سیمای اسکان حجاج در مدینه منوره
سیمای اسکان حجاج در مدینه منوره

یکی از وظایف سازمان حج کشورهای اسلامی ، اجاره هتل حجاج در مکه ومدینه و نیز چادر جهت عرفات و منا می باشد ، یادداشت پیش رو در خصوص وضعیت اسکان حجاج مکه مکرمه در ایام موسم حج غمبار ۱۳۹۴ ه .ش – ۱۴۳۶ ه. ق با اصلاح وتعدیل می باشد . درخصوص اسکان مکه مکرمه و نیز مشاعر دریادداشت مجزا ارایه شده است.
دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی ، ناظر ويژه اسکان حج

 

  • مقدمه

     زایرین وحجاج عزیزجهت بهره مندی از فضای معنوی وعبادات اسلامی درطول سفر نیازهایی دارند. يكي از مهمترین نیازهای زائرین بيت الله الحرام و حرم مطهر نبوي، تأمین مسکن مناسب   مي باشد. در چارچوب هزینه های تمام شده خدمات به زائرین ، سهم هزینه های تأمین مسکن بین  ۶۰%‌ تا ۶۵% کل هزینه های حج را دربرمیگیرد . همواره دستیابی به اسکان مناسب از دغدغه ها و اولویت های مسولین حج بوده است . نظارت مسکن  این مهم مورد رصد و واکاوی قرار داده نیمی از هتلها بازدید وجلساتی نیز با مدیر مسکن مکه وچهار مدیر مسکن منطقه و مصاحبه با برخی مدیران مجموعه ها وکاروانها ومعینه فنی هتلها . گزارش تخصصی خود را تقدیم می نماید .

همه ساله یکی از پیش نیازهای عملیات حج بررسی و تحویل گرفتن هتلهای اسکان زائرین در مکه و مدینه است . طی سالهای اخیر عدم همکاری سفارت عربستان در صدور ویزای بموقع به نیروهای ستادی بخصوص نیروهای مسکن موجبات خدشه در روند تحویل وتحول به موقع هتلها میگردید که در سال ۱۳۹۴ هم این امر باعث گردید بعضی هتلهای جدیدالاجاره که هنوز مراحل تجهیز و تکمیل را می گذراندند، دچار نقصان شوند . بخشی از نقصانهای فوق و دیگر عوامل که ذیلاً به انها اشاره میشود این بود که در بعضی هتلها در حالي كه زائرين وارد هتل شده هنوز خرابي های هتل و کمبودهای وسایل وجود داشت و این روند چند روز طول کشید تا اینکه برخی از مشکلات ساختمانهای نوساز ونیز ساختمانهای موجود برطرف گردید ، مواردی همچون  تکمیل ساخت وساز و نیز نبود یا خرابی لباسشويي،كتري برقي، يخچال ، ميز و صندلي، موكت و  فرش و … 

بررسی سوابق عموم مالکین ومستثمرین سعودی بیانگر این است که انها همیشه در تحویل ساختمانها بار تکمیل  و تنظیف و اماده بهره برداری نمودن ساختمانها را عملاً بر دوش عوامل ایرانی  نهاده اند که این موضوع علاوه بر هزینه اقتصادی ، در بدو ورود عوامل مدیرمجموعه ها انرژی زیادی از انها میگیرد که برای این موضوع باید چاره ای اندیشیده وانها ملزم به رعایت وظایف خود گردند.

در خصوص وظايف مدير مجموعه ها لازم به ذكر است علي رغم وجود بیش از سی  بند شرح وظيفه جهت مديران مجموعه در حوزه امور مسكن(ساختمان ها و هتل ها)، در اين حوزه نيز ضعف هاي زيادي در: آشنايي و تسلط به مباحث تخصصي مسكن _ تحويل گرفتن ساختمان از مالك _ تحويل ساختمان به مديرمجموعه یا مدیر كاروان و رفع نواقص و مشكلات موجود مسكن وجود داشته است كه بايستي برنامه ریزی جامعی در این خصوص صورت پذيرد.

یکی از موضوعات مهم قابل بحث در کاروانها ، تفاوت و مبانی گروه هاي قيمتي و نحوه تخصيص آن ها است که این امر نیز نیاز به شفاف سازی واصلاح دستورالعملهای مربوطه دارد .

 

وضعيت مسكن مدينه منوره

  • شهرمدینه نسبت خط فرضی شرقی ؛غربی برمدارحرم نبوی به دومنطقه تقسیم شده ، که منطقه شمالی (یک) درشمال ( شمال وشمال غربی حرم) شامل ۱۱ هتل و منطقه جنوبی ( دو)  درجنوب حرم ( جنوب شرقی وجنوب و جنوب غربی حرم نبوی) شامل ۱۲ هتل  وجمعا ۲۳ هتل در مدینه بعد مورد استفاده قرار گرفته است. بجز دو هتل اثیر الذهبی وامواج فلاح مابقی هتلها درمحدوده مرکزی قراردارند.
  • شروع اسکان درمدینه قبل از ۸ ذیقعده تا ۴ ذیحجه  ودر ۳ رد می باشد
  • شروع اسکان در مدینه بعد از ۱۲ ذیحجه تا ۴محرم الحرام ودر ۳ رد میباشد
  • ۸۵ درصد زوار هشت شب و ۱۵ درصد هفت شب را درمدینه منوره ساکن خواهند بود وهیچ زایری کمتر از هفت شب درمدینه نخواهد ماند.
  • تمامی هتلها ( بجز هتل بها الدین)  بصورت مشترک حج وعمره اجاره شده است.
  • گران ترین اجاره تخت درهتل زهراالخیر با ۱۸۱۰ ریال عربستان و ارزانترین آن در هتل بها الدین با ۸۰۰ ریال عربستان است ومیانکین قیمتی قیمت تختها ۱۴۰۰ ریال عربستان می باشد.
  • تعداد هتلهای مورد اسکان در مدینه ۲۳ هتل ( با احتساب هتل اسکان حج وبعثه) میباشد.(هتل اثیرالذهبی ، علاوه برمحل کارمحل اسکان نیز بوده ومابقی در هتل امواج فلاح استقراردارند. البته حسب مورد نیروهای اعزامی به مکه نیز در برخی هتلها استقرار یافتند)
  • تنها ۷ هتل در سال جاری جدید الاجاره هستند(اثیر الذهبی، خزامی مدینه،رماالمدینه ، رواسی هدی ،الجاد مدینه ، مکارم بلازا ، جلنار طیبه ) ومابقی درسال گذته نیز مورد استفاده قرارگرفته بودند.
  • جمع کل زایرانی ( مدینه قبل وبعد)‌ که اسکان خواهند پذیرفت ۶۱۹۸۴ نفر (  ۵۹۸۷۰ نفر زایر و۲۱۱۴ نفرعوامل کاروان) که در قالب ۴۵۶ کاروان در هتلها اسکان خواهند پذیرفت از این تعداد  ۳۵۱۷۰ نفر در مدینه قبل و ۲۶۸۹۵ نفر در مدینه اسکان خواهند یافت .که بترتیب ۵۶ و ۴۴ در صد را شامل میگردد.

گروههای قیمتی در ۶ گروه بوده و از ۲ب  الی ۳ د  را در برمیگیرد.شامل موارد زیر می باشد:

  • ۸/۶ %  در سه هتل گروه ۲ب   شامل  ۵۳۶۰ نفر را در برمیگیرد.
  • ۳۰/۲ %  در شش هتل گروه ۲ج    شامل  ۱۸۷۲۳ نفر را در برمیگیرد.
  • ۲۶/۵ %  در پنج هتل گروه ۳ الف   شامل  ۱۶۴۵۴ نفر را در برمیگیرد.
  • ۱۶/۲ %  در پنج هتل گروه ۳ب    شامل  ۱۰۰۵۴ نفر را در برمیگیرد
  • ۱۲۸/۶ %  در سه هتل گروه ۳ج    شامل  ۷۸۰۸ نفر را در برمیگیرد.
  • ۰/۲ %  در یک هتل گروه ۳د    شامل  ۱۲۴۴ نفر را در برمیگیرد

وضعیت اطاقها از لحاظ چند تخته بودن شامل موارد زیر می باشد:

  • اطاقهای  دوتخته   ۱۰۱۶عدد می باشد.
  • اطاقهای سه تخته   ۲۶۸۲ عدد می باشد.
  • اطاقهای چهار تخته  ۱۱۴۴ عدد می باشد .
  • اطاقهای پنج تخته   ۶۲۴ عدد می باشد.

مسول مسکن سازمان اقای سیفی از نیروهای قدیمی سازمان ودارای ۴ سال سابقه مسکن حج میباشند . دفتر مدینه دارای یک نفر متصدی رایانه بنام اقای مهدی اکبرنژاد از نیروهای دبیرخانه مرکزی سازمان وحج اولی میباشد. مسول مسکن منطقه یک اقای ترابی نیا از نیروهای عمره سعادت وحج اولی می باشد. ومسول مسکن منطقه دو اقای بهروزی از نیروهای سابقا استان تهران واخیرا نیروی تدارک سازمان میباشد که مسولیت امر اسکان را با عوامل عملیاتی مدیریت مجموعه ها دنبال میکنند.

نتایج بررسی هتلها ی مدینه

اهم اشکالات  احصا شده هتلهای مدینه درموسم حج ۹۴  و وضعیت مردودی ومشروط بودن اجاره انها جهت سال بعد  با ذکر شروط درمتن قرارداد  و علل رد شدن هتل در دو منطقه ۱ و۲  به شرح زیر می باشد:

پیشنهاد برای اجاره هتلهای منطقه ۱ مدینه  جهت  حج سال ۱۳۹۵
سایر

توضیحات

( حایز اهمیت)

مردودی ( عدم اجاره برای سال بعد) ذکر دلایل مردودی

( هتلهایی که بسیار مشکل ساز هستند) ذکر گردد مردودی و دلایل مردود شدن آن بیان شود

شروط اجاره سال بعد ( موارد عمده ای که در قرارداد اجاره سال بایستی گنجانده شود )

اشکالات عمده ای که درسال جاری ملاحظه شده است و بایستی برای سال بعد مرتفع گردد درزیرقید شود

نام هتل
··         تنظیم کانال تلویزیون ایرانی

·         تامین کارت کلید به تعداد افراد دراطاق

·         عدم پیج مکرروغیر ضروری درطبقات

·         تعویض ملحفه نازک به ضخیم

·         تاکید بر تامین لوازم اطاق به تعداد تخت

·         تعمیر اساسی تاسیسات برقی به منظور جلوگیری

 

الزهرا الخیر
··         ارایه خدمات هتلی به تعداد زوار

·         تضمین رفع حشرات درآشپزخانه واطاقها

·         تنظیم کانال تلویزیون ایرانی

 

تهانی الزهرا
امکان استفاده از پخت در اشپزخانه··         تامین تالاراجتماعات

·         تعییر اساسی تاسیسات

·         تعمیر پله برقی

خزامی مدینه
··         تامین ظروف غذا به مقدار لازم

·         تعمیراساسی اسانسورها درپیش از موسم

·         تعمیر به موقع ماشین لباسشوییها

 

رواسی الهدی
··         هکاری بیشتر در برقراری کانالهای تلویزیون ایران

·         رفع ضعف اینترنت

وفاده الزهرا
·

 

·صافی بلازا
مشکل اسانسور وکوچکی سرسرا اشکال عمده ساختمانی میباشد··         تعمیراساسی وافزایش راندمان اسانسورها

·         تعجیل در ارایه خدمات  به اطاقها

 

بها الدین
عدم تناسب ظرفیت غذاخوری با ظرفیت هتل ، که مشکل ساختاری ساختمان میباشد.··         تعمیر اساسی تاسیسات فاضلاب سرویسهای بهداشتی اطاقها هتل و زیر زمین

 

موده واحه
عدم تناسب ظرفیت غذاخوری با ظرفیت هتل ، که مشکل ساختاری ساختمان میباشد.··         حل مشکل استقرار ماشینهای ظرفشویی

·         تامین ظروف غذاخوری به مقدار مورد نیاز

·         حل مشکل تجهیزات آشپزخانه ( ماشین سالاد زنی و…)

 

رویال مکارم
·         مشکل فاضلاب توالتها ، که سطح آن بسیار بالاست و مشکل نجس شدن زایرین را دارد.

·         نامناسب بودن روشوییها

·صافی الیاس
تامین خدمه کافی  مورد نیاز

رفع کمبود خدمات

اثیر الذهبی

 

پیشنهاد برای اجاره هتلهای منطقه۲ مدینه جهت  حج سال ۱۳۹۵
سایر

توضیحات

مردودی ( عدم اجاره برای سال بعد) ذکر دلایل مردودی

( هتلهایی که بسیار مشکل ساز هستند) ذکر گردد مردودی و دلایل مردود شدن آن بیان شود

شروط اجاره سال بعد ( موارد عمده ای که در قرارداد اجاره سال بایستی گنجانده شود )

اشکالات عمده ای که درسال جاری ملاحظه شده است و بایستی برای سال بعد مرتفع گردد درزیرقید شود

نام هتل
ü      شستشوی پرده های اطاق ها و بخش های عمومی هتل

ü      نوکردن ملحفه و حوله ها

ü      خارج کردن تخت های مازاد بر پلان از داخل اطاق

ü      تقویت نظام خانه داری و بهبود نظافت محیط و اطاق ها

ü      فرسودگی سیستم  لوله کشی آب و فاضلاب

ü      سم پاشی به منظور مقابله اساسی با حشرات موزی مانند سوسک و..

ü      تعمیر و اصلاح سیستم برق(روشنایی و پریز) در اطاق ها

ü      تامین سردخانه زیرصفر

اصلاح درب منبع آب در طبقه B1 که فعلا همسطح  کف  زمین می باشد

محمدیه الزهرا
انوار الزهرا
کوچک بودن اشپزخانه

کوچک بودن غذاخوری

ü      بهره گیری از کارکنان ثابت و آموزس دیده در همه بخش های خانه داری ، رستوران ،‌تاسیسات و…. در حد نیاز با توجه به ظرفیت یک هزار نفری مجموعه در هر رد.

ü      بکارگیری مدیران مجرب و تحصیلکرده برای اداره ی رستوران ، استقبال و صیانه(تعمیر و نگهداری)

ü      اصلاح سیستم برق بخش های عمومی مخصوصا آشپزخانه و ظرفشورخانه

ü      اصلاح پریزهای برق داخل اطاق ها و ایمن سازی آنها.

ü      خرید و نصب تجهیزات مناسب از جمله ظرفشویی ریلی تمام مکانیزه متناسب با ظرفیت هتل ، عرابه های حمل ظروف غذا و توزیع غذا و…

ü      نیاز به سردخانه یر صفر برای نگهداری مواد فاسد شدنی.

ü      تعمیر و تکمیل نظارت و کنترل هوشمند کلیه ی بخش های عمومی هتل در تمامی طبقات با استفاده از دوربین های مناسب مداربسته.

ü      وجود بوی نا متبوع در تعدادی از طبقات احتمالا به دلیل خرابی هواکش روی پشت بام.

ü      نیاز به تعمیر قسمت هایی از دیوار راهروها در طبقات مختلف به علت ریختگی آستر و ترک خوردگی.

ü      نیاز به سیستم لباسشویی داخل مجموعه و تهیه اتو برای اطاق ها.

ü      رویه ی سنگی میزهای غذاخوری در لب پرشدن بیش از حد ظروف غذا موثر است  لذا تعویض آنها ضروری است.

تامین مثبت ۵۰ درصد تعداد ظرفیت زائر ظروف غذا برای استفاده در رستوران.

تعمیر اساسی کولرها

تعمیر اساسی شیر الات اطاقها

تعمیر دریچه های کانال فاضلاب  اشپزخانه

تعویض ظروف لب پر با نو

 

مکارم بلازا
ü      بوی نامتبوع برخی اطاق ها

کثیفی پرده ها ونیاز جدی به شستشو ی آنها.

تعمیر صندلیهای لق و خراب

شست وشوی صندلیهای کثیف

تعویض سرامیک های اشپزخانه

 

رما المدینه
ü      تعویض تشک ، ملحفه ، پتو و لوازم داخلی اطاق های  هتل

ü      نیاز به اصلاح اساسی  خشبیات داخلی اطاق ها

ü      بهسازی لوازم آشپزخانه و تکمیل تجهیزات لازم برای جدا سازی محل توزیع  رستوران خانم ها و آقایان.

نیاز به انبار زیر صفر  و اضافه شدن پخچال های ایستاده ی  داخل رستوران.

تعویض تشکهایی که فنر انها احساس میشود

تاکید بر رعایت  تعداد لوازم اطاق به تعداد تخت

اضافه شدن مبلهای سرسرا وتعویض مبلهای خراب وژاره

دوجداره  شدن شیشه های پنجره ها

تامین سرمایش غذاخوری بخصوص بانوان

نظافت  بیرون ساختمان

امواج فلاح
مشکل کوچکی اشپزخانه دارد

عدم تناسب ظرفیت غذاخوری با ظرفیت هتل ، که مشکل ساختاری ساختمان میباشد.

تعویض  سرامیک دیوار اشپزخانه

تعویض چارچوبهای چوبی اشپزخانه

کاهش ظرفیت تخت

ü      توسعه رستوران از طریق اضافه کردن آن بخش از نیم طبقه ی هتل که در اجاره ی شرکت موبایلی و یا اضافه کردن چند اطاق به فضای موجود در طبقه ی اول.

ü      افزایش ظروف غذای در اختیار به حداقل ۵۰ درصد بیش از حداکثر ظرفیت.

خرید و نصب ظرفشویی ریلی بزرگ متناسب  با ظرفیت ۱۲۵۰ نفری هتل.

جلنار طیبه
نیاز به سم پاشی و گند زدایی کلیه اطاق ها و بخش های عمومیالجاد مدینه
تعمیر اسانسورها وافزایش سرعت تعمییرات ان

 

فرمان مرکزی شدن اسانسورهای هربخش

ü      نیاز به سم پاشی و گند زدایی کلیه اطاق ها و بخش های عمومی

خارج کردن تخت های اضافی مطابق با پلان مورد استفاده ی  زائرین ایرانی.

 

مراج طیبه
ü      اصلاح سیستم نرم افزاری درب اطاق ها

ü      مشکل فاضلآب بعضی از اطاق ها و نشت آب از طبقات بالا به پائین.

ü      تعمیر بن ماری و اصلاح سیستم برق آن

اصلاح سیتم روشنایی اطاق ها(زائرین از کمی نور در اطاق ها شکایت داشتند)

رما القبله
ü      کوچکی بیش از حد رستوران قسمت آقایان.

 

رفع وجود پنجره بین بعضی از اطاق ها و تبادل صدا و نقض حریم خصوصی ( بین اطاقهای ۱  و۲  وهمچنین  بین اطاقهای ۳۰ و۳۱   . در تمامی طبقات )

تضمین رفع مشکل حشرات موذی

تعویض کاشی وسرامیک دیوار وکف اشپزخانه

نگهداری حوله ها ومحلفه ها در کسیه های ضخیم و مکان مناسب

بدر المدینه
ü      آب گرفتگی برخی اطاقها

ü      عدم همکاری در ارائه سی دی مربوط به دوربین های مدار بسته ی داخل بخش های عمومی.

ü      عدم همکاری در برگزاری مراسم های فرهنگی مذهبی.

لزوم استفاده از پرسنل مونث برای خانه داری و رستوران خانم ها.

رفع مشکل لباسشویی

مدینه موفنبیک
ü      طراحی توسعه ی رستوران از طریق برداشتن برخی دیوارها و….

ü      بهسازی ملحفه و حوله های مورد استفاده

ü      تعویض موکت کف برخی اطاق ها بویژه در طبقه ی اول.

خارج کردن تخت های اضافی از اطاق ها مطابق

تعویض لوازم ووسایل فرسوده موجود در اطاقها

تحویل کارت کلید به تعداد نفرات

الیاس العالمی
مشکل ورود هیترها به اسانسور وجود داردتعویض  ظروف فرسوده و ملحفه فرسوده اطاقها

میز وصندلی و روپوش صندلیها فرسوده است

ü      استفاده از ملحفه و حوله های نو و با کیفیت.

ü      تعویض صندلی های رستوران و بهسازی آنها.

ü      اصلاح سیستم تهویه ی رستوران  و لابی.

برخی اطاق های سه تخته کوچک است و ظرفیت سه نفر را ندارد.

حیاه السلام
مجموعا برای یک رد  استفاده از این هتل بلامانع است ولی مدیریت مشترک با محمدیه الزهرا پیشنهاد می شود.ü      سیتم برق اطاق ها نیازمند اصلاح است.

ü      انبار سرد ندارد

 

 

 

ميزان تحقق سياست هاي ابلاغي اسکان درحج

سیاست های اجاره مسکن برای سال ۹۴ دربندهای زیر توسط نماینده ولی فقیه ابلاغ گردیده است .که نتایج بررسی ان به عرض میرسد:

_ ادامه سیاست استفاده از ظرفیت حج برای عمره در مدینه منوره (این سیاست اعمال گردیده است)

_ وارد نمودن هتل های دارای برند در چرخه ی اجاره مسکن حتی با شرط تامین خدماتی نظیر صبحانه و  هزینه سرو غذا در رستوران از ناحیه مالکین ومستثمرین هتلها با افزایش قیمت مناسب (هتلهای دارای برند دومورد بوده ولی موردی در خصوص شرط قید شده  مشاهده نشد)

_ استفاده از تمام مالکان و صاحبان هتل ها و عدم اکتفا به چند مالک  ( شاهد تعدد مالک بوده ایم ولی تمام مالکان را دربرنمیگیرد)

_ ایجاد هتل های جدید با مشارکت شرکت های عربستان و سرمایه گذاران عربستان ( این بند از سیاست مشاهده نگردید وبایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_ اتخاذ تدابیر لازم برای تامین مسکن عمره گزاران و حج گذاران با توجه به ساخت و سازهای جدید در مدینه منوره خارج از منطقه مرکزی در ۵ سال آینده ( دراین خصوص هتل اثیر الذهبی جهت سازمان وبعثه  و مراج فلاح جهت زایر و نیز زایری  در سال جاری در چرخه بهره برداری قرارگرفته است ودرصورت تداوم این سیاست بایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_ تسریع در اجاره هتل ها و قطعی نمودن وضعیت اجاره هتل های مدینه منوره قبل از بازگشت تیم اجاره کننده به ایران  (بخشی تسریع و بخشی درپس از ایام  صورت گرفته است )

_ استفاده از ظرفیت نقدینگی جهت تشویق  مالکین و مستثمرین هتل ها در اجاره مسکن مدینه منوره( اطلاعاتی دراین خصوص در حین عملیات موسم در دست نبوده ودرصورت تداوم سیاست بایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_اجاره هتل هایی که صد درصد رضایت ما را جلب نموده اند و واگذار نمودن زمان اجاره مابقی هتل های خارج از این قید , به موسم عمره ( اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ تاکید به خدمات هتلی در مدینه منوره با توجه به احتمال محدودیت در صدور ویزا برای متولیان موضوع (اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ استفاده از خدمات بومی و مدیریت هتل درتمام زمینه ها حتی خدمات رستورانی و کادر سازی و نیرو سازی در این زمینه با توجه به ملاحظات بلند مدت دولت عربستان ( دربخشهای قابل توجهی استفاده شده است ولی کادر سازی ونیرو سازی تلقی نشده ودر اغلب موارد افراد بکارگرفته شده از توجیهات لازم برخوردار نیستند . وبایستی آموزش دیده شود حتی درابتدای عملیات موسم )

_ بازبینی قراردادهای اجاره مسکن و اصلاح ایتم های مختلف و اجتناب از کلی گویی( مقدار لازم یا کافی و امثالهم) مشخص نمودن دقیق خدمات به تناسب هتل و تعداد حجاج( درمواردی به تعدادوسایل ولوازم به تعداد نفرات اطاق قید شده ولی دربرخی موارد ابهام دارد . مثل تعداد دمپایی ، حوله دستی ، ضخامت ملحفه ، کیفیت تشک ، ….ابهام وجود دارد ومشکلاتی را در زمان موسم داشته است )

_ استفاده از خدمات آشپزخانه ای در هتل هایی که امکان آن وجود دارد . (بجز اماده سازی غذا، موردی درخصوص طبخ مشاهد نشد. دربرخی هتلها فضای اشپزخانه کوچک است .و در مواردی حتی کیفیت یک آشپزخانه بودن را ندارد . مثل یک ظرفشویی و کف شوی و……)

_ حذف اتاق های پنج تخته و در صورت امکان افزایش سرانه مسکن از ۴ متر به ۵/۴ متر  ( متاسفانه ۶۲۴ تخت دراطاقهای ۵ تخته قرار دارد که مورد نارضایتی زوار قرار دارد و تعدادی از اطاقها سرانه اطاقها کم بوده وسبب فشرده بودن تختها و معذب شدن اسکان دراطاقها گردیده است )

_ تعیین وضعیت گروه ها و ظرفیت آنها و مد نظر قرار دادن سایر متغیرهای اثرگذار بر حوزه مسکن ( تعداد عوامل , پزشک مرد و زن , . . .  ) بر اساس معیارهای دقیق و علمی و عدم تحمیل هزینه های فرضی به زائران( اطلاعات کافی ازنحوه وروش ونیز معیارهای دقیق و علمی در دست نیست. لکن درمواردی ابهام در تحمیل هزینه های فرضی به زایران وجود دارد)

 

قوت ها

  • برخوداری از افراد با تجربه سنوات قبل
  • ارتقا نسبی هتلها نسبت به قبل
  • ارتقا امور اسکان نسبت به سنوات قبل
  • اضافه شدن خدمات غیر مسکنی ( مسار ) به مسکن سازمان
  • ثبات نسبی دروضیت اسکان
  • تعامل خوب عزیزان مسکن سازمان با مسکن بعثه

 

 نقاط قابل بهبود

  • دقیق نبودن بندهایی از قرارداد که مبهم مانده . مثل مدت زمان تخلیه هتل وتحویل هتل
  • عدم ثبت کمبودهای خدمات ووسایل در جهت خسارت به منظور اعلام به دفتر نمایندگی که از ضمانت مالک کسر نماید
  • عدم تکرار بسیاری ازمشکلات مسکن سنوات قبل در سال جاری
  • عدم تعمیم واگذاری نسخه ای از قرارداد به همه مدیران مجموعه ها
  • عدم وحدت رویه بین مسول مسکن مناطق
  • مدون نبودن شرح وظایف مسولین مسکن
  • دقیق نبودن دستور العمل ضوابط درجه بندی هتلها
  • ضعف در تعامل نظام مند بصورت سامانه ای بین مسکن سازمان ومسکن بعثه
  • عدم بکارگیری چک لیست کنترل ساختمان بصورت استاندارد توسط مسکن سازمان وتوزیع ان بین مسولین مسکن مناطق و سپس بین مدیران مجموعه و کنترل اعمال آن
  • ضعف در مستند سازی مسایل سال جاری برای بهره برداری در سال آتی
  • تاخیر در اعزام عزیزان مسکن سازمان وبعثه به عربستان

 

تجزيه و تحليل داده ها

روند امور مسکن چه از لحاظ کیفیت هتلی وچه از لحاظ مدیریت امورمسکن ارتقا یافته است لکن زیادی متناسب با شرایط و وضعیت کار دارد. متاسفانه عزیزان مدیران مجموعه ها نسبت به تحویل ساختمان از عوامل بومی بصورت سلیقه ای عمل مینمایند. برخی حتی چک لیست عمره را بدون تغییر استفاده کرده. برخی خود جوش وبرخی نیز بصورت ذهنی ونهایتا دست نویس. که مشکل سبب کمبود وسایل وظروف در اطاقها گردیده است. مدیران مسکن نیزاز کنترل های دقیق استفاده نکرده اند.   متعاقبا تکمیل میشود – امروز بعد ازذخیره تایپ مطالب زیادی ذخیره نگردید.

 

پیشنهادات وارایه راهکارها (جهت مدینه بعد)

  • از هم اکنون ( بعداز انعقاد قرارداد) به مالکان گفته شود که اشکالات زیر ساختی را در صدد رفع باشند و یکی دوماه قبل از موسم انرا تضمین دهند که رفع شود.
  • تهیه چک لیست برابر قرارداد ودرکنترل دقیق اطاقها بجهت کاهشات نسبت به مدینه قبل
  • تهیه بانک اطلاعات به میزان یک برابر دیگرنسبت به  ظرفیت مورد نیاز اجاره ( یعنی مجموعا بانک ۱۵۰۰۰۰ تخت ) بهمراه مشخصات کلی هتل ونیز کیفیت وقیمت اجاره ان درسال جاری، بمنظور قدرت انتخاب ومانور تصمیم گیری نسبت به مالکان درحال مذاکره
  • و…..

 

 پیشنهادات وارایه راهکارها

  • خروج از روش سنتی وبهره گیری از سامانه درجه بندی هتلها- سامانه کنترلی هتلها-سامانه ارزشیابی کیفیت خدمات هتلها نسبت به درجه بندی انها
  • برقراری نظام کنترلی کمیت مسکن حج ، به منظور کاهش پرت تختهای بین کاروانها وابهام در تعداد تختهای مازاد (  ازاد )
  • ارزیابی عدالت در توزیع اطاقها بین کاروانها و تخصیص اطاقها به زوار توسط کاروان
  • استراحت پزشک در اطاق مطب خود به منظور صرفه جویی در تخت
  • استقرار دو روحانی دو کاروان نزدیک بهم به منظور صرفه جویی در تخت
  • مطالعه مسکن برخی کشورهای نزدیک به حجم و خدمات ایران
  • جمع آوری و تدوین تجربیات گذشته مدیریتی و کارشناسی تاثیر گذار برمسکن حج در زمینه های مورد نیاز عملیات حج
  • زمینه سازی خروج تدريجي از نظام مذاكره و توافق در تأمين مسكن به سمت نظام ترجيحي از جمله مناقصه در تأمين مسكن
  • مطالعه و بازنگري در قراردادهاي مسكن بمنظور پيش بيني همه موارد مورد نياز وورفع ابهامات موجود
  • تحقیق پیرامون طرح توسعه حرم واطراف آن، بمنظور پیش بینی حوادث اتی
  • ايجاد بانك اطلاعاتي از مشخصات شركت‌ها و مؤسسات فعال در امر مسكن مدينه بمنظور توسعه در گزينه‌ها
  • مطالبه و مرور مجموعه ضوابط موردعمل در قراردادهای  ایران و مالک( که درمقدمه قرارداد آمده است)
  • ايجاد بانك اطلاعات كامل از اماكن قابل اجاره مدينه
  • ایحاد سامانه ویيه ایام عملیات بین مسکن بعثه وسازمان
  • بکار گیری افراد دومنظوره دربخشهای اداری ، برخودار از تجربه مسکن با قابلیت مددیار بودن درامر مسکن
  • و…..

والسلام علیکم ورحمه اله و برکاته

حج غمبار ۱۳۹۴

مصدوم حادثه قتلگاه خیابان ۲۰۴ منا ، ناظر تخصصی مسکن سازمان حج و زیارت