شهید باب الخانی از رویشهای ناب نسل پس از انقلاب ، سرباز پاک ولایت و پرورش یافته مکتب دفاعی حاج قاسم و شصت و نهمین شهید فشارکی بود .
شهید باب الخانی از رویشهای ناب نسل پس از انقلاب ، سرباز پاک ولایت و پرورش یافته مکتب دفاعی حاج قاسم و شصت و نهمین شهید فشارکی بود .

مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت مدافع حرم شهید «حمیدرضا باب‌الخانی» روز سه شنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در تالار شهید تهرانی مقدم سازمان پدافند برگزار گردید. در این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، استاد راهنمای شهید به ایراد سخن پرداخت .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز سخن بیان داشت : شهیدی که اکنون نخستین سالگردش بوده و توفیق داشته و در مراسم تکریمش شرکت جسته ایم ، سی و سومین شهید مدافع حرم اصفهان و شصت ونهمین شهید جامعه فشارکی ها ست. ۶۸ شهید پیش از وی از سربازان امام خمینی بودند ، که اکثرا محدوده سنی آنان بین ۱۸ سال الی ۲۴ سال ، و متولد بین سالهای ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۶ بوده ، و این موالید درتطابق با جامعه اماری کل شهدای دفاع مقدس بوده ، همانهایی که امام خمینی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هنگامی که امام را رژیم سفاک در قم دستگیر و به تهران منتقل می کرد، و ماموری از ایشان سوال کرد که با کدام سربازان قصد انقلاب دارید؟ امام فرمودند :” سربازان من در گهواره هستند.” واین شهید عزیز نیز متولد دهه ۶۰ بود و انقلاب و جنگ را ندیده بود ولی سرباز ناب امام خامنه ای و از رویشهای انقلاب بود.

این استاد دانشگاه ؛ که استاد راهنمای پایان نامه کارشناسی ارشد آن شهید بوده است بیان داشت : طی دوره تحصیل آن شهید در دانشگاه مالک اشتر و هنگام راهنمایی پایان نامه وی ، ارتباط صمیمانه با یکدیگر داشته و من هیچگاه اطلاع از نسبت قوم وخویشی با وی نداشتم وآن شهید هم چیزی نگفته بود ، تا اینکه بعدها در مراسم اقوام ، وی و پدر بزرگوارشان را دیدم و پی به نسبت قرابتی شدم و بعبارتی ایشان هیچگاه از این رابطه چیزی نسبی نگفته بود ، تا شائبه پارتی بازی پیش نیاید . در تمام مدت تحصیل نیز مانند سایرین به وظایف خود بخوبی و با دقت عمل می کرد و بسیار منضبط و خوش اخلاق بود و با نمره ممتاز نیز فارغ التحصیل شد.

ایشان همچنین خاطره ای از حضورشهید در سوریه نقل کرد و بیان داشت : آن شهید عزیز بعداز فراغت از تحصیل و خادمی راهیان نور و فعالیت در بسیج ، در سال ۱۳۹۵ بعنوان مدافع حرم ، عازم سوریه میشود . بدلیل علاقه ای که به شهید محمد ابراهیم همت داشت ، نام مستعار جهادی ” ابراهیم” را انتخاب می کند ودربهمن ۹۷ لشکر حضرت رسول (ص) به مدت دوماه بصورت آزمایشی وی را بکار می گیرد ولی از انجا که کار وکوشش وی بسیار مطلوب بوده ، مورد موافقت قرار میگیرد که بعنوان معاون اطلاعات لشکر ماندگار شود و به همین دلیل نیز خانه ای در شهر حلب سوریه در اختیار وی قرار میدهند و وی تازه عروس خود را بدانجا منتقل کرده و سکنی می گزیند . و به کار تجهیز و امور اطلاعات می پردازد و ارتباط بسیار دوستانه وبرادرانه ای با سایر رزمندگان سوری و فاطمی و…. داشت و انها نیز وی را خیلی دوست می داشتند . آن شهید عزیز در ۲۸ بهمن در شمال غربی حلب ؛ نیروها را توجیه اطلاعاتی کرده و در هنگام بازگشت براثر اصابت کاتیوشای دشمن درجا به شهادت میرسد و جادوانه می شود . پیکر مطهرش را به بیمارستان عسکریین حلب منتقل کرده وپس از خبردادن به خانواده وی در حلب  ؛ به اتفاق به دمشق منتقل و طی مراسمی با حضور رزمندگان مدافع حرم مراسم وداع با شهید صورت گرفته و سپس به ایران منتقل ودر ۳ اسفند ۱۳۹۸ ، طی مراسم باشکوه در گلستان شهدای اصفهان ارام و مزارش محل زیارت مشتاقان میگردد.

وی بیان داشت که :  ان شهید عزیز متولد ۱۳۶۷ و ۳۱ ساله بود وهنوز اولین وتنها فرزندش ” محمد حسن ” را ندیده بود ، که از میان ما رفت ، چرا اینقدر زود پرکشید ؟ درحالیکه می توانست بماند و منشا خدمات برای کشور باشد و از زندگی دنیوی نیز بهره ها ببرد ، گرچه منشا اقتدار اسلام وانقلاب و اسلام گشت  ، ولی چرا نماند و قدم در این وادی نهاد ؟ این شهدا برای چه هدفی رفتند و چه اهدافی این شهدای عزیز مدافع حرم داشتند؟

ایشان اهداف اصلی مدافعان حرم وبخصوص شهدای مدافع حرم را چنین برشمردند : نخستین هدف، کمک به مردم مسلمان و مظلوم سوریه در برابر انواع تجاوزات و جنایات وحشیانه دشمنان اسلام، برحسب تکلیف شرعی بر اساس حدیث «دشمن ظالم بودن و یاور مظلوم بودن (کونوا لظالم خصما وللمظلوم عونا)» و حدیث نبوی: «کسی که صبح کندولی اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست (من اصبح ولم یهتم به امورالمسلمین، فلیس بمسلم)» بوده  و دومین هدف، دفاع از حرم‌های مطهر اهل‌بیت پیامبراسلام (ص)، حضرت زینب (ص)، حضرت رقیه (س)، حضرت سکینه بنت امام علی (ع)، و …، در برابر تهاجمات تخریبی و هتک حرمت داعش و تکفیریها بوده است .

دکتر هاشمی فشارکی دستاوردهای محور مقاومت ویا بعبارتی اهداف ثانویه چنین برشماری کرد : قطع دست کفار و صهیونیست‌ها از کشور اسلامی سوریه، بر اساس آیه شریفه «لم یجعل الکافرین علی المسلمین سبیلا» ، نابودی حکومت جعلی داعش، مدعی حکومت اسلامی، از مناطق تصرف شده . آزادی مردم مسلمان و مظلوم سوریه از چنگال ظالمانه وحشیانه داعش و تاحدود زیادی بازگشت استقلال و تمامیت ارضی به کشور مسلمان سوریه . دفع تهدید از کنار مرزهای سرزمینی ایران اسلامی بعنوان ‌ام القرای جهان اسلام و دفع تهدید و نفوذ داعش به داخل شهرهای ایران . به شکست کشاندن طرح‌ها و نقشه‌های دشمنان جهانی اسلام (غربی عبری عربی ) در ایجاد نقشه خاورمیانه جدید و تغییر آن به سود خاورمیانه اسلامی (منطقه جنوب غرب آسیا) .برهم زدن و حذف حریم امنیتی ایجادشده توسط داعش برای مرزهای سرزمین فلسطین اشغالی و معکوس شدن آن،. خنثی‌سازی تهدید چهره اسلام ناب محمدی ، توسط اعمال وحشیانه و خشونت‌بار و بدعت‌های وهابیان، با ادعای دولت اسلامی در عراق و شام.  افزایش عمق راهبردی‌ ام‌القرای جهان اسلام، از لبه مرزهای جغرافیایی ایران  تا عمق  ۱۵۰۰ کیلومتر فراتر از مرزهای جغرافیایی، و اتصال زمینی به حزب‌الله لبنان و ایجاد عرصه‌ای گسترده و وزنه‌ای تعیین کننده در عرصه کارزار جهانی . با ایجاد نیروهای دفاع محلی در سوریه و حشد الشعبی در عراق و…. و کارهای زیرساختی دفاعی صورت گرفته شده، نیروی عظیم و توانمند در بیخ گوش رژیم اشغالگر ایجادشده و با انبار باروت‌های ایجادشده، مقدمات آزادی قدس فراهم گشته است. تشکیل بسیج مردمی برای برقراری امنیت کشور سوریه و آمادگی آنان برای آزادی قدس شریف .

ایشان در ادامه وظیفه و تکلیف ما در قبال شهدا را یاداوری کردند و اینکه ایا فقط یاد کردن نام آنها کفایت میکند و یا وظیفه ما احیا کردن راه آنهاست ؟ اگر راه شهدا را دقیقا عمل می کردیم ، بسیاری از مشکلاتی که دربخشهای فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی که بخصوص در این سه ساله تشدید شده ، بوجود نمی آمد . مشکلات فعلی فقط از ناحیه برجام نیست . برجام معلول یک تفکراست و ریشه همه مشکلات از این تفکر است . مسولانی که بدیدار خانواده شهدا می روند ولی عکس راه شهدا عمل میکنند ، عقوبت سختی در پیش دارند. بعنوان مصداق این رویکرد فکری را عرض میکنم : درحالیکه رزمندگان مدافع حرم ، جان خود را فدا میکردند و مردم مسلمان سوریه درشرایط سختی بودند ، از سوی مسولان بدلیل مذاکرات برجام و حساسیت غربیها به کشورهای محور مقاومت ، هیج کمک و حمایت جدی نکردند ، حتی یک سال بعد از از ازادی اخرین پایگاه داعش در بوکمال در بهمن ۱۳۹۶ ، با تاخیر زیاد ،هیاتی با مسولیت معاون اول در بهمن ۱۳۹۷ به سوریه رفت و تفاهم نامه در سند یادداشت تفاهم نامه اجلاس چهاردهم ایران وسوریه در یازده موضوع راه آهن ، مسکن؛ تشویق سرمایه گذاری ، تبادل اطلاعات مالی ، علوم ژئوماتیک ، سینمایی ، نمایشگاهی ، فرهنگی ، اموزش وپرورش ، بانکی و زیارتی وسیاحتی تنظیم وامضا شد ، درحالیکه بجز برگزاری چند نمایشگاه ، در زمینه های دیگر اقدامات اجرایی هنوز شروع نشده است . بعبارتی فرصتهای بازار سوریه در حال از دست رفتن می باشد . وحال آنکه بسیاری از افراد ، نهادها و شرکتهای ایرانی حتی بصورت داوطلبانه وبدون چشمداشت حاضرند بروند و به مردم مسلمان مظلوم سوریه خدمت کنند. ولی هنوز زیرساختهای ان را فراهم نکرده اند .

دکتر هاشمی فشارکی در پایان بیان کرد : از انجا که مقاومت یک ضرورت اجتناب ناپذیر و وظیفه قرانی هست ، لذا تثبت خط مقاومت و راه شهدا در سوریه وعراق ، نیازمند تفکر انقلابی و جهادی در بخشهای دولتی بوده و مدیران انقلابی را می طلبد . همه وبخصوص مهندسان کشور، که امروز روز انان و بخصوص مهندس شهید می باشد ، مکلف به تداوم راه شهدا هستیم و مکلفیم برای پاسداشت خون شهدا ، همگام با گام دوم انقلاب باشیم و این بیانیه گام دوم انقلاب را منشا تحول بدانیم وان شالله مدیران جوان انقلابی و جهادی با انتخاب مسولانه وبصیرانه مردم ، بزودی حاکم گردند و کمک به ازادی قدس کرده و با ایجاد تمدن نوین اسلامی ،زمینه ساز ظهور مهدوی (عج) گردیم .

در پایان این مراسم از خانواده شهید مهندس باب الخانی تقدیر بعمل آمد .