دشمن شناسی در وصیت‌نامه شهدا
دشمن شناسی در وصیت‌نامه شهدا

در این نوشتار با واکاوی وصیت نامه شهدای فشارکی در موضوعات شناخت دشمنان اسلام وانقلاب و رسالت ما در قبال عمل به وصیت شهدا تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

ملت مسلمان ایران در برابر تهاجم رزیم بعث عراق و حامیان آن ، دفاع جانانه ای کرده وشهدایی تقدیم انقلاب اسلامی نمودند . از  جوامع مدافع انقلاب ، جامعه فشارکی ها می باشد .  جامعه اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) نیز همپای ملت مسلمان ایران در پشتیبانی از دفاع مقدس برخواستند و از میان جامعه فشارکی‌ها ، تا کنون تعداد ۶۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. از این تعداد دو نفر خانم (مادربزرگ و نوه وی ) بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از ۸ الی ۳۴ سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیزهمچنان بی‌مزار مانده‌اند ؛ همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم است .

یکی از مهمترین بخش وصیت نامه شهدای والامقام دشمن شناسی و تاکید بر شناخت دقیق دشمنان اسلام وانقلاب می باشد ، علاوه بر دشمن شناسی درخصوص مبارزه با دشمنان اسلام وانقلاب که یکی از اهداف شهدای عزیز بوده است و درخصوص  شناخت مصادیق دشمن و باتوجه به دشمنی‌ها و توطئه‌ها و جنایات امریکا، شوروی سابق و اسراییل غاصب، شهدای گرانقدر فشارکی وصیت های ارزشمندی داشته اند که در یادداشت دیگری ارایه شده است .

براساس آموزه‌های دینی، شهدای گرانقدر وصیت کرده‌اند که دشمنان را بشناسیم و درجهت مقابله با آنان در تلاش باشیم:

 

  • هدف دشمنان : دشمنان اسلام همه کمر به نابودی اسلام و مسلمین بسته‌اند. و همه دست به هم داده و می‌خواهند که مکتب توحید و عدالت و ولایت را ازبن برکنند. تا اثری از آن نماند و اسمی از اسلام باقی نماند و به مکیدن خون مسلمین و استعمار و استثمار کردن و حکومت فرعونی خود تداوم بخشند و این امت اسلام همانند برده و بنده‌ای در جلوی آنها به خاک بیافتد. اما تا شمع وجود دارد، و تا رهبریت ما در دست ولایت و نایبان ایشان باشند به اسلام عزیز گزندی نخواهد رسید. و فعالیت آنان به نابودی خود کمک می کند.. ( طلبه شهید حسین محمدی فشارکی)
  • مقاصد شوم دشمنان : شما نمى‌توانيد ترديد بكنيد، كه جهان خواران غرب و شرق براى بدست آوردن مقاصد شوم خود كه ايجاد استعمارى نو در جهان سوم است. بهترين راه، هجوم به فرهنگ و ادب كشورهاى ضعيف است.كه اين را با تربیت معلمين و استادان غربى و شرقى و بكار گماردن آنها در دبستانها و دبيرستانها و دانشگاهها بدست مى‌آورند. مهمترين نمونه اين معلمين مدارس راهنمايى و حتى ابتدائى كه بيش از آنكه ايرانى باشند غربى‌اند، را در مدت كوتاه تدريسم ديده‌ام. اين مسخ فرهنگى و معارف كار تازه اى نيست. آنها با تأسيس بيمارستان مسيح و… در خود اصفهان از سالهائى ما قبل از جنگ دوم جهانى به دنبال اين هدف بوده و هستند، كه به دست قشرى از بوميان هر مدت بى سروصدا بلكه با شوق و رغبت ملتى را به دام استعمار و بردگى… فرهنگى و تهى كردن صنعت و كشاورزى بكشانند و چقدر كه در اين امر خاصه در ايران موفق بوده‌اند اينك ملتى را در روبرو داريم مسخ شده از صنعت و مسخ شده از ذكر صنعتى، ملتى را داريم، با صنعتى مونتاژ و ملتى را داريم. با ذكر اينكه ايرانى نمى تواند راه به جاى دور نرويم. همين فشارك ۱۰ سال پيش نه،ما قبل از زمان اصلاحات ارضى چقدر گندم و گوشت را توليد مى كرد. اينك چقدر؟ ۱۰ سال ديگر مى ترسم،كه نامش از صحنه روزگار قلم كشيده و تپه اى از خاك با خانه هاى مخروبه نباشد(شهید سيد ساعد هاشمی فشاركی)
  • مرگ بر دشمنان : مرگ برآمریکا و شوروی و اسرائیل از یادتان نرود. (نجفعلی مطلبی فشارکی)
  • دشمن در صدد ضربه : در این زمان که جبهه‌ای گسترده علیه اسلام و انقلاب بوجود آمده و جبهه حق را مستضعفین بوجود آورده‌اند. و هر بار دشمن با حمله‌ای جدید سعی در وارد کردن ضربه‌ای بر پیکر این انقلاب اسلامی دارد. پس شما و دوستان وظیفه‌ای سنگین دارید.( شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند علی)
  • ناتوانی دشمن : و از شما می‌خواهم که به آمریکا بگوئید:که ‌ای جنایتکار بدان و آگاه باش که با اسلام ومسلمین نمی‌توانی مقابله کنی.چون که اسلام ومسلمین عاشق و طالب شهادتند. و اگر تمامی دنیا نیز به جنگ اسلام بیایند، نمی‌توانند پیروز شوند.(شهید امیر حسین آقاجانی فشارکی).
  • تفرقه افکنی : و این تفرقه‌هایی که دشمن می‌خواهد، در ما بیندازد، با آن مبارزه کنید. و آن حرف‌ها را گوش نکنیم و برای رضای خدا آنرا ادامه ندهیم. وراهی که رضای خداست، انرا ادامه دهیم. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  • ترفند ضربه : دشمنان هیچ ترفندی برای ضربه زدن به نظام اسلامی ندارند. (شهید جواد خوشبخت فشارکی)
  • مبارزه با دشمن : ما امروز مسئولیت بزرگی بر دوش داریم و باید با تمام توان بر دشمن بتازیم و دشمن خونخوار را از صحنه خارج کنیم. (شهید اسدالله محمدی فشارکی )
  • دعای نابودی دشمنان : در آخر از خداوند متعال مي خواهم که با قدرت لايزال خود همه دشمنان اسلام را نابود کند.(شهیدحسین سلمانی فشارکی)
  • طالب شهادتیم : بر گوشه‌ی قبرم بنویسید: که‌ای آمریکای جنایتکار بدان که ما خود طالب شهادتیم و با زور کشته نشدیم. (شهید امیرحسین آقاجانی)
  • سرکوب دشمنان : ما ملت ایران و جوانها تا زنده هستیم و تا خون در رگهایمان است امام عزیز و پیروان خط او را تنها نخواهیم گذاشت…. و با یاری خدا چنان دشمنان اسلام را سرکوب کنیم. که نتوانند از جای بلند شوند. و با خون خود درخت اسلام را آبیاری می‌کنیم و اگر هم زنده بمانیم، نخواهیم گذاشت که ظالمین بر ما حکومت کنند. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  • باید مبارزه کرد : دیگر موقع شعار نیست. موقع عمل است.باید جنگید، باید مبارزه کرد. تا باطل نابودگردد. همیشه دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید…. باید این مطلب را فهمید و به آن عمل کرد و باید خدا را یاری کرد و جهاد باید فقط برای رضای خدا باشد. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  • ایستادگی در برابر ابرقدرتها : ما امروز در مقابل تمام ابر قدرتهای جهان ایستاده‌ایم. و فریاد حق طلبانه اسلام و ملتمان را سر داده‌ایم. ولی در این جهان گوش شنوا نیست، که حقیقت را بفهمد(شهید اسد الله محمدی فشارکی)
  • برخودر قاطع در برابر ابرقدرتها : و با درود بر نایب بر حقش آن روح خدا که این چنین با سخنان و اعمال پیامبر گونه اش این سیل خروشان حرکت است حزب الله را به یاری خداوند متعال و بازوی امام زمان(عج) رهبری می‌کند خروشان و قاطع در برابر ابر قدرتهای شرق وغرب و عوامل داخلی آنها بر خورد می‌کند (شهید محمود محمدی فشارکی)
  • هوشیاری در برابر توطئه های دشمنان : مواظب توطئه دشمنان باشید، می‌خواهند با تفرقه اندازی وحدت شما را بشکنند و اسلام را نابود کنند (شهید مرتضی احمدی فشارکی)
  • رخنه ضد انقلاب : از وقایع مملکت و جو سیاسی روز همیشه آگاه باشید . ضد انقلاب به راه‌های گوناگون در درون شما مردم رخنه می‌کند، آگاه باشید که مبادا ضد انقلاب در درون شما راه یابد، (شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  • تجاوز دشمن : ما از اسلام و وطن خود دفاع می‌کنیم اما دشمن تجاوز می‌کند ما ایمان مان هم چون چراغی در پیش ما راهنما می‌باشد اما دشمن تاریک است و به تاریکی می‌رود ما آرزوی شهادت داریم ولی دشمن از شهادت می‌ترسد (شهید اکبر مطلبی فشارکی)
  • کفار را نابود بکنید : از برادرانم مسئلت دارم که من که شهید شدم جای من را پر کنند و پرچم مرا که پرچم حسین (ع) ​است برفراز دارید و با سلاح من کفار را نابود بکنید. و هیچ وقت از خدا غافل نشوید و زیارت‌ها و دعاها را برپا دارید و این زیارت‌هاست که کفار را می‌ترساند. والسلام (شهید اکبر مطلبی فشارکی)
  • مبارزه با طاغوت : و سلام و درود بر روحانیت مبارز اسلام، که همیشه با طاغوت‌های زمان مبارزه می‌کردند (شهید مصطفی مطلبی فشارکی)
  • انواع توطئه های دشمنان : من چون یکی از فرزندان این آب و خاک و در ایران انقلابی اسلامی به رهبری امام خمینی کردیم. و چون انقلاب‌مان اسلامی است و اسلام مخالف ظلم و استبداد می‌باشد. مسلمان بودن ما، ما را بر علیه امپریالیزم امریکا وادار کرد. و پیروز شدیم و پایه‌های ظلم و استبداد را در ایران فرو ریختیم.و منافق و پایگاه‌های ابرقدرت‌ها را از دست آن‌ها گرفتیم.هنوز چند روزی از پیروزی انقلاب نگذشته بود،که امریکا دست نشاندگانش را در کردستان بر علیه جمهوری اسلامی شوراند. توطئه طبس را و ترور شخصیت‌ها را به کار برد و شکست خورد چه شایعه پراکنی هائی که نکردند. و چه توطئه‌هایی که بر علیه این انقلاب نکردند و هم اکنون جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران است،که ابرقدرت‌ها از طریق صدام بعثی بر ما تحمیل کردند. به شهرها و دهکده‌های ما حمله کردند و ضررهای مالی و جانی بسیاری به ما وارد کردند،که خیال می‌کردند. به دو یا سه روز و یا حداکثر یک هفته خوزستان را فتح می‌کنند. لکن در گل فرو رفته و نه راه پیش دارد، و نه راه بازگشت. (شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند رمضان)
  • مبادا منحرف بشویم : اگر همه‌ی ما ۳۶ میلیون نفر بجنگیم و کشته شویم مهم نیست. چون شهید می‌شویم ولی مبادا روزی خدای نخواسته منحرف بشویم. و مکتب ما از بین برود، مکتبی که جوان‌های ما را پاک نگـه می‌دارد.و از تـمام نـفس‌های شیطانی دور می‌کند. و تمام فسادها را زیر پا می‌گـذارد. و هـم چـون جـوان‌هایی با ایمان و شجاع پرورش می‌دهد. (شهید مصطفی مطلبی فشارکی)

 

  • سخن پایانی :
  • امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی بر خواندن و تدبر در وصیت نامه شهدا تاکید داشته اند .
  • شهدا در قالب وصیت‌نامه‌هایشان به ما راه را نشان داده و مطالباتشان را از ما جاماندگان بیان کرده‌اند.
  • براساس حقی که شهدا برگردانمان دارند ، ما موظف به عمل به وصایای آنان می باشیم .

 

منبع : کتاب  کتاب گنجینه معارف شهدا  (آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان فشارکی) ، ستاد یادواره شهدای فشارکی ،  سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷،