شهدای ارتشی فشارکی
شهدای ارتشی فشارکی

انقلاب اسلامی منشا تحول عظیمی در تاریخ ایران وجهان گردید و دفاع مقدس دربرابر تهاجم نظامی دشمنان اسلام وایران شکل گرفت . در این مجاهدت شهدای والامقامی نیز تقدیم شد ، در این نوشتار ،روایتی از شهدای ارتشی فشارکی تبیین شده است .
دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

۲۹ فروردین، یادآور رشادت‌های‌ ان دسته از بزرگ‌مردانی است که پادگانهای ارتش را رها کرده و شجاعانه جان خودرا در طبق اخلاص نهادند تا از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کنند. روز ارتش گرامی باد

مرور تاریخ دفاع مقدس نشان می‌دهد برتری ایران اسلامی در برابر رژیم مجهز بعث عراق، در کنار رشادت‌های نیرو‌های سپاه و سایرین ، حضور بسیجیان داوطلب و عاشق بود . بسیجیان ، سپاهیان و ارتشیانی که با اشتیاق وصف ناشدنی به جبهه ها شتافتند و فداکارانه جنگیدند و برخی نیز عارفانه به شهادت رسیدند. وصایای آنان پیام آور توصیه های آنان به جامعه و بخصوص ارتشیان عزیزبوده و رسالت نسلهای پس از ایشان را مضاعف میکند.

جامعه اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) نیز همپای ملت مسلمان ایران در پشتیبانی از دفاع مقدس برخواستند و از میان جامعه فشارکی‌ها ، تا کنون تعداد ۶۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. از این تعداد دو نفر خانم (مادربزرگ و نوه وی ) بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از ۸ الی ۳۴ سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیزهمچنان بی‌مزار مانده‌اند ؛ همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم است . اکثر آنان بسیحی و اعدادی سپاهی و دوتن از ارتش بوده اند . شهید رضا جعفری فشارکی ( شـهـیـد نـیـروی زمـیـنـی ارتـش)و شهید مهدی مطلبی فرزنداصغر ( البته مهدی پس از خدمت به صورت بسیجی عازم میشود )  به جبهه ها اعزام شده و به شهادت رسیدند.

  • نکاتی از شهدای فشارکی
  • من وصیتی هم به مردم و سپاه دارم،که اگر این سپاه را تنها بگذارید، می‌شود گفت اسلام را تنها گذاشته‌اید. به قول امام اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. و به قول سرهنگ عطاریان ما با این سپاه مسکو و نیویورک را هم می‌گیریم. و همیشه دعاگوی سپاه و جانبازان ارتشی باشید. و برادران سپاه هم شب‌ها در این سنگرها دعا کنند. چون ما اگر دعا نمی‌کردیم، حال اسلام نبود.(شهیداکبر مطلبی فشارکی)
  • به عنوان آخرین وصیت به همه ی بازماندگان ! اعم از برادران روحانی، ارتشی، پاسدار، بسیج مستضعفین و نهاد‌های نظامی و انتظامی و نیروهای انقلاب اسلامی تقاضامندم تا لحظات آخر دست از یاری اسلام و امام امت بر ندارید و راه شهدای انقلاب اسلامی را ادامه دهید. (شهید عباس مطلبی فشارکی)
  • دو شهید همنام: شهید مهدی مطلبی فشارکی ( فرزند علی اصغر و فرزند محمد علی)
  • دو رزمنده فشارکی در یک روز شهید میشوند: در روز ۵ اسفند ۱۳۶۵ دو نفر شهید میشوند، شهادت شهید اسدالله محمدی فشارکی و شهادت شهید مهدی مطلبی فشارکی(فرزند محمدعلی)
  • روز شهادت افشانی فشارکی‌ها: شهادت ۸ نفر در یک روز طی عملیات محرم در آبان سال ۱۳۶۱(۱۱/۰۸/۱۳۶۱): شهید یحیی احمدی فشارکی – شهید نادعلی فشارکی – شهید مصطفی مطلبی فشارکی – شهید مهدی مطلبی فشارکی – شهید عباس مطلبی فشارکی – شهید محمد مطلبی فشارکی – شهید محمد علی مطلبی فشارکی – شهید نجف علی مطلبی فشارکی.
  • تشییع ۵ شهید فشارکی در یک روز: در ۲۵ آبان ۱۳۶۱ ؛ ۳۷۰ تابوت مهاجر بر روی دستان مردم اصفهان به سوی میدان امام در حرکت بود؛ شهدا را از محله‌ها و خیابان‌ها تشییع کردند. حال و هوای آن‌روز، قابل توصیف نبود؛ میدان امام و خیابانهای اطراف مملو از جمعیت بود؛ همه و همه آمدند تا شهدا را تشییع کنند؛ (محمدعلی مطلبی فشارکی فرزند محمدرضا -. مهدی مطلبی فشارکی فرزند علی اصغر – نجفعلی مطلبی فشارکی فرزند عبدالله – محمد مطلبی فشارکی فرزند رمضان – علی محمد مطلبی فشارکی فرزند عبدالله ) چهار روز بعد نیز ۲۵۰ شهید دیگر در این شهر تشییع شد ( سایر شهدای باقیمانده عملیات محرم، ازجمله سه شهید دیگر فشارکی).

 تصویر پنج شهید فشارکی پیش از شهادت

 

 

نشسته از راست به چپ: شهید مهدی مطلبی فرزند حاج اصغر-شهید یحیی احمدی – حاج استاد محمد مطلبی (معمار)

ایستاده از راست: شهیدجانباز حاج اکبرمطلبی-حاج استادعباس مطلبی( برادر دوشهید)

·        شهید رضا جعفری فشارکی

نام پدر: علی   تاریخ تولد: ۰۹/۱۲/۱۳۳۸ تاریخ شهادت:  ۲۰/۰۷/۱۳۵۹

  • زندگی‌نامه: 
  • شهید رضا جعفری فشارکی نهم اسفند ۱۳۳۸، در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش، علی آقاوکارگر بود و مادرش عصمت خانم نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. وی در دوران دبیرستان پس از فراغت از درس بعدازظهرها در بازار اصفهان به شغل تریکو بافی اشتغال داشت.
  • رضا در درس و فعالیت‌های اجتماعی بسیار کوشا و فعال بود و از اوان جوانی همراه پدر در هئیت‌های مذهبی حضوری فعال داشت. ایشان که روحی سرشار از ایمان و محبتی بی پایان به ائمه معصومین(ع) داشت، در ابتدای دوران جوانی، راه و هدف خویش را براساس هدایت و راهنمایی امام خمینی(ره) انتخاب کرد. هنگامی که سال آخر درسش را می گذراند، انقلاب اسلامی ایران برهبری امام خمینی آغاز شد و او گوش به فرمان امام بود و هنگامی که امام دستور اعتصاب می دادند او و دوستانش به مدرسه نرفتند و در خیابان ها تظاهرات می کردند و علیه رژیم منفور شاه شعار می دادند و اعلامیه هایی که از طرف امام منتشر می شد او و دیگر دوستانش در میان مردم پخش می کردند.
  • در ۱۶ بهمن ۱۳۵۸ به خدمت سربازی اعزام شد. دو ماه آموزشی رادر بیرجند گذراند و سپس به شیراز منتقل شد. و در تیپ هوابرد شیراز مشغول به خدمت شد.وبه انجا دل نبست و با شروع جنگ تحمیلی خود را آماده اعزام به جبهه کرد. و او از بس علاقه داشت که به اسلام و مردم خدمت کند، برای حفظ اسلام و میهن عزیز داوطلبانه در صورتی که جایش را با سرباز دیگری عوض کرده بود به جبهه رفت و در کرخه مشغول جنگ با مزدوران بعثی عراق شد .
  • وی پیش از اعزام  به پدرش میگوید “می خواهم به جبهه بروم و با دشمن که به کشورم تجاوز کرده بجنگم و آنها را از کشورم بیرون کنم”. پدرش می‌گوید: ” در جبهه ممکن است شهید، یا اسیر و زخمی شوی” و شهید در جواب می‌گوید: ” من افتخار می‌کنم جهت آزادی وطنم و پیروزی اسلام برکفر به این درجات برسم”.
  • او در تقسیم بندی اعزام به جبهه قرار نگرفته بود ولی به واسطه روحیه انقلابی و اسلامی‌اش خود را جایگزین سرباز متاهل دیگری نمود. و مشتاقانه عازم جنگ حق علیه باطل شد و در تاریخ بیستم مهرماه ۱۳۵۹ در منطقه فکه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر به شهادت رسید. مزار او در گلستان شهدای اصفهان واقع است. این شهید بزرگوار اولین شهید از شهدای فشارکی می باشند.
  • اخلاق و کردار او بسیار خوب بود. کمتر با کسی حرف می زد و بیشتر گوش می داد و نه دروغ می گفت و نه غیبت کسی را. فردی بود با ایمان درستکار راستگو با تقوی و با تربیت و اخلاق بخصوصی داشت. نوار های مذهبی گوش میداد و از کارهای بد پرهیز می کرد و بسیاری از مواقع را با خواندن قرآن می گذراند و هنگامی که در جبهه بود آخرین سخنانش با ما این بود که گفت: اگر من شهید شدم ناراحت نباشید ما سرباز اسلام هستیم.

 

·         شهید مهدی مطلبی فشارکی

نام پدر: علی اصغر    تاریخ تولد: ۱۰/۰۵/۱۳۴۰   تاریخ شهادت: ۱۱/۰۸/۱۳۶۱

  • زندگی‌نامه: 
  • شهید مهدی مطلبی فشارکی دهم مرداد ۱۳۴۰، در شهر اصفهان چشم در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدرش حاج علی اصغر، بزاز بود و مادرش سکينه خانم نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت.
  • پس از اتمام دوران طفولیت وارد دبستان نور و دانش شد و مقطع ابتدایی را با موفقیت به پایان رسانید و تا پایان دوره متوسطه با جدیت به تحصیل ادامه داد.
  • وی بسیار علاقه مند به اسلام، امام و روحانیت بود و دوران انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) همگام با مردم متعهد اصفهان در تظاهرات علیه رژیم پهلوی حضور فعال و مستمر داشت، و پس از پیروزی انقلاب همواره برای تثبیت ارزشهای والای نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزید. وی بسیار ساده و بی‌آلایش بود. و هرگز از کارهایی که مشکل بود و به وسیله ایشان انجام می‌گرفت تعریف نمی‌کرد. زیرا معتقد بود که تعریف و تمجید ارزش عمل صالح را از بین می‌برد.
  • شهید مطلبی پس از اخذ دیپلم لباس مقدس سربازی به تن نمود. و در پایگاه هشتم نیروی هوایی اصفهان داوطلبانه عضو گروه ضربت شد. و درسال شصت و یک با عزمی راسخ عازم حبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردید. و درتاریخ ۲۴/۴/۶۱ از ناحیه پا و سر مجروح شد. ولی با وجود اینکه هنوز بهبود نیافته بود، و پزشکان اجازه رفتن به جبهه را به او نمی دادند، بار دیگر عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.
  • مهدی به عنوان بسیجی، در جبهه حضور يافت. و در يازدهم آبان ۱۳۶۱، در عین خوش دهلران بر اثر اصابت ترکش خمپاره و غرق شدن توسط بعثیون عراقی شهيد شد. پس از انتقال پیکر مطهرش، طی تشییعی باشکوه در گلستان شهدای اصفهان ارام گرفت.

  • پدر ایشان می‌گفتند: “هرگز فراموش نمی‌کنم، روزی را که مهدی برای خداحافظی و رفتن به جبهه به منزل آمد. و آن روز پسرم بسیار خوشحال و سیمایی متبسم داشت، به طوری که از شادی روی پا بند نبود. و مرتب می‌گفت: اگر خداوند بخواهد به آرزوی مقدس خود خواهم رسید.

 

منبع :  گنجینه معارف شهدا  (آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان فشارکی) ، سیدجوادهاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۸ .