زندگی نامه شهید مدافع حرم مهندس حمید رضا باب الخانی مکتوب میشود
زندگی نامه شهید مدافع حرم مهندس حمید رضا باب الخانی مکتوب میشود

چکیده مصاحبه با استاد راهنمای شهید ، زندگی نامه شهید و نیز چکیده کتاب رساله شهیدمعرفی شده است .

 

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، استاد راهنمای پایان نامه کارشناسی ارشد شهید در گفتگو با ایثار پرس اعلام کرد ، اکثر مدارک ومصاحبه ها جمع آوری و تدوین صورت گرفته ودرحال ویرایش و اماده سازی جهت تحویل به ناشر می باشد.که ان شالله در سال ۱۴۰۰ منتشر وتقدیم خانواده شهید گردیده و دراختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت .

  • زندگی نامه شهید حمیدرضا باب‌الخانی

چکیده زندگی نامه شهید که از کتاب زندگی نامه شهید تلخیص شده است ، چنین است :

حمیدرضا در  هفدهم دی ماه سال ۱۳۶۷ هجری شمسی در یک خانواده فرهنگی – مذهبی در اصفهان چشم به جهان گشود. وی مقاطع تحصیلی خود را با نمرات ممتاز طی کرده  و در رشته‌ی ریاضی فیزیک موفق به اخذ دیپلم شد.

فعالیت های ورزشی شهید از سن کودکی در رشته های مختلف نظیر ژیمناستیک و کشتی آغاز شد و سپس در رشته‌ی والیبال به طور حرفه‌ای ادامه داشت، از طرفی فعالیت‌های مذهبی او از همان مقطع ابتدایی با شرکت در کلاس‌های قرآن و تواشیح و مداحی شروع شد و به موازات آن در پایگاه‌های بسیج فعالیت میکرد و سپس در اردو‌های راهیان نور به عنوان خادم الشهدا در جبهه‌های جنوب و غرب خدمت میکرد. رشد معنوی و عشق به شهادت در او در همین پایگاه های بسیج و مجالس روضه خوانی و سینه زنی و خادمی شهدا شعله ور شد.

مهندس حمید رضا در رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد امام خمینی شهر اصفهان قبول و در سال ۱۳۹۱ فارغ التحصیل شدند. در همان سال وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مالک اشتر تهران در رشته پدافند غیرعامل (طراحی) شد و در سال ۱۳۹۳ با نمره عالی فارغ التحصیل شد.

سپس چند ماهی به خدمت سربازی در ارتش جمهوری اسلامی مشغول بود و به موازات آن جهت استخدام در استانداری و شهرداری اقداماتی را انجام داد تا اینکه از طرف شهرداری دعوت به همکاری شد . ولی به یک باره تصمیم خود را تغییر داد و سپاه پاسداران را برای استخدام انتخاب کرد. بنابراین مدارک علمی و تحقیقاتی خود را به سپاه ارائه نمود و طی چندین مرحله آزمون، گزینش و تحقیقات در سال ۱۳۹۴ از طرف سپاه دعوت به خدمت شد. بنابراین از ادامه سربازی ترخیص و به سپاه پاسداران ملحق شد، و سپس آموزش های عمومی و تخصصی را به خوبی طی نمود و بنا به دعوت نیروی قدس و نیاز جبهه مقاومت به عنوان مدافع حرم در سال ۱۳۹۵ به طور موقت به سوریه اعزام شد.

بعد از اتمام مأموریت موقت، داوطلبانه به طور رسمی وارد نیروی قدس سپاه شد و جهاد در سوریه را ادامه داد، گویا تازه به خواسته و جایگاهش رسیده و حاضر نبود آن را با هیچ چیز دیگری عوض کند، در همان سال با خانواده‌ای فرهنگی مذهبی آشنا شده و تقدیر و قسمت این شد که در سال ۱۳۹۶ ازدواج این شهید صورت گیرد و چند روز بعد از عروسی دوباره عازم سوریه شد. به دلیل تخصص و تجربه جهادی که داشت میتوانست در ایران به تدریس در دانشگاه سپاه بپردازد اما جهاد و مبارزه علیه تروریست‌ها و تکفیری‌ها را ترجیح داد. او همواره به خانواده می‌گفت که در سوریه به تخصص و وجودم بیشتر نیاز است.

سرانجام پس از گذشت حدود ۳ سال نبرد علیه تروریست‌ها و دشمنان اهل بیت (ع) در صبحگاه ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در غرب حلب، منطقه شیخ عقیل در حین مأموریت مورد اصابت ترکش موشک قرار گرفت و به آرزوی دیرینه خود که شهادت در راه خدا بود نائل گردید.

کتاب مستخرجه از رساله شهید :

این استاد دانشگاه پیش از این پایان نامه ارشد وی را که پس از دفاع رساله ارشدشهید در حال تبدیل به کتاب بود و نیمه کاره مانده بود ، به جهت حفظ اصالت کار ، به همان صورت رساله ارشد ؛ با عنوان ” معیارهای پایش مناطق آسیب پذیر کلانشهرها” به زینت نشر آراسته شده است . مقدمه وچکیده این کتاب در زیر ارایه شده است :

مقدمه ای برماخره

بسم رب الشهدا و المجاهدین

الذین امنو و هاجروا و جاهدو فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئک هم الفائزون

 (سوره توبه آیه ۲۰)

کسانی که به خدا ایمان آورده‌اند و در راه او با اموال و جان‌ها هجرت و جهاد کرده‌اند در نزد خدا درجه و امتیاز بزرگی دارند و این‌ها جزو رستگارانند.

جنگ و جهاد در دین مبین اسلام از جایگاه والائی برخوردار است و کمتر عمل و عبادات است که ثواب جهاد را در راه خدا داشته باشد، خداوند در قرآن می‌فرماید: «ای کسانی‌ که ایمان آورده‌اید تقوای الهی پیشه کنید و به سوی او تقرّب جویید و در راهش جهاد کنید باشد که رستگار گردید (مائده ۳۵) رسول گرامی اسلام (ص) در مورد اهمیت جنگ و نبرد می‌فرماید: تمام خیر در شمشیر و زیر سایه شمشیر است و مردم را جز شمشیر به راه راست وانمی‌دارد و شمشیرها کلید بهشت و دوزخ‌اند» [۱]

توفیق جهاد در راه خدا که امیرمومنان علی‌ابن‌ابیطالب علیه‌السلام آن‌ را دری از درهای بهشت توصیف نموده است، فرصت ناب و نادری است برای تعالی و تقرّب به خدای متعال، فرصتی که همچون ابر‌های آسمان به سرعت درگذر است.

حمیدرضا ، جوانی از رویشهای انقلاب بود، که بارهجرت به دوش کشید ومجاهد فی سبیل الله شد ونهایتا ردای شهادت درراه دفاع از حرم پوشید وبعنوان سی و سومین شهید مدافع حرم از خطه اصفهان و شصت وششمین شهید خاندان فشارکی ها جاودانه شد.روحش شاد وراهش مستدام .

وی پس از پایان دروس نظری درانتهای دوره کارشناسی ارشد رشته پدافند غیرعامل – طراحی دانشگاه مالک اشتر تهران پایان نامه ارشدخویش را با موضوع تعیین معیارهای پایش مناطق آسیب پذیر کلانشهرها در برابر تهدیدات نظامیانتخاب کرده ،و به راهنمایی اینجانب وبا همراهی استاد عزیز آقای دکترمهدی مدیری ونیز مهندس فرامرز داعی نژاد، انرا به خوبی به اتمام رساندودر آذرماه  ۱۳۹۳ با نمره عالی دفاع نمود. پس از آن در چند مرحله کار تبدیل پایان نامه به کتاب را جلو بردیم ، ولی بعلت اشتغال در مناطق سوریه و دسترسی محدود به یکدیگر، امکان اتمام آن در دوره حیات وی میسر نشد. اکنون که وی به فوض عظما رسیده است ، برخود فرض دانستم تا ثمره کار ایشان ،در کتابخانه دانشگاه راکد نمانده ونشرداده شود و همچنین برای حفظ اصالت آن ، سعی شدتا به همان ترتیب فصول پایان نامه باقی بماند، تا هم سایرین به نحوه کار ایشان درتنظیم پایان نامه آشنا شوند و هم قابل بهره برداری برای دانشجویان وپژوهشگران باشد.

از همه اساتیدومدیران دانشگاه مالک اشتر ، که درخصوص به انجام رساندن پایان نامه ونیز نشر آن مساعدت و همکاری داشته اند، بخصوص اقای دکتر مدیری ، دکتر نکویی ،آقای مهندس عطایی، داوران پایان نامه، وهمه سرورانی که در دانشگاه توفیق همکاری داشته ام و هم کسانیکه در تکمیل پرسشنامه وقت گذاشتند وهمچنین همکلاسی های سابق وی که مشوق این امر بودند وهمه کسانی که بنحویی کمک کرده و یا عنایت داشته اند وهمچنین پدربزرگوارشهید والامقام که متن پایان نامه ( ونیز چکیده زندگینامه وی) را دراختیار حقیرگذاشتند وامکان تطابق آن باسابقه قبلی میسر شد، سپاسگزاری نموده و انشاالله همه مشمول شفاعت آن شهید والامقام قرارگیریم .

تابستان ۱۳۹۹

 

چکیده کتاب رساله

امنیت و ایمنی در برابر تهدیدات و مخاطرات یکی از اصلی ترین دغدغه های انسان در طول زندگی بشر بوده و هست و انسان‌ها در طول این مدت اقداماتی متناسب با شرایط، نوع و میزان تهدید برای حفاظت از خود در نظر گرفته است که به علت رابطه نزدیک شهر و محیط شهری بر امنیت انسان‌ها، اکثر اقدامات در این حوزه بوده است.

یکی از مهمترین مخاطرات و تهدیداتی که میتوان مورد مطالعه و بررسی قرار داد تهدیدات نظامی است که با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری و استقرار بسیاری از تاسیسات و ابزار‌های اقتصادی و از همه مهم‌ترجمعیت زیادی که در شهر ساکن هستند میتوان پیشبینی کرد که با انگیزه‌های مختلف مورد هدف قرار گیرد در همین راستا تحقیقاتی جهت کاهش آسیب پذیری مناطق شهری در برابر تهدیدات نظامی صورت گرفته است و اقداماتی توسط سازمان‌ها و نهاد ها انجام شده است اما آنچه مهم می‌باشد کنترل فرایند کاهش آسیب پذیری در مناطق شهری می‌باشد که این عمل را میتوان با پایش مناطق آسیب پذیر کلانشهرها انجام داد.

در نتیجه آنچه در این تحقیق بدست آمده است معیارهای پایش مناطق آسیب پذیر می‌باشد که طبق روش پایش مد نظر که روش جمع بستن معیارها بوده است دو معیار ارزیابی و عملکردی می‌باشد. در این پژوهش سعی شده است که با کمک تحقیقات کتابخانه‌ای و اینترنتی و همچنین استفاده از نظرات جامعه آماری متخصص به کمک طرح پرسشنامه معیارهای مورد استفاده در پایش مناطق آسیب پذیر کلانشهرها را بدست آورده شده است. در راستای نیل به نتایج صحیح و قابل اعتماد از روش دلفی برای گردآوری دادها و از روش تحلیل شبکه‌ای برای تحلیل آماری نتایج و تعیین میزان تاثیر عوامل استفاده شده است.

به نظر می‌رسد نتایج بدست آمده از این پژوهش بتوان جهت مدیریت یکپارچه و هدفمند فرایند کاهش آسیب پذیری مناطق آسیب پذیر کلانشهر‌ها در برابر تهدیدات نظامی استفاده کرد.

کلید واژه: پایش، آسیب پذیر، کلانشهر‌ها، تهدیدات نظامی