تجلی جلوه های شکوه ایمانی در بحران کرونایی
تجلی جلوه های شکوه ایمانی در بحران کرونایی

در این نوشتار ؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی در طول دوره بحران ویروس منحوس کرونا ، در تجلی جلوه های شکوه ایمانی ملت مسلمان ایران در ابعاد مختلف تدوین و تبیین گردیده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • مقدمه

یکی از مهم ترین موفقیت های ایران در بحرانهای طبیعی و فتنه های دشمنان ، هدایت حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی متکی بر تعالیم دین مبین اسلام می باشد.که نمونه اخیر آن در بحران بیماری کرونا تجلی یافته است . از هشدارهای به موقع تا راهبری دستگاههای مختلف در پیش پیش گیری و نیز پیگیری یافتن راههای درمان بیماران و ارتقای سلامتی مردم؛ وبخصوص بروز تجلی بنیه های ایمانی، انگیزه های درونی و نشاط  بخشی جامعه در شرایط بحرانی و مشکلات معیشتی است. در این نوشتار ، اهم سخنان رهبر انقلاب در طول دوره بحران ویروس منحوس کرونا ، از پایگاه اطلاع رسانی ایشان استخراج ، تیتر گذاری ، موضوع بندی  ، مدون و در بخشهای زیر ارایه گردیده است :

 

  • الف – توجه به مشکلات مردم و درخواست از مردم

ابعاد گسترده بحران و بخصوص تعطیلی ها تاثیر مستقیم روی مشاغل ونیز کسب و کار و تامین نیازهای ضروری شان و بخصوص اقشار اسیب پذیر گذاشته ، لذا ایشان مکرر بر رفع مشکلات مردم توصیه وتاکید کرده اند :

  • همکاری همه برای رفع مشکلات معیشتی مردم : اگر کرونا ادامه پیدا کند مشکلات معیشتی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید با همکاری همه، این بیماری هر چه زودتر برطرف شود. ( ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ، هنگام کاشت دو نهال توسط رهبر انقلاب )
  • بسته های حمایتی از اقشار اسیب پذیر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • درخواست ادامه امدادرسانی مردمی : رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )

 

  • ب- بیان تجلی جلوه های ایمانی در میدان

از انجا که دین اسلام به امور خیر و نیز دستگیری نیازمندان تاکیدات زیادی کرده و برای پاداش اخروی ذکر کرده است و مردم ایران نیز مسلمان بوده وسابقه امور خیر در چهار دهه گذشته داشته اند ، رهبرانقلاب برای بهر گیری از این ظرفیت عظیم برای حل مشکل بزرگ جامعه دعوت بعمل می اورند :

  • مسابقه در کار خیر و کمکهای مؤمنانه: یک مسئله هم مسئله‌ی کمک مؤمنانه است. عدّه‌ای از مردم در این حوادث‌‌ [مربوط به کرونا] بِجِد آسیب دیدند؛ البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی و مانند اینها مشکلاتی پیدا شد لکن همه دچار آسیب‌های جدّی نشدند؛ امّا یک عدّه‌ای واقعاً دچار آسیب‌های جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد. این را باید جبران کرد؛ چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همه‌ی بار را بر دوش دولت گذاشت… ما در قرآن چند جا داریم که «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْرات»؛(سوره آل‌عمران، آیه ۱۱۴)… یعنی مسابقه گذاشتن که قرآن به معنای واقعی کلمه به ما میگوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و [پیش] بروید.( ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ )
  • جلوه های زیبای ایمانی در کرونا : توجّه بشود که این خانواده‌ی نمونه و بی‌نظیر -مرد خانه علی، زن خانه فاطمه‌ی زهرا، فرزندان خانه امام حسن و امام حسین و زینب و امّ‌کلثوم، با آن خصوصیّاتی که از اینها می‌شناسیم- آن خانواده‌ای است که قرآن به پیغمبر میفرماید که «قُ‌ـل لاِّ اَسئئَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربیٰ»،(۶) مودّت این خانواده. مودّت یعنی همبستگی، همدلی، همراهی و همکاری؛ این معنای مودّت است. همکاری و همراهی و همدلی با این خانواده، با این شعارها، با این حرکتها، ببینید امّت اسلام را به چه اوجی میرساند. این خدمت مخلصانه‌ای که شعار آنها است، همان چیزی است که ما باید دنبال آن باشیم. من این را عرض بکنم، بعضی از دلها که گاهی در بعضی از امور مضطرب میشوند، نگران میشوند، پریشان میشوند، من میگویم مضطرب نباشید؛ رشحات این مودّت خوشبختانه در جمهوری اسلامی و در نظام جمهوری اسلامی کاملاً مشهود است. حرکت بسیجی، روحیه‌ی بسیجی، خدمات بی‌ نام‌ و ‌نشان شهدای هسته‌ای، تلاش بی‌وقفه‌ی اردوهای جهادی، تلاش علمی و عملیِ بدون تظاهر هزاران گروه جوان در سراسر کشور در جبهه‌ی فرهنگی، در جبهه‌ی اجتماعی، در جبهه‌ی فنّی، اینها جلوه‌های زیبای همان پیروی از نقشه‌ی خانواده‌ی امیرالمؤمنین و فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله ‌علیها) است، که در این آخری هم در قضیّه‌ی کرونا یکی از زیباترین جلوه‌ها را در ماجرای گروه‌های پزشکی و پرستاری مشاهده کردیم. ( ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ، بیانات در ارتباط تصویری با مداحان )
  • ایجاد نهضت کمک مؤمنانه با گسترش مفهوم مواسات در عرصه‌ی عمل : مثلاً فرض بفرمایید در همین قضیّه‌ی اخیر کرونا؛ مفهوم «مواسات» یک مفهوم کلیدی است در مجموعه و منظومه‌ی ارزشی و معرفتی اسلام، که این مفهوم با یک قدری تبیین در جامعه، یک نهضت در همین ایّام به وجود آورد: نهضت کمک مؤمنانه؛ و یک کار بزرگ انجام گرفت؛ یعنی مردم مواسات را از جایگاه یک مفهوم معتبر و مثلاً ارزشمند شرعی که همه قبول داشتند، آوردند به مرحله‌ی عمل، و شما دیدید در سرتاسر کشور چقدر کار انجام گرفت، چقدر ارزش خلق شد با کارهایی که جوانها کردند، مردم کردند، گروه‌ها کردند، دستگاه‌های دولتی کردند، دستگاه‌های نهادیِ انقلابی انجام دادند؛ یک حرکتی راه افتاد، یک نهضتی انجام گرفت، گره‌هایی را باز کرد، کارهایی را راه انداخت. یعنی مفهوم مواسات این کشش را داشت، این ظرفیّت را داشت که این ‌جور تأثیر بگذارد و جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد. (  ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ، بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری )
  • گسترش نهضت کمک های مؤمنانه‌ی مردمی : رهبر انقلاب با اشاره به آسیب دیدن اقتصادی اغلب مردم در دوران کرونا افزودند: البته در این میان عده‌ای دچار آسیب‌ها و مشکلات جدی شده‌اند که باید با گسترش نهضت کمک مؤمنانه‌ی مردمی، به کمک این قشرها شتافت. ( ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ،سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید قربان )
  • سبقت در کار خیر : اطعام ماه محرم نیز میتواند با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل کمک مؤمنانه به دست خانواده‌ها برسد. ( ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ،سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید قربان )
  • ایثارگری ملت ایران: امروز نیز که مجموعه‌های درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و دیگر عوامل، با تمام وجود در خدمت بیماران کرونا هستند، لازم است داوطلبان در کارهای غیرتخصصی و عمومی به یاری آنان بشتابند. ( ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ،سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید قربان )

 

  • ج- تمجید از جلوه های کمک های مردمی

پس از فراخوان رهبری و  سرازیر شدن سیل کمک های مومنانه ومواسات و همدلی در یاری رساندن به نیازمندان در سراسر کشور ، رهبر انقلاب از این حرکت عظیم وبی نظیر ، تمجید اعجاب انگیزی میکنند، که سبب نشاط مضاعف در جامعه می شود :

  • حضور، فداکاری مردم در صحنه‌ کرونا: البتّه ملّت ایران خوشبختانه از این خصوصیّات برخوردارند؛ انصافاً ملّت ایران خسته نشدند، که خب شما نمونه‌هایش را در این تشییع جنازه‌ی عجیب شهید سلیمانی، بعد هم در این بیست‌ودوّم بهمن امسال با این شرایط کرونایی، با ابتکار جدید که چطور وارد میدان شدند و با شور و شوق نگذاشتند بیست‌ودوّم بهمن تعطیل بشود و در قضایای گوناگون دیگر دیده‌اید. در قیام بهمن تبریز هم همین خصوصیّات دیده شد؛ یعنی همین نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، وارد میدان شدن و فداکاری کردن. ( ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ، بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی )
  • کمکهای مؤمنانه و مواسات جلوه نشاط ملت : نقطه‌ی دوّم [اینکه] ملّت ایران را از حال خمودگی و بی‌هدفی و دنباله‌رَوی بیرون آورده، به ملّتی پُرتحرّک، پُرنشاط، هدف‌دار، سربلند، آبرومند در دنیا تبدیل کرده. قبل از انقلاب این جوری نبود؛ مردم سرشان پایین بود، مشغول زندگی‌های خودشان [بودند]؛ یک هدف والایی، یک کار بزرگی، یک نگاه گسترده‌ای به مسائل جهان ابداً وجود نداشت؛ یک عدّه‌ی مخصوصی، عدّه‌ی کمی در مجموعه‌ی کشور چنین حالتی ممکن بود داشته باشند، امّا مجموعه‌ی کشور این جور نبود. امروز ملّت یک ملّت شادابی است، ملّت سربلندی است؛ با این همه جوان پُرتحرّک. من در یک صحبتی(۱۰) عرض کردم که هزاران هسته‌ی جوان علمی امروز در کشور وجود دارد؛ مجموعه‌های گوناگون فراوان که مشغول کارهای علمی‌اند، مشغول کارهای فنّی‌اند، مشغول کارهای اجتماعی‌اند که حالا یک نمونه‌اش مثلاً فرض کنید همین حضور جوانان -که آقای امام‌جمعه‌ی محترم بیان کردند- در قضیّه‌ی کرونا، مثلاً در قضیّه‌ی کمکهای مؤمنانه و مواسات با نیازمندان. جوانها وارد میدان میشوند، کار میکنند؛ این چیزها اصلاً در گذشته وجود نداشت؛ ملّت تغییر کرد، ملّت از یک حالت خمودگی به یک حالت نشاط وارد شد. این هم یک بخش. ( ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ، بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی )

 

  • د- ذکر برخی نهادها وگروههای اجتماعی فعال
  • در این همدلی و همکاری در بحران کرونا ، رهبر انقلاب از برخی نهادها وگروههای اجتماعی که نقش خاصی درجامعه داشته اند ، تمجید ویژه ای میکنند:
  • جلوه‌های زیبای گروههای پرستاری و پزشکی : برخی اوقات دل‌ها در بعضی از امور مضطرب می‌شوند اما نباید پریشان شوند زیرا رشحات آن مودّت و همراهی و مجاهدت‌های خالصانه اهل‌بیت در نظام جمهوری اسلامی نیز کاملاً مشهود است که فراگیری روحیه بسیجی، خدمات بی‌نام و نشان شهدای هسته‌ای، تلاش‌های گروههای جهادی و هزاران گروه جوان در عرصه‌های فرهنگی و علمی و همچنین صحنه‌ها و جلوه‌های زیبای گروههای پرستاری و پزشکی در قضیه کرونا، در واقع پیروی از همان نقشه جامع است. ( ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ، ارتباط تصویری جمعی از مداحان با رهبر انقلاب در سالروز میلاد حضرت زهرا )
  • مناظر اعجاب‌انگیز از فعّالیّتهای پرستاران در کرونا :  من میخواهم عرض بکنم این زیبایی در این سال کرونایی، در این ماه‌های کرونایی، بیشتر خودش را نشان داد. پرستارهای ما در بیمارستان‌ها، از خودشان حرکاتی را نشان دادند، مناظری را نشان دادند، فعّالیّتهایی را نشان دادند که حقیقتاً اینها مایه‌ی اعجاب انسان میشود. خود پرستاری یک کار دشواری است، کار پُراضطرابی است؛ حالا اگر چنانچه بر این دشواری و بر این اضطراب، این هم اضافه شد که خطر واگیری وجود دارد، خطر ابتلا وجود دارد، این خیلی کار را دشوارتر میکند. پرستاران ما این کار دشوارتر را در این دوران کرونایی انجام دادند؛ با اینکه جان خودشان در خطر بود، با اینکه احتمال میدادند که خودشان مبتلا بشوند، در عین حال این کار را انجام دادند و مجموعه‌ی پرستاری ما، پرستاران عزیز ما، انصافاً کار بزرگی را در این مدّت به ثبت رساندند. ( ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ؛  بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار )
  • خدمات نیروهای مسلّح به ملّت در عرصه‌های مختلف :  البتّه نیروهای مسلّح به جز تأمین امنیّت، کارهای مهمّ دیگری هم دارند که یکی از بزرگ‌ترین کارهای نیروهای مسلّحِ ما ارائه‌ی خدمات به ملّت است؛ هم ارتش، هم سپاه، هم نیروی انتظامی و هم بسیج، انواع خدمات را در سالهای گذشته و بخصوص در این برهه‌ی اخیر به ملّت ایران هدیه کرده‌اند: هم خدمات زیربنایی، مثل سد و راه و پالایشگاه و امثال اینها؛ هم در عرصه‌ی بهداشت و درمان، در بخش واکسن فلج اطفال، کار بسیار بزرگی را نیروهای مسلّح کرده‌اند؛ امروز هم در زمینه‌ی مسائل کرونا حقیقتاً نیروهای مسلّح در مِیدانند و انواع کارهای لازم را و خدمات لازم را ارائه میدهند؛ در حوزه‌ی کمکهای معیشتی هم کارهای بسیار خوبی به وسیله‌ی نیروهای مسلّح انجام میگیرد. البتّه اینها را اعلام نمیکنند، تبلیغاتی نمیکنند، ولی کارهای خوبی را دارند انجام میدهند که ما از آنها مطّلعیم. و همچنین در رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه، نیروهای مسلّح در این ماه‌های گذشته نقش ایفا کردند. در حوادث سیل و زلزله و امثال اینها هم نقش نیروهای مسلّح نقش واضحی است؛ در سیل اوایل سال ۹۸ و پیش از آن در زلزله‌ی استان کرمانشاه، حقّاً و انصافاً نقش‌آفرینیِ بزرگی را انجام دادند. بنابر‌این، نیروهای مسلّحِ ما بحمدالله آبرومندند، شرافتمندند و ارزشمندند؛ این را همه میتوانند حس کنند. ( ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ، بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان )
  • شأن بسیار با ارزش و تأثیرگذار معلمان: درک این جایگاه والا و تعیین‌کننده باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود که رسانه‌ها، دستگاههای تبلیغاتی و آموزش و پرورش در این عرصه مسئولیت سنگینی دارند. ( ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ،در نوزدهمین روز از ماه رمضان ۱۴۴۲؛ طی سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران )
  • نقش برجسته‌ی معلّمان و مادران در دوران بیماری کرونا : جا دارد که من در پایان این بخش از عرایضم، از نقش ستودنی معلّمان در این دورانِ گرفتاری همه‌گیر و بیماری همه‌گیر یاد کنم که خدمات آموزشی را تعطیل نکردند و از راه دور، بهترین خدمات را ارائه دادند و زحمات معلّمان در مواردی مضاعف شد؛ یعنی واقعاً سختی‌های این کار را -که این کار یک سختی‌هایی مخصوص خودش دارد- تحمّل کردند؛ باید از آنها تشکّر کنیم. خانواده‌ها هم انصافاً کمک کردند؛ مخصوصاً مادران، و بنده صمیمانه از مادران دانش‌آموزان تشکّر میکنم. این راجع به عزیزان معلّم. ( ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ، سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت ایران )
  • اهمیت نقش جوانان در بلیه عمومی کرونا : هر روز که میگذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت کشور و تضمین آینده‌ی آن بیشتر آشکار میشود. بلیّه‌ی عمومی کرونا هم این را یک‌بار دیگر به اثبات رسانید. همت و انگیزه و امید شورانگیز جوانان در این ماجرا نیز مانند بسیاری از مسائل کشور، پیشران گشایشهای علمی و عملی شد. این یکی از برترین افتخارات انقلاب اسلامی است که توانسته است نشان «نقش‌آفرینی در مسائل اساسی» را بر سینه جوانان برومند کشور بنشاند. ( ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ، پیام به پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا )

 

 

  • ه- بیان نتایج آزمون ملت در شرایط بحران

در شرایط غیر منتظره و نا شناخته و وحشت زای ویروس کرونا  که شرایط سخت معیشتی و اجتماعی و اقتصادی را به بار اورده است ؛ ملت مسلمان ایران ، رفتار مومنانه و خدا پسندانه ای داشتند و در این ازمون سربلند بیرون امدند . نقش رهبر انقلاب  در هدایت جامعه بسیار تعیین کننده بوده است و سربلندی ملت ایران از این ازمون بزرگ را ایشان با عبارات بسیار زیبنده ای انرا قدر دانسته و تمجید نموده اند :

  • کرونا آزمون وامتحان همگانی : در مورد این حادثه‌ی رایج کشور که حادثه‌یکرونا است؛ خب این یک ابتلای عمومی است، یک آزمون است؛ آزمون برای دنیا است؛ هم برای دولتها، هم برای ملّتها؛ دولتها هم در این حادثه امتحان میشوند، ملّتها هم در این حادثه امتحان میشوند؛ آزمون عجیبی است. ( ۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • درخشش ملت در ازمون کرونا : ملّت ایران در این آزمون، خوش درخشید؛ ملّت ایران در آزمونکرونا، در این بیماری عمومی که در واقع باید گفت این وبای مدرن، خوب درخشیدند. اوّلاً اوج این افتخار ملّی متعلّق است به مجموعه‌ی درمانی کشور که من بارها گفته‌ام، باز هم باید تکرار کنم عظمت کار اینها و ارزش فداکاری‌ اینها را؛ چه پزشکان، چه پرستاران، چه متخصّصین علوم آزمایشگاهی، چه رادیولوژی، چه بِهوَرزانِ خانه‌های بهداشت، چه بخشهای خدمات، چه بخشهای تحقیقات، چه مدیریّتهایی در خودِ وزارتخانه و حول ‌و ‌حوش وزارت بهداشت که در این زمینه فعّالند؛ ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • اوج درخشش متعلق به مجموعه‌های درمانی کشور : اوج این افتخار، متعلّق به اینها است؛ اینها جان خودشان را و سلامت خودشان را در خدمت مردم قرار داده‌اند؛ این خیلی بااهمّیّت و باعظمت است. رنج دوری از خانواده را تحمّل کردند؛ حتّی در نوروز و تعطیلات نوروزی هم خیلی از اینها به خانواده‌هایشان سر نزدند؛ دچار بی‌خوابی، دچار مشکلاتِ فشارهای عصبیِ ناشی از برخورد با بیمار بدحال [شدند و] همه‌ی اینها را به جان خریدند و این [به عنوان] یک خاطره‌ی خوشی از دستگاه و مجموعه‌های درمانی کشور در ذهن این ملّت خواهد ماند؛ این یک خاطره‌ی خوشی است و در این دوره، جامعه‌ی پزشکی و پرستاری و جامعه‌ی درمانی کشور از خودش یادگار خوبی و خاطره‌ی خوبی را به جا گذاشت. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • اوج ایثار از سوی نیروهای جهادی و بسیجی : در کنار اینها، داوطلبان، آن کسانی که جزو مجموعه‌های درمانی هم نبودند، امّا داوطلبانه آمدند وارد این میدان شدند؛ طلّاب جهادی، دانشجویان جهادی، هزاران بسیجی پُرتلاش در بخشهای مختلف کشور، و آحاد مردم، خدمات باارزشی را که واقعاً از توصیف بالاتر است ارائه کردند که انسان را حقیقتاً خرسند میکند از سویی و ممنون و متشکّر میکند از سوی دیگری. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • تلاش گسترده نیروهای مسلح : در کنار اینها نیروهای مسلّح که انصافاً نیروهای مسلّح از همه‌ی توان سازندگی خود و ابتکار خود استفاده کردند؛ حتّی در زمینه‌ی علمی، حتّی در زمینه‌ی مسائل کشفیّات و ساخت‌ و ساز و تولید امکانات بهداشتی و درمانی ــ از بیمارستان‌ها تا نقاهتگاه‌ها تا بقیّه‌ی وسایلی که در اختیار نیروهای مسلّح بود ــ بهترین بخشهای خود را در خدمت این کار گذاشتند؛ توان سازندگی‌شان، توان ابتکارشان را در عرصه‌ی علم و عمل [گذاشتند]. بعد ظرفیّتهای جدیدی کشف شد، پیدا شد؛ معلوم شد ظرفیّتهای بسیار زیادی در داخل نیروهای مسلّح و همچنین بیرون نیروهای مسلّح وجود دارد که این ظرفیّتها را ما نمی‌شناختیم. این جوانهایی که می‌آیند در تلویزیون توضیح میدهند کارهایی را که کرده‌اند، چیزهایی را که ساخته‌اند، اینها را غالباً ما نمی‌شناختیم؛ این ظرفیتّهای کشف‌شده‌ی جدید است. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • آزمون بزرگ مقابله با کرونا : ایشان سال ۹۹ را سال بروز توانایی‌های ملت ایران در مقابله با آزمون بزرگ کرونا و همچنین در مقابله با فشار حداکثری دشمن توصیف کردند و گفتند: ملت عزیز ما از مجموعه‌های درمانی و بهداشتی، تا محققان و دانشمندان، گروههای جهادی و خدمتگزار و آحاد مردم با وجود تحریم و مسدود بودن راههای استفاده از امکانات خارج از کشور، توانایی و تجربه بزرگی از خود برای مدیریت این حادثه تلخ نشان دادند. ( ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ، پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ )
  • نشانه های تحرک ونشاط مردم ایران : تشکیل هزاران هسته علمی در کشور و فعالیت های گسترده اجتماعی جوانان همچون کمک‌های مومنانه در قضیه کرونا از نمونه های بارز تحرک و نشاط ملت ایران است. ( ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ، ارتباط تصویری مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب )
  • درخشش ملت ایران : سال ۹۸ برای ملّت ایران یک سال پُرتلاطم بود؛ سالی بود که با سیل آغاز شد، با کرونا تمام شد. در طول سال هم حوادث گوناگونی برای کشور و برای برخی از مردم کشور پیش آمد؛ حوادثی از قبیل زلزله، تحریمها و امثال اینها. اوج این حوادث عبارت بود از جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی. در طول سال گرفتاری‌های مردم هم کم نبود؛ سال به این شکل گذشت؛ بنابراین سال سختی بود. لکن نکته‌ی مهم این است که در کنار سختی‌ها، سربلندی‌هایی هم در این سال وجود داشت که بعضی از آنها هم بی‌سابقه بود و ملّت ایران به معنای واقعی کلمه درخشید. ( ۱۳۹۹/۰۱/۰۱  ،  پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۹۹ )

جوشش همگانی  : ” من میبینم ملّت عزیز ما این راه دوّم را انتخاب کرده و موفّقیّتهای بزرگی هم به دست آورده که آخری‌اش همین موفّقیّتهای مربوط به مسئله‌ی کرونا است. ما اوّلی که کرونا آمد، اگر یادتان باشد، حتّی ماسک نداشتیم. امکانات برای اینکه مردم ماسک بزنند، به قدر کافی در اختیار کشور نبود؛ یا این مادّه‌های ضدّعفونی‌کننده در اختیار نبود. در داخل تلاش کردند، از لحاظ ماسک خودکفا شدیم. دیگران ماسک را [میدزدیدند] -این مربوط به اسفند اسبق، سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ است- ماسک را یک کشور اروپایی از چین خریده بود، یک کشورِ اروپاییِ دیگر آمد سر راه گرفت و دزدید و برداشت برد! یعنی مسئله‌ی ماسک در دنیا این جوری بود. ما خودمان [تولید کردیم]؛ جوانهای ما، مردم ما، در خانه‌ها و در مسجدها ماسک یا موادّ ضدّعفونی‌کننده را تولید کردند؛ یعنی این واقعاً مظهر کامل قطع وابستگی به خارج بود. و همین طور پیش رفتیم تا رسیدیم به واکسن که امروز واکسن از راه‌های مختلف و در چند طریق بحمدالله در طریق تولید و آزمایش و به فعلیّت رسیدن است. این مایه‌ی آبرو برای کشور شده؛ یعنی بعضی تحلیلگرهای خارجی که باانصاف هستند تحسین میکنند کشور ما را. این راه را ملّت ایران امتحان کردند و ان‌شاء‌الله همین راه را دنبال خواهند رفت. ” (  ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ ، سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران )

 

  • و- تقدیر از فعالان مبارزه با کرونا

مجموعه درمانی شامل پزشکان ، پرستاران ، کادر درمان و مجموعه‌های مردمی داوطلب، دانشجویان، طلّاب، بسیجیان و… زحمات شبانه روزی داشته اند و رهبر انقلاب از آنان تشکر وقدرانی کرده وبرایشان دعا میکنند ، علاوه بر ایجاد روحیه مضاعف ، سبب شور و نشاط بیشتری در آنان میگردد :

  • تشکر از تلاش مجموعه‌های درمانی و گروههای داوطلب : ماه رمضان ماه احسان و دستگیری از نیازمندان است که باید در شرایط کرونایی اهتمام به نهضت مواسات و کمکهای مؤمنانه چندین برابر شود و به اوج خود برسد. ( ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ، از طریق ارتباط تصویری در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان )
  • تشکر ودعا : ایشان وظیفه همگان در قبال امانت گرانبهای انقلاب را تواصی به حق و صبر، شناخت دشمن و ایستادگی و تسلیم نشدن در مقابل آن و اعتماد نکردن به آن دانستند و در پایان با اشاره به بیش از یک سال تلاش و مجاهدت مجموعه‌های درمانی در مقابله با بلای همه گیر کرونا، گفتند: لازم است هم بنده و هم آحاد مردم، سپاس قلبی خود را از این عزیزان ابراز و برای آنها دعا کنیم. ( ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید مبعث )

 

  • ز- تقدیر و بیان نکات مثبت و هدایت گری

درشرایط بحران ، ضرورت هدایت گری و حمایت همه جانبه از تمامی دست اندرکاران عرصه مقابله با بیماری ضرورت داشته و رهبر انقلاب ، ضمن بیان نکات مثبت کارهای انجام شده و امور در دست اقدام و تقدیر از زحمات آنان وتشویق به تداوم کار تاحصول نتیجه ، تذکرات لازم را نیز داده اند :

  • تحسین از فداکاری مردم : در قضیّه‌ی این بیماری اخیر، [یعنی]کرونا، فداکاری‌ها به قدری چشمگیر بود که افرادی را که در خارج از این کشور هم هستند به تحسین وادار کرد؛ در درجه‌ی اوّل مجموعه‌های درمانی؛ پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران، کارکنان حول و حوش بیمارستان‌ها. در کنار اینها مجموعه‌های مردمی داوطلب، دانشجویان، طلّاب، بسیجی‌ها و عناصر گوناگون که رفتند در خدمت درمان و پرستاری از این بیماران قرار گرفتند، به یاری درمان‌کنندگان رفتند؛ همه‌ی اینها مایه‌ی عزّت و آبرو است. مجموعه‌های پشتیبانی، کسانی که کارخانه‌های خودشان را، حتّی بعضی خانه‌های خودشان را در اختیار تولید وسایل و امکانات مورد نیاز مثل دستکش یا فرض کنید که ماسک و از این قبیل برای بیماران یا برای عامّه‌ی مردم، آحاد مردم قرار دادند. مجموعه‌های خدماتی، مثل آن کسانی که رفتند درون خیابانها برای ضدّعفونی کردنِ خیابان یا حتّی نقاطی که مردم به آنها مراجعه میکنند. یا مجموعه‌هایی مثل جوانهایی که تصمیم گرفتند به افراد مسن کمک کنند، درِ خانه‌های آنها بروند، خریدهای آنها را انجام بدهند. یا آنهایی که اجناسی را تهیه کردند، مجّانی به مردم دادند؛ دستکش مجانی، ماسک مجانی. بعضی به کسبه‌ی مشکل‌دار کمک کردند؛ اجاره نگرفتند، طلبکاری‌های خودشان را به تأخیر انداختند و از این قبیل خدماتی که انجام گرفت. اینها آن زیبایی‌هایی است که در خلال حوادث سخت خودش را نشان میدهد؛ ملّت ایران، فضایل خودش را در این مجموعه‌ها، در این کارهایی که من به اندکی از آنها اشاره کردم، نشان داد. من قلباً و صمیمانه از همه‌ی آن کسانی که اشاره کردم و نام بردم تشکّر میکنم و مژده میدهم که پاداش الهی در انتظار آنها است؛ چه پاداش دنیوی و چه پاداش اخروی. (  ۱۳۹۹/۰۱/۰۱  ،  پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ )
  • تقدیر از متانت مردم : رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از رفتار متین و صبورانه ملت در برخورد با قضیهکرونا گفتند: وقوع چنین حوادثی معمولاً نگرانی‌هایی درباره مصارف زندگی به وجود می‌آورد و ممکن است همچنان که در برخی کشورها در حمله به فروشگاه‌ها دیدیم باعث رفتارهایی خاص شود اما این‌گونه رفتارها در ایران عزیز مطلقاً دیده نشد و مردم با متانت و بردباری در این زمینه نیز انصافاً خوش درخشیدند. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )

 

 

  • ح – تبیین وضعیت بی فرهنگی آمریکاییها و غربیها

دراین بحران جهانی بیش از هرجایی سرمداران و مردم امریکا و کشورهای غربی  ، سو رفتار و عملکرد را داشته اند و پوشالی بودن تمدن غربی ها اشکار شد و رهبر انقلاب نیز به خوبی این موضوع را تبیین و روشنگری کردند :

  • بی تمدنی غربیها : در آنجا اتّفاق افتاده. بعضی‌ها از ترسکرونا خودکشی کرده‌اند، از ترس مرگ خودکشی کرده‌اند؛ اینها رفتارهایی است که برخی از ملّتهای غربی از خودشان نشان داده‌اند. این البتّه نتیجه‌ی منطقی و طبیعی فلسفه‌ی حاکم بر تمدّن غربی است؛ [یعنی] فلسفه‌ی فردگرایی، فلسفه‌ی مادّیگری‌، فلسفه‌های غالباً بی‌خدایی که اگر اعتقادی هم به خدا هست، آن اعتقاد توحیدی صحیحِ عمیقِ معرفت‌زا نیست. ( ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ، سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) )
  • بی فرهنگی تمدن غربی در بحران کرونا : در آزمون کرونا… فرهنگ و تمدّن غربی محصول خودش را نشان داد؛ آنچه در کشورهای غربی، در اروپا و آمریکا اتّفاق افتاد -که خب بعضی از آنها را تلویزیون ما گفت، لکن بعضی از آنها هم در تلویزیون گفته نمیشود و اطّلاعاتی است که به ما میرسد و ما میدانیم- محصول تربیت خود را نشان داد. یک دولتی ماسکِ متعلّق به یک دولت دیگر را، دستکشِ متعلّق به یک دولت دیگر را سرِ راه مصادره کند و به طرف خودش ببرد که این در مورد چند دولت در اروپا و در آمریکا اتّفاق افتاد. ( سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ )
  • ترس و وحشت غربیها :مردم هر روز در ظرف مدّت کوتاهی، در ظرف یک ساعت یا دو ساعت فروشگاه‌ها را تخلیه کنند، حرص بزنند برای خرید بیشتر که بروند یخچالها و فریزرهای خانه‌ی خودشان را پُر کنند و دکّانها خالی بشود که قفسه‌های خالی را در تلویزیون‌های دنیا نشان دادند، و تلویزیون ما هم از آنها نقل کرد؛ یا کسانی برای چند دستمال توالت به جان هم بیفتند، یا کسانی برای خرید اسلحه صف بکشند، نشان داد که مردم صف کشیده‌اند بروند اسلحه بخرند، چون احساس خطر میکنند در این ایّام که باید اسلحه داشته باشند؛ یا برای بیمارها اولویّت قائل بشوند، بیمار پیر را معالجه نکنند؛ میگوید لزومی ندارد ما زحمت بکشیم و با این محدودیّت، بیمار پیر و از کارافتاده و دچار مشکلات اساسی را معالجه کنیم؛ اینها حوادثی است که در آنجا اتّفاق افتاده. بعضی‌ها از ترس کرونا خودکشی کرده‌اند، از ترس مرگ خودکشی کرده‌اند؛ اینها رفتارهایی است که برخی از ملّتهای غربی از خودشان نشان داده‌اند. ( سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ )
  • شکست خوردگی فلسفه اجتماعی غرب در مقابله باکرونا : روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آن‌ها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بی‌پول و معلول بی‌اعتنایی کردند چرا که این قشرها توانایی کسب پول و ایجاد مادیات را ندارند به همین خاطر شمار زیادی در خانه‌های سالمندان جان باختند که این واقعیات شکست فلسفه اجتماعی غرب را نیز آشکار می‌کند. ( ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ، ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر انقلاب )

 

 

  • ط- تسلیت و دعا و استمداد الهی

دراین بحران ویروس منحوس ، افراد زیادی رحلت کردند و خانواده های زیادی داغدار شدند، رهبر انقلاب  به انان تسلیت گفته و برایشان دعا کرده و برای رفع این بلیه دعا کرده و از درگاه الهی استمداد جستند :

  • دعا برای رفع بیماری : رهبر انقلاب اسلامی در اهمیت معجزه‌وار دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا مورد تأکید قرار دادند و افزودند: همه‌ی آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. ( ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر انقلاب )
  • دعای رفع بلای کرونا : ان‌شاءالله خدای متعال هر چه زودتر این بلا را از سر ملّت ایران و همه‌ی ملّتهای مسلمان و همه‌ی بشریّت کم و کوتاه کند. ( ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ ، سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران )

 

 

 

  • سخن پایانی
  • پیش از این ، در بحرانهای مناطق کشور ، منافقین ، جنگ تحمیلی ، داعش ؛ فتنه های مسولین نا اهل مانند بنی صدر ، فتنه های گروهک های سیاسی و بخصوص در فتنه شدید ۸۸ و نیز سالهای ۹۶ و ۹۸ نقش رهبری در مهار بحران در تلاطم فتن زمانه ، بی بدیل بوده است و اگر نبود چنین ذکاوت و هدایت گری ایشان ؛ هرکدام از این بحرانها می توانست معضلات شدیدی را برای مردم وکشور بوجود اورد ، که در بحران کرونا نیز مظاهر آن تجلی یافت .
  • رهبر انقلاب در حد اعلای راهبری جامعه ، تدابیر لازم را خردمندانه وهوشمندانه اعلام و عمل نموده اند و لازم است همگان مجدانه تا پایان شرایط بحرانی کشور این تدابیر را ملاک عمل خویش قرار دهند .
  • نوشتار حاضر مبین این است که نقش رهبری معظم انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون، خردمندانه و هوشمندانه در همه زمینه هایی که لازم بوده ، به موقع بیان شده و اثر گذار بوده است و اگر نبود چنین جایگاهی و چنین رهبرخردمندی ، قطعا کشور و جامعه با مشکلات عدیده ای مواجه میشدند . به پاس این نعمت الهی ووجود چنین نظام و چنین ملت مسلمانی ،بایستی به درگاه خداوند شکرگذار بوده وتدابیر ایشان را عمل نماییم. وآینده درخشان در تراز جهانی را رقم زده و زمینه ساز ظهور (عج) باشیم .

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، استاد دانشگاه و مولف کتاب  نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی )

منبع :

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی  ، به نشانی :   https://farsi.khamenei.ir/