فصل سازندگی روحانی
فصل سازندگی روحانی

ایت الله حسینی همدانی نماینده رهبرانقلاب در استان البرز و امام جمعه کرج در سخنرانی خود در ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در مسجد صاحب الزمان نسبت به فضیلت ماه رجب مطالب ارزنده ای فرمودند که با تغییراتی تقدیم میگردد.
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

طبیعت جهان از لحاظ زمان براساس حکمت الهی در طول سال چهار فصل آب و هوایی دارد. که میتوان گفت بهار، تابستان و.پاییز وزمستان ، فصول رویش ، ثمر دهی ، خزان و افول می باشد.

زندگی انسان از لحاظ رابطه خالق ومخلوق، درطول سال براساس بندگی است ولی از لحاظ زمان ، دارای فصول مختلفی است. سال قمری یک فصل دارد،که  “فصل سازندگی در بعد روحانی ومعنوی ” است. و آن سه ماه رجب و شعبان و رمضان می باشد .

ماه رمضان به عنوان ماه مهمانی خدا اوج این ۱۲ ماه بوده و ماه رجب وسپس شعبان مقدمه سازی، برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

در سیر حرکت،  وسیله حرکت نیاز داریم، همچنین در مسیر موانعی وجود دارد که باید موانع را بشناسیم و آنها را رفع کنیم تا بتوانیم به مقصد برسیم. پس باید نقصهای خودمان را رفع کنیم.  این سیر سلوک است. این حرکت ،  سیراز نقص به کمال رسیدن است. اول راه، غفلت است، که ما از متن نماز و درک آن و نیز فیض ایام خاص غافل میشویم. لذا بایستی  از فرصتهای این فصل حداکثر بهره بری صورت گیرد . توشه اندوزی برای ماه های بعد و سپس بادستان پر مهیای سفر آخرت شویم .

  • رجب ، ماه اول فصل سازندگی روحانی

ماه رجب ماه روییدن جوانه‌های عاشقانه وعارفانه زیستن و ماه شست‌وشوی دل و جان از زنگارهای گناه و غفلت در طول سال و آماده شدن برای ورود به مهمانی خدا است.

مراقبت از قلب و جان در ماه پر فضیلت رجب از اهمیت بالایی برخوردار است و رعایت‌کنندگان حرمت ماه رجب و عاملان به اعمال آن را «رجبیون» می‌نامند. چنانچه روایت شده است در قیامت فرشته‌ای ندا می‌دهد: «أین الرجبیون» کجایند افرادی که ماه رجب را محترم شمرده و اعمال آن را انجام دادند؟

رجب المرجب را شهرالعصب گفته اند، ماهی که رحمتهای الهی سراریز هست و.حتی اگر کسی هم طلب نکند ، خداوند کریم میدهد( من لم یساله ومن لم یعرفه) خدا لطف میکند و ماهم باید دنبال شکار پاداشها باشیم.

  • شعبان ماه دوم فصل سازندگی روحانی

ماه شعبان براى انسان به سوى خدا ، دومین ماه این فصل بوده که ماه بسیار شریفى بوده و منسوب به پیامبر اکرم(ص) است. براى آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتى در احادیث و روایات اسلامى از سوى پیشوایان دینى نقل شده است.

پیامبر (ص) می فرماید: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسانها بالا می رود در حالیکه مردم از آن غفلت می کنند.

  • رمضان سومین ماه فصل سازندگی روحانی

ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى‏هاى منحصرى که دارد در میان ماه‏هاى سال‏قمرى برترین است؛ قرآن کریم مى‏فرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است سوره بقره، آیه ۱۸۵٫

رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى‏باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‏شود، به این ماه مبارک ، رمضان گفته‏ شده است.

این ماه براساس  روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى‏کند.

  • سخن پایانی
  • با توجه به اینکه بسیاری از اعمال دراین سه ماه موردسفارش معصومین (ع )ثواب فوق العاده ای دارد.برهرانسان عاقلی است که فرصتهای بی نظیر این فصل راغنیمت شمرد.
  • برای رسیدن به ملاقات با خدا – يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ( سوره انشقاق – ایه ۱۶ ) ای انسان البته با هر رنج و مشقت (در راه طاعت و عبادت حق بکوش که) عاقبت حضور پروردگار خود می‌روی.پس بایستی توشه سال و سفر اخرت را برگیریم.

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب برنامه خودسازی یک ماهه