سیمای اسکان حجاج درمکه مکرمه
سیمای اسکان حجاج درمکه مکرمه

یکی از وظایف سازمان حج کشورهای اسلامی ، اجاره هتل حجاج در مکه ومدینه و نیز چادر جهت عرفات و منا می باشد ، یادداشت پیش رو در خصوص وضعیت اسکان حجاج مکه مکرمه در ایام موسم حج غمبار ۱۳۹۴ ه .ش – ۱۴۳۶ ه. ق با اصلاح وتعدیل می باشد . درخصوص اسکان مدینه منوره و نیز مشاعر دریادداشت مجزا ارایه شده است.
دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی ، ناظر ويژه مسكن حج

 

  • مقدمه

     زایرین وحجاج عزیزجهت بهره مندی از فضای معنوی وعبادات اسلامی درطول سفر نیازهایی دارند. يكي از مهمترین نیازهای زائرین بيت الله الحرام و حرم مطهر نبوي، تأمین مسکن مناسب   مي باشد. در چارچوب هزینه های تمام شده خدمات به زائرین ، سهم هزینه های تأمین مسکن بین  ۶۰%‌ تا ۶۵% کل هزینه های حج را دربرمیگیرد . همواره دستیابی به اسکان مناسب از دغدغه ها و اولویت های مسولین حج بوده است . نظارت مسکن  این مهم مورد رصد و واکاوی قرار داده نیمی از هتلها بازدید وجلساتی نیز با مدیر مسکن مکه وچهار مدیر مسکن منطقه و مصاحبه با برخی مدیران مجموعه ها وکاروانها ومعینه فنی هتلها . گزارش تخصصی خود را تقدیم می نماید .

همه ساله یکی از پیش نیازهای عملیات حج بررسی و تحویل گرفتن هتلهای اسکان زائرین در مکه و مدینه است . طی سالهای اخیر عدم همکاری سفارت عربستان در صدور ویزای بموقع به نیروهای ستادی بخصوص نیروهای مسکن موجبات خدشه در روند تحویل وتحول به موقع هتلها میگردید که در سال ۱۳۹۴ هم این امر باعث گردید بعضی هتلهای جدیدالاجاره که هنوز مراحل تجهیز و تکمیل را می گذراندند، دچار نقصان شوند . بخشی از نقصانهای فوق و دیگر عوامل که ذیلاً به انها اشاره میشود این بود که در بعضی هتلها در حالي كه زائرين وارد هتل شده هنوز خرابي های هتل و کمبودهای وسایل وجود داشت و این روند چند روز طول کشید تا اینکه برخی از مشکلات ساختمانهای نوساز ونیز ساختمانهای موجود برطرف گردید ، مواردی همچون  تکمیل ساخت وساز و نیز نبود یا خرابی لباسشويي،كتري برقي، يخچال ، ميز و صندلي، موكت و  فرش و … 

بررسی سوابق عموم مالکین ومستثمرین سعودی بیانگر این است که انها همیشه در تحویل ساختمانها بار تکمیل  و تنظیف و اماده بهره برداری نمودن ساختمانها را عملاً بر دوش عوامل ایرانی  نهاده اند که این موضوع علاوه بر هزینه اقتصادی ، در بدو ورود عوامل مدیرمجموعه ها انرژی زیادی از انها میگیرد که برای این موضوع باید چاره ای اندیشیده وانها ملزم به رعایت وظایف خود گردند.

در خصوص وظايف مدير مجموعه ها لازم به ذكر است علي رغم وجود بیش از سی  بند شرح وظيفه جهت مديران مجموعه در حوزه امور مسكن(ساختمان ها و هتل ها)، در اين حوزه نيز ضعف هاي زيادي در: آشنايي و تسلط به مباحث تخصصي مسكن _ تحويل گرفتن ساختمان از مالك _ تحويل ساختمان به مديرمجموعه یا مدیر كاروان و رفع نواقص و مشكلات موجود مسكن وجود داشته است كه بايستي برنامه ریزی جامعی در این خصوص صورت پذيرد.

یکی از موضوعات مهم قابل بحث در کاروانها ، تفاوت و مبانی گروه هاي قيمتي و نحوه تخصيص آن ها است که این امر نیز نیاز به شفاف سازی واصلاح دستورالعملهای مربوطه دارد .

 

  • وضعيت مسكن مکه مکرمه

 

  • شهرمکه به چهار منطقه تقسیم شده است .
  • شروع اسکان درمکه واز تاریخ ۱۵ ذیقعده لغایت ۲۸ ذیحجه بوده  وتاریخ  خروج ازمکه ۱۵ ذیحجه لغایت ۲۸ ذیحجه میباشد .
  • تعداد کل تختهای اجاره شده درمکه ۶۶۹۷۵ تخت میباشد.
  • قیمت کل اجاره اسکان در مکه ۳۵۰۴۱۶۶۳۰ ریال عربستانی
  • تعداد هتلهای مورد اسکان در مکه ۵۷ هتل میباشد .
  • جمع کل زایرانی)‌ ۶۱۹۸۴ نفر ( ۵۹۸۷۰ نفر زایر و۲۱۱۴ نفرعوامل کاروان) که در قالب ۴۵۶ کاروان در هتلها اسکان پذیرفته اند .
  • تعداد ۸ هتل دارای اجاره بلندمدت میباشد( دارالهادی، دار بنیان، دارمبارک ، اخیار کبیر، اخیار الصفوه ، اخیار بنیان ، اخیار البشاره ، الجزیره )
  • درجه قیمتی در ۵ گروه بوده و از ۲ب الی ۳ ب  را در برمیگیرد.قیمت هرتخت در هتلهای مکه بدین شرح است :
  • درجه ۲ ب ۷۳۰۰ ریال
  • درجه ۲ ج ۶۶۰۰ ریال
  • درجه ۲ د ۶۱۰۰ ریال
  • درجه ۳ الف ۵۳۰۰ ریال
  • درجه ۳ ب ۴۶۰۰ ریال

 

  • ميزان تحقق سياست هاي ابلاغي

سیاست های اجاره مسکن برای سال ۹۴ دربندهای زیر توسط نماینده ولی فقیه ابلاغ گردیده است .که نتایج بررسی ان به عرض میرسد:

_ وارد نمودن هتل های دارای برند در چرخه ی اجاره مسکن حتی با شرط تامین خدماتی نظیر صبحانه و  هزینه سرو غذا در رستوران از ناحیه مالکین ومستثمرین هتلها با افزایش قیمت مناسب (هتلهای دارای برند بسیار اندک  بوده است)

_ استفاده از تمام مالکان و صاحبان هتل ها و عدم اکتفا به چند مالک  ( شاهد تعدد مالک بوده ایم)

_ ایجاد هتل های جدید با مشارکت شرکت های عربستان و سرمایه گذاران عربستان ( این بند از سیاست مشاهده نگردید وبایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_اجاره هتل هایی که صد درصد رضایت ما را جلب نموده اند و واگذار نمودن زمان اجاره مابقی هتل های خارج از این قید , به موسم عمره ( اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ استفاده از خدمات بومی و مدیریت هتل درتمام زمینه ها حتی خدمات رستورانی و کادر سازی و نیرو سازی در این زمینه با توجه به ملاحظات بلند مدت دولت عربستان ( دربخشهای قابل توجهی استفاده شده است ولی کادر سازی ونیرو سازی تلقی نشده ودر اغلب موارد افراد بکارگرفته شده از توجیهات لازم برخوردار نیستند . وبایستی آموزش دیده شود حتی درابتدای عملیات موسم )

_ بازبینی قراردادهای اجاره مسکن و اصلاح ایتم های مختلف و اجتناب از کلی گویی( مقدار لازم یا کافی و امثالهم) مشخص نمودن دقیق خدمات به تناسب هتل و تعداد حجاج( درمواردی به تعدادوسایل ولوازم به تعداد نفرات اطاق قید شده ولی دربرخی موارد ابهام دارد . مثل تعداد دمپایی ، حوله دستی ، ضخامت ملحفه ، کیفیت تشک ، ….ابهام وجود دارد ومشکلاتی را در زمان موسم داشته است )

_ استفاده از خدمات آشپزخانه ای در هتل هایی که امکان آن وجود دارد . (بجز اماده سازی غذا، موردی درخصوص طبخ مشاهد نشد. دربرخی هتلها فضای اشپزخانه کوچک است .و در مواردی حتی کیفیت یک آشپزخانه بودن را ندارد . مثل یک ظرفشویی و کف شوی و……)

_ حذف اتاق های پنج تخته و در صورت امکان افزایش سرانه مسکن از ۴ متر به ۵/۴ متر  ( متاسفانه تعدادزیادی اطاقهای ۵ تخته وجود دارد که مورد نارضایتی زوار قرار دارد و تعدادی از اطاقها سرانه اطاقها کم بوده وسبب فشرده بودن تختها و معذب شدن اسکان دراطاقها گردیده است )

_ تعیین وضعیت گروه ها و ظرفیت آنها و مد نظر قرار دادن سایر متغیرهای اثرگذار بر حوزه مسکن ( تعداد عوامل , پزشک مرد و زن , . . .  ) بر اساس معیارهای دقیق و علمی و عدم تحمیل هزینه های فرضی به زائران( اطلاعات کافی ازنحوه وروش ونیز معیارهای دقیق و علمی در دست نیست. لکن درمواردی ابهام در تحمیل هزینه های فرضی به زایران وجود دارد)

  • قوت ها

 

  • برخورداری از هتلهای با کیفیت بالاتر نسبت به سنوات قبل
  • برگزاری جلسات یک روز درمیان مسکن مناطق در مسکن مکه
  • برخوداری از افراد با تجربه سنوات قبل در مسکن
  • ارتقا امور مسکن نسبت به سنوات قبل
  • ایجاد ارشیو نقشه مهندسی هتلها
  • اضافه شدن خدمات غیر مسکنی ( مسار ) به مسکن سازمان

 

  • نقاط قابل بهبود
  • دقیق نبودن بندهایی از قرارداد که مبهم مانده . مثل مدت زمان تخلیه هتل وتحویل هتل
  • فقدان ثبت موارد حایز اهمیت درخصوص کمبودهای خدمات ووسایل در جهت خسارت به منظور اعلام به دفتر نمایندگی که از ضمانت مالک کسر نماید
  • تکرار شدن بسیاری ازمشکلات مسکن سنوات قبل در سال جاری
  • عدم واگذاری نسخه ای از قرارداد به مدیران مجموعه ها
  • عدم هماهنگی کافی بین مدیران مسکن و مدیران مجموعه ها
  • مشاهده بعضا کم توجهی برخی مدیران مجموعه ها در رفع برخی مشکلات اطاقهای زوار ، در سرعت بخشیدن بدان
  • مشاهده انجام خدمات مازاد برمدیریت مجموعه در برخی هتلهای نوساز،( در سرعت گرفتن اماده شدن هتل برای اسکان زوار)
  • اماده کامل وصد درصدی برخی هتلها پیش از استقرار زوار ودر نتیجه ایجاد سر وصدای نصب و اماده سازی هتل در هنگام استقرار زوار
  • عدم بهره برداری از نقشه مهندسی هتلها در فرایند بهره برداری در عملیات
  • وجود تعداد معدودی هتلهای پرمشکل ( مثل شروفات واخیار الصفوه)

 

  • تجزيه و تحليل داده ها

روند امور مسکن چه از لحاظ کیفیت هتلی وچه از لحاظ مدیریت امورمسکن ارتقا یافته است لکن هنوز فاصله زیادی متناسب با شرایط و وضعیت کار دارد. متاسفانه عزیزان مدیران مجموعه ها نسبت به تحویل ساختمان از عوامل بومی بصورت سلیقه ای عمل مینمایند. برخی حتی چک لیست عمره را بدون تغییر استفاده کرده. برخی خود جوش وبرخی نیز بصورت ذهنی ونهایتا دست نویس. که مشکل سبب کمبود وسایل وظروف در اطاقها گردیده است. مدیران مسکن نیزاز کنترل های دقیق استفاده نکرده اند.ضمن اینکه وحدت رویه ای نیز در مسولین مسکن مناطق مکه مشاهده نگردید.

تعداد ۴۹۹۱ تخت اضافه تر از تعداد کل زایرین  اجاره شده است  که معادل ۸ درصد میباشد که میزان درصد ان زیاد بنظر میباشد.

درخصوص اسکان در عرفات و منا بخش مسکن مکه هیچ مسولیتی ندارد . حسن ان این است که باتوجه به حجم زیاد کارشان ، از این حوزه فراقت دارند . وفرصت رسیدگی بیشتر به سایر امور مسکن راخواهند داشت. لکن عیب ان اینست که حوزه اسکان در مشاعر به بخش غیر تخصصی واگذار شده است .

تعداد کل تختهای اجاره شده درمکه ۶۶۹۷۵ تخت میباشد در حالیکه تقریبا تعداد حجاج نسبت به سال قبل تغیر عمده ای نداشته است  این رقم در سال ۹۳ این تعداد  ۶۷۷۰۰ تخت بوده است.یعنی ۷۲۵ تخت کمتر اجاره شده است

بعنوان نمونه از کل وضعیت هتلهای مکه اين گزارش بر اساس مبلغ اجاره مندرج در قرارداد اجاره هتل‌هاي منطقه ۴  مکه تنظيم شده است. براي تعيين ميانگين قيمت اجاره هر اتاق، مبلغ اجاره بر تعداد كل اتاق‌ها تقسيم شده است. براي تعيين اجاره بهاي پرداختي براي هر تخت، مبلغ اجاره كل ساختمان بر تعداد افراد ساكن اعم از زائر و عوامل تقسيم شده است. مبلغ دريافتي از زائر مطابق گروه‌هاي قيمتي اخذ شده از سازمان حج و زيارت مندرج شده و اضافه دريافتي از زائر مابه التفاوت هزينه دريافتي از زائر و اجاره بهاي پرداختي براي هر تخت مي‌باشد.

نام ساختمانتعداد تخت ( متراژ ۴ متر)عدد تصريح/توثيقعدد مسارزائرعواملجمع كلتعداد کل اتاقاجاره كلاجاره يك اتاقميانگين تخت در اتاقاجاره هر تختگروه قيمتيپرداختي زائراضافه دريافتي از زائر
مكارم ام القري ۱۴۱۶۱۴۱۶۱۳۶۰۱۲۹۵۴۷۱۳۴۲۳۱۲۷,۴۰۰,۰۰۰ ۲۳,۷۱۸ ۴٫۳۵,۵۱۴ ۲ج۶,۶۰۰ ۱,۰۸۶
دارسادن ۱۱۸۲۱۲۸۹۱۱۳۰۱۰۵۰۳۸۱۰۸۸۲۷۴۶,۵۰۰,۰۰۰ ۲۳,۷۲۳ ۴٫۰۵,۹۷۴ ۲د۶,۱۰۰ ۱۲۶
وقف العليان ۲۲۱۰۲۹۳۶۲۱۲۰۲۰۲۰۷۴۲۰۹۴۵۳۸۱۱,۷۰۰,۰۰۰ ۲۱,۷۴۷ ۳٫۹۵,۵۸۷ ۲د۶,۱۰۰ ۵۱۳
غدير اجياد ۸۰۴۹۸۰۷۶۰۷۲۵۲۶۷۵۱۱۹۴۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰,۶۱۹ ۳٫۹۵,۳۲۶ ۳الف۵,۳۰۰ -۲۶
قصرالشرق ۱۶۳۷۱۷۰۴۱۵۶۰۱۴۷۵۵۵۱۵۳۰۴۱۸۷,۵۰۰,۰۰۰ ۱۷,۹۴۳ ۳٫۷۴,۹۰۲ ۳الف۵,۳۰۰ ۳۹۸
نرجس الحديقه ۹۸۷۱۰۴۲۹۶۰۹۰۰۳۳۹۳۳۲۶۲۳,۸۰۰,۰۰۰ ۱۴,۵۰۴ ۳٫۶۴,۰۷۳ ۳الف۵,۳۰۰ ۱,۲۲۷
مكارم الشروفات ۳۹۱۴۶۷۳۸۰۳۵۵۱۳۳۶۸۱۰۴۴۰۰,۰۰۰ ۳,۸۴۶ ۳٫۵۱,۰۸۷ ۳الف۵,۳۰۰ ۴,۲۱۳
منازل الحياه ۳ ۹۱۰۸۹۶۸۹۶۸۳۰۳۰۸۶۰۲۸۰۳,۵۵۰,۰۰۰ ۱۲,۶۷۹ ۳٫۱۴,۱۲۸ ۳ب۴,۶۰۰ ۴۷۲
رويا المنصور ۴۵۰۶۵۰۴۵۰۳۸۵۱۴۳۹۹۱۵۰۱,۶۰۰,۰۰۰ ۱۰,۶۶۷ ۲٫۷۴,۰۱۰ ۳ب۴,۶۰۰ ۵۹۰

از نكات قابل تأمل اين گزارش بيشتر بودن اجاره بهاي تمام شده يك تخت در برخي هتل‌هاي با گروه قيمتي پايين‌تر (نظير وقف عليان و دار سادن) از هتل مكارم ام القري با گروه قيمتي بالاتر است.

زائران مستقر در هتل غدير اجياد ۲۶ ريال كمتر از قيمت تمام شده تخت خود را پرداخت كرده‌اند.

زائران مستقر در هتل مكارم الشروفات ۴۲۱۳ ريال بيش از قيمت تمام شده تخت خود پرداخت كرده‌اند.

مبلغ اضافه دريافتي از زائر كه احتمالاً هزينه اسكان عوامل كاروان، عوامل مجموعه و حق الزحمه ايشان مي‌باشد نرخ ثابت و مشخصي ندارد و از منفي ۲۶ تا ۴۲۱۳ ريال سعودي براي هر زائر متغير است. در حالي كه نسبت سرانه عوامل به زائر يك عدد ثابت مي‌باشد.

 

 

در نمودار فوق اضافه دريافتي از زائران هر هتل به تفكيك نمايش داده شده است.

بسياري از زائران هتل‌هاي مكارم الشروفات، قصرالشرق و رويا المنصور عنوان مي‌كردند با توجه به هزينه‌هاي جانبي قبل، حين و بعد از سفر مبلغ مابه التفاوت پايين‌ترين گروه‌هاي قيمتي يعني ۳الف و ۳ب با گروه‌هاي قيمتي ۲ج و ۲د ناچيز است و بهتر است كه سازمان حج در صورت وجود هتل‌هايي از گروه قيمتي ۲، اصلاً هتل با گروه قيمتي ۳ اجاره نكند.

هزينه‌هايي كه زائر براي نبودن در محل كار خود در ايران، تهيه سوغات، اجاره تالار پذيرايي و قرباني و ساير هزينه‌هاي جانبي پرداخت مي‌كند تقريباً با كل هزينه‌اي كه زائر به سازمان حج مي‌پردازد برابري مي‌كند و به خاطر يك تا دو ميليون تومان اختلاف قيمت، گرفتن هتل‌هاي مسأله‌دار توجيهي ندارد.

 

  • وضعیت هتلهای موجود جهت اجاره سال بعد

 

جدول وضعیت هتلهای مکه جهت اجاره برای  حج سال ۱۳۹۵

با پوزش بعلت بیماری و دست تنها بودن امکان ویرایش ادبی متن زیر میسر نشد

سایر ملاحظاتدلایل حذف هتلشروط اجاره برای سال آیندهنام هتلش

منطقه

  ۱- نصب آسانسور با ظرفیت بالا، ۲- یک بالابر بین طبقات غذاخوری خواهران و برادران نصب شود. ۳- تأمین ظروف آشپزخانه به تعداد بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت هتل ۴- تجهیز چایخانه (کافی شاپ)  طبقه هم کف برای استفاده در ایام پیک به عنوان غذاخوری ۵- تقویت آنتن دهی سامانه وای فای

– بهسازي مخزن آب زميني – نظافت اطراف ساختمان خيلي كثيف است -وفور سوسك و مگس – شيب نامناسب سرويسهاي بهداشتي وحما مها

کاهش ظرفیت اتاق ها از ۵ به ۴ نفر

برکه برهان 

 

 

 

 

 

۱

  ۱-رفع مشکل آسانسور یا افزایش در صورت امکان ۲- افزایش  صندلی غذاخوری ۳- نصب بالابر جدید برای زیرزمین۴- پیش بینی انبار مناسب ظرفیت هتل ۵- کاهش ظرفیت اتاق ها از ۴ تخت به سه تخت

تعمير تعداد زيادي از شيرآلات – فرسوده وقديمي بودن هتل – عدم همكاري مالك با مديران  – هتل داراي حشرات مزاحم مي باشد- محل شستشوي لباسها نامناسب است -تعداد ماشين لباسشويي نامتناسب است – كمبود نور در تعدادي از اتاقها

–   وضعیت انبار بسیار نامناسب و یک انبار محدود و کوچکی در زیرزمین وجود دارد

۴-   برای انتقال بار و اقلام به زیرزمین از یک پله باریک بسیار کوچک و یک بالابر که بعضاً هم دچار نقص فنی می شود استفاده گردد که کار بسیار کند و با تأخیر صورت می پذیرد.

۵-   یخچال های داخل اتاق های زائرین بسیار کوچک و گنجایش نگهداری و خنک نمودن آب معدنی های ۵/۱ لیتری به تعداد زائرین داخل اتاق را ندارد.

۶-    هواکش سرویس های بهداشتی بسیار ضعیف بوده و این برای همه اتاق ها صدق می کند و ظاهراً‌ دارای سامانه مرکزی است.

تعمیراساسی آسانسورها

الجاد المحبس
  ۱-تأمین انبار و سردخانه بالا و پایین صفر ۲- افزایش تعداد میز و صندلی غذاخوری ها ۳- بازبینی در قرارداد هتل جهت تأمین اقلام مورد استفاده اتاق ها ۴- تقویت سامانه وای فای

نصب توري روي پنجره هاي اتاقها -اصلاح  درب مخازن آب بايستي سالم وبا ارتفاع مناسب باشد  -آموزش خدمه قبل از بكارگيري آنها- سمپاشي هتل قبل از ورود زائر

کم بودن صندلی در رستوران – سرمایش لابی و غذاخوری ضعیف

ایلاف بکه
  ۱-بازنگری و بازسازی سامانه سرمایشی ساختمان ۲- اصلاح سامانه برق کشی ساختمان ۳- بازسازی و اصلاح نقایص آسانسورها به ویژه افزایش سرعت۴- بازسازی سامانه آب و فاضلاب ۵- رفع چکه اتاق ها و راهروها ۶- انجام سمپاشی های دوره ای جهت مبارزه با حشرات موذی۷- حداقل ۲ تا ۳ کاروان از ظرفیت اسکان مجموعه کسر گردد.

تعداد ماشين لباسشويي نامتناسب است -تعدادآسانسور نامتناسب است – اطراف هتل بسيار كثيف است  و سمپاشي هتل قبل از ورود زائر- محدودیت آسانسور در زمان پیک ناهار و شام و طواف اول و دوم که زمان زیادی برای جابجایی زائرین به طبقات صرف می شود.

۲- هتل قدیمی است و علیرغم سم پاشی هایی که قبل از ورود زائران خانه خدا انجام شده است باز هم سوسک و حتی دو عدد موش در اتاق زائرین مشاهده که با تلاش عوامل تا حد بسیار زیادی برطرف گردیده است.

۳- فشرده بودن اتاق های ۴ و ۵ تخته که منجر به تنگ شدن فضا برای زائرین محترم شده که در نتیجه نارضایتی، زائرین را در بر گرفته است.

صیانه اساسی سیستم سرمایش اتاقها

کریستالات الاصیل
  ۱-تعویض اکثر کولرهای اتاق ها ۲- رنگ آمیزی راه پله ها و غذاخوری ها ۳- بازسازی سامانه روشنایی هتل ۴- احداث یک آسانسور جهت خدمات و حمل زباله ۵- مسدود نمودن مسیر ورودی لاندری از داخل و خارج

انيار سرد وگرم مناسب ندارد – جمع آوري وسايل مستعمل در زير زمين

رنگ آمیزی راهروها – پوشش آسانسور – صیانه کولرها

کریستاله الاصیل
  ۱-تکمیل تالار MC ۲- موکت کردن کف تالار ها و لابی ۳- رفع مشکل بوی بد اتاق ها ۴- رفع مشکلات فوری خرابی آسانسورها ۵- تقویت سامانه وای فای

اصلاح فاضلاب تماميهتل جهت رفع بو-تقویت  تهويه مناسب در كل مجموعه

رفع نواقص از جمله تکمیل کسری ملحفه – تکمیل دوربین های مداربسته – تکمیل و اصلاح میز و آئینه اتاق ها

برج الولید
قرارداد بلند مدت به پایان رسیده  و نیاز است درصورت توافق تمدید گردد ۱-اضافه کردن فضای جهت استقرار ماشین های لباسشویی ۲- تفکیک مکان خشک کردن لباس های آقایان و خانم ها ۳- تقویت سامانه خنک کننده تالار اجتماعات

اصلاح شبکه فاضلاب جهت رفع بودر اطاق ها و طبقات -نیاز به  انبار مناسب با دماي لازم دارد

همچنین افزایش سرمایش درسالن اجتماعات نیاز است

دار مبارک
  ۱-تعویض موکت های طبقات ۲- پیش بینی فضایی جهت سردخانه ۳- تقویت سامانه وای فای ۴- رفع مشکل آسانسور ۵- بازنگری در ظرفیت اسکان اتاق ها

در طبقات ۱۱ و ۱۲ هنگام بارندگي

دچار آب گرفتگي شده و بوي فاضلاب به وضوح استشمام ميشود -اصلاح سامانه تهويه در كل مجموعه-مرمت  قسمتهائي از ديوار تالارها و آشپزخانه که تخريب شده -تعویض موكت داخل راهرو كهنه و مندرس است -افزایش نور در اطاق ها -شدت سمپاشس درجهت رفع کامل حشرات مانند سوسك و پشه در هتل که به وفور دارند -افزایش همکاری مدير بومی

رویا الحسن
  ۱-پیش بینی سردخانه بزرگ زیرصفر و بالای صفر ۲- رفع نقص راه آب کف حمام ها و سرویس بهداشتی اتاق های ۱-۲-۶-۷-۸  علی الخصوص در طبقات پایین تر که بعد ا ز شستشوی لباس در پشت بام حادث می شود.

مرمت تاسیسات سقفی  که از برخي از سقف ها فاضلاب چكه ميكند-بکار گیری خدمه اموزش دیده

توسعه سردخانه و  هتل اصلاح سیستم فاضلاب  اتاق های ۱/۲/۶/۷/۸  در طبقات

میدان
  ۱-پیش بینی فضایی جهت انبار ۲- تقویت سامانه وای فای -تعمیر اساسی سرویسهای بهداشتی، کولرها و و سایل چوبی اتاقها- رنگ آمیزی اتاقها- در صورت امکان عدم استفاده از اتاقهای طبقه ۱۵ (ملحق)قصر العزیزیه
ترجیها

اجاره نشود

مگر اینکه هتل  مرمت اساسی شده و

مشکلات بطور اساسی رفع

 

هتل قديمي است به همين دليل وفور سوسك و موش دارد – فاقد پرده هوا در قسمت ورودي هتل است -كمبود شديد  آسانسور و نامتناسب بودن ظرفيت آن با تعداد زائرين – آسانسورهاي موجو د پر سر وصدا هستند – كمبود شديد فضاي تالار پذيرايي – مسدود بودن فاضلابروها وعبور به كندي – شيب بندي كف حمام وسرويسهاي بهداشتي مناسب نيست بازنگری کامل سامانه سرمایشی و رفع مشکلات آن

صیانه مجاری فاضلاب اتاقها – رفع مشکل کولرها

 

 نسمات مکه ۲
در فرعي واقع شده و از حرم فاصله دارد و اطراف آن مخروبه و كثيف است – ۱-تعمیر و سرویس و یا تعویض کولرها ۲- تأمین و راه اندازی آب گرمکن های جدید ۳- نداشتن تالار اجتماعات ۴- پیش بینی فضایی جهت سردخانه

مبارزه با حشرات قبل از ورود زائر درآن

صیانه آبگرمکن ها و اصلاح سیستم سرمایش ساختمان و برداشتن شیشه های وسط حمام بدلیل کوچک بودن حمام ها

جوار المشاعر

 ۲ و۱

در فرعي واقع شده و از حرم فاصله دارد و اطراف آن مخروبه و كثيف است و ظرفيت آسانسور متناسب با تعداد زائرين نيست – شيب نامناسب سرويسهاي بهداشتي وحما مها ۱-پیش بینی فضایی جهت سردخانه و انبار خشک ۲- تفکیک ماشین های لباسشویی خانم ها و آقایان در پشت بام ۳- دو اتاق واقع در طبقه ۷ در اختیار مجموعه قرار بگیرد تا از حضور افراد بومی جلوگیری به عمل آید.

ایجاد سردخانه و انبار

مساکن الحیاه
قرارداد بلند مدت دارد – بهسازي و مرمت  انبار –  تهيه ونصب كلريناتوو –  تهويه براي محل لباسشويي ها

درصورت امکان صداگیری از تأسیسات پشت بام و رفع مزاحمت از اتاقهای طبقه دهم

داربنیان 

 

 

۲

راهروی ورود به نمازخانه بسیار تنگ است.

غذاخوری پله خور است وحرکت چرخ غذا را با مانع مواجه می کند

 عدم بهسازي آشپزخانه -نيازتعمير پرده هوا وتامين درب اتوماتيك  –    زمين مجاور ، به دليل تجمع زباله وضايعات ساختماني محل تكثير حشرات وجوندگان تبديل شده –  مخزن ذخيره آب مستقر درزيرزمين فاقد حفاظت مناسب مي باشد- فقدان سايه بان مناسب براي لباسشوئي ها در پشت بام – تهيه ظرفشويي مناسب- نصب كلريناتورروي شبكه آب لوله كشي  – وفور مگس در قسمتهاي  هتلسدره
  نقاشی دیوارهای  اسیب دیده

بهسازي انبار ها وتأمين تهويه مطبوع براي آن- تأمين تهويه مناسب براي محل تهيه دورچين ( درصورت امكان محل دورچين درمجاورت محل توزيع واقع گردد-لفافه گذاري صحيح  قاشقها – تهيه ونصب كلريناتور

دار هادی
  احداث سايه بان براي محل لباسشويي زائرين -رفع كامل مشكل گرفتگي فاضلاب محل تهيه دورچين وجداسازي آن از پاركينگ با مصالح ساختماني -تهيه ماشين ظرفشويي مكانيزهلولوبرهان
  اسانسورها در  پیک جمعیت بشدت مشکل زاست و بایستی هم افزایش ظرفیت وهم راندمان ان بالا برود

تهيه ماشين ظرفشويي مناسب  – حفاظت از مخزن ذخيره آب مستقر در زيرزمين- در صورت امكان احداث لاندري – بهسازي انبار نگهداري مواد غذايي – جداسازي محل تهيه دورچين از محل ظرفشويخانه

رویا العزیزیه
  احتمال افتادن اشیا از طبقت به سرسرا وجود دارد ولازم است با شبکه ژلکسی گلاس طوری دار سقف سرسرا پوشیده شود

كمبودشديد فضاي غذاخوری متناسب با حجم زائرين – عدم تناسب ظرفيت آسانسور با تعداد زائرين- فقدان  توري پشت كليه پنجره هاي مشرف به فضاي بيرون – فقدان توري پشت دربهاي منتهي به پشت بام -مخزن ذخيره آب مستقر درزيرزمين فاقد حفاظت مناسب مي باشد- بهسازي انبار مواد غذايي وتأمين برودت مناسب براي آن -تهيه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله اي

زهره السعد ۴
  افزایش کیفیت معماری داخلی تالار اجتماعات هتل

نصب توري پشت كليه پنجره هاي مشرف به فضاي بيرون -تهيه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله اي -ايجاد حريم مناسب براي مخزن آب زيرزمين وتهيه دستگاه كلريناتور

طریق الحیاه ۱
  افزایش وتقویت پمپهای اب جهت وضعیت پیک جمعیت

حتی المقدور اطاهای چهارگوش طبقات به دونفره کاهش یابد

نبود انباربهسازي شده و سردخانه زير وبالاي صفر به تعداد كافي – استفاده از يخچال بصورت مشترك براي اتاقها -نبود  محلي حاوي استانداردهاي بهداشتي جهت دپوي موقت زباله – نبود سايه بان براي لباسشويي ها ومنابع آب پشت بام -عدم حفاظت از مخزن آب زيرزميني ونبود دستگاه كلريناتورروي شبكه آب

یاسمین
ترجیها تمدید اجاره نشود تعویض فرش و تخت وکمدها وسرویسهای بهداشتی و روشویی های فرسوده

حفاظت از مخزن آب زيرزميني – بهسازي انبار موادغذايي – احداث سردخانه به تعداد موردنياز – ايجاد سايه بان براي لباسشويي هاي مستقر درپشت بام -تهيه دستگاه ظرفشويي مكانيزه وحداقل ۳ مرحله اي – افزايش تعداد آسانسورها  – تهيه دستگاه كلريناتور- تعمیر اساسی سرویسهای بهداشتی و تعویض زیر دوشی ها و شیرآلات- تعویض کلیه وسایل داخل اتاق از قبیل کمد، تخت، تشک و پرده ها و در صورت امکان حذف اتاقهای طبقه ۱۴ (ملحق) و عدم تخصیص به زائر که موجب نارضایتی زائرین می باشد.

 

مواکب المشاعر
بایستی درصدی از اجاره را بابت اماده نبودن هتل ونیز تلاشهای اضافه بر وظایف مدیر مجموعه از اجاره  کسر نمود

برداشت مجدد متراژ و کاهش ظرفیت حجاج مستقر در هتل

 حفاظت از مخزن آب زيرزميني –  بهسازي انبار نگهداري مواد غذايي وتأمين برودت مناسب براي آن – تهيه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله اي – احداث سايه بان براي لباسشويي هاي زائرين – نصب توري پشت كليه پنجره هاي مشرف به بيرون ونصب پرده هوا براي كليه دربهاي بازشو به بيرون – تهيه دستگاه كلريناتور

این هتل نوساز بوده ودر اخرین لحظات  به سختی اماده پذیرش زایرشده است وهنوز هم در حال تکمیل بوده وبرخی از امور نقاشی و…ان اماده نخواهدشد.مدیر مجموعه ۲۰ روز است استقراردارد و زایرین از ۱۱شهریور استقرار دارند وهنوز هم تکمیل نشده ودرهمین وضعیت زایرین از سر وصدای کار در ساختمان( صدای دلرکاری) واماده نبودن سه اسانسورهاومعطلی زیاد و….بشدت ناراضی هستندبه نحویی که خانم زایرمراجعه کننده به دفتر مجموعه تهدید به اعتراض ومراجعه به بعثه میکرد.پلکان اضطراری هنوز مصالح ساختمانی ریخته.دیوارهای اطاقهاو راهروی طبقات نمای نهایی نشده و کثیف است.درب بین اطاقها درزگیرصدا ندارد.شیشه حفاظ دست انداز نورگیر سرسرا لق میزند ونیاز به مهاربنددارد.پنجره های اطاقها بسیار زیاد باز میشود وبسیار خطرناک است واحتمال سقوط زایر را دارد.دستگیره شلنگ توالتها کوچک است و خوب نیست وبسختی فشرده میشود..

نسمات مکه ۱
مدیریت مجموعه آقای محمد حسین درانی در سه روز قبل وارد هتل شده و به بررسی نواقص پرداخته و مالک در حال رفع نواقص و تکمیل هتل از حیث وسایل و امکانات و مثلا موکت برخی اتاق نموده و تقریبا تا ورود زائر مشکلی وجود نخواهد داشت. و برخی نواقص و عدم پوشش سامانه دوربین مدار بسته در شرف کامل شدن بوده اسانسورها در  پیک جمعیت بشدت مشکل زاست و بایستی هم افزایش ظرفیت وهم راندمان ان بالا برود

كم بودن تعداد آسانسور -تهيه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله اي – تهيه دستگاه كلريناتور – رفع مشكل گرفتگي فاضلاب محل شستشوي ظروف – جداسازي محل شستشوي ظروف وتهيه دورچين -بهسازي انبار موادغذايي وافزايش تعداد سردخانه تبديل تعدادي از سرويسهاي فرنگي به ايراني در لابي

در صورت امکان اضافه کردن آسانسور در قسمت شرقی هتل که پانوراما می باشد از طبقه غذا خوری به بالا مشابه طریق الحیاه

 

حیاه مشاعر
مشکل تردد سرویس دارد ولی درمجموع مزایای ان زیاد است تبديل درب ورودي به درب اتوماتيك  مرتبط با پرده هوا – نصب پرده هوا درب اتوماتيك ومگس كش برقي براي درب منتهي به تالار پذيرايي ( حمل ونقل بار)- حفاظت از مخزن آب زيرزمين- تهيه ونصب دستگاه كلريناتور و افزايش تعداد سردخانه وانبارجفری۱ و ۲
مشکل تردد سرویس دارد در ایام پیش وقبل از تشریق دارد نبود  اطاقك مخصوص دپوي موقت زباله حاوي استاندارد بهداشتي – نداشتن درب اتوماتيك براي محل انتقال زباله فعلي – بدون پوشش بودن لوله هاي مستقر درسقف قسمت انبارها – انتشار فاضلاب حاصله ازلباسشويي ها – دريجه بازديد مخزن آب زير زمين در قسمت ورودي هتل وحفاظت از آنمکارم المنی
  ۱-بالابردن ضمانت اجرایی برای ارائه خدماتی که متعهدهستند.

۲-تعین مدیراجرایی که اختیارات لازم برای اجرای تعهدات داشته باشد.همچنین مشخص کردن مسؤل داخلی هتل برای مدیریت عمال بومی

۳-ایجادسردخانه مناسب

۴-اصلاح نوراتاقها.درحال حاضراتاق هافاقد نورمناسب می باشد.

۵-مشخص کردن محل مناسب برای لباسشویی .شرایطی فعلی درداخل سرویس های طبقه میزانین می باشد.

۶-اختصاص محل مناسبی برای مطب دکتر

۷-کاهش تعدادزائرین

نداشتن سردخانه و انبار مناسب ,كمبود شديد آسانسور, ناكافي بودن نور در اطاق ها, نامناسب بودن محل شستشوي البسه ,نامناسب بودن رنگ اطاق ها

تعمیراساسی آسانسور ها – تعهد جدی در خدمات رسانی – رنگ آمیزی اتاقها و راهروها و افزایش نور اتاقها

رویا المنی 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳

قرارداد اجاره لغو گردد. دلیل ان نیز قصورهای مکرراز قرارداد و ایجاد مشکلات حاد۱-کاهش تعدادزائرین

۲-تعویض آسانسورها

۳-تعویض سامانه سرمایش

۴-بالا بردن ضمانت برای ارائه تعهدات.

كمبود شديد آسانسور, نداشتن آسانسور مخصوص حمل بار وزباله – مستعمل بودن موكت اطاق ها, عدم بهسازي محوطه استقرار لباسشويي

۱/۱-بشقابها ی میوه بتعدادنفرات نبود،لبه  هاآنها هم بعضا”پریده بود.

۲/۱-اکثراتاقهافاقدریموت کولرویااسپیلت بود.هرکاروان یک عدد در اختیارمدیرقراردارد.۳/۱-بعضی از وانها ی حمام اتاقها ،دیواره اش شیشه ویاتلقهای شیشه ای داردکه ازمهارمناسبی برخوردارنبودکه امکان کنده ویاشکسته شدن آن  می رود.۴/۱-علاوه بربالشت معمولی ،بالشهای کوچکی هم اضافه داشت که بعضا”قسمت های وسط آن مستعمل شده بود.۵-/۱یکی از اتاقها  بوی بدی می داد.۶/۱-ملحفه اتاق یکی اززائرین که درشب گذشته براثرباران خیس شده بود،هنوزتعویض نگردیده بود.

 

 اخیار الصفوه
قرارداد بلند مدت دارد و سال آینده انتهای قرارداد می باشد ۱-بالا بردن ضمانت دردادن خدمات بهتر.۲-تعهدبه استفاده ازعمال آموزش دیده ومجرب. صیانه اساسی آسانسور و رنگ آمیزی هتل مورد نیاز می باشداخبار کبیر
  -درهرطبقه تعداد۲اتاق سوئیت  وجود دارد و تودرتومی باشدکه عملا اتاقهای ۶تخته محسوب ومورد اعتراض زائرین  می باشد.

۲-کاهش تعدادزائرین.

مکارم البیت
  ۱-در صورت صرفه وصلاح  اقتصادی  کاهش  ظرفیت زائرین

قديمي بودن ساختمان,كمبود شديد آسانسور,نداشتن انبار وسردخانه مناسب كوچك بودن شديد فضاي غذاخوری با تعداد

صیانه اساسی آسانسور ها ، رنگ آمیزی کامل هتل

مواکب الروضه
اجاره در مرحله دوم به شرط تغییر کامل تجهیزات و فذش هتل و تعمیر  اساسی آسانسور ها  و ارائه  خدمات رسانی بهتر به حجاج کاهش زائرین۲-عدم به کارگیری عمال زن درطبقات برای سرویس دهی به زائرین،و همچنین  استفاده اززنانی که پوشیده باشند.

نداشتن پرده هواو درب اتوماتيك – اصلاح درب مخزن زير زمين

بون الذهبی
  ۱-بالابردن ضمانت اجرایی درارائه خدمات

۲-تعمییراساسی آسانسورها

۳-مهم تراز همه کاهش تعدادزائرین آن.

۴-افزایش غذاخوری درطبقات پائین تر.

كمبو آسانسور ،‌تامين ماشين ظرفشوئي- اصلاح درب مخزن زير زميني و تامين امنيت مخزن در بيرون هتل

رنگ آمیزی کامل ساختمان

مواکب الششه
  -در صورت صرفه وصلاح  اقتصادی  کاهش  ظرفیت زائرینیوسف نازره ۱
 عمده مشکل این هتل گنجایش زیادکاروان می باشدکه کنترل واداره آن سخت وتعدادآسانسورهای موجودجواب گوی نمی باشد.

نهایتا” کاهش تعدادزائرین ودرصورت امکان ازانعقاد قرارداد صرف نظرگردد.

اصلاح سیستم برق رسانی

 یوسف نازره ۲
  -مشکل نداشتن انباروسردخانه است.وهمچنین مالک جوابگونبوده وخدمات لازم راهم ارائه نمی دهد. تعمییر اساسی موتورآسانسور ها  و اصلاح سیستم آبرسانی  و ارائه تعهد جدی در خدمات رسانیصفوه دانه
  ۲-یک سری تعمیرات داخلی اتاقها است که بایدانجام بدهد

كمبود آسانسور-نبود فضاي مناسب براي شستشو .وخشك كردن البسه – نبود محل براي جمع آوري زباله

سماح
قرارداد بلند مدت دارد و سال آینده انتهای قرارداد می باشد . ۱-کاهش تعدادزائراین

۲-تعویض یا تعمیر اساسی آسانسور.

۳-احداث سردخانه زیرصفر

۱- چهار طبقه هتل همچنان ناتمام و در حال بازسازی می باشد.(طبقات ۵ تا ۹) ضمن اینکه طبقه ۴ تازه آماده و هنوز راهروآن تمیز نشده بود.

تعدادی از زائرین از خرابی آسانسور ها اظهار نارضایتی داشته اندو از قراری در شب گذشته تعدادی در مدت زمان طولانی در آسانسور مانده و حال یکی از زائرین بد می شود.

مسائل بهداشتی در توزیع غذا بعضاً (در قسمت خواهران) رعایت نمی شد.

صیانه اساسی آسانسور ها –  خدمات رسانی بهتر

.

بشاره
فرصت بازدید میسر نشد  منار التوحید
  مدیرتی که دارد به سختی خدمات می دهدواز خدمات

می زند.

کارت مستربه مدیرمجموعه نمی دهد.ریموت برای کولرنداده.ملحغه برای هرنفریک عددداده، آسانسورباظرفیت ۱۳نفر۶،۷نفرکرده، ازپتوی نامرغوب استفاده کرده.

۳-تالار اجتماعاتش درزیرزمین قرارداردبا۲۰پله شیب تند.

باید صیانه اساسی آسانسور ها انجام شود و موجر در خدمات رسانی اهتمام بیشتر نماید

الجزیره
 ۱-عدم خدمات مقرردرقرارداد.

۲-بکارگیری عمال غیرکارآمدوتعویض

مکررآنها

۳-۲۰اتاق آن سرویس بسیارنامناسیی داردکه آب آن دراتاقهاجاری می شود.

۴-۹اتاق آن فاقددست شویی وحمام می باشد.سرویس درراه روقرار دارد.

۵-فاقدانباروسردخانه می باشد

۶-تاخیردرخریداقلام ضروری مانندظرفشویی وظروف وسالازنی و….

قديمي بودن ساختمان – كمبود شديدآسانسور ونامتناسب بودن با تعداد زائر- نداشتن انبار و سردخانه – فضاي كم اطاق ها و سرويس هاي بهداشتي – نداشتن پرده هوا و درب اتوماتيك در ورودي – نبود اطاقك مخصوص جمع آور زباله – ئداشتن مكاني مناسب براي شستشوي البسه – نور ضعيف اطاق ها وراهروها ورنگ نامناسب اطاق ها

 افااق الاجاره
فرصت بازدید میسر نشد درصورت اضطرار برای اجاره بلامانع است . درصورت اجاره تعهد جدی از موجر درخصوص خدمات رسانی باید اخذ شوددار الشیبی
 ۱-وجودسوسک دراتاقهاوغذاخوری

۲-عدم تنظیم هوای سرد

۳-بالا بودن رطوبت اتاقها

كوچك بودن فضاي انبار- نامناسب بودن محل شستشو و خشك كردن البسه – نامناسب بودن محل شسشتوي ظروف و توزيع غذا

صیانه اساسی سیستم سرمایشی و سم پاشی

 سمر
  ۱-کاهش تعدادزائرین

۲-تعمیراتاقهایی که ازسرویس آنهاآب به داخل اتاقها جاری می شود.

۳-بالابردن ضمانت اجرایی برای دان خدمات مقرر.

۴-تعهدبه مشخص کردن مدیرجدی متعهدبه انجام خد مات

انجام تعمیرات اساسی آسانسور

نخله
 بزرگترين مشكل مساحت كم زمين هتل و ارتفاع زياد ساختمان و در نتيجه كاهش سرانه‌ي فضاهاي عمومي و اختصاصي زائر است

اتاق‌هاي هتل كوچك و دلگير است

لابي و غذاخوری كوچك است

لباسشويي به جهت كوچك بودن فضا بين آقايان و خانم‌ها مشترك است و از طريق بازه‌ي زماني صبح تا عصر و عصر تا صبح فردا بين خانم‌ها و آقايان تقسيم شده است

هتل سردخانه‌ي بالا يا زير صفر ندارد و با تغيير كاربري اتاق ۱۰۱ سردخانه ايجاد شده است

هتل انبار مناسب ندارد و در پاركينگ بخشي به اين امر اختصاص يافته است

فضاي داخل حمام بسيار كوچك است

از زير درب سرويس بهداشتي آب وارد اتاق مي‌شود

جنس تشك‌ها از نوع فنري نامرغوب و سست است به گونه‌اي كه كمر و قسمت مياني بدن فرو مي‌رود و براي كمر مضرّ است

موقعيت مكاني هتل در شارع منصور به گونه‌اي است كه اتوبوس‌هاي خط ۱۴ براي دستيابي به اين هتل مي‌بايست از يك چهارراه بالاتر دور بزنند و وقت ساير مسافران به خاطر اين يك هتل خيلي تلف مي‌شود

اصلاح اساسی یا تعویض کولرهای اتاقها و اختصاص کولر به انبار طبقه ۱- به عنوان انبار بالای صفر

 رویا المنصور
لغو اجاره

سال آینده

به علت مشکلات عدیده وبحران

قرارداد بلند مدت دارد و سال آینده انتهای قرارداد می باشد

معضل شدید اسانسور

کولرهای فضاهای عمومی ( راهروها- مسجد وغذاخوری تا اخرین روزها ) جوابگو نبودخرابی زیاد کولرهای اطاقها و

کم دادن کنترل کولر و تلویزیون

و…. صیانه اساسی آسانسور ها و اصلاح سیستم سرمایشی و همچنین  رنگ آمیزی  هتل مورد نیاز

 اخیار الصفوه
شيب كف سرويس بهداشتي در خلاف جهت كف‌شور است

 

 رفع مشکل در هنگام استحمام از زير درب برخي سرويس‌هاي بهداشتي، آب وارد اتاق مي‌شود.

اتاق‌ها فرش ندارند

پنجره به صورت كامل باز مي‌شود و احتمال سقوط وجود دارد

نصب دو توالت ايراني در طبقه همكف براي افراد كهنسال و نامأنوس با توالت فرنگي

نداشتن حفاظ پنجره ها -نداشتن سرد خانه بالاي صفر -شيب نامناسب كف سرويس بهداشتي اطاق ها- نداشتن اطاق دپوي زباله و سيستم شوتينگ -كمبود آسانسور

پیشنهاد می گردد اتاق های پنج نفره به چهار نفره تقلیل یابد

 

 

 

 

 

دار سادن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴

كمبود آسانسور نداشتن سرد خانه بالاي صفر – نداشتن اطاق دپوي زباله – -مشترك بودن آشپزخانه و محل شستشوي ظروف در فضاي كوچكغدیر اجیاد
 عدم دسترسي به خيابان اصلي و لزوم تردد زائران از داخل هتل مكارم ام القري براي دستيابي به خيابان

نداشتن تالار جلسات

غذاخوری هتل كوچك است

لابي هتل بسيار كوچك است

آشپزخانه ندارد و هيترها در گوشه‌ي غذاخوری مستقر مي‌شد

شيب نامناسب كف سرويس بهداشتي كه در جهت عكس كف‌شور است

قرار گرفتن كليد برق سرويس بهداشتي پشت درب سرويس.

تخت‌هاي اضافه شده از نوع نامرغوب و مستعمل فنري بود

حدود ۴۰ دستگاه از يخچال‌ها دماي بالايي داشتند و عملاً ناكارآمد بودند

اكثر اتاق‌ها فاقد صندلي بود و زائر روي تخت و تشك ميوه و غذا مي‌خورد كه منجر به كثيف شدن ملحفه مي‌شد

عرض اتاق‌ها كم بود و فضاي كافي براي نماز خواندن در بعضي اتاق‌ها وجود نداشت

 

هتل مكارم الشروفات در كوچه فرعي و پشت هتل مكارم ام القري واقع شده است، لذا اتوبوس نقل صلوات جلوي اين هتل توقف ندارد و زائران مجبور هستند با عبور از داخل هتل ام القري يا معبر باريكي كه در كنار هتل ام القري هست و ۴ پله از سطح زمين بلندتر است، به خيابان اصلي و ايستگاه اتوبوس دسترسي پيدا كنند. اين هتل تالار جلسات ندارد و غذاخوری آن بسيار كوچك است.

کوچک بودن فضاهای عمومی

دسترسی نامناسب

مشکا بحرانی اسانسور

نداشتن انبار مواد غذايي -نامناسب بودن تالار غذاخوري – نداشتن محل مناسب جهت سرو غذا –  نامناسب بودن محل شستشوي ظروف – نداشتن پرده هوا در تمامي ورودي ها -نداشتن سرد خانه بالاي صفر – نداشتن محل تهيه دورچين

محيط اطراف هتل، پر از خاك و مصالح ساختماني است و كوچه مقابل هتل خاكي است و زائران براي دسترسي به خيابان بايد از اين كوچه خاكي عبور كنند.

شيب كف سرويس بهداشتي در خلاف جهت كف‌شور است و در اكثر قريب به اتفاق سرويس‌هاي بهداشتي آب جمع مي‌شود.

تبديل پريز يخچال به گونه‌اي است كه با وارد كردن دو شاخه‌ي كتري برقي، سه‌شاخه يخچال و كل تبديل شل مي‌شود و از پريز بيرون مي‌آيد.

كليد روشن و خاموش چراغ سرويس بهداشتي در پشت درب دستشويي قرار دارد

تشك‌هاي فنري استفاده شده در اين هتل از جنس بسيار نامرغوب مي‌باشد

. تعداد ۲۴ عدد از يخچال اتاق‌ها خراب بود

در اكثر اتاق‌ها صندلي وجود ندارد، كف اتاق پاركت است و امكان نشستن روي كف وجود ندارد

 مکارم الشروفات
  حضور زائر غيرايراني با برنامه غذايي متفاوت در اين هتل

وجود اتاق‌هاي ۶ تخته به دليل نداشتن پارتيشن بين دو اتاق سه تخته با سرويس‌هاي بهداشتي و ورودي‌هاي مستقل كه در صورت اجاره مجدد بايد اين پارتيشن‌بندي صورت پذيرد.

قرار دادن لباسشويي در طبقه B3 كه فضايي بسيار گرم دارد و تعداد لباسشويي‌ها (۵ دستگاه) با جمعيت زائران (۱۳۴۳ نفر) تناسبي ندارد

ورودي شيشه‌اي حمام، در برخي اتاق‌ها براي افراد قوي جثه، تنگ است

 

نداشتن حفاظ پنجره ها -نامناسب بودن محل شستشو و خشك كردن لباس(مشترك با پاركينگ وسايط نقليه) – نداشتن درب از جنس مناسب و مجهز به قفل جهت مخازن آب بالا و پايين

محل استقرار لباسشويي در طبقه B3 است كه بسيار بسيار مكان گرمي بود. سه دستگاه لباسشويي براي خانم‌ها و ۲ دستگاه براي آقايان پيش‌بيني شده كه بر خلاف ماده ۲۱-۵ قرارداد اين هتل است

مکارم ام القری
  بهسازي اساسي طبقات زيرين هتل بويژه طبقه اي كه مخزن آب زيرزميني هتل در آن واقع است -ارتفاع دادن به قسمت درب مخازن آب بمنظور جلوگيري از نشت رواناب  احتمالي و پساب هاي ناشي از شستشوي كف -نداشتن اطاق دپوي زباله و سيستم شوتينگ -نداشتن حفاظ پنجره ها -نصب درب شيشه اي بين لابي و آسانسور حمل زباله ها بمنظور كنترل نفوذ مگس

اتاق‌هاي ۵ تخته به ۴ تخته تبديل شود

 

وقف العلیان
  نداشتن اسپيلت(مبرد) در انبار مواد غذايي -نداشتن سرد خانه بالاي صفر -نداشتن حفاظ پنجره ها -نداشتن اطاق دپوي زباله و سيستم شوتينگ – كوچك بودن اطاقك شيشه اي حمام اتاقهارویا المنصور
  سيستم آبگرم هتل به صورت مركزي و در پشت بام تعبيه شده است. در زمان‌هاي غير پيك، طبقات پايين براي استفاده از آبگرم بايد مدت زمان قابل توجهي آب را باز بگذارند تا گرم شود.

فضاي حمام كوچك است و هيچ گونه پرده يا حائل ندارد و كف سرويس بهداشتي كاملاً خيس مي‌شود و به اطراف آب پاشيده مي‌شود.

به دليل وجود ديوار برشي‌هاي متعدد در تالار جلسات، فضاي عمومي قابل استفاده براي برگزاري جلسات و مراسم‌ها كم است

بهسازي اساسي كف راهرو جنب هتل با مصالح مقاوم كه محل توقف كاميونت حمل زباله است -نداشتن اطاق دپوي زباله و سيستم شوتينگ  – پيش بيني انتقال عمال در استغاده ازآسانسور

بهداشت محیط اطراف ساختمان

ریهاج
در برخي اتاق‌ها از تخت‌هاي با عرض ۱۲۰ سانتي‌متر استفاده شده بود كه فضاي تردد اتاق را محدود كرده بود.

امكان كم و زياد كردن سرمايش اتاق براي زائران وجود ندارد و دماي كولر به صورت مركزي براي همه‌ي اتاق‌ها تنظيم مي‌شود و زائران فقط اين اجازه را دارند كه كولر را خاموش يا روشن كنند. با توجه به طبايع مختلف افراد و اقوام گوناگون اين وضعيت، مطلوب نيست.

 

عدم تناسب ۶ آسانسور ۱۲ نفره براي ۱۵۴۰ زائر در ۲۱ طبقه.مسأله‌ي آسانسور در اين هتل در وضعيت بحراني است.

رنگ‌آميزي نامناسب و لكه‌گيري شده در اتاق‌ها و لوازم فرسوده داخل اتاق

عرض كم اتاق‌ها منجر به چينش تخت‌ها به صورت غيرموازي مي‌شود و پاي يك نفر بالاي سر نفر ديگر قرار خواهد گرفت

ترك خوردن گچ لبه‌ي پنجره‌ها

عدم آب‌بندي پنجره‌ها و نفوذ آب در اثر بارش‌هاي اخير در مكه به برخي اتاق‌ها

هاي بهداشتي لابي     -مشكلات زيربنايي سرويس بهداشتي تالار غذاخوري مردانه و زنانه -انبار مواد غذايي تفكيك شده نيست و درب راه پله اضطراري به داخل انبار مواد غذايي باز مي شود -نداشتن اطاق دپوي زباله و سيستم شوتينگ -نداشتن اسپيلت(مبرد) در انبار مواد غذايي – رنگ ديوار اطاق ها قديمي و نامناسب است

مشكل حاد تردد بدليل كمبود شديد آسانسور و ظرفيت بالاي هتل  -نداشتن پرده هوا در درب اصلي ورودي -شيب نامناسب سرويس

 قصر الشرق
   

عدم تناسب تعداد آسانسور (۴ عدد) با تعداد طبقات (۱۴) و تعداد زائر (۸۶۰) كه با كاستن از تعداد زائران تا حد ۶۰۰ نفر اين مساله قابل رفع است

اين هتل سردخانه ندارد.

لباسشويي پشت بام قسمت آقايان سايه‌بان ندارد

داشتن سرد خانه بالاي صفر -نداشتن اطاق دپوي زباله -پيش بيني آسانسور عمال

فشار اب در طبقات فوقانی بسیارکم است و درهنگام استحمام مشکل بوجود خواهد آمد.

درب یخچالها بسیار سفت است به نحویی که در هنگام بازکردن در یخچال ، یخچال کاملا جابجا میشود

ظروف اطاقها (قاشق و بشقاب و کارد)  و نسبت به تعداد نفرات کسری دارد ( اطاق ۱۴۰۳ و ۱۴۰۸ ) چک شد و مدیر کسری اغلب اطاقها را تایید نمودند.

سرویس های بهداشتی طبقه اجتماعات تهویه اش خراب وبوی بسیار نامطبوعی وجود دارد

 

منازل الحیاه ۲
  از آنجا كه ساختمان هتل و همكاري مالك هتل در وضعيت بسيار خوبي قرار دارد، اجاره مجدد هتل نرجس الحديقه مشروط به نيافتن هتل‌هايي بهتر از اين هتل است.

اشكالات:

قرار گرفتن در انتهاي يك كوچه بن بست و مشكل تردد اتوبوس‌هاي حرم

زائران مجبور هستند مسافت ۸۰ متر از درب هتل تا سر كوچه را پياده بروند و زير آفتاب و گرما و بدون سايه‌بان منتظر اتوبوس بمانند

نداشتن اسپيلت(مبرد) در مخزن زباله -نصب درب كشويي(اتوماتيك) جهت ورودي اصلي هتل – تالار غذاخوري آقايان فاقد روشويي است

نرجس الحدیقه

 

 

  • پیشنهادات وارایه راهکارها (جهت مکه بعداز ایام تشریق)

 

  • از هم اکنون به مالکان گفته شود که اشکالات ظاهر شده را در صدد رفع باشند
  • تهیه چک لیست برابر قرارداد ودرکنترل دقیق اطاقها بجهت کاهشات نسبت به مکه قبل
  • تهیه بانک اطلاعات به میزان یک برابر دیگرنسبت به ظرفیت مورد نیاز اجاره ( یعنی مجموعا بانک ۱۵۰۰۰۰ تخت ) بهمراه مشخصات کلی هتل ونیز کیفیت وقیمت اجاره ان درسال جاری، بمنظور قدرت انتخاب ومانور تصمیم گیری نسبت به مالکان درحال مذاکره
  • بازنگری قرارداد اجاره واصلاح موارد نقص و کمبودها و نیز مشخص کردن مشخصات وسایل ولوازم بیش از وضعیت فعلی
  • و…..

 

  • پیشنهادات وارایه راهکارها

 

  • اصلاح ساختار و ارتقا جایگاه مسکن مکه
  • خروج از روش سنتی وبهره گیری از سامانه درجه بندی هتلها- سامانه کنترلی هتلها-سامانه ارزشیابی کیفیت خدمات هتلها نسبت به درجه بندی انها
  • برقراری نظام کنترلی کمیت مسکن حج ، به منظور کاهش پرت تختهای بین کاروانها وابهام در تعداد تختهای مازاد ( ازاد )
  • ارزیابی عدالت در توزیع اطاقها بین کاروانها و تخصیص اطاقها به زوار توسط کاروان
  • ارزیابی
  • استراحت پزشک در اطاق مطب خود به منظور صرفه جویی در تخت
  • استقرار دو روحانی دو کاروان نزدیک بهم به منظور صرفه جویی در تخت
  • مطالعه مسکن برخی کشورهای نزدیک به حجم و خدمات ایران
  • جمع آوری و تدوین تجربیات گذشته مدیریتی و کارشناسی تاثیر گذار برمسکن حج در زمینه های مورد نیاز عملیات حج
  • زمینه سازی خروج تدريجي از نظام مذاكره و توافق در تأمين مسكن به سمت نظام ترجيحي از جمله مناقصه در تأمين مسكن
  • مطالعه و بازنگري در قراردادهاي مسكن بمنظور پيش بيني همه موارد مورد نياز
  • تحقیق پیرامون طرح توسعه حرم واطراف آن، بمنظور پیش بینی حوادث اتی
  • ايجاد بانك اطلاعاتي از مشخصات شركت‌ها و مؤسسات فعال در امر مسكن مکه بمنظور توسعه در گزينه‌ها
  • مطالبه و مرور مجموعه ضوابط موردعمل در قراردادهای ایران و مالک( که درمقدمه قرارداد آمده است)
  • ايجاد بانك اطلاعات كامل از اماكن قابل اجاره مکه ( که در مجموع به دو برابر تعداد مورد نیاز به اجاره برای سال آتی)
  • ایحاد سامانه ویژه ایام عملیات بین مسکن بعثه وسازمان
  • بکار گیری افراد دومنظوره دربخشهای اداری ، برخودار از تجربه مسکن با قابلیت مددیار بودن درامر مسکن
  • افزایش نیروی انسانی ناظر مسکن مکه و مدینه از یک نفر به دونفر
  • امروزه اداره ی هتل یک علم است و حتما باید افرادی که برای مدیریت مجموعه ها به ویژه هتل های ستاره دار مانند موفنبیک انتخاب می شوند در حد مناسبی احاطه ی بر اصول علمی هتل داری داشته و علاوه برآن مسلط بر زبان عربی یا انگلیسی و یا هر دو باشند تا بتوانند با ارتباط گیری مناسب در راستای استیفای حقوق زائرین،  عمل حداکثری مالکین به تعهدات را تعقیب کنند.
  • استفاده از کارگران(عمال بومی) تحصیلکرده ی رشته های مرتبط با هتل داری و یا حداقل آموزش دیده در این زمینه، لباس های فرم به رنگ روشن، بکارگری خدمه زن برای بخش های رستوران خواهران و خانه داری، رعایت بهداشت فردی و شخصی و اصول بهداشتی محیط کار، توسط خدمه ی بومی هتل و در صورت امکان بکارگیری کارگران ایرانی در زمان انعقاد قراردادهای مسکن مورد توجه قرارگیرد.
  • الزام قراردادی هتل ها مبنی بر تجهیز به امکانات بهداشتی، مدرن و روز آشپزخانه ای از جمله ظرف شوئی تمام اتوماتیک تونلی(ریلی) ، هیتر(گرمکن)های ثابت نصب شده، بن ماری، میز و صندلی های مناسب رستورانی، ظروف یک دست و سالم حداقل ۵۰ درصد بیش از ظرفیت هتل، امکانات شستشوی بهداشتی میوه و سبزیجات، ظروف ویژه ی شستشوی میوه در اطاق های هتل توسط خود زائرین و….
  • توجه به لزوم تمیز بودن پرده های نصب شده در اطاق های هتل، فرش های کف اطاق ها و بخش های عمومی، نو بودن و یا حداقل مندرس نبودن ملحفه و حوله های مورد استفاده در اطاق ها و…. و ذکر اینگونه موضوعات در متن قراردادها.
  • برخی هتل ها امکان ارائه سرویس شستشوی لباس دارند. پیش بینی شستشوی لباس زائر توسط هتل در قراردادها و محاسبه ی قیمت در هزینه ی تمام شده ی مسکن می تواند در مدینه ی منوره که امکانات شستشوی لباس در هتل ها وجود ندارد مثبت ارزیابی شود.
  • چیدمان و تعداد تخت داخل اطاق ها باید مطابق پلان ارائه شده برای استفاده ی زائرین ایرانی باشد و حتما تخت های اضافه جمع آوری و از اطاق ها خارج شود.

  • عدم شفافیت برخی موضوعات در قراردادهای مسکن مانند :
  • تعداد کارگران بومی و کیفیت تحصیلاتی و آموزشی و جنسیت آنان برای اداره ی بخش های مختلف هتل از جمله: رستوران، خانه داری، تاسیسات اعم از الکترونیکی- الکتریکی و مکانیکی و…
  • نو و غیر مندرس بودن لوازم داخل اطاق زائرین از جمله ملحفه، حوله، کتری آب جوش برقی و…
  • تجیهزات مورد لزوم در آشپزخانه از قبیل ظرفشویی متناسب با  تعداد زائر، تعداد و نوع بن ماری، میزهای متعدد کار در آشپزخانه(محل سرو و توزیع غذا) یا محل ظرفشویی و….
  • افزایش حجم و سرعت اینترنت و نصب اینترنت  wi-fiدر طبقات.
  • متناسب با گروه بندی قیمتی ( درجه بندی هتل) این سرانه تعیین گردد. یعنی هرچه گروه قیمتی بالاتر میرود این سرانه افزایش پیدا کند. بعنوان مثال :
  • گروه ۲ الف        ۵/۴ متر مربع
  • گروه ۲ ب ۴/۴ متر مربع
  • گروه ۲ ج ۳/۴ متر مربع
  • گروه ۳ الف ۲/۴ متر مربع
  • گروه ۳ ب ۱/۴ متر مربع
  • گروه ۳ ج ۴ متر مربع

 این موضوع تبعا با نوع هتل ، قیمت پرداختی ( قیمت محتسبه) و سطح معیشت و انتظار زایر نزدیک خواهد شد ورضایت بیشتر ومتنوع تری  را  میتواند تامین کند.

  • جمع بندی کلی

با عنایت به بررسی اسکان در مکه و مدینه ومشاعر ، جمع بندی اسکان در ایام حج ۱۳۹۴ بدین شرح می باشد:

  • ميزان تحقق سياست هاي ابلاغي

سیاست های اجاره مسکن برای سال ۹۴ دربندهای زیر توسط نماینده ولی فقیه ابلاغ گردیده است .که نتایج بررسی ان به عرض میرسد:

_ ادامه سیاست استفاده از ظرفیت حج برای عمره در مدینه منوره (این سیاست اعمال گردیده است)

_ وارد نمودن هتل های دارای برند در چرخه ی اجاره مسکن حتی با شرط تامین خدماتی نظیر صبحانه و  هزینه سرو غذا در رستوران از ناحیه مالکین ومستثمرین هتلها با افزایش قیمت مناسب (هتلهای دارای برند دومورد بوده ولی موردی در خصوص شرط قید شده  مشاهده نشد)

_ استفاده از تمام مالکان و صاحبان هتل ها و عدم اکتفا به چند مالک  ( شاهد تعدد مالک بوده ایم ولی تمام مالکان را دربرنمیگیرد)

_ ایجاد هتل های جدید با مشارکت شرکت های عربستان و سرمایه گذاران عربستان ( این بند از سیاست مشاهده نگردید وبایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_ اتخاذ تدابیر لازم برای تامین مسکن عمره گزاران و حج گذاران با توجه به ساخت و سازهای جدید در مدینه منوره خارج از منطقه مرکزی در ۵ سال آینده ( دراین خصوص هتل اثیر الذهبی جهت سازمان وبعثه  و مراج فلاح جهت زایر و نیز زایری  در سال جاری در چرخه بهره برداری قرارگرفته است ودرصورت تداوم این سیاست بایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_ تسریع در اجاره هتل ها و قطعی نمودن وضعیت اجاره هتل های مدینه منوره قبل از بازگشت تیم اجاره کننده به ایران  (بخشی تسریع و بخشی درپس از ایام  صورت گرفته است )

_ استفاده از ظرفیت نقدینگی جهت تشویق  مالکین و مستثمرین هتل ها در اجاره مسکن مدینه منوره( اطلاعاتی دراین خصوص در حین عملیات موسم در دست نبوده ودرصورت تداوم سیاست بایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_اجاره هتل هایی که صد درصد رضایت ما را جلب نموده اند و واگذار نمودن زمان اجاره مابقی هتل های خارج از این قید , به موسم عمره ( اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ تاکید به خدمات هتلی در مدینه منوره با توجه به احتمال محدودیت در صدور ویزا برای متولیان موضوع (اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ استفاده از خدمات بومی و مدیریت هتل درتمام زمینه ها حتی خدمات رستورانی و کادر سازی و نیرو سازی در این زمینه با توجه به ملاحظات بلند مدت دولت عربستان ( دربخشهای قابل توجهی استفاده شده است ولی کادر سازی ونیرو سازی تلقی نشده ودر اغلب موارد افراد بکارگرفته شده از توجیهات لازم برخوردار نیستند . وبایستی آموزش دیده شود حتی درابتدای عملیات موسم )

_ بازبینی قراردادهای اجاره مسکن و اصلاح ایتم های مختلف و اجتناب از کلی گویی( مقدار لازم یا کافی و امثالهم) مشخص نمودن دقیق خدمات به تناسب هتل و تعداد حجاج( درمواردی به تعدادوسایل ولوازم به تعداد نفرات اطاق قید شده ولی دربرخی موارد ابهام دارد . مثل تعداد دمپایی ، حوله دستی ، ضخامت ملحفه ، کیفیت تشک ، ….ابهام وجود دارد ومشکلاتی را در زمان موسم داشته است )

_ استفاده از خدمات آشپزخانه ای در هتل هایی که امکان آن وجود دارد . (بجز اماده سازی غذا، موردی درخصوص طبخ مشاهد نشد. دربرخی هتلها فضای اشپزخانه کوچک است .و در مواردی حتی کیفیت یک آشپزخانه بودن را ندارد . مثل یک ظرفشویی و کف شوی و……)

_ حذف اتاق های پنج تخته و در صورت امکان افزایش سرانه مسکن از ۴ متر به ۵/۴ متر  ( متاسفانه ۶۲۴ تخت دراطاقهای ۵ تخته قرار دارد که مورد نارضایتی زوار قرار دارد و تعدادی از اطاقها سرانه اطاقها کم بوده وسبب فشرده بودن تختها و معذب شدن اسکان دراطاقها گردیده است )

_ تعیین وضعیت گروه ها و ظرفیت آنها و مد نظر قرار دادن سایر متغیرهای اثرگذار بر حوزه مسکن ( تعداد عوامل , پزشک مرد و زن , . . .  ) بر اساس معیارهای دقیق و علمی و عدم تحمیل هزینه های فرضی به زائران( اطلاعات کافی ازنحوه وروش ونیز معیارهای دقیق و علمی در دست نیست. لکن درمواردی ابهام در تحمیل هزینه های فرضی به زایران وجود دارد)

  • قوت ها
  • برخوداری از افراد با تجربه سنوات قبل
  • ارتقا نسبی هتلها نسبت به قبل
  • ارتقا امور اسکان نسبت به سنوات قبل
  • اضافه شدن خدمات غیر مسکنی ( مسار ) به مسکن سازمان
  • ثبات نسبی دروضیت اسکان
  • تعامل خوب عزیزان مسکن سازمان با مسکن بعثه
  • نقاط قابل بهبود
  • دقیق نبودن بندهایی از قرارداد که مبهم مانده . مثل مدت زمان تخلیه هتل وتحویل هتل
  • عدم ثبت کمبودهای خدمات ووسایل در جهت خسارت به منظور اعلام به دفتر نمایندگی که از ضمانت مالک کسر نماید
  • عدم تکرار بسیاری ازمشکلات مسکن سنوات قبل در سال جاری
  • عدم تعمیم واگذاری نسخه ای از قرارداد به همه مدیران مجموعه ها
  • عدم وحدت رویه بین مسول مسکن مناطق
  • مدون نبودن شرح وظایف مسولین مسکن
  • دقیق نبودن دستور العمل ضوابط درجه بندی هتلها
  • ضعف در تعامل نظام مند بصورت سامانه ای بین مسکن سازمان ومسکن بعثه
  • عدم بکارگیری چک لیست کنترل ساختمان بصورت استاندارد توسط مسکن سازمان وتوزیع ان بین مسولین مسکن مناطق و سپس بین مدیران مجموعه و کنترل اعمال آن
  • ضعف در مستند سازی مسایل سال جاری برای بهره برداری در سال آتی
  • تاخیر در اعزام عزیزان مسکن سازمان وبعثه به عربستان

 

  • تجزيه و تحليل داده ها

روند امور مسکن چه از لحاظ کیفیت هتلی وچه از لحاظ مدیریت امورمسکن ارتقا یافته است لکن زیادی متناسب با شرایط و وضعیت کار دارد. متاسفانه عزیزان مدیران مجموعه ها نسبت به تحویل ساختمان از عوامل بومی بصورت سلیقه ای عمل مینمایند. برخی حتی چک لیست عمره را بدون تغییر استفاده کرده. برخی خود جوش وبرخی نیز بصورت ذهنی ونهایتا دست نویس. که مشکل سبب کمبود وسایل وظروف در اطاقها گردیده است. مدیران مسکن نیزاز کنترل های دقیق استفاده نکرده اند.   متعاقبا تکمیل میشود – امروز بعد ازذخیره تایپ مطالب زیادی ذخیره نگردید

  • پیشنهادات وارایه راهکارها(جهت مدینه بعد)
  • از هم اکنون ( بعداز انعقاد قرارداد) به مالکان گفته شود که اشکالات زیر ساختی را در صدد رفع باشند و یکی دوماه قبل از موسم انرا تضمین دهند که رفع شود.
  • تهیه چک لیست برابر قرارداد ودرکنترل دقیق اطاقها بجهت کاهشات نسبت به مدینه قبل
  • تهیه بانک اطلاعات به میزان یک برابر دیگرنسبت به  ظرفیت مورد نیاز اجاره ( یعنی مجموعا بانک ۱۵۰۰۰۰ تخت ) بهمراه مشخصات کلی هتل ونیز کیفیت وقیمت اجاره ان درسال جاری، بمنظور قدرت انتخاب ومانور تصمیم گیری نسبت به مالکان درحال مذاکره
  • و…..
  • پیشنهادات وارایه راهکارها
  • خروج از روش سنتی وبهره گیری از سامانه درجه بندی هتلها- سامانه کنترلی هتلها-سامانه ارزشیابی کیفیت خدمات هتلها نسبت به درجه بندی انها
  • برقراری نظام کنترلی کمیت مسکن حج ، به منظور کاهش پرت تختهای بین کاروانها وابهام در تعداد تختهای مازاد (  ازاد )
  • ارزیابی عدالت در توزیع اطاقها بین کاروانها و تخصیص اطاقها به زوار توسط کاروان
  • استراحت پزشک در اطاق مطب خود به منظور صرفه جویی در تخت
  • استقرار دو روحانی دو کاروان نزدیک بهم به منظور صرفه جویی در تخت
  • مطالعه مسکن برخی کشورهای نزدیک به حجم و خدمات ایران
  • جمع آوری و تدوین تجربیات گذشته مدیریتی و کارشناسی تاثیر گذار برمسکن حج در زمینه های مورد نیاز عملیات حج
  • زمینه سازی خروج تدريجي از نظام مذاكره و توافق در تأمين مسكن به سمت نظام ترجيحي از جمله مناقصه در تأمين مسكن
  • مطالعه و بازنگري در قراردادهاي مسكن بمنظور پيش بيني همه موارد مورد نياز وورفع ابهامات موجود
  • تحقیق پیرامون طرح توسعه حرم واطراف آن، بمنظور پیش بینی حوادث اتی
  • ايجاد بانك اطلاعاتي از مشخصات شركت‌ها و مؤسسات فعال در امر مسكن مدينه بمنظور توسعه در گزينه‌ها
  • مطالبه و مرور مجموعه ضوابط موردعمل در قراردادهای  ایران و مالک( که درمقدمه قرارداد آمده است)
  • ايجاد بانك اطلاعات كامل از اماكن قابل اجاره مدينه
  • ایحاد سامانه ویيه ایام عملیات بین مسکن بعثه وسازمان
  • بکار گیری افراد دومنظوره دربخشهای اداری ، برخودار از تجربه مسکن با قابلیت مددیار بودن درامر مسکن
  • و…..

والسلام علیکم ورحمه اله و برکاته

حج غمبار ۱۳۹۴

مصدوم حادثه قتلگاه خیابان ۲۰۴ منا ، ناظر تخصصی مسکن سازمان حج و زیارت