از: ” برکات جمهوری اسلامی برای شهر و روستا ” تا : ” تلاش برای حل مشکلات موجود”
از: ” برکات جمهوری اسلامی برای شهر و روستا ” تا : ” تلاش برای حل مشکلات موجود”

در شب دوازدهم فروردین سال ۱۴۰۰ ( سالروز جمهوری اسلامی ) ، در مسجد جامع فشارک مطرح شد : برکات جمهوری اسلامی برای شهر و روستا ، فهرستی ازمشکلات موجود در روستای فشارک وارایه راهکارها ، و نیز انتخابات شورا در سال۱۴۰۰٫

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، در آغاز با یاد و نکوداشت ۶۹ شهید فشارکی و علما و بزرگان مرحوم فشارکی ، جمهوری اسلامی را یک پدیده بی نظیر تاریخ و عطیه الهی ؛ به دست ملت ایران و با رهبری هوشمندانه امام خمینی بیان کرده و دستاوردهای معنوی و مادی بیش از چهار دهه جمهوری اسلامی را بسیار گسترده و بی نظیر دانست ، چهار دهه ای که عزت ملت مسلمان ایران در حداعلایی شکوفا شد و چهار دهه مبارزه و مقاومت در برابر انواع فتنه های امریکا وغرب وشرق می باشد. علل مشکلات فعلی نیز عمدتا در بی توجهی به اهداف انقلاب و کم رنگ شدن رو حیه بسیجی و جهادی بوده و همچنین عیوب مدیران عالی و میانی و ضعفهای ناشی از سو مدیریتی ، و امید به بیگانگان و عدم توجه کافی به انبوه ظرفیتها و توانایی های داخلی کشور و کم توجهی به اقتصاد مقاومتی می باشد. و اینکه اگر توجه کافی به این امور می شد ، بسیار از مشکلات یا اساسا بوجود نمی آمد و یا بسیارکم و غیر محسوس می بود . چه رسد به اینکه با تورم چند برابری در سالهای اخیر مواجه باشیم . لذا بایستی ضعفها ، رفع و نظام مدیریتی جمهوری اسلامی بر ریل خود قرارگرفته ؛ با تلاش در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی با قوت پیش رود . و با توجه به کاهلی های صورت گرفته درسال های گذشته ضرورت دارد مدیران بخش های مختلف کشور ، بخصوص شوراهای شهر روستا تحقق سیاستهای کلی نظام  ورفع مشکلات مردم وجامعه را مبنای برنامه‌ریزی های خود قرار دهند.

  • در ادامه ایشان درخصوص خدمات پس از انقلاب بیان داشت : پس از انقلاب کارهای زیادی برای روستاهای کشور ، از جمله روستای فشارک توسط دولت و خیرین و همیاری مردم انجام شده است (تشکیل شورای روستا و سپردن امور بدست اهالی ، ایجاد منبع آب ، آب لوله کشی ، برق وروشنایی ، گاز ، مخابرات ، جاده اسفالته ، احداث دوکارخانه ، احداث حمام عمومی ، پارک ؛ ساختمان شورا ودهیاری ، تکمیل مدرسه ، خانه بهداشت ، توسعه مسجد جامع ،توسعه و تجدید بنای حسینیه ، تجدید بنای مزار شهدا ، محوطه سازی ، ساخت تعدادی واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و….) لکن کارهای بسیار زیادی نیز باقی مانده است ، که بایستی دنبال شود . البته بخشی از مشکلات مانند خشکسالی بحران جهانی هست ، سطح بخشی از مشکلات مانند تورم  ملی است ، وبخش دیگر مشکلات خاص منطقه ای و محلی است. و راهکارهای رفع مشکلات نیز طی برنامه ریزی کوتاه مدت ، میان وبلند مدت میسر خواهد بود.
  • دکتر هاشمی فشارکی مسایل و مشکلات موجود را به چند بخش تقسیم کرده و به بیان هربخش پرداخت . وی مشکلات حیاتی فشارک را چنین بیان کرد : ضروری ترین مساله ، آب می باشد که مایه حیات فشارک می باشد و چند سالیست که با بحران جدی اب مواجه می باشد . و برای مقابله با نخست لازم است آب موجود بهینه شود. مرمت شبکه آبیاری جوی واستخر فشارک  ، ایجاد شبکه یکپارچه آبیاری تحت فشار برای کل باغات فشارک و آبیاری قطره ای مزارع ( حنا  و…. ) ، صرفه جویی در آب مصرفی ، ایجاد لوله کشی مجزا در واحدهای مسکونی برای انتقال آب های غیر مضر به باغچه منازل ، لایروبی قنات ها در دوره های زمانی مشخص ، بهسازی و زیبا سازی استخر فشارک صورت گیرد و دوم ، تامین منابع آب جدید ، با ایجاد چند سد ( بندهای کوچک  سنگی یا بتنی ) در تمامی شیارهای بالا دست و ایجاد حوضچه های خاکی بصورت چند مرحله ای در مسیل های  خاکی یا سنگی  وهمچنین ایجاد سد در شیار کوههای شرق و غرب فشارک وانتقال اب آن صورت پذیرد . و سوم  جمع آوری ، ثبت حق آبه های مالکان و تهیه یک نظام نامه سهم اب افراد و ایجاد مدیریت کل آبهای موجود و توزیع ان براساس حق ابه ها و …. توسط میراب صورت گیرد .
  • از دیگر مسایل حیاتی ، سیر نزولی درخت و سرسبزی و بدنبال آن سیر نزولی محصولات کشاورزی و باغی را بهمراه داشته است .این مشکل که بدنبال کمبود آب ایجاد شده است ، با اجرای برنامه های بند قبلی می تواند سیر صعودی بخود گیرد .وهمچنین سیر نزولی حیوانات اهلی مانند گاو وگوسفند و مرغ خانگی و… بعلت کاهش سکنه و کمبود علوفه و همچنین کاهش حیوانات وحشی که بعلت خشکسالی وکمبود آب ؛ که رو به انقراض می باشد .
  • ایشان در بخش دوم در خصوص نیازهای اساسی فشارک بیان داشت ، فشارک دارای مسایل اساسی زیر میباشد ؛ که بایستی در اولویت امور دنبال شود : سیر نزولی سکونت طی دهه های اخیر سبب کاهش جمعیت گردیده است و  ضرورت دارد تسهیلات ویژه برای سکونت دایمی در فشارک در نظر گرفته شود .مشکل اشتغال جوانان ، یکی از موضوعات اساسی می باشد که بایستی موضوع تامین اشتغال در برنامه های اولویت دار دنبال شود.فقدان مغازه فروش مواد غذایی ضروری ،فقدان فضای آموزشی که مدرسه حافظ فشارک بعلت خطای آموزش وپروش اصفهان بفروش رسیده و احیای مدرسه ضرورت دارد . و در شرایط عید وتابستان بعنوان مهمانسرا می تواند استفاده شود . با وزش باد ، زباله های انباشته شده و پراکنده کردن آن ،مشکلات زیست محیطی را بهمراه خواهد اورد  و همچنین تخلیه نخاله های ساختمانی در محیط طبیعت می باشد ، که بایستی دهیاری تمهیدات لازم را بکار بندد و شورا نیز نظارت خود را افزایش دهد .
  • وی در بخش سوم مسایل مهم فشارک به موارد زیر اشاره کردند : حفظ بافت تاریخی فشارک ،رعایت طرح هادی ، بخصوص در تعریض معابر و ایجاد پخ در تقاطها ،رعایت ضوابط ساخت وساز، جلوگیری ازتغییر کاربری املاک بصورت غیر مجاز، مرمت و احیای برخی مراکز تاریخی ( سه برج ، آسیاب ، قلعه و سه خانه سنتی و سرچشمه ) ، توسعه بافت روستا و ضرورت اصلاح طرح هادی براساس نیازهای جدید ،توسعه شبکه معابر فشارک (در برخی محله ها امکان تردد خودرویی وجود ندارد )، برقراری ارتباط معبر خودرویی بین محله تلز و بافت مرکزی فشارک ، اصلاح سیمای بصری روستا ( یکسان سازی نماهای ابنیه همگون با مصالح سنتی  ) ،زیبا سازی وکف سازی معابر،ساماندهی مزار فشارک ساماندهی شامل : ( ساماندهی مسیرهای ترددی ، ارتفاع سکوها ، ارتفاع سنگ قبر ، جهت گیری قبور ، نگهداری درختان ، اب ، ایجاد آشپرخانه نذور ، بهسازی قبور شهدا  و…. )،دریافت هزینه بابت دفن اموات ، ایجاد ساز کار برای رفع اختلافات ملکی ؛ بخصوص در تکثر وراث برای قطعات املاک کوچک ، عدم مجال رشد یافتن زمینه های تهاجم فرهنگی از شهرها به روستا ،اصل وحدت اقوام فشارکی ، یافتن راهایی برای عدم خدشه به امنیت پایدار فشارک و مزرعه ها وضرورت کنترل بیگانه ها ، مشکل ضعیف بودن اینترنت در ایام پرازدحام ، در برخی موارد ضعیف شدن حلال و حرام ، ضعف در همکاری فیمابین شورا و اهالی و ضرورت تقویت رابطه دو سویه ، شناسایی املاک و اموال موقوعه و رسیدگی بر اساس نیت واقفان ، ضعف در ارتباط با روستاهای اطراف و….
  • ایشان همچنین درخصوص سایر مواردی که به احیای بیشتر فشارک کمک می کند ، پیشنهاد چند کارگروه تخصصی برای رسیدگی به امور فشارک را پیشنهاد دادند پنج کارگروه تخصصی با حضور ریش سفیدان و جوانان علاقمند و اعضای شورا تشکیل گردیده و مسایل و مشکلات را رسیدگی و برنامه ها را دنبال کنند :کارگروه آب و باغداری فشارک ، کارگروه اقتصاد ، درآمد و اشتغال فشارک ،کارگروه  عمران ومعماری بافت فشارک ،کارگروه فرهنگی و اجتماعی  فشارک و همچنین کارگروه موضوعی فشارک برای مناسبتهای خاص مانند مراسم محرم و…. تشکیل شود .
  • دکتر هاشمی فشارکی در پایان بیان داشت : اعضای شورای روستا ، نقش بسزایی در پیگیری مسایل مشکلات وارتقای امور دارند ، و بایستی افراد توانمند و دلسوز و در انتخابات شرکت کرده و اهالی هم به افراد اصلح رای داده و اعضای برگزیده با انگیزه‌ی قوی ، با تشکیل  پنج کارگروه تخصصی با مشارکت و همدلی و همراهی جامعه فشارکی ، مسایل و مشکلات فشارک را احصا و اولویت بندی کرده و مستمرا پیگیری نموده و پیشینه باشکوه این دیار سرفراز را احیا نمایند .و ان شالله با ایجاد تمدن نوین اسلامی در شهرها و روستاها ، زمینه سازی ظهور مهدوی فراهم گردیده فراهم گردد . که بهار حقیقی ، تحقق وعده موعود با ظهور حضرت مهدی(ع) و تشکیل دولت عدالت گستر است ، همان بهار دل‌انگیزو فرح بخشی که هستی به دنبال زمستانی طولانی به انتظارش نشسته است و بهاری از جنس نور و معنویت به همراه می‌آورد.