ظلمهای وارده بر امام حسن (ع) تا کنون
ظلمهای وارده بر امام حسن (ع) تا کنون

در این نوشتار اهم ظلمهایی که درطول تاریخ بر آن امام مظلوم صورت گرفته خلاصه وار تبیین شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • ظلم به امام زمان وی

پس از رحلت آخرین پیامبر الهی (ص) علیرغم منصوب بودن امام علی (ع) از سوی خداوند و ابلاغ آن در واقعه غدیر خم ،گروهی در سقیفه، با ابوبکر به‌ عنوان خلیفه بیعت کردند و امام وقت حسن ابن علی(ع)  را از امامت جامعه اسلامی محروم کردند.

  • تعدی به خانه پدری

طبق منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت یاران خلیفه وقت برای گرفتن بیعت از امام علی(ع) به خانه امیرالمومنین (ع) حمله کردند و طی آن مادر امام حسن (س) مجروح شد و برادرش محسن سقط شد .

  • به شهادت رسیدن مادر

پس از مدت کوتاهی از تهاجم به خانه والدین حسن ابن علی (ع) ، مادر وی (س) براثر جراحت وارده به پهلوی وی ناشی از حمله وحشیانه به خانه اش به شهادت رسید و حسن ابن علی (ع) از نعمت مادر محروم شد .

  • تحمل توهین ها به پدر

سَبّ علی، سنت شصت ساله ای که توسط معاویة بن ابی‌سفیان بنا نهاده شد وحکمرانان و پیروان بنی‌امیه در منابر رسمی حکومتی به لعن و ناسزا گفتن به امام علی(ع) می‌پرداختند.

  • ظلم در محرومیت از پدر به شهادت رساندن امام

امام علی(ع) با فتنه منافقین در محراب مسجد کوفه در حال نماز به دست یکی از خوارج به شهادت رسید و حسنین (ع) از نعمت پدر نیز محروم شدند . و مخفیانه ومظلومانه پدرخویش را در نجف به خاک سپردند .

  • صلح تحمیلی

در حالى که امام حسن مجتبى (ع) پس از شهادت پدرش امام على(ع) با میل و رغبت مسلمانان و بیعت فراگیر آنان، به خلافت رسیده و زمام امور حکومت را به دست گرفته بودند. لکن امام پس از حدود شش ماه حکومت، براى حفظ اصل اسلام و مصون ماندن آن از هرگونه انحراف و اعوجاج و جلوگیرى از کشتار بى‏رحمانه مسلمانان، اضطرارا صلح را پذیرفتند.

  • محرومیت ازحکمرانی مردم

بدنبال صلح تحمیلی برامام حسن (ع)، ایشان براى همیشه از حکومت و خلافت ظاهرى به دور مانده و جامعه اسلامی از نعمت حکمرانی امام معصوم محروم شدند .

  • شهادت مظلومانه

امام حسن(ع)  در ۲۸ صفر سال  ۵۰هجری در سن ۴۷ سالگی به دستور معاویه بن ابی سفیان و به دست جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادت رسید

  • ممانعت از بخاک سپاری پیکر مطهر در کنار قبر جدش

امام حسن(ع) به برادرش وصیت کرد که او را ، کنار قبر جدش رسول خدا(ص) دفن کند . بر اساس وصیت وقتی بنی هاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) می بردند، مروان و عایشه و….همراه عده‌ای از بنی امیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند و از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کردند .

  • تیرباران جنازه وی

در هنگام تشیع پیکر مطهر امام (ع) افراد شرور و پست به پشتیبانی امویان به جنازه آن حضرت تیراندازی کردند، به طوری که هنگام دفن هفتاد تیر از بدن آن حضرت جدا نمودند.

  • اتهام صلح طلبی به امام

اقای حسن روحانی برای چندمین بار درخصوص «صلح امام حسن(ع)» جهت زمینه‌سازی برای مذاکره با آمریکای جنایتکار چنین گفت : امام حسن به خواست اکثریت مردم صلح کرد! ( ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۹) ، این تحریف تاریخ اسلام وی با واکنش گسترده علما ،فعالان سیاسی و مردم مواجه شد .

  • سخن پایانی

از زمان حیات امام تا کنون همواره بر امام جفا شده و تحریف تاریخ صدر اسلام یکی از جفاهایی است که بر امام معصوم نسبت داده شده است . امام حسن (ع) برای حفظ اسلام دربرابر منحرفین چمبره زده بر حکومت اسلامی مجبور شد صلح را بپذیرد و با این صلح توانست در سر راه معاویه، دشمن نهانی از خود او بسازد و بدست خود او وسائل سقوطش را فراهم کند ؛ ولی امروز حکومت اسلامی در اقتدار بوده و دشمن مقابل نیز استکبار جهانی بوده و مذاکره برجام نهایت ذلت را برای جمهوری اسلامی رقم زد .

 

حسن ختام سخن رهبر انقلاب است که ایشان فرموده اند : “در دوران امام حسن(ع)، جریان مخالفی آن‌چنان رشد کرد که توانست به صورت یک مانع ظاهر بشود. البته این جریان مخالف، در زمان امام مجتبی‌(ع) به وجود نیامده بود؛ سالها قبل به وجود آمده بود.

و همان جریانی بود که به شکل معاویةبن‌ابی‌سفیان، در مقابل امام حسن مجتبی‌(ع) ظاهر شد. این جریان، معارضه را شروع کرد؛ راه را بر حکومت اسلامی – یعنی اسلام به شکل حکومت – برید و قطع کرد و مشکلاتی فراهم نمود؛ تا آن‌جایی که عملاً مانع از پیشروی آن جریان حکومت اسلامی شد.

البته من از مجموعه‌ی روایات و زندگی ائمه(علیهم‌السّلام) این‌طور استنباط کرده‌ام که این بزرگواران، از روز صلح امام مجتبی‌(علیه‌الصّلاةوالسّلام) تا اواخر، دایماً درصدد بوده‌اند که این نهضت را مجدداً به شکل حکومت علوی و اسلامی در بیاورند و سر پا کنند.”