شبکه ایثار  ؛ به مثابه قرارگاه میثاق ، با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
شبکه ایثار  ؛ به مثابه قرارگاه میثاق ، با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم از پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار اللهمَّ صَلِّ عَلی سَيِّدِنا وَ نَبينَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، مَا اختَلفَ المَلوَانِ و تَعاقَبَ العَصْرَانِ وَ کَرَّ الجَديدانِ وَاسْتَقبَلَ الفَرقَدانِ وَ بَلغ رُوحَهُ وَ ارواحَ اهْلِ بَيْتِهِ مِنِّی التحِيَّةَ وَ السَّلامَ خدایا درود بفرست بر بانوی صدیقه فاطمه ی پاکیزه صالحه […]

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
از پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار
اللهمَّ صَلِّ عَلی سَيِّدِنا وَ نَبينَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، مَا اختَلفَ المَلوَانِ و تَعاقَبَ العَصْرَانِ وَ کَرَّ الجَديدانِ وَاسْتَقبَلَ الفَرقَدانِ وَ بَلغ رُوحَهُ وَ ارواحَ اهْلِ بَيْتِهِ مِنِّی التحِيَّةَ وَ السَّلامَ
خدایا درود بفرست بر بانوی صدیقه فاطمه ی پاکیزه صالحه که اوست حبیبه ی تو و پیامبرت و مادر اولیاء و برگزیدگان تو (امامان معصوم) آن بانویی که برگزیده ای و برتری داده ای و انتخاب کرده ای او را بر زنهای جهانیان خدایا تو داد او را از ستمگرانش بستان و از کسانی که حق او را سبک شمردند باز خواست نما و خونخواه خون فرزندان او باش خدایا همچنان که او را مادر امامان هدایت و همسر صاحب لواء (علی) و بزرگوار در نزد ملأ اعلی (ملائکه) مقرر داشتی پس درود بفرست بر او و آن درود و صلواتی که روشن گردانی چشمهای ذریه ی او را و برسان به آنان از طرف من در این وقت بهترین تحیت و سلام را.
و اینک که در آخرین ساعات عبور از سال ۱۳۹۹هستیم و خود را آماده ورود به سال ۱۴۰۰ می نماییم از خداوند متعال و شهدای عزیز مدد می طلبیم که در مسیر تابناک اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی که حاصل دسترنج معمار و بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، می باشد گام برداریم تا بلکه با تلاشمان امانتدار خوبی برای آن پیر سفر کرده باشیم.
ادامه راه مشخص است و خوشبختانه به لطف خدا و شهدا دلاور مردی با بصیرت و شجاع به نام حضرت ایت الله سید علی خامنه ای حفظ الله تعالی بلد راهمان هست تا همچنان با امید و نشاط به پیش برویم.
و اما بعد:
انگار همین دیروز بود که رادیو خبر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان دفاع مقدس هشت ساله و یا به عبارتی ده ساله را اعلام کرد.
 کمی بعد ، بچه رزمنده ها اسلحه را زمین گذاشتند و چراغ جبهه ها برای همیشه خاموش شد. البته گوهرهایی در دل زمین دفاع مقدس ماند که بعدها گوهرشناسانی به کاوش پرداختند که نام گروه تفحص شهدا بر آنان نهاده شد.
 تمام آن هشت سال پر از قصه بود، از شهادت ها گرفته تا شکلهای مختلف جانبازی ؛ شیمیایی ها ، قطع نخاعی ها، عضو از دست داده ها و اعصاب و روانی ها.
 در جای دیگری از ماجرا آزاده ها پادشاهی می کردند و آزادگی برای خودش عالم دیگری داشت ، عالمی پر از معجزه های باور نکردنی.
 ایران پر شده بود از گلزارهای شهدا ، غوغای زیارت پنجشنبه ها ، تغییر نام کوچه ها و مزین شدن آنها به نام شهدا، بزرگ شدن های بی بابا ، سنگینی بغض سهمیه ها ، دلتنگی بی پایان مادرها ، اشکهای مخفیانۀ پدرها.
  دفاع مقدس حال و هوای غریب جامانده ها ، توقف همیشگی ساعت ها و به سر نرسیدن قصه های دفاع مقدس،  ایثارگری ، رزمندگی ، بچه های جنگ ، عملیات ، منطقه ، اعزام ، شهادت و هزار واژۀ پر معنای دیگر را وارد فرهنگ ایران کرد.
 بعد از تمام شدن جنگ ، حفظ دستاوردهای آن اهمیت زیادی داشت مردم و مسئولین فعالیت های مختلفی را آغاز نمودند، کارهای ماندگاری مانند یادواره ها ، کتابها ،شعرها ، فیلم ها ، سرودها ، جشنواره ها ، نشریه ها ، دورهمی ها، هیئت ها، تقدیرها، تجلیل ها، گفت و شنودها و نامگذاری روزها و…
 زمان بی وقفه آمد و رفت و حالا ادبیات پیچیدۀ عصر ارتباطات و سلطنت رسانه ها حال و روز دنیا را عوض کرده اند و اینچنین شد که این روزها سرت را به هر سمتی بچرخانی هیاهوی غبار گرفتۀ رسانه چشم و گوشت را تسخیر می کند، هر روز با ترفند و حیله ای تازه.
در این شرایط مهم احساس شد که حفظ و نشر و ترویج فرهنگ پایداری و ایثار و شهادت، نیازمند توجه بیشتر است و پر واضح بود که اگر غفلت کنیم از غافلۀ روزگار جا مانده ایم.
بر اثر این طرز تفکر، درست چند سال بعد از پایان جنگ بود که…
… می بایست کاری صورت می گرفت لذا معلوم شد یک پایگاه جامع اینترنتی می تواند وسیله ای باشد تا با استفاده از همین ظرفیت ها و در اندازۀ توانش ، دفاع مقدس و شهدا را معرفی کند پایگاهی که حتی نامش همه مردم و عاشقان را در بر گیرد و حس تعلق را در آنان شکوفا نماید و باعث شود رزمندگان و عاشقان شهدا یکبار دیگر خودشان را به حال و هوای جبهه ها برسانند و از این گذر نیز آنان که جنگ را ندیده اند و تشنه زلال معرفت شهدا نیز هستند بهره ببرند و سیراب شوند.
فعالان و خادمان شهدا همواره به دنبال تحقق آرمان های امام رحمت الله علیه،  و انقلاب اسلامی و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب و با انگیزه تحقق جمع آوری (( مطالبات شهدا و تبدیل آن به فرهنگ خاص جهت اجرا توسط مسئولان))، معرفی فرهنگ ایثار و شهادت، ایجاد بانك اطلاعات ایثارگران و اختصاص صفحه و نشانی اینترنتی به منظور درج سوابق برای هر ایثارگر به تفكیك وضعیت شهید، جاویدالاثر، آزاده، جانباز، رزمنده، معرفی و بررسی و تحلیل سال های دفاع مقدس،پاسخ دادن به نیازهای جامعه هدف در شبکه جهانی اینترنت و… پا به عرصه فعالیت نهادند و شد آنچه که باید می شد و بعد از چند سال فعالیت خاموش اقدام به افتتاح رسمی اولین سایت مردم نهاد اختصاصی دفاع مقدس و شهدا در روز جمعه چهاردهم اردیبهشت سال ۱۳۸۶ و در ماه مبارک رمضان اقدام نمودند. ، راه اندازی اولین سایت و شبکه جامع اینترنتی با موضوع و محور شهدا و ایثارگران به نام:
“پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه”
هدف از راه اندازی این پایگاه در اینترنت یا فضای مجازی، همان چیزی بود که پیشتر به آن اشاره کردیم ؛ حفظ و نشر و تکریم نام و یاد و راه حماسه و شهدا. آری همگان می دانیم که دفاع مقدس هنوز هم ناگفته های فراوان دارد و برای بیان آنها چه جایی بهتر از فضای مجازی. چرا که بستر اینترنت ظرفیت های بزرگی دارد ؛ همیشه و همه جا در دسترس همه بودنش ، گستردگی و بی انتها بودنش ، مورد نیاز آدمها بودنش و همیشگی بودنش و…
پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه که بعد ها به شبکه ایثار ارتقا یافت با توجه به احساس نیازی که در فضای جهانی اینترنت نسبت به موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت احساس می شد از سال ۱۳۸۰ شروع به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه دفاع مقدس و شهدا و ایثارگران نمود و اکنون حدود بیست سال است که توانسته ایم در زمینه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در فضای مجازی فعالیت گسترده و نمونه داشته باشیم و با حضور چند همراه با معرفت و گمنام در چندین نقطه کشور توانسته ایم با وجود تمام سختی ها به پیش برویم و پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار را به صورت فعال و کارآمد راه اندازی و حفظ نماییم و علیرغم همه مشکلات در ابتدای سالی که در حال خروج از آن هستیم با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در جهت قدرتمندی در فضای مجازی، قرارگاه میثاق ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نیز راه اندازی نموده و در دسترس قرار دادیم.
پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار در جهت انجام امور خاص فرهنگی اجتماعی در مسیر روشن و تابناک فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی شهدای جنگ تحمیلی و بر اساس طرحی مفصل نسبت به پرداختن به موضوع مهم  – مطالبات شهدا – از زاویه اسلام، ولایت و ارزشها که از فرامین حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، و از دغدغه های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظ الله تعالی می باشد شکل گرفت و اکنون حدود بیست سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. سال هایی پر از موفقیت ها – کارهای نیمه تمام و تمام شده – شکست ها و ناکامی ها ، بی مهری ها و کم لطفی ها و … .
چرا شفیق فکه؟
همانگونه که سرزمین مقدس مکه برای هر مسلمان عزیز و گرامی است و جدای از واجب بودن حضور در آن برای یک مسلمان برای یکبار به شرط مستطیع بودن است، اما عشق ذاتی هر مومن نیز می باشد که در طول عمر خود حداقل یکبار شرفیاب شود و …
فکه هم بخشی از مناطق مورد حمله دشمن بعثی و صدام و حامیانش بود که اتفاقات زیادی در آن رقم خورده است و به همین علت مورد علاقه رزمندگان اسلام می باشد به گونه ای که هر رزمنده دوست دارد در کارنامه حضور خود در جبهه های حق علیه باطل، نام فکه در آن باشد و…
بنابر این فکه برای همه دوست داشتنی است و هر شخصی که فکه را دوست داشته باشد شفیق فکه به حساب می آید و می تواند این احساس را داشته باشد که شفیق فکه صفت خود او و سایت شفیق فکه نیز متعلق به او هست و…
عاشقان کوی تو هرگز نباشند به هوش /  این زمینی است که از آن همه مجنون خیزند
طی گذشت این سال ها با لطف خدا و کمک شهدا استقامت کردیم و نه تنها کار را تعطیل ننمودیم بلکه با عبور ایده های جدید از ذهنمان بار دیگر نور امیدی تازه درخشیدن می گرفت و هرچند زمان سخت می گذشت اما این مرور زمان که سرشار از شیرینی جمع های نسل سومی با دغدغه ذهنی فراموش نشدن رشادت های ایام دفاع مقدس و انقلاب و پاسداشت نام و یاد شهدای گلگون کفن همراه بود  بر همه سختی ها و ناکامی ها غالب آمده و ما را بر آن  می داشت تا هرگز پا فرا نکشیم و قد خم نکنیم و هر چه جلوتر می رفتیم می دیدیم که شهدا و خانواده های آنان نیستند که منتظر خدمتی از جانب ما یا هیچکس دیگری باشند بلکه مائیم که محتاج ایشانیم و اگر برایشان کاری نکنیم این ما هستیم که محروم مانده ایم نه آنان. چرا که ما خاکیان برای همه چیزمان به شهدا محتاجیم و اگر آنان روشنی راه خودشان و حتی عشق دیدار سنگ مزارشان را از ما بگیرند دیگر هیچ نداریم. مباد که چنین شود.
پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار و قرارگاه میثاق را می توان معجزه ای از طرف خداوند متعال و شهدا در فضای مجازی دانست و راه اندازی این پایگاه عظیم و ماندگاری و سپس پیشرفت های چشمگیر و موثر آن  با هیچ معیار سازمانی و اداری هم ممکن نیست و شکی وجود ندارد که خداوند متعال و شهدا و چند عزیز ولایتمدار و عاشق شهدا در پشت کار هستند. پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار نه تنها اولین سایت دفاع مقدس و شهدا در فضای مجازی می باشد بلکه بیش از ۹۰ درصد دیگر سایت های فعال در فضای مجازی از محتوای و طرح های سایت شفیق فکه و شبکه ایثار و قرارگاه میثاق الگو گرفته و راه اندازی شده اند.
شفیق فکه، شبکه ایثار و قرارگاه کیثاق با دارا بودن بیش از ۵۰ سایت در تمامی مباحث انقلاب، دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت و جنگ نرم فعالیت گسترده دارد و نیاز کاربران اینترنتی و ارائه محتوا در این زمینه ها را به صورت گسترده تامین خواهد کرد. شفیق فکه دارای بیش از ۴۵۰ دامنه فعال اینترنتی است که حدود ۳۵۰ دامنه آن به دفاع مقدس و شهدا مرتبط است.
یکی از کارهای مهم ما عکسبرداری از مزار تک تک شهدای گرامی در سراسر ایران و همچنین ثبت گلزار شهدای سراسر کشور در اینترنت و نقشه های جهانی در وب سایت و سامانه ثبت گلزار شهدای سراسر کشور بر روی نقشه بین المللی (ایران و جهان) می باشد که تا کنون حدود ۴۰درصد آن انجام گردیده و در فضای مجازی با عنوان “سامانه جست و جوی مزار شهدا” قابل دسترس می باشد و برای هر شهید عزیز نیز یک سایت راه اندازی کرده است. همچنین با توجه اهمیت پاسداشت مقاومت در جهان اسلام لذا با سفری که به جنوب لبنان داشته ایم از سنگ مزار شهدای جنوب لبنان نیز عکسبرداری گردیده و در حال حاضر دانشنامه شهدای مقاومت و جهان اسلام نیز راه اندازی شده است. در اینجا اگر بخواهیم از همه آنچه هست بنویسیم سخت است اما:
استاد شهید ما گفت: هر کس که می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند و امروز ما از انسان هایی حرف می زنیم که کربلا را در عصر خودشان ، بازسازی کردند …خدا را شکر که ایران شرمندۀ تاریخ نشد …
شفیق فکه هم آمده تا در کنار هزاران اقدام دیگر ، تکلیف خودش را در این راه بزرگ و حیاتی انجام دهد …
پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکۀ ایثار و قرارگاه میثاق قرار است زبانِ حال و محل اجتماع مجازی و پاتوق دورهمیِ بچه رزمنده ها باشد …
درد دلهایشان را به گوش مسئولین برساند و حرف دیروز و امروز آنها را منتشر کند …
دفاع مقدس ، سرمایه و دارایی همۀ ایرانی ها تا انتهای عمر زمین است …
یادمان باشد که ما فقط امانت دار این گنج تمام نشدنی هستیم و بس …
وسعت منابع یکی دیگر از گفتنی های این پایگاه ارزشی است …
پایگاه شفیق فکه و شبکه ایثار بخش تاریخ جنگ هم دارد …
جایی که ما را با وقایع و عملیات های دفاع مقدس آشنا و همراه می کند …
تاریخ نگاری امر مهمی است که اگر درست و دقیق انجام نشود ، به آیندگان چیزی از امروز ما نخواهد رسید …
تاریخ را باید با همۀ زوایای پنهان و آشکارش نوشت تا دیگران تحریفش نکنند …
یکی از بخشهای جذاب و دوست داشتنی شبکۀ ایثار ، معرفی گلزارهای شهدای سراسر کشور به همراه امکان تماشای سنگ مزار شهداست …  سنگهایی که هم بخشی از اسناد تاریخی مملکت ما هستند و هم دروازۀ ورود به زندگی مردان خوب قصۀ ما …
آلبوم عکس یکی از ارزشمندترین بخشهای جذاب شفیق فکه است …  عکسها دروازۀ ورد آدمها به روزگار گذشته هستند …
 نسلهای جنگ ندیده با دیدن عکسهای دفاع مقدس ، تا حد خوبی با شرایط زمانی و مکانی و جلوه های انسانی آن دوره از تاریخ انقلاب آشنا می شوند …
همۀ این برنامه ریزی ها و تلاشهای چندین ساله ، بهانه است برای سر زدن به سرزمین اسرارآمیزِ سرهایی که در سالهای حماسه ، فدایی سربلندیِ سرنوشت ایران و ایرانی شدند…
دوستداران دوستکامند و حریفان با ادب /   پیشکاران نیکنام و صف نشینان نیکخواه …
شیرینی بیادماندنی عکسهای زیاد ، مطالب متعدد و متنوع ، دانشنامه های علمی ، صفحه های اختصاصی و چندین صفحۀ دیگر ، مخاطب را نمک گیر می کنند …
و در آخر این برگ ها:
مهم اینکه ما مردمان مرد جنگیم … مرد میدان های سخت …
ایستادگی و پایداری و حماسه ، در جان مردان و زنان کشور ما جای گرفته است…
و شفیق فکه، شبکۀ ایثار هر چند اولین سایت دفاع مقدس و شهداست ولی به یقین آخرین آنها نیست و…
دعایمان کنید که سخت محتاجیم تا بلکه به برکت آبروی شما، شهدا دستمان را بگیرند.
با خمینی بودیم ، با سیدعلی هم می مانیم
پایان این قصه را هم خدا همان روز نخست آفرینش نوشته است:
 در آخر کار ، مردی می آید و دوران سیطرۀ ظلم و ظالم را تمام می کند …
همان مردی که با عدالتش ، عالم پر از مهر و محبت می شود …
او صاحب العصر و الزمان است و آخرین امام هدایت انسان ها …
و خدا بهتر می داند که همۀ این شوریدگی ها و شهادت ها ،  فریاد بیعت ما با حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) است …
و اوست که:
مبتلا کرده است دل ها را به درد دوری اش / نرگس پنهان من با مستی اش، مستوری اش …
حرف هایی داریم که در اینجا نمی گوییم ولی خدا کند آنان که وظیفه دارند، بیشتر به فکر شهدا باشند. هر چند که تنها هستیم و کسی یاریمان نمی کند ولی به نیت رضایت خدا و شهدا و با ماندن در عهد خودمان محکم قدم برمی داریم. هر چند که سخت است و دلهایمان از بعضی نامهربانی ها شکسته است و اکثر مسئولین حجم عظیم سایت ها و جایگاه ویژه آنان را در فضای مجازی نادیده گرفتند و با ما همانند غریبه ها رفتار نمودند اما به لطف خدا و شهدا بودند عزیزانی که مظلومانه و غریبانه همراهیمان کردند و دل شکسته ما را مرحم شدند و در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از هیچ کوششی دریغ نکردند. مرحبا بر آنان.
ایده پردازان و حامیان و طراحان پایگاه ،اهداف ، رویکردها ، تلاشها و چشم اندازهای دیگری هم  برای ادامه راه شفیق فکه، شبکه ایثار و قرارگاه میثاق دارند که به امید خدا و شهدا در ادامه این مسیر در سال ۱۴۰۰ غوغایی به راه خواهند انداخت و…
با تقدیم احترام و با تبریک سال نو به همه شما عزیزان
پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار
قرارگاه میثاق، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
………
پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار و قرارگاه میثاق به منظور زنده نگه داشتن، نشر و ترویج ارزشها و پاسداری از فرهنگ ایثار و شهادت راه اندازی شده است و به هیچ نهاد، گروه و سازمانی وابسته نیست و به صورت کاملا خصوصی اداره می شود.
خادم الشهدا علی اکبر سلیمیان