بی هویتی ایستگاههای مترو و ضرورت تطابق کالبدی و بصری با عنوان خود
بی هویتی ایستگاههای مترو و ضرورت تطابق کالبدی و بصری با عنوان خود

ایستگاههای مترو محل ورود و خروج و توقف مسافران بوده و مدت زمانی از افراد در آن سپری میشود و بیشترین جای مترو است که جلوه گر بوده و هویت و سیمای بصری مترو را شکل میدهد .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

شبکه قطار زیر زمینی یا مترو ، شبکه تردد زیرزمینی است برای جابجایی حجم انبوهی از مسافران درون‌شهری، که ظرفیت جابجایی، ۱۲ تا ۴۰ هزار مسافر در ساعت را دارا می‌باشد. نخستین مترو ایران از سال ۱۳۶۳ شروع به عملیات اجرایی کرد و پس از آن در سایر شهرهای بزرگ اقدام گردید.

 

  • اسامی ایستگاههای متروی تهران :

اسامی ایستگاهها شامل دسته بندی زیر می باشد:

  • اسم محلات شهری
  • اسم میادین شهر : میدان ازادی و….
  • اسم المان های شهری : برج میلاد
  • اسم دروازه های قدیم : دروازه دولت و دروازه شمیران
  • اسم ائمه اطهار : امام حسین (ع) و قایم (عج) و
  • اسم حرمهای متبرکه : حرم عبد العظیم حسن و حرم امام خمینی
  • اسم شهدای انقلاب و دفاع مقدس و… : شهید بهشتی – شهید مفتح
  • مراکز علمی : دانشگاه علم وصنعت و شریف و امام علی و تربیت مدرس
  • مصلی

 

  • بیان مساله :
  • ایستگاههای مترو که از سطح روی زمین نامگذاری شده اند ،  وهیچ تطابق هویتی با عنوان خود ندارند، و تقریبا هیچ تفاوت محسوس بصری و هویتی ندارند .
    • چرا سیمای بصری وهویت آن هیچ تناسبی با عنوان آن ندارد ؟

 

  • راه حل : ضرورت دارد وضعیت کالبدی و سیمای بصری ایستگاه مترو ایستگاه معرفی کننده انجا باشد . واین مهم بایستی در فرایند طراحی وساخت ونصب آرایه ها مورد توجه قرارگیرد .

 

  • محاسن :
  • یک شناخت اجمالی ازموضوع عنوان ایستگاه به بیننده میدهد .
  • برای مردم هم کاملا شاخص شده و به راحتی متوجه ایستگاه شوند .
  • ایستگاه دارای هویت خاص خود می گردد .

 

 

کلمات کلیدی : قطار شهری ، مترو ، ایستگاه ، ورودی مترو ؛ همگونی ایستگاههای مترو با عنوان خود ؛

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی )