فرزند ، شهید ” میدان ” ؛ مادر ، روان سوی ” آسمان “
فرزند ، شهید ” میدان ” ؛ مادر ، روان سوی ” آسمان “

سوگواره ای بمناسبت آسمانی شدن مادر شهید جعفر جعفری فشارکی و زندگی نامه و وصیت نامه فرزند شهیدش به روایت دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

سوگواره ای بمناسبت آسمانی شدن مادر شهید جعفر  جعفری فشارکی

انا لله و انا الیه راجعون

مادران والامقامی که چنین فرزندانی را درامن پاک خود پروراندند و در راه رضای معبود خود از بهترین سرمایه‌های خویش گذشتند و فرزندان عزیز خود را در راه خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نثار نمودند، اسوه‌های ایثار و نمونه‌های برتر استقامت و فداکاری‌اند.

مرحومه « حاجیه خانم رقیه بیگم هاشمی فشارکی » مادر شهید والامقام جعفر جعفری فشارکی پس از سال‌ها صبر و بردباری و همگامی با انقلاب و اهداف شهدا ، ندای حق را لبیک گفت و به سوی معبود خویش شتافت. به روح این سفرکرده به ملکوت اعلی و ارواح تابناک فرزند شهیدوالامقش درود می‌فرستیم.و یادش را گرامی وراهش را پاس میداریم .

شهید جعفر جعفری فشارکی درپنجم شهریور ۱۳۴۵، در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود .و با شروع جنگ تحمیلی مشتاقانه وداوطلبانه عازم جنگ حق علیه باطل شد و در تاریخ بیستم اردیبهشت ۱۳۶۱ در”میدان” رزم طی عملیات ازاد سازی خرمشهر به شهادت رسید. پیکر مطهر وی سه روز بعد باشکوه تشیع شده و در گلستان شهدای اصفهان جاودانه گشت و مزارش محل زیارت مشتاقان گردید.

ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده محترم شهید و وابستگان ، از پروردگار متعال علو درجات برای آن عزیز سفر کرده و شکیبایی و صبر جمیل برای بازماندگان مسألت دارم. ان شاء الله روح بلند آن مرحوم در بالاترین مراتب بارگاه قدسی با سالار و سرور شهیدان محشور و همجوار گردد.

لازم به یاد آوری است ، آن عزیز سفر کرده در روز۲۰  اردیبهشت ۱۴۰۰ در زادگاهش در فشارک تشییع و در گلستان شهدای فشارک تدفین گردیده و مراسم ترحیم نیز بعلت شرایط کشور بر مزارش برگزار میگردد..

**********************************************************

جامعه اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) نیز همپای ملت مسلمان ایران در پشتیبانی از دفاع مقدس برخواستند و از میان جامعه فشارکی‌ها ، تا کنون تعداد ۶۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. از این تعداد دو نفر خانم (مادربزرگ و نوه وی ) بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از ۸ الی ۳۴ سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیزهمچنان بی‌مزار مانده‌اند ؛ همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم است . زندگی نامه  و وصیت نامه شهید جعفر جعفری فشارکی چنین می باشد:

#########################################

 

زندگی نامه

جعفر شهید جعفری فشارکی

   نام پدر: قدم علی    تاریخ تولد: ۰۵/۰۶/۱۳۴۵  تاریخ شهادت:  ۲۰/۰۲/۱۳۶۱

  • شهید جعفر جعفری فشارکی، درپنجم شهریور ۱۳۴۵، در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش آقا قدم علی، کارگر بود و مادرش رقیه بیگم نام داشت. او پسر پر جنب و جوشی بود. تا پنجم دبستان را در مدرسه میر میران درس خواند. و به فلزکاری مشغول شد.
  • جعفر در سن ۱۲ سالگی که مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی و دوران انقلاب بود، با اینکه جثه کوچکی داشت، ولی با شور و نشاط انقلابی در تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی به همراه برادرش شرکت می‌کرد.و در جلساتی که در مسجد محله خودشان بنام مسجد شیشه‌گری بود، حضوری فعال داشت. روزهای پر تلاطم و در حال مبارزه با رژیم سفاک پهلوی گذشت و انقلاب پیروز شد.
  • با پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، جعفر به سر کار برگشت. روزها سر کار می‌رفت و شب‌ها در مسجد محل به همراه دوستان و هم‌رزمانش به نگهبانی و پاسداری از نظام می‌پرداخت. او نوجوانی پر شور بود و جنب و جوش انقلابی در او بیشتر از همسالان به چشم می‌خورد.
  • جعفر در سال ۱۳۶۰ در مغازه برادرش به کار تریکو بافی مشغول بود. و در همان سال در تکیه شهید مصطفی خمینی ( تکیه حاج میرزا داود) به فعالیت مذهبی و پاسداری از نظام ادامه می‌داد. سال ۱۳۶۰ با همه دشواری‌ها و سختی‌های جنگ و ترور‌های خیابانی منافقین که با دسیسه‌های استکبار جهانی به رهبری امریکا،علیه جمهوری اسلامی در حال انجام بود، جعفر به ندای “هل من ناصر ینصرنی” امام لبیک گفت.و همراه بسیاری از دوستان خود عازم پادگان آموزشی شد. و پس از آموزش‌های لازم در تاریخ۲۵/۱۲/۱۳۶۰ به عنوان بسیجی عازم جبهه شد.
  • او در پادگان شهید بهشتی اهواز، عضو تیپ کربلا شد. و در بیستم اردیبهشت ۱۳۶۱در عملیات بیت المقدس (عملیات منجر به آزاد سازی خرمشهر) به همراه دوست صمیمی خود شهید سیدعلی حسام زاده، هر دو در اثر ترکش به پهلو در جاده اهواز خرمشهر به شهادت رسیدند. و در تاریخ ۲۳/۰۲/۱۳۶۱ در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

######################################

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۲۵۸ و ۲۵۹، ص ۴۲۰ و۴۲۱

######################################

وصیت نامه شهید

جعفر شهید جعفری فشارکی ( فرزند قدم علی )

  • پدر و مادر عزیزم ! سلام، عزیزان این چند خطی که می‌نویسم به‌عنوان وصیت اینجانب است. و الان که این چند خط را می‌نویسم، نمی‌دانید چه شور و نشاطی وجودم را فرا گرفته. نمی‌دانید انسان وقتی به جبهه می‌آید، فارغ البال از تمام چیزهایی که انسان‌ها در شهر‌ها به آن دل بسته‌اند می‌باشد. و آنهایی که در جبهه هستند، می‌گویند ‌ای کاش زودتر آمده بودیم. پدر و مادر عزیزم ! من خیلی شما را دوست دارم، و می‌دانم شما با چه وضعیتی من را پرورش دادید، تا به این سن و سال رسیدم. وحال در عوض پایم بسته بود، که من جبران کنم و عصای دست شما باشم. ولی تقاضامندم که مرا ببخشید. چون حال مسئله دین اسلام و انقلاب اسلامی در میان می‌باشد. و ما باید یکی را برگزینیم.که البته مرگ با عزت و آن هم مرگی که در راه خدا و اسلام و میهن باشد، برای ما انسان‌های مسلمان از هر چیز با ارزشتر می‌باشد.
  • پدر و مادر عزیزم ! اگر خدا به من لیاقت شهید شدن را عطا نماید، تقاضامندم برای من گریه و زاری نکنید. چون گریه و زاری شما دشمنان انقلاب و اسلام و ضد انقلاب داخلی این چیره خواران شرق و غرب را خوشحال می‌نماید. پدر جان و مادر جان ! اگر از من نسبت به شما عمل ناگواری انجام شده، که باعث ناراحتی شما از دست من بوده، تقاضامندم مرا عفو نمایید.
  • و از تمام فامیل‌ها و دوستان و هم سایه‌ها و دوستان و آشنایان برای من حلالیت طلب نمایید.
  • سخنی با تو برادر عزیز و خوبم دارم. مبادا در هیچ جا و هیچ مکانی در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی ضعف از خود نشان بدهید. همیشه در مقابل آنان بایست، تا جایی که در این راه کشته بشوی. یک خواهش دیگر از تو برادرم دارم، که اگر چنانچه من قابلیت شهید شدن را داشته باشم، و شهید شدم اسلحه مرا تو بردار چون به تو نیاز دارد.
  • و سخنی هم با خواهران و برادران دارم و آن اینکه عزیزان ! مبادا روحانیت عزیز و آگاهمان را تنها بگذارید. چون این روحانیت عزیز بودند، که ما را از منجلاب فساد و بدبختی نجات دادند. چرا اینکه روحانیت بودند، که مثل شمع چون سوختند، و نور به اطراف پخش نمودند، و راه به ما نشان دادند.
  • و اما امام عزیز را، این پیر جماران را، این نائب بر حق امام زمان(عج) را، این اسطوره مقاومت را، این رهبر تمام مستضعفان جهان را، دعا کنید. دعا کنید، دعا کنید، دعا کنید.و به سخنان او گوش فرا دهید. و او را تنها نگذارید.آنها را دعا کنید.
  • در مقابل روبروی ضد انقلاب بایستید. و این جیره خواران شرق وغرب را برای همیشه به زباله دان تاریخ بیاندازید. چون اگر ضد انقلاب را آزاد گذارید، آنها هر روز برعلیه دین و آئین و انقلاب و مملکت توطئه می‌کنند.
  • و اگر شما در مقابل آنها نایستید، به خون تمام شهدا خیانت کرده‌اید.
  • دیگر عرضی ندارم.التماس دعا. امام را فراموش نکنید.
  • ۹/۲/۱۳۶۱

 

######################################

لازم به ذکر است  دو شهید همنام فشارکی وجود دارد ، که هردو از اقوام فشارکی بوده و در گلستان شهدای اصفهان آرمیده اند:

شهید جعفر جعفری فشارکی -فرزند قدم علی

تاریخ تولد: ۵-۶-۱۳۴۵ شمس
تاریخ شهادت : ۲۰-۲-۱۳۶۱ شمسی

جعفر جعفری فشارکی –  فرزند عبدالحسین شهید

تاریخ تولد: ۱-۹-۱۳۳۶ شمسی
تاریخ شهادت : ۲۴-۴-۱۳۶۱ شمسی

 

 

 

 

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس