هویت اسلامی شهر  و رسالت شورای اسلامی شهر
هویت اسلامی شهر  و رسالت شورای اسلامی شهر

در این یادداشت ،دو مصوبه شورای اسلامی شهر که در خصوص رعایت هویت اسلامی در شهرسازی و زیر ساختهای فضاهای باز و بسته شهری می باشد ، تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ،

هویت اسلامی شهر

و رسالت شورای اسلامی شهر

در این یادداشت ،دو مصوبه شورای اسلامی شهر که در خصوص رعایت هویت اسلامی در شهرسازی و زیر ساختهای فضاهای باز و بسته شهری می باشد ، تبیین شده است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ،

  • مصوبات بالادستی

در قوانین مصوبه پنج ساله و سایر قوانین در خصوص هویت اسلامی ، رعایت مسایل مختلف در شهرسازی و مدیریت شهری مصوبات الزام آوری وجود دارد .

  • بیانات رهبر انقلاب با شورای شهر

رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف توصیه های لازم را به مسولان شهرداری داده اند ، اهم ان در این بیانات تجلی یافته است : “سیاستها و برنامه های کاری شورا ، شهرداری و دهیاری: مهمترین توصیه‌ی اینجانب اولاً مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های کاری شما و سپس درباره‌ی گزینش مدیریت شهر و روستا است. تسهیل زندگی مردم در کارهایی که به شهرداریها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگیِ سالم، پرداختن به نیازهای فوری‌تر در عین اهتمام به کارهای زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ی ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله‌های شبه قانونی، رعایت ویژه‌ی محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم، و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار، و بهره‌گیری از دانش و تجربه، مواد عمده‌ی توصیه‌ی نخست اینجانب است. “(۱۳۸۲/۰۲/۰۶ )

 

  • مصوبات شورای شهر
  • ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران

در بخشی از قانون مذکور که  مصوب  ۳/۶/۱۳۹۴ شورای شهر تهران[۱]  می باشد ،  چنین امده است :

در بند ۶  ماده ۱  اهداف :  بسترسازي به‌منظور ايجاد جاذبه‌هاي زيبا با توجه ويژگي‌هاي جغرافيايي و پيشينه تاريخي با كاركردهاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، مذهبي برآمده از ساختار شهري با هويت ايرانياسلامي

در ماده ۲٫ با موضوع شوراي راهبردي ارتقاي كيفيت سيما و منظر شهري: شهرداري تهران موظف است ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه نسبت  به تشكيل شوراي راهبردي ارتقاي كيفيت سيما و منظر شهري به‌منظور پيگيري و اجرايي نمودن موارد مندرج در اين مصوبه و ايجاد هماهنگي بين حوزه‌هاي مديريتي و اجرايي شهر اقدام نمايد. هدف از تشكيل شوراي مذكور هدايت برنامه‌ها و طرح‌هاي توسعه شهر تهران با مشاركت حداكثري همه نهادها، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و جوامع تخصصي و حرفه‌اي در تعريف و تبيين الگوها، مفاهيم و معيارهاي شهرسازي و معماري ايراني- اسلامي به‌منظور ارتقاي كيفيت معماري و نماي شهر تهران مي‌باشد.

در بند ۱۰ ماده ۳٫ وظایف شورای راهبردی :  ارائه راهكارهاي علمي و عملي در راستاي ارتقاي هويت منظر شهري تهران، در جهت احياي معماري و شهرسازي ايراني- اسلامي

۲- الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه راهبردی توسعه، مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری اسلامی ایرانی[۲]

در بخشی از ماده واحده مذکور که توسط  شورای شهر تهران در مورخ ۲/۲/۱۳۹۳ می باشد ،  چنین امده است :

شهرداری تهران موظف است ظرف ۳ ماه لایحه برنامه برنامه راهبردی توسعه، مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری اسلامی و ایرانی جهت تایید و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

  • سخن پایانی

علیرغم مصوبات بالادستی و مصوبات شورای شهر ، عملا شهرداری در برنامه های خود توجه کافی به این مهم را ننموده و شاهد مشکلات کالبدی و بصری گسترده ای در سطح شهر می باشیم ،که بایستی واکاوی شده و نسبت به رفع آن اقدام گردیده و همچنین در توسعه شهر و بهسازی بافت های فرسوده ، مورد توجه جدی قرارگیرد .تا شاهد شهری با هویت اسلامی بوده و تسهیل گر سبک زندگی اسلامی ایرانی واقع گردد .

 

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، استاد دانشگاه و مولف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی ) و کتاب معماری وشهرسازی اسلامی در آیینه قوانین ومقررات

[۱] بر گرفته از سایت: http://laws.tehran.ir/Law/ImageText/2247

[۲] برگرفته از سایت: http://laws.tehran.ir/Law/Attribute/2042