مازندران جلودار عرصه ایثار و شهادت
مازندران جلودار عرصه ایثار و شهادت

خاستگاه علویان در ایران عزیز، مردانه، بیرق فتح و جهاد را به دوش گرفت که از اولین روز‌های تهاجم دشمن تا اوج فتح و پیروزی، می‌توان جای پای فرزندان رشید مازندران را در نقطه به نقطه میادین نبرد به نظاره نشست.

کد خبر: ۴۴۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ – ۰۹:۰۷ – ۰۶March 2021

مازندران جلودار عرصه ایثار و شهادتگروه استانهای دفاع‌پرس – سردار «عبدالله ملکی»؛ دفاع مقدس مظهر وحدت ملی و تجلی‌گاه شور و شعور اسلامی بود. سبوعیت صدام بیش از هر کجا مناطق مرزنشین ما را دچار رنج و عسرت کرده بود، ولی قرار و آرامش از تمام ملت گرفته شده بود. به فرمایش سعدی:

«چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار»

زیبایی وصف‌ناپذیر دفاع مقدس، در یکپارچگی بی‌مثال فرزندان ایران‌زمین برای دفاع از شرافت ملی و کیان اسلامی نهفته است. در این میان، خاستگاه علویان در ایران عزیز نیز، مردانه، بیرق فتح و جهاد را به دوش گرفت و از اولین روزهای تهاجم دشمن تا اوج فتح و پیروزی ما، می‌توان جای پای فرزندان رشید مازندران را در نقطه به نقطه میادین نبرد به نظاره نشست. لازم به یادآوری است که چهار سال از هشت سال دوران دفاع مقدس، مازندران، خویشتن نیز گرفتار نبردی تمام‌عیار با گروه های معاند و منافق در جنگل‌های شمال بود. از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳، فرزندان بی‌شماری از این استان، جان عزیز خویش را برای دفاع از انقلاب اسلامی و امنیت شمال کشور تقدیم معبود کردند و بخشی از توان استان معطوف به مقابله با ویران‌گری این گروه‌ها در استان بود.

با این حال، مازندران همزمان میدان‌دار عرصه نبرد با دشمن بعثی و همچنین مقابله با گروه‌های جنایت‌پیشه در خط غرب کشور و کردستان بود. در دوران دفاع مقدس، بیش از ۱۰ یگان رزمی، از سوی مازندران تجهیز و پشتیبانی می‌شد. لشکر پرافتخار ۲۵ کربلا در رأس این یگان‌ها قرار داشت. در کنار این لشکر تیپ‌های ۷۵ ظفر، ۵۸ مالک، ۴۵ حضرت جوادالائمه ع، بیت‌المقدس، ۳۷ نور، دریایی القارعه، ادوات القارعه، ۳۴ امام سجاد ع و پشتیبانی سپاه مریوان و همچنین لشکر ۳۰ ارتش، محمل‌دار کاروان ایثارگران و رزمندگان استان بود. بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر از رزمندگان استان پرِ پرواز گشودند و ۲۳ هزار جانباز و جان‌نثار به حضرت ابوالفضل العباس (ع) اقتدا کردند و نزدیک به ۲۴۰۰ رزمنده نیز، سالیانی دراز موی خویش را در اسارتگاه‌های رژیم بعثی سپید کردند.

هر چه داریم از عنایت و مرحمت شهیدان و ایثارگران است. ستارگان نام‌آوری چون علی‌اکبر شیرودی،  احمد کشوری، حسین بصیر، محمدحسن طوسی، حسین خلعت‌بری، سیدمسعود منفرد نیاکی، علیرضا نوری، حبیب‌الله افتخاریان (ابوعمار) و پرویز ذبیحی سازندگان هویت تاریخی استان و کشور ما هستند و خواهند بود. تاریخ بی‌نام این ازخودگذشتگان، از بزرگی و شکوه خواهد  افتاد؛ بزرگ‌مردی شهیدان در وصف نمی‌گنجد. بی‌تردید برای ثبت رشادت‌ها و مصورنمودن جوانمردی‌های رادمردان تاریخ دفاع مقدس هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. با این حال مفتخریم که استان مازندران، پایتخت یادواره‌ها و برپایی مراسمات گرامیداشت شهیدان در کشور است. در هر کوی و برزن، ندای سرخ شهیدان، از زبان و قلم و محفل و مجلس بلند است. آیا ما آن را خواهیم شنید؟

به لطف خداوند اقدامات بسیار موثری در سطح استان در حیطه پاسداشت ایثارگری به انجام رسیده است. به همت ستاد کنگره بزرگداشت شهدای استان، پرونده سرگذشت‌پژوهی تمام شهیدان با کیفیت عالی تهیه و تنظیم شده و منبع بسیار غنی برای پژوهشگران فراهم گردیده است. کتاب‌های ذی‌قیمتی نیز در این حوزه به چاپ و نشر رسیده است. تنها اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران تا به‌حال نزدیک به ۳۰۰ عنوان کتاب، تألیف و منتشر کرده است.

با شکل‌گیری ستاد تدوین تاریخ جامع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بررسی همه‌جانبۀ این موضوع، مقدمات پژوهش و نگارش ۱۲۳ عنوان کتاب کارنامه‌ای در سه سطح دولت، مردم و یگان‌های نظامی، در هفت محور پروژه‌ای فراهم گردیده است. با برگزاری ۱۰ دوره جشنواره استانی اشک انار، اشعار بسیار ذی‌قیمتی در حوزه دفاع مقدس، از جامعه شاعران استان، جمع‌آوری گردیده و در قالب کتاب‌های گوناگون به چاپ رسیده است. همچنین با برگزاری ۶ دوره جشنواره استانی خاطرات رزمندگان، کتاب‌های پرمخاطبی در این زمینه چاپ و منتشر گردیده است. به لطف خداوند جایگاه استان در کنگره‌های ملی شعر و خاطره و داستان نیز همواره برجسته بوده است.

امسال نیز افتخار میزبانی کنگره بین‌المللی جایزه ادبی داستان کوتاه «یوسف» به ما رسید. یادآوری می‌شود از اواخر سال قبل تا اکنون تعداد ۱۸۵ اثر داستان کوتاه دفاع مقدس از ۵۵ نویسنده مازندرانی و تعداد هزار و ۵۰۰ اثر شعر دفاع مقدس از ۲۲۵ شاعر مازندرانی به دو زبان فارسی و محلی تبری با ترجمه فارسی دریافت کرده است؛ که آثار منتخب امسال در شش کتاب مجموعه آثار شعر و داستان به چاپ رسیده است و آثار برگزیده استان جهت رقابت کشوری به دبیرخانه کنگره ملی به تهران ارسال شده بود.

یاد شهیدان و ایثارگران، در سطح استان، چون «عطر یاس»، همواره به مشام می‌رسد. بعد از دوران دفاع مقدس، حلقه شهادت هیچ‌گاه قطع نشد تا اینکه به عصر دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام متصل گردید. تقدیم ۴۳ روح پاک به درگاه ایزد متعال اوج محبت فرزندان فاطمی استان، به خاندان باکرامت وحی و امامت بود. واقعه خان‌طومان و پرکشیدن ۱۶ آلاله، برای همیشه بر تارک فداکاری ملت ایران در راه حریم آل الله نشسته است.

مازندران با تقدیم جان‌های پاک شهیدان در مسیر امامت و هدایت، به خود می‌نازد و در راه عظمت اسلام و میهن، به تبعیت از فرامین ولایت، برای ازخودگذشتگی و به قربانگاه عشق‌رفتن، ان‌شاءالله که همواره جلودار خواهد ماند.

«بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت / سر خم می سلامت شکند اگر سبویی»

انتهای پیام/