فتنه انتخابات ۱۴۰۰ کلید خورد !
فتنه انتخابات ۱۴۰۰ کلید خورد !

.
در این نوشتار ، خلاصه ای اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تبیین گردیده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

انتخابات ازاد در کشور ایران اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده ، که تا کنون بطور میانگین سالی یکبار ملت ایران در تعیین سرنوشت بخشهای مختلف حضور یافته وبا رای خود، فرد و افراد مورد نظر را بر منصب اجرایی یا تقنینی و شورایی نشانده اند . این دستاورد مهم مردم سالاری دینی در طول چهل ودوسال گذشته دارای فراز ونشیب های زیادی نیز روبرو بوده است .

درسال ۱۴۰۰ چهار انتخابات مختلف پیش روی بوده ، که مهمترین انها تغییر رییس قوه مجریه با سومدیریت های تورم زا وپرمشکل معیشتی برای عموم مردم و بخصوص برجام پرخسارت می باشد.

 

  • پیشینه عدم همراهی دولت : شورای نگهبان در جز ۵ بند ۱۰ از سیاست‌های کلی «انتخابات» ابلاغی رهبر انقلاب معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری را به وزارت کشور برای اجرا ابلاغ کرد تا از ثبت‌نام‌های‌ بی‌رویه در انتخابات جلوگیری شود و روند فاقد ضابطه قبلی سامان یابد تا مجددا شاهد ثبت نام های فله ای نباشیم.لکن اقای روحانی به وزارت کشور دستوری مبنی برعدم اجرای مصوبه شورای نگهبان درباره شرایط نامزدی در انتخابات را داد و بعبارتی دولت از تدبیر و مصوبه قانونی و لازم‌الاجرای شورای نگهبان که نقشی تعیین‌کننده و حائز اهمیت داشت، امتناع کرده و راه را برای ثبت‌نام‌های فله‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری باز گذاشت.
  • متاسفانه مجددا شاهد ورود افراد فاقد صلاحیت های اولیه به ستاد انتخابات و ثبت نام انها از سوی وزارت کشور بودیم .که صحنه های عجیب وغریبی در ایام ثبت نام مشاهده شد واین بی توجهی دولت سبب تشدید مساله زیر سوال بردن یکی از برکات انقلاب اسلامی در نعمت انتخابات مردم در سرنوشت خویش گردید.ونهایتا وزارت کشور ۵۹۲ نفر را ثبت نام کرده وبه وزارت کشور ارسال میکند.
  • براساس بیان سخنگوی شورای نگهبان، صرفا ۴۰ نفر مدارکشان بر اساس مصوبه شورای نگهبان کامل بوده است و بررسی صلاحیت این تعداد از افراد در دستور کار قرار گرفته است. ( پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان ، ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ) وبعبارتی وزارت کشور در بررسی مدارک قصور کرده و علاوه بر تحمیل هزینه ، انتظارات نابجایی را بوجود آورده است .
  • براسا اعلام سخنگوی شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته در شورای نگهبان به پایان رسید.و دیشب ( پس از پایان مهلت قانونی در سوم خرداد) نامه اسامی نامزد‌های ۷ نفر از کاندیداهای احراز صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور ارسال شد. ( پایگاه شورای نگهبان ، ۴ خرداد۱۴۰۰ )
  • منابع غیر رسمی حکایت از این داردکه اقایان سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهر علیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صلاحیت شان احراز گردیده و صلاحیت آقایان علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و اسحاق جهانگیری احراز نگردیده است.
  • یکی از فعالان سیاسی از نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب درباره صلاحیت کاندیداها خبر داد.و درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد.رئیس جمهور همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلا از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند. ! از سوی دیگر فشار سیاسی برای اعلام اسامی به وزیر کشور  به شدت افزایش یافته است. ( دنیای اقتصاد ،  ۴ خرداد ۱۴۰۰)
  • باتوجه به سابقه سه شخصیت احراز صلاحیت نشده و ضریب نفوذ انان ، احتمال تلاشهای لابی گری ، فشار و شانتاژ رسانه ای و غیره برای تاثیر گذاری بر تجدید نظر در نتایج وجود دارد.
  • باتوجه فرایند اقدامات گذشته و گزینه های مختلفی میتواند رخ دهد : فشار بر رهبری مبنی اخذ حکم حکومتی ( همانند دو نفری که در دو دوره پیش گرفته شد)  ، فشار برعلما برای ابراز عکس العمل ، ارسال نامه به شورای نگهبان برای ایجاد چالش ؛ تغییر واعلام اسامی با اعمال نظرخود ، استعفای صوری وزیر کشور ( همانند استعفای صوری ظریف در هنگا امدن بشار اسد) و بمباران رسانه ای توسط روزنامه ها و سایت های زنجیری ، و…
  • این حوادث مبین این است که نخستین هدف ایجاد چالش برای نظام و مجبور کردن به پذیرش افراد فاقد صلاحیت می باشد. واگر هم نتیجه نداد ، با مظلوم نمایی ، بدنبال کشاندن رای افراد خاکستری به سمت دوگزینه موجود در میان هفت نفر و امکان پذیر شدن تداوم حضور بر قوه مجریه و که تبعا مشکلات هشت ساله برای کشور تداوم خواهد یافت .
  • دشمنان خارجی قطعا درصدد تجدید ساز وکار تکرار فتنه ۸۸ با شگردهای جدید و ابعاد گسترده تر هستند ودر صورت مهیا شدن بسترهای های لازم ، اقدامات خود را عملی خواهند کرد.
  • رویدادهای اخیر علاوه بر سوژه سازی جدید برای رسانه های معاند ومنحرف داخلی برای کوبیدن نظام انقلابی ایران درعدم وجود ازادی در بزرگترین انتخابات ازاد دنیا بوده و می تواند به شروع فتنه جدیدی برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی مبدل گردد.
  • تاسف بار اینکه افرادی که از بستر همین نظام به مناصبی رسیده و از امکانات و غیره برخودار شده و مدیون این نظام مردمی هستند، بجای خدمت به نظام ،خود مدعی شده و برای نظام مشکل می آفرینند و خسارات مادی ومعنوی وارد میکنند .
  • ضرورت دارد همه آحاد جامعه وبخصوص مدیران دلسوز انقلاب اسلامی ، ضمن رصد کردن اوضاع و هشیاری، بایستی از امادگی های لازم امنیتی و عملیات روانی و…. برخودار بوده و به موقع وارد عمل شوند.
  • ملت مسلمان ایران قطعا با حضور شکوهمندانه خود در روز ۲۸ خرداد با رای بصیرانه خود، دولت انقلابی و جهادی را تشکیل داده و انقلاب اسلامی با تشکیل تمدن نوین اسلامی زمینه ساز ظهور مهدوی (عج) خواهد شد .