تفوق(برتری) «دیپلماسی انقلابی» بر «دیپلماسی التماسی»
تفوق(برتری) «دیپلماسی انقلابی» بر «دیپلماسی التماسی»

بعد از اصراری که تیم وزارت خارجه دولت ۱۱ و ۱۲ داشت و مجوزی که رهبر انقلاب دادند و حمایت‌هایی که از تیم مذاکره‌کننده ایرانی نمودند و توصیه‌هایی که ناصحانه گفتند ولی توجه نکردند و شروطی که هنگام تأیید آن برای برجام تعیین کردند ولی عمل نکردند ….. بعد از هشت سال دیپلماسی التماسی، زمانه اقتدار دیپلماسی انقلابی فرارسیده است. در این یادداشت این دو دیپلماسی به اجمال به تصویر کشیده شده است.

سرویس سیاسی پایگاه ۵۹۸-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی/ بعد از اصراری که تیم وزارت خارجه دولت ۱۱ و ۱۲ داشت و مجوزی که رهبر انقلاب دادند و حمایت‌هایی که از تیم مذاکره‌کننده ایرانی نمودند و توصیه‌هایی که ناصحانه گفتند ولی توجه نکردند و شروطی که هنگام تأیید آن برای برجام تعیین کردند ولی عمل نکردند ….. بعد از هشت سال دیپلماسی التماسی، زمانه اقتدار دیپلماسی انقلابی فرارسیده است. در این یادداشت این دو دیپلماسی به اجمال به تصویر کشیده شده است.

الف – دیپلماسی التماسی

پس از دو سال مذاکره، توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در وین در ۲۳ تیرماه ۹۴ امضا شد.

پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت ۲۰ ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل ۲۰۱۵ به “تفاهم لوزان” به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند.

بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی‌سازی متوسط خود را پاک‌سازی، ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل ۱۵ سال کاهش داد. ایران غنی‌سازی بیش از ۳,۶۷ درصد را متوقف کرده و به عدم ساخت هیچ تأسیسات غنی‌سازی جدید و یا رآکتور آب‌سنگین ملزم شد و نساخت.

علاوه بر محدودیت‌هایی در بخش‌های فنی و هسته‌ای تأسیسات هسته‌ای کشورمان، به‌منظور بررسی، نظارت و تأیید اعمال این محدودیت‌ها از سوی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تأسیسات هسته‌ای کشورمان دسترسی منظم پیدا کرد.

بر اساس برجام و در ازای اجرای تمامی این تعهدات عمل شده، قرار بود ایران از ذیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج شود. و تحریم لغو شود و…. ولی بر آن‌ها افزوده شد.

برآیند دیپلماسی التماسی:

برآیند دیپلماسی غرب‌گرایی با دل بستن به کدخدا، بعد از هشت سال دستاوردهای زیر را همراه داشت:

-وابسته کردن همه چیز کشور (حتی آب خوردن مردم) به مذاکره و برجام، و معطل گذاشتن برنامه‌های کلان کشور، نتیجه‌اش تورم چند برابری و گرانی شدید و فشارهای معیشتی بر مردم و جامعه و کاهش اعتماد مردم گردید.

-از بین رفتن و یا کاهش دستاوردهای هسته‌ای در دوره‌های گذشته کشور.

-دیپلماسی التماسی و نرمش ذلیلانِ نتیجه‌ای جز جری شدن دشمن (خروج از برجام و وقت‌کشی) به همراه نداشت.

-دیپلماسی التماسی نتیجه‌ای جز نفوذ دشمن در پی نداشته است و نتیجه آن کسب اطلاعات دقیق از جزییات هسته‌ای کشور و ترور شهید فخری زاده و سه مرتبه خرابکاری پر خسارت در تأسیسات هسته‌ای نطنز بوده است.

-خسارات مادی و معنوی وارده به کشور، محصول وادادگی و دیپلماسی التماسی دولت بشدت غرب‌گرا بوده است.

-جریان تحریف مکرر در طول هشت گذشته حقایق مذاکرات و برجام را بشدت زیبا و مهم جلوه داده و از آن با عناوین توافق قرن نامبرده و دستاوردهای واهی و غیر واقعی از آن ساختند و در جامعه پمپاژ کردند.

-اگر به تدابیر رهبری در نرمش قهرمانه عمل می‌شد، شاهد این موارد نمی‌شدیم.

-اثبات اینکه با دیپلماسی التماسی نمی‌توان به جنگ دشمن وحشی که متکی به قانون جنگل وتو در شورای امنیت هست، رفت. بلکه حق خویش را باید قدرتمندانه از گلوی دشمن بیرون کشید. و بعد از اتمام حجت‌های به خارجی‌ها و داخلی‌ها، در پایان دوره دولت ۱۱ و ۱۲ زمانه تغییر این روند دیپلماسی ذلیلانه به پایان رسیده است.

ب- دیپلماسی انقلابی

در نگاه انقلابی، دیپلماسی اقتدار نظام تعامل قدرتمندانه با همه کشورهای جهان نه دیپلماسی التماسی بوده و لذا بعد از لطمات زیاد و پر خسارت ناشی از توافق‌نامه برجام، و اتمام حجت چندباره، قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، با تدبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی صورت گرفت:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره): سازمان انرژی اتمی سریعاً مقدمات رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند. (۱۴ خرداد ۱۳۹۷)

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان:”حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نیست؛ متناسب با نیاز کشور ممکن است به ۶۰ درصد هم برسد/ جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد. ” (۴ اسفند ۱۳۹۹)

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصددر تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس‌جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار موردنیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۰).

جریان پروپاگاندای نفوذی و سیستمی و رسانه‌ای، در عین عصبانیت، در تلاش برای بنام خود زدن این تغییر چرخش دیپلماسی اقتدار نظام می‌باشد.

سخن پایانی

سه عبارت از رهبر انقلاب اسلامی سخن پایانی این یادداشت می‌باشد:

عزیزان! …. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی دربارهٔ گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همهٔ ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید. (عبارت هشتم در آغاز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همهٔ راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه‌ی‌گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت زدگان داخلی صادر می‌شود، امّا منشأ آن، کانون‌های فکر و توطئهٔ خارجی است که با صد زبان به تصمیم سازان و تصمیم گیران و افکار عمومی داخلی القاء می‌شود. (بند پنجم توصیه سوم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

«کار جریان تحریف، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است.» این عبارتی است که رهبر انقلاب در ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ در خصوص رفتار جریانی بیان کردند که می‌خواهند درباره راه مقابله با تحریم آدرس غلط بدهند و بگویند «اگر می‌خواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید». جریانی که بیانات رهبر انقلاب را مکرر هم به‌صورت ناقص و هم تحریف‌شده در سخنرانی و با روزنامه‌ها و سایت‌های خبری خود بازتاب می‌دهند!

پی‌نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق دست‌پخت غربی‌ها برای محدود کردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بین کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و ایران در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه سال ۲۰۱۵) و در شهر وین اتریش عجولانه امضا شد. که دولت ایران به همه تعهدات عمل کرد، امریکا لگد پراند و خارج شد و سه کشور اروپایی هم فقط وقت‌کشی کرده و هیچ تعهدی را عمل نکردند.Joint Comprehensive Plan of Action