درسهایی از بهار  طبیعت
درسهایی از بهار  طبیعت

در این نوشتار چند نکته مستخرجه از پدیده بهار طبیعت ؛ و درس آموزی و پندگیری از آن تبیین شده است :
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

آغاز هر بهار با تغییر و تحول در طبیعت و موجودات آن ، دارای جنبه های مختلفی است و هر جنبه آن حاوی درسها و پندها برای اهل تدبر می باشد . چند نکته پند اموزی مستخرجه از پدیده بهار طبیعت بدین قرار است :

 

  • درس توحید

وضعیت پدیده بهار طبیعت در سراسر زمین و زنده شدن نباتات نشان از وجود هماهنگی در طبيعت ویک نظام منظم و منطقی دارد که نمی تواند بدون وجود یک ذی شعور صورت گیرد . وجود اين ارتباط و نظم و قانون ، نشان از اين دارد كه اين عالم مجموعه‌ای واحد است كه صانعی دارد . در آیاتی از قران کریم بارها به انسان تاكيد شده تا با نگاه به طبيعت و مسائل موجود وتدبر درآن انسان پی به وجود خالق و قدرت و عظمت خداوند ببرد.

 

  • درس زنده شدن زمین

همانطور که با آمدن بهار ؛ طبیعت از خواب زمستانی زنده و بیدار میشود ، باآمدن امام مهدی (عج) ظلم وشرک از روی زمین خشک شده و عدالت احیا می شود.

امام موسی بن جعفر(ع) دربارۀ سخن خداوند «یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» فرمودند: «مراد این نیست که خداوند زمین را به وسیلۀ باران زنده می کند؛ بلکه مردانی را برمی انگیزد که عدالت را احیا می کنند، زمین با احیای عدالت زنده می شود. اقامۀ عدل در زمین از چهل روز باران نافع تر است». ( مجله  موعود ، اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ شماره ۱۳۷ و ۱۳۸ )

امام حسین(ع) فرمودند:  «ما دوازده مهدی داریم. اوّل آنها امیرالمؤمنین، علیّ بن ابی طالب(ع) و آخر آنها، نُهمین فرزند من است. او امامی است که قیام به حق می نماید، خداوند زمین را پس از آنکه مُرده باشد، به وسیله او زنده می کند و هم به وسیله او دین حق را بر همه ادیان غالب می گرداند، هر چند مشرکان نخواهند. ..» (مجلسی، محمّدباقر، بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳)

 

  • درس امید به آینده

انتظار فرج و آمدن امام، چشم به راه آینده ‌ای روشن ومتعالی که عدالت مطلق و معنویت مطلق در جهان حاکم خواهدشد .وبا آمدن امام مهدی (عج)، اوج خوبی‌ها را برای همه انسان‌ها در سراسر جهان فراهم خواهد کرد. وبا آمدن بهار این امید دوباره یادآوری میشود .

 

  • درس تغییر و تحول

در دعای تحویل سال آمده است : درخواست از خداوند برای تغییر حال و قلب ما به احسن الحال (حول حالنا الی احسن الحال).لذا باید محاسبه و حسابرسی احوال داشته باشیم . همانطور که قبل از آمدن نوروز خانه تکانی داریم ، دل را نیز خانه تکانی داشته باشیم و بدیها را بیرون و پاک کنیم . مصداق بارز تغییر و تحول درونی حر ابن یزید بود که باتغییر حال از سپاه دشمن خارج و به سپاه امام حسین ع ملحق شده و به شهادت رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب نوروز می‌فرمایند: “نوروز در درون خود شرط دارد، روزى که در آن اتّفاق بزرگى افتاده باشد نوروز است و روزى که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگى را محقَّق کنید نوروز است. شرطش این است که کارى کنید و حرکتى انجام دهید؛ حادثه‌اى بیافرینید.” که در اینصورت می توان گفت بهار دل‌ها

 

  • درس یاداوری زنده شدن

‌«یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» بيانگر ارتباط بهار و معاد است؛ این موضوع در قرآن كريم بارها ذكر شده که همانند زنده شدن طبيعت در دنیا، خداوند متعال مردگان را در قیامت احيا می‌كند.واینکه باور کنیم که روزی خواهد آمد که ما از زمین بپا خواسته و زنده میشویم و در روز حساب محشور میشویم .”احیناها “و “نشورا ”

“پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می کند. به یقین چنین خدایی زنده کننده مردگان است. ..”«فَانْظُرْ إِلی آثارِ رَحْمَتِ اللهِ کَیْفَ یُحْییِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتی . ..؛ سوره روم (۳۰)، آیه ۵۰٫

 

  • درس همدلی و یکدست شدن دلها

خواندن بلبل و جاری شدن جویبار و شکوفه درختان و….  همه باهم با امدن بهار یک دل و یک دست میشوند و بهاری زیبا را تشکیل میدهند بنحویی که هر انسانی از آن لذت می برد. و انسانها نیز لازمست با آمدن بهار همدل و یکدست شدن دلها را داشته باشند؛ تا جامعه انسانی زیبا و بهاری شود.

 

  • درس اعتدال

دمای هوا در بهار معتدل است و طول شب و روز یکسان میشود. ما نیز بایستی اعتدال داشته باشیم و میانه رو باشیم. و تندرویی و کند رویی از کلام و راه امام و نایب امام نبایستی داشته باشیم .چنانچه تاکید شده است : “خیر الامور اوسطها ”

 

  • درس رحمت و احسان

رحمت واسعه الهی در بهار بر همه جا ، ساری و جاری میشود. ما هم نیز لازمست مرحمت کرده وبه همدیگر رحم و احسان نماییم.  ” والرحم ترحم” ما نیزبایستی با احسان و دست دیگران را بصورت کمک مالی ، صرف ابرو ، صرف اعتبار و…..بگیریم . غم مومن را برداریم . “للذین امنوا احسنوا” ، واینکه اگر نیکی کنی خدا هفتصد برابر میدهد. حتی اگر همه بخواهند ترا زمین زنند خدا ترا ترفیع میدهد و خدا جایزه عزت و بهشت میدهد.

 

  • ودرسهای دیگر

ودرسها و پندهای دیگری که میتوان از این رستاخیز دنیا فراگرفت …..

 

  • سخن پایانی

بهار حقیقی ، تحقق وعده موعود با ظهور حضرت مهدی(ع) و تشکیل دولت عدالت گستر است ، همان بهار دل‌انگیزو فرح بخشی که هستی به دنبال زمستانی طولانی به انتظارش نشسته است و بهاری از جنس نور و معنویت به همراه می‌آورد.

“عزیزان! … و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. …..” ( رهبرانقلاب اسلامی ، عبارت هشتم درآغاز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۵۷)