پایگاه های کمک های مومنانه از سوی ستاد کرونای دولت ۱۳ ضروری می نماید.
  • رهبر انقلاب در حد اعلای راهبری جامعه ، تدابیر لازم را خردمندانه وهوشمندانه اعلام و عمل نموده اند و لازم است دولت فعلی وبعدی مجدانه تا پایان شرایط بحرانی کشور این تدابیر را ملاک عمل خویش قرار دهند .
  • نوشتار حاضر مبین این است که نقش رهبری معظم انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون، خردمندانه و هوشمندانه در همه زمینه هایی که لازم بوده ، به موقع بیان شده و اثر گذار بوده است و اگر نبود چنین جایگاهی و چنین رهبرخردمندی ، قطعا کشور و جامعه با مشکلات عدیده ای مواجه میشدند . به پاس این نعمت الهی بایستی به درگاه خداوند شکرگذار بوده وتدابیر ایشان را عمل نماییم. وآینده درخشان در تراز جهانی را رقم زده و زمینه ساز ظهور (عج) باشیم .

 

منبع :

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی  ، به نشانی :   https://farsi.khamenei.ir/

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، استاد دانشگاه و مولف کتاب مدیریت بحران ومدیریت شهری